De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ja, maar dat wil je meestal niet meer. Offerte voor een A4 gevraagd en kwam op 500euro VAA per maand uit voor een standaard 2 liter motorke met 150pk. Laat maar dan.
En dat is dan nog maar het VAA voor 2023. Ik blijf het herhalen omdat het zo belangrijk is dat iedereen dat mechanisme begrijpt:
Het VAA van niet-EV's die je vandaag bestelt, zal nog fors toenemen. Je moet naar de "total cost of VAA" kijken.

Voorbeeld

Bestelling in juli 2023.
Veronderstel levering in januari 2024.

Een ICE met een VAA van €500 (genre Audi A4) evolueert +- zo:
(VAA (2023): €500)
VAA (2024): €560
VAA (2025): €640
VAA (2026): €710
VAA (2027): €780
VAA (2028): €860

Een EV met een VAA van €200 (genre BMW iX3) evolueert zo:
(VAA (2023): €200)
VAA (2024): €200
VAA (2025): €188 (-6% per jaar)
VAA (2026): €176
VAA (2027): €164
VAA (2028): €152

Verschil gedurende 5 jaar dat je de auto in gebruik hebt:
2024: €560 - €200 = €360 x 12
2025: €640 - €188 = €452 x 12
2026: €710 - €176 = €534 x 12
2027: €780 - €164 = €616 x 12
2028: €860 - €152 = €708 x 12

Som van het extra VAA over 5 jaar: €32.040.
Netto te betalen door de werknemer: +- 50% van dat bedrag, ofwel €16.020

Je betaalt dus 16k euro extra voor een auto die niet van jou is. Dan ben je bij lange autovakanties wel een uur rapper op je bestemming, dat dan weer wel... .

Dan zou ik toch wel alles in het werk stellen om mijn baas te overtuigen om de overstap naar EV te maken. Erg om te lezen dat er bazen zijn die het echt niet (willen) snappen.

PS: Ik laat de kant van de werkgever nog buiten beschouwing. De aftrekbaarheid daalt naar 0% en de CO2-bijdrage verviervoudigt tegen 2027. Je kan je dus nog enigszins troosten dat je baas niet alleen jou, maar ook zichzelf kloot. :p
Hierdoor moet je dus vanaf 2027 220 euro per maand betalen voor een dieselwagen met 120 g/km in plaats van 54 euro nu.

Het goede nieuws voor bestuurders van bedrijfswagens is dat deze bijdrage betaald moet worden door de bedrijven, die het niet kunnen doorrekenen aan de werknemer. De CO2-bijdrage is anders dan het Voordeel Alle Aard. Het doel van de overheid is om bedrijven te dwingen om voor elektrische wagens te kiezen. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat deze ingreep een overtuigend argument wordt. Voor tien dieselwagens met 120 g/km zal een bedrijf ongeveer 20.000 euro extra moeten betalen vanaf 2027.

Laatst bewerkt:
PS: Ik laat de kant van de werkgever nog buiten beschouwing. De aftrekbaarheid daalt naar 0% en de CO2-bijdrage verviervoudigt tegen 2027. Je kan je dus nog enigszins troosten dat je baas niet alleen jou, maar ook zichzelf kloot. :p
't Is nu wel zo dat ze tegen dan ook aan de aftrekbaarheid v/d EV's beginnen te pitsen.
't Is geen 0%, but still.

Laat ons hopen dat tegen dan die verminderde aftrekbaarheid een beetje gecompenseerd kan worden door middel van prijsdalingen op EV's.

't Is nu wel zo dat ze tegen dan ook aan de aftrekbaarheid v/d EV's beginnen te pitsen.
't Is geen 0%, but still.

Laat ons hopen dat tegen dan die verminderde aftrekbaarheid een beetje gecompenseerd kan worden door middel van prijsdalingen op EV's.
De wijziging van de fiscaliteit voor niet-EV's telt voor bestellingen vanaf 1/7/2023.

Voor EV's daalt de aftrekbaarheid langzaam voor bestellingen vanaf 1/1/2027.

1 januari 2027: elektrische bedrijfswagens niet meer 100% aftrekbaar​

Werkgevers die tot eind 2026 nieuwe elektrische bedrijfswagens aan hun vloot toevoegen, genieten daarvoor 100% fiscale aftrekbaarheid van de kosten. Daarna daalt het fiscale voordeel jaar na jaar. Bij aanschaf:
  • in 2026 -> fiscale aftrek: 100% voor de volledige looptijd
  • in 2027 -> fiscale aftrek: 95% voor de volledige looptijd
  • in 2028 -> fiscale aftrek: 90% voor de volledige looptijd
  • in 2029 -> fiscale aftrek: 82,5% voor de volledige looptijd
  • in 2030 -> fiscale aftrek: 75% voor de volledige looptijd
  • vanaf 2031 -> fiscale aftrek: 67,5% voor de volledige looptijd

Als je in december 2028 een EV bestelt, is die auto dus nog tot 2034 90% aftrekbaar. Die verlaging van de aftrekbaarheid is dus peanuts tegenover wat er met niet-EV's staat te gebeuren.

Als je in december 2028 een EV bestelt, is die auto dus nog tot 2034 90% aftrekbaar. Die verlaging van de aftrekbaarheid is dus peanuts tegenover wat er met niet-EV's staat te gebeuren.
Tgoch, dat is de droom, maar ik vrees dat de vooruitzichten voor EV's wat te rooskleurig zijn.

De bedrijfswagen is er in de eerste plaats omdat de last op loon zo hoog ligt, niet omdat het BTW aftrekbaar is. Geen idee hoe heel dit verhaal zich gaat uitspelen.

En dat is dan nog maar het VAA voor 2023. Ik blijf het herhalen omdat het zo belangrijk is dat iedereen dat mechanisme begrijpt:
Het VAA van niet-EV's die je vandaag bestelt, zal nog fors toenemen. Je moet naar de "total cost of VAA" kijken.
Inderdaad. Dat houdt me tegen om een brandstof wagen te kopen.
Nu past er enkel een model 3/Y of een ID3 in het budget. Tesla mag niet en de ID3 wil ik niet.

Ik ga in het mobiliteitsbudget stappen en het laten uitkeren in mijn hypotheek. En dan kijken om zelf een model 3 te financieren. Dat gaat me volgens mij zelfs voordeliger uitkomen dan een bedrijfswagen leasen op het einde van de rit.

Inderdaad. Dat houdt me tegen om een brandstof wagen te kopen.
Nu past er enkel een model 3/Y of een ID3 in het budget. Tesla mag niet en de ID3 wil ik niet.

Ik ga in het mobiliteitsbudget stappen en het laten uitkeren in mijn hypotheek. En dan kijken om zelf een model 3 te financieren. Dat gaat me volgens mij zelfs voordeliger uitkomen dan een bedrijfswagen leasen op het einde van de rit.
Als die hypotheek hoog genoeg ligt dat ge uw volledige bedrag er in kwijt geraakt & je ervoor in aanmerking komt zal dat mogelijks wel beter uit komen ja.

Ik zou eens moeten kijken wat die CO2 bijdrage betekent qua kost, maar naar aftrekbaarheid valt dat op zich nog mee. Een diesel van 50K die 0% aftrekbaar is, is goedkoper dan een EV van 75K die 100% aftrekbaar is.

Ik zou eens moeten kijken wat die CO2 bijdrage betekent qua kost, maar naar aftrekbaarheid valt dat op zich nog mee. Een diesel van 50K die 0% aftrekbaar is, is goedkoper dan een EV van 75K die 100% aftrekbaar is.
Klopt helemaal. Het feit dat EV's nu populairder worden heeft overweldigend te maken met het VAA, niet met de fiscale aftrekbaarheid.

Klopt helemaal. Het feit dat EV's nu populairder worden heeft overweldigend te maken met het VAA, niet met de fiscale aftrekbaarheid.
Goh, toch ook het feit dat je voor hetzelfde budget meer auto krijgt he. Dat maakt an sich niet uit voor de werkgever, maar voor werknemers is het wel leuker om pakweg een iX1 te krijgen dan een kale 1-reeks.

Bestelling van Audi A3 PHEV is door de dealer ingegeven rond 7 maart. Verkoper dacht destijds dat de leveringstermijn rond augustus - september zou liggen (vond dit al vrij optimistisch). Ondertussen bericht gekregen van de leasing dat de vermoedelijke leveringsdatum 15 december 2023 is. Ik heb geen opties toegevoegd die volgens de verkoper een extra wachttijd geeft. We zullen zien wat het geeft zeker..
Heb je al een update gekregen? Bij mij besteld eind februari. Oorspronkelijke leverdatum eind november. Nu krijg ik de melding dat deze 19-12 in productie gaat.

Schitterend artikel van journalist Stijn Blanckaert over de Belgische automarkt, met focus op de b2b-markt.

Ik neem er enkele dingen uit:
  • 66,6% van alle nieuw ingeschreven personenwagens waren bedrijfswagens in H1 2023, een record. Dit maakt dat de bedrijfswagenmarkt bepalend is voor de evoluties van de brede personenwagenmarkt.

• De elektrificatie zet zich voort, zelfs vóór het kantelpunt van 1/7/2023:
    • EV stijgt van 3,5% in 2020 naar 16,5% in H1 2023
    • PHEV stijgt van 7,3% in 2020 naar 19,3% in H1 2023
      • In H2 2023 wordt er voor PHEV's nog een stijging verwacht qua inschrijvingen, daarna een sterke daling.
    • De elektrificatie is quasi volledig toe te schrijven aan de bedrijfswagenmarkt. >90% van de PHEV's en EV's zijn bedrijfswagens.

• Bijgevolg daalt de gemiddelde CO2-uitstoot ook fors:
    • 130,7 g/km in 2020
    • 116,9 g/km in 2021
    • 105 g/km in 2022
    • 90 g/km in H1 2023
--> Dit is de drijver achter het stijgende, en straks ontploffende VAA voor bedrijfswagens op diesel en benzine.

• De populairste auto's in Vlaanderen zijn:
    • Volvo XC40 (4567 inschrijvingen)
    • Tesla Model Y (4151 inschrijvingen)
    • BMW X1 (3854 inschrijvingen)
  • De populairste auto's in Wallonië zijn:
    • Dacia Sandero (2897 inschrijvingen)
    • Dacia Duster (2200 inschrijvingen)
    • Toyota Yaris (2124 inschrijvingen)

--> Vlaanderen is duidelijk de trekker van de elektrificatie, wat wil zeggen dat de geaggregeerde Belgische cijfers nog een onderschatting zijn van hoe hard het gaat in Vlaanderen. De fiscale omwenteling van 1/7/2023 en het feit dat 66,6% van alle nieuwe auto's bedrijfswagens zijn (in Vlaanderen wellicht nog meer), zullen ons wagenpark op enkele jaren tijd compleet elektrificeren, sneller dan in andere landen het geval is.

Ik hoop dat politici begrijpen dat er een EV-tsunami aankomt en dat er dus op zeer korte tijd massaal veel laadinfrastructuur moet bijkomen. Uit mijn mails met kabinetsmedewerkers en gesprekken met lokale politici blijkt echter dat ze het niet zien. "Over enkele jaren rijden we misschien allemaal op waterstof...". Tja.
Voor de geïnteresseerden: dit is de "CPT-visie 2030" (Clean Power for Transportation), geschreven door medewerkers van het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken, een agentschap onder bevoegdheid van Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters:

Onderaan pagina 4:
Personenwagens 2025 2030
Zero-emissie 20% 50%
PHEV 10% 20%
CNG 10% 10%

--> fail van de administratie. De adoptie van nieuwe technologieën verloopt nooit lineair maar wel volgens een (logistische) S-curve. Cfr. de microgolfoven, de gsm, de smartphone, de flatscreen, ... . Dat had je kunnen weten als je een economist raadpleegt.

Pagina 5:
We houden er rekening mee dat de wijzigende fiscale aftrek voor bedrijfswagens een sterke impact zal hebben op het marktaandeel zero-emissie bedrijfswagens vanaf midden 2023. Ze zal waarschijnlijk nietleiden tot een volledige omschakeling op korte termijn. Die is immers ook afhankelijk van andere factoren; bv. de voordelen alle aard (waaraan niets verandert), het aanbod en de prijs van zero-emissiewagens in de diverse segmenten, de intentie/mogelijkheid van het bedrijf om in laadinfrastructuur te investeren, … Met de voorziene evaluatiemomenten kunnen de streefdoelen aangepast worden als er meer duidelijkheid is over de impact van de federale regeling
--> fail van de administratie. De formule van het VAA verandert niet, maar de referentieuitstoot zit in die formule waardoor het VAA ontploft als het wagenpark elektrificeert (feedback loop). Dat kan elke fiscalist of fleetmedewerker u uitleggen.

Het aanbod breidt fors uit ten gevolge van ontwikkelingen bij alle autofabrikanten. Dat zie je al jaren gebeuren als je de R&D inspanningen van autofabrikanten volgt.

De prijs daalt ten gevolge van de groeiende aantallen en leereffecten. En dat creëert opnieuw een feedback loop naar een stijgende vraag, lagere productiekosten, lagere prijzen, stijgende vraag, ... . Vandaar de S-curve ipv lineaire groei van het marktaandeel. Dat had je kunnen weten als je een economist raadpleegt.

Als je dit soort rapporten voorlegt aan parlementaire commissies, die vol zitten met beroepspolitici die géén ingenieurs noch economisten zijn, dan krijg je dus reactief beleid als "paal volgt wagen" (vraag maar een publieke laadpaal aan als je een elektrische auto hebt) en "paal volgt paal" (we zullen een extra laadpaal plannen als gedurende x aantal maanden uit de data blijkt dat een laadpaal overbevraagd is". Met dat soort reactief beleid kom je hopeloos te laat in de EV-transitie die live aan het gebeuren is.

Je wéét dat de bedrijfswagenmarkt de drijver is. Kijk dan niet naar na-ijlende data (inschrijvingen) maar wel naar voor-ijlende data (bestelbonnen van leasefirma's extrapoleren).
50% marktaandeel voor EV's is voor begin 2024, niet voor 2030. Dat is dus over 6 maanden, niet over 6 jaar en 6 maanden. Een factor 10 sneller dus.

Wie de komende jaren véél geld wil verdienen, moet NU zelfstandig laadpaalinstallateur worden. Ga een syntra cursus volgen, en ga in onderaanneming voor Engie / TotalEnergies als zelfstandig installateur publieke laadpalen plaatsen in alle Belgische steden en gemeenten. Kassa kassa.

Ik hoop dat politici begrijpen dat er een EV-tsunami aankomt en dat er dus op zeer korte tijd massaal veel laadinfrastructuur moet bijkomen. Uit mijn mails met kabinetsmedewerkers en gesprekken met lokale politici blijkt echter dat ze het niet zien. "Over enkele jaren rijden we misschien allemaal op waterstof...". Tja.
Zijn er echt nog politici die denken dat EV's iets tijdelijks zijn en dat we binnenkort allemaal op waterstof gaan rijden? :wallbash:

Allez, mn 1-reeks begint na 342.000km kuren te krijgen. Vorige week op onderhoud. Daar hebben ze ontdekt dat het differentieel lekte en de uitlaat tegen de bodemplaat leunde. En plots, sindsdien, hoor ik mn uitlaat bij de minste put/drempel ook bewegen/kletteren. Herstelkosten voor de 2 zaken: 800€. Mn werkgever wil het er niet meer aan uitgeven.
Ik dan zo een week gererden..tot de uitlaat bij elke start-stop ook begon te kletteren. Binnen een week op verlof en heb geen zin om daar in panne te vallen.. Dus krijg ne "nieuwe" (160.000km...net ingereden naar de normen van mn werkgever lol)... Van een 1-reeks naar een X-trail lol. Benieuwd naar de VAA..

Allez, mn 1-reeks begint na 342.000km kuren te krijgen. Vorige week op onderhoud. Daar hebben ze ontdekt dat het differentieel lekte en de uitlaat tegen de bodemplaat leunde. En plots, sindsdien, hoor ik mn uitlaat bij de minste put/drempel ook bewegen/kletteren. Herstelkosten voor de 2 zaken: 800€. Mn werkgever wil het er niet meer aan uitgeven.
Ik dan zo een week gererden..tot de uitlaat bij elke start-stop ook begon te kletteren. Binnen een week op verlof en heb geen zin om daar in panne te vallen.. Dus krijg ne "nieuwe" (160.000km...net ingereden naar de normen van mn werkgever lol)... Van een 1-reeks naar een X-trail lol. Benieuwd naar de VAA..
Sorry maar ik zou weggaan, dat is een de facto loonsverlaging straks als je de VAA in acht neemt.

Sorry maar ik zou weggaan, dat is een de facto loonsverlaging straks als je de VAA in acht neemt.
Begin september begin ik ergens anders :smile: . Nu het was dat of een rete smerige VW Golf die vlekken heeft op zn stoffen zetels(wordt voornamelijk door werfleiders gebruikt). Benieuwd of ze de VAA effectief gaan aanpassen, want heb soms andere wagens op de parking gebruikt gedurende een week vb.. en dan hebben ze die VAA nooit aangepast. Zouden ze het dan wel doen voor 1.5 maand?
Nu, kga van een basic 1-reeks naar een full-option Xtrail.

Terug
Bovenaan