De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Goede kennis is manager bij één van de grootste spelers in België (en daarbuiten) en zegt net het omgekeerde, op de verkoop maakten ze zelfs een klein verlies voor covid (+/- 100 €/wagen). Na covid heeft men een winst van 3000 €/wagen gemaakt - gevolg: grote bonussen. Hij wist me ook al te zeggen dat er ook dit jaar grote bonussen zullen zijn - net als mijn bakker hebben ook zij rekening gehouden met energieprijzen die 1 miljoen procent zijn gestegen om vervolgens fors terug te vallen.

Ik zal hem eens vragen hoe ze dat ongeveer berekenen - verlies/winst op verkoop - is me niet helemaal duidelijk.

3 K€ winst per wagen is wel gigantisch veel, als dat zou gaan over winst bij verkoop. Zeker omdat veel leasemaatschappijen nu de leaseprijzen sterk opdrijven door de restwaardes van zowel ICE's als EV's laag in te schatten.

Maar die 100 € verlies per wagen is verrassend, misschien tegenover 1 of andere boekwaarde na een zekere afschrijving - inderdaad niet evident van te spreken over winst/verlies op verkoop na 4-5 jaar lease?
Maar als autoverhuurmaatschappijen (toch een paar van de grote in Europa) het merendeel van hun winst al lang voor COVID niet meer uit de verhuur haalden maar uit scherp aankopen en met flinke winst verkopen, zou ik verbaasd zijn dat grote leasemaatschappijen dat niet kunnen.

Da's dan 't voordeel van de professionele koper eh. Ik kan het me nog niet beginnen voorstellen dat een particulier die een wagen nodig heeft zomaar eens even 3 jaar een wagen zou gaan huren omdat z'n nieuwe oneindig op zich laat wachten.
De toyota's CHR zijn snel leverbaar. Wij hebben de onze particulier gehad op amper een maand tijd.

Lease maatschappijen zijn in belgie notoire money printers. Denk niet dat die veel autos met verlies verkochten pre covid.

Tijdens covid uiteraard printing press on steroids wegens geen traffic.

Ik weet niet hoeveel bedrijven die stap willen zetten maar bij ons zijn ze alvast de wagens terug zelf beginnen aankopen. Dus geen leasing meer.
Niet dat wij als bedrijf met ons handvol wagens een verschil gaan maken, maar als leasingmaatschappijen te gulzig worden kan het wel eens een boomerang in hun gezicht worden.

Voor de X3 18d van mijn vrouw vroeg Arval op t eind van de leasetermijn in ieder geval een belachelijk hoge overnameprijs. Voor zelfde geld vond je op autoscout een particuliere X3 30d met minder kms op de teller 🙃
Jah, je hebt operationele en financiële lease, verschil herken je aan de aankoopoptie einde contract (15%, anders meer). Bij mij is dat 15% restwaarde, die aankoopoptie ligt vast bij het aangaan van het contract, die ligt vandaag eveneens al contractueel vast voor mijn volgende wagen.
Het zijn de bedrijven die de kosten doorheen de looptijd van de lease dragen en ze goedkoop afgeschreven op de 2ehandsmarkt kunnen brengen. Het is door hun vraag dat elektrische wagens op termijn eveneens goedkoper kunnen worden.

Bij Deloitte verdwijnt alvast de iconische mini.

Goede kennis is manager bij één van de grootste spelers in België (en daarbuiten) en zegt net het omgekeerde, op de verkoop maakten ze zelfs een klein verlies voor covid (+/- 100 €/wagen). Na covid heeft men een winst van 3000 €/wagen gemaakt - gevolg: grote bonussen. Hij wist me ook al te zeggen dat er ook dit jaar grote bonussen zullen zijn - net als mijn bakker hebben ook zij rekening gehouden met energieprijzen die 1 miljoen procent zijn gestegen om vervolgens fors terug te vallen.

Ik zal hem eens vragen hoe ze dat ongeveer berekenen - verlies/winst op verkoop - is me niet helemaal duidelijk.
Dat ze structureel met verlies zouden verkopen lijkt me onwaarschijnlijk en in principe zelfs verboden. Ken regio/merk niet en op een aantal merken/wagens in de marge inderdaad wel klein (paar honderd euro, maar geen verlies) als je dit puur "individueel" per verkochte wagen bekijkt.

Echter hebben concessies met de merken vaak ook bijkomende prijsafspraken waarbij o.a.
-op het einde van het jaar een extra korting gegeven word op basis van aantal verkochte exemplaren van model XYZ (vb 10stuks = 2% korting over alle aankopen, 20stuks = 3% op alle aankopen,...), vaak ook bijkomend/hoger bij nieuwe modellen
- globale korting op basis van omzet of stuks (gelijkaardig bovenstaand)
-tussenkomst kosten showrooms
-tussenkomst marketing/events
-bovenstaande vaak nog in combinatie met een "bonus-malus" systeem waarbij goede concessies (klanttevredenheid, uitstraling, garantiegevallen,...) er iets beter uitkomen dan de slechte.

Ik ga niet beweren dat garages hun grootste rendement halen uit de verkoop, maar structureel verlieslatend is de verkoop (waarschijnlijk met enkele uitzonderingen) nu ook niet hoor.

Jah, je hebt operationele en financiële lease, verschil herken je aan de aankoopoptie einde contract (15%, anders meer). Bij mij is dat 15% restwaarde, die aankoopoptie ligt vast bij het aangaan van het contract, die ligt vandaag eveneens al contractueel vast voor mijn volgende wagen.
Het zijn de bedrijven die de kosten doorheen de looptijd van de lease dragen en ze goedkoop afgeschreven op de 2ehandsmarkt kunnen brengen. Het is door hun vraag dat elektrische wagens op termijn eveneens goedkoper kunnen worden.

Wat zou die prijs dan zijn?
Ben wel benieuwd :)

Mag in PM ook

ligt de maandelijkse leaseprijs dan ook hoger ofzo? 15% restwaarde, dat zou voor mijn çava uitgeruste BMW3 betekenen dat ze hem zouden overlaten aan 6750€, maar ik denk niet dat dat de prijs is moest ik informeren voor em zelf over te nemen ^^,

ligt de maandelijkse leaseprijs dan ook hoger ofzo? 15% restwaarde, dat zou voor mijn çava uitgeruste BMW3 betekenen dat ze hem zouden overlaten aan 6750€, maar ik denk niet dat dat de prijs is moest ik informeren voor em zelf over te nemen ^^,
Sowieso ligt de maandelijkse prijs hoger. Komt gewoon goed uit als je daarna de auto wil houden of doorverkopen op je zaak omdat je denkt beter te doen als de leasing maatschappij.

Het is echt zot, bij mijn nonkel hebben ze fleetbedragen 20% verhoogd en dat is eigenlijk nog niet voldoende
Maarja mobiliteitsbudget is ook een gedrocht waar je geluk mee moet hebben (1cm verder wonen kan u 100en euro's kosten)
Mijn Q5 was catalogus 54k. Dikke kar in den tijd. Ga nu eens met 55k een full electric kopen grootorde Q5. Ze lachen u vierkant buiten.

Ik zit nu al 70k catalogus voor een Q4 die ik op het oog heb, persoonlijk had ik liever iets groter gehad voor dat budget maar dat is de markt vandaag. 70k was nen Audi A7 hybrid in den tijd.

Enfin, ik denk dat veel medior profielen nu echt gigantisch veel sjanse hebben dat de Tesla Y zo goedkoop geworden is of er schoot niks meer over qua keuze. Binnen junior profielen is het waarschijnlijk huilen met de pet op om nog iets dezelfde grootorde binnen budget te krijgen.

Als je er eentje ziet met groene zijspiegels, meepakken. Collectors item.

Sommige lease wagens worden gereden alsof ze gestolen zijn.
Zeker in IT en sales met al die jonge mannen.
Dat kan zeer hard tegen vallen gezien de meeste nu elektrisch/hybrid hebben. Bij mij tikt de PV teller goed aan, aan een ratio van 63 euro per keer. 300pk onder u gat, allemaal goed en wel,geef mij maar terug een oud dieselke van 136pk.

Als je dan ook weet dat je tegenwoordig bij vele bedrijven al haast een tegen expertise moet organiseren om je werknemers te beschermen omdat de leasing controleurs aan het einde van de leasing termijn een quasi gloednieuwe wagen proberen te recupureren en daar flagrant elke renta norm aan hun laars proberen te lappen. Het gaat zelfs zo erg dat controleurs staan te zagen op officiële reparateurs. Ooit zo eens een nota gekregen dat de kleur van mijn wagen niet "matchte". Jah duh, als ge door een kamion van de weg afgereden wordt dan is het gevolg wel dat die hele zijkant een nieuw likje verf kan gebruiken. Maar dat was wel bij een erkende garage gefixt.

De cowboys zijn er wel serieus uit. Vroeger knalde er wel eens eentje tegen de vangrail of werd er wel eens een bochtje gemist na een bedrijfs feestje. Maar da's tegenwoordig toch ook allemaal niet meer zo courant. Ge hebt in elk bedrijf wel een margi die elke wagen bij elkaar veegt. Leasing of persoonlijk, maakt niet uit. Na drie jaar verdwijnen die zo ineens uit het personeelsbestand.

Laatst bewerkt:
Je kan hem ook niet aan die prijs kopen. Alle, dat kan wel, maar dan wordt het verschil tussen die 6750€ en de reëele marktwaarde als VAA geboekt (en dus hetzelfde belast als loon).
Het bedrijf mag dit wel, omdat zij de overige 85% ook al betaald hebben, en dus geen voordeel hebben.

In uw contract staat normaal de overnameprijs.

Wij gaan hem zelf overnemen. Zo kan mijn vriend als freelancer opstarten en zien hoe het hem afgaat zonder meteen te moeten investeren in dure extra wagen :).

In uw contract staat normaal de overnameprijs.

Wij gaan hem zelf overnemen. Zo kan mijn vriend als freelancer opstarten en zien hoe het hem afgaat zonder meteen te moeten investeren in dure extra wagen :).

Maar je neemt dat voor dat bedrag niet prive over he. Dat was het punt denk ik?

Financiële lease & Operationele lease zijn 2 compleet verschillende concepten eh.

't Eerste is het bedrijf die de wagen aankoopt, wat een financiële lease eerder gewoon een type financiering maakt.
Hier wordt uw maandelijkse kost bepaald o.b.v. een aantal factoren, waaronder voor een groot deel uw gewenste 'restwaarde'. Dus de aankoop optie op 't einde van het contract.
Die aankoop optie wordt, voor zover ik weet, meestal wel gebruikt. Omdat die waarde over 't algemeen lager zal liggen dan de marktwaarde tegen dat je daar aan toe komt.
-> Die wagen IS zo dus van het bedrijf

Uiteraard, dat is handig als je als WG uw wagens langer wil houden in 't bedrijf of zelf de moeite wilt doen om ze door te verkopen nadien, etc.
Je neemt als bedrijf ook meer risico, want je koopt die wagen aan.
-> Diesel schandaaltje die ineens uw wagenpark doet kelderen in waarde? Pech voor u als leaser.

-----------------

Anyway ... 't tweede is iets compleet anders. Hier spreek je eigenlijk over 'huur op lange termijn'.
-> Die wagen wordt hier dus nooit eigendom van het bedrijf. Die blijft eigendom v/d leasing firma

Hier is er ook nooit sprake van een aankoop/overname optie die vooraf afgesproken wordt.

Je mag richting einde lease wel 'vragen' aan de leasing firma of je die zelf mag kopen.
Over 't algemeen zal men dit niet weigeren, why would they? (ze gaan die sowieso toch willen verkopen eens je die terug geeft)

Maar hier mag je vrij zeker zijn dat je geen kadoo'kes gaat krijgen. Die wagen zal verkocht worden aan de 'hoogste huidige marktwaarde', wat regelmatig véél hoger ligt dan de 'gemiddelde' kost van een gelijkaardige wagen als je begint te AutoScouten.
Bij ons eens gehoord dat men de vraag gesteld had aan de leasing & dat de prijs onacceptabel hoog was (voor die mens).

-> Uiteraard, véél minder risico voor de WG. Een vaste prijs wordt afgesproken en die zal nooit veranderen voor de gehele afgesproken looptijd van 't contract, onafhankelijk van wat de markt doet.

-> Alsook, de reden dat de grote bedrijven wss véél liever 't operationele verhaal hebben ... 't is gemakkelijk.
Je regelt de lease, ontvangt de wagen, geeft de wagen terug, besteld een nieuwe, ... (rinse -> repeat)
Je moet u als bedrijf dus niet gaan bezig houden met 2e hands autodealer spelen.

Doordoor denk ik nu niet dat we ineens geen operationele lease bakken meer gaan zien & dat alle bedrijven zomaar ineens wagens zullen beginnen aankopen in grote getale.

-----------------
By the by ... ik hoor bij ons van de mensen die er over beslissen dat het operationele lease moet zijn dat dit sowieso minder 'risico' is dan 't aankopen van een wagen. Ik verwacht dat er wss meer zal achter zitten dan enkel 't risico op daling in restwaarde.

Want wat gebeurd er als, god forbid, een van uw WN's die wagen perte totale rijdt? Wss zal je als WG hier minder risico lopen in context van een huurwagen (operationele lease).

Terug
Bovenaan