Financiële lease & Operationele lease zijn 2 compleet verschillende concepten eh.
't Eerste is het bedrijf die de wagen aankoopt, wat een financiële lease eerder gewoon een type financiering maakt.
Hier wordt uw maandelijkse kost bepaald o.b.v. een aantal factoren, waaronder voor een groot deel uw gewenste 'restwaarde'. Dus de aankoop optie op 't einde van het contract.
Die aankoop optie wordt, voor zover ik weet, meestal wel gebruikt. Omdat die waarde over 't algemeen lager zal liggen dan de marktwaarde tegen dat je daar aan toe komt.
-> Die wagen IS zo dus van het bedrijf
Uiteraard, dat is handig als je als WG uw wagens langer wil houden in 't bedrijf of zelf de moeite wilt doen om ze door te verkopen nadien, etc.
Je neemt als bedrijf ook meer risico, want je koopt die wagen aan.
-> Diesel schandaaltje die ineens uw wagenpark doet kelderen in waarde? Pech voor u als leaser.
-----------------
Anyway ... 't tweede is iets compleet anders. Hier spreek je eigenlijk over 'huur op lange termijn'.
-> Die wagen wordt hier dus nooit eigendom van het bedrijf. Die blijft eigendom v/d leasing firma
Hier is er ook nooit sprake van een aankoop/overname optie die vooraf afgesproken wordt.
Je mag richting einde lease wel 'vragen' aan de leasing firma of je die zelf mag kopen.
Over 't algemeen zal men dit niet weigeren, why would they? (ze gaan die sowieso toch willen verkopen eens je die terug geeft)
Maar hier mag je vrij zeker zijn dat je geen kadoo'kes gaat krijgen. Die wagen zal verkocht worden aan de 'hoogste huidige marktwaarde', wat regelmatig véél hoger ligt dan de 'gemiddelde' kost van een gelijkaardige wagen als je begint te AutoScouten.
Bij ons eens gehoord dat men de vraag gesteld had aan de leasing & dat de prijs onacceptabel hoog was (voor die mens).
-> Uiteraard, véél minder risico voor de WG. Een vaste prijs wordt afgesproken en die zal nooit veranderen voor de gehele afgesproken looptijd van 't contract, onafhankelijk van wat de markt doet.
-> Alsook, de reden dat de grote bedrijven wss véél liever 't operationele verhaal hebben ... 't is gemakkelijk.
Je regelt de lease, ontvangt de wagen, geeft de wagen terug, besteld een nieuwe, ... (rinse -> repeat)
Je moet u als bedrijf dus niet gaan bezig houden met 2e hands autodealer spelen.
Doordoor denk ik nu niet dat we ineens geen operationele lease bakken meer gaan zien & dat alle bedrijven zomaar ineens wagens zullen beginnen aankopen in grote getale.
-----------------
By the by ... ik hoor bij ons van de mensen die er over beslissen dat het operationele lease moet zijn dat dit sowieso minder 'risico' is dan 't aankopen van een wagen. Ik verwacht dat er wss meer zal achter zitten dan enkel 't risico op daling in restwaarde.
Want wat gebeurd er als, god forbid, een van uw WN's die wagen perte totale rijdt? Wss zal je als WG hier minder risico lopen in context van een huurwagen (operationele lease).