De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik hoop dat je gelijk hebt maar dat lijkt mij héél optimistisch. Ik heb eind december besteld (25e), dealer (Bilia Lochristi) zei een jaar, leasing heeft 'bevestigd' voor eind juni '24.
Ik heb vorige week nog contact gehad met de dealer, die zei nu ook op 1-1,5 jaar. Voor de X1´s die nu besteld worden 1,5-2 jaar.

De realiteit is dat BMW blijkbaar maar voor 3-6 maand vooruit materiaal/grondstoffen in reservatie heeft en ze dus moeilijk veel verder vooruit kunnen kijken. Ik zie wel dat er verschillende wagens die voorzien waren voor augustus ´22 al uitgeleverd zijn in mei maar er is in december sowieso een enorme piek geweest in de bestellingen. In hoeverre die tendens zich dus gaat voort zetten valt nog af te wachten.
Bizar, met de vriendin eentje besteld in maart en die was voor maart volgend jaar dan, maar ze vermoedden dat ie eind dit jaar al ging komen.

Voor de X3 18d van mijn vrouw vroeg Arval op t eind van de leasetermijn in ieder geval een belachelijk hoge overnameprijs. Voor zelfde geld vond je op autoscout een particuliere X3 30d met minder kms op de teller 🙃
Je mag wel enkel vergelijken met een andere professionele verkoop. Bij een particuliere 2de hands wagen krijg je er alle verborgen gebreken er gratis bij. Een professionele partij moet u daar (1 jaar?) garantie op geven.

En de meeste profesionele wagen zijn ook meestal mooi op onderhoud geweest omdat de lease dat oplegt. In tegenstelling tot sommige particuliere wagens.

Meestal wel, maar je hebt evengoed leasebakken die één (of meerdere) chauffeur(s) hebben gehad die niet zo zorgzaam waren.

Bottom line: bij het overnemen van een einde-lease wagen betaal je gewoon ook een premium.

Meestal wel, maar je hebt evengoed leasebakken die één (of meerdere) chauffeur(s) hebben gehad die niet zo zorgzaam waren.

Bottom line: bij het overnemen van een einde-lease wagen betaal je gewoon ook een premium.
Sommige lease wagens worden gereden alsof ze gestolen zijn.
Zeker in IT en sales met al die jonge mannen.

Dan heb in ook liever eentje van een particulier, waarbij je het meestal toch wat kunt inschatten.

Mijn Peugeot 308 is weeral uitgesteld, nog eens met 2 maanden, nu half oktober levering.

Je zou er groen van gaan lachen. Nog 2 maanden erbij en dan zitten we gewoon aan 2 jaar sinds bestelling (beloofde levertermijn was 6 maanden).

Sommige lease wagens worden gereden alsof ze gestolen zijn.
Zeker in IT en sales met al die jonge mannen.

Dan heb in ook liever eentje van een particulier, waarbij je het meestal toch wat kunt inschatten.
Denk dat het gewoon neerkomt op wat geluk hebben ook zeker?
Ik ben dan weer het omgekeerde: zowel een leasebak als een privemachine wordt (motorisch alvast) goed onderhouden. Ik laat hem altijd rustig opwarmen.

Hem eens wassen mag ik wel wat meer doen haha

En die leasemaatschappijen zullen voor courante modellen wel goed genoeg weten wat de marktprijs is die ze ervoor kunnen vragen, die zullen echt geen cadeaus uitdelen aan de particulieren die die auto's kopen.
Een serieus deel van hun winst komt daar vandaan...

Mijn Peugeot 308 is weeral uitgesteld, nog eens met 2 maanden, nu half oktober levering.

Je zou er groen van gaan lachen. Nog 2 maanden erbij en dan zitten we gewoon aan 2 jaar sinds bestelling (beloofde levertermijn was 6 maanden).
Wauw, afschuwelijk! Dat is niet meer in de buurt van de beloofde levertijd.

Kan je zoiets nog annuleren ? Straks is het 3j... :support:

Normaal kan je annuleren wanneer er grote afwijkingen zijn tov de origineel vooropgestelde levertermijn. Dat geldt wel voor particulieren, zakelijke kopers worden doorgaans minder beschermd dan particuliere kopers.

En die leasemaatschappijen zullen voor courante modellen wel goed genoeg weten wat de marktprijs is die ze ervoor kunnen vragen, die zullen echt geen cadeaus uitdelen aan de particulieren die die auto's kopen.
Een serieus deel van hun winst komt daar vandaan...

Goede kennis is manager bij één van de grootste spelers in België (en daarbuiten) en zegt net het omgekeerde, op de verkoop maakten ze zelfs een klein verlies voor covid (+/- 100 €/wagen). Na covid heeft men een winst van 3000 €/wagen gemaakt - gevolg: grote bonussen. Hij wist me ook al te zeggen dat er ook dit jaar grote bonussen zullen zijn - net als mijn bakker hebben ook zij rekening gehouden met energieprijzen die 1 miljoen procent zijn gestegen om vervolgens fors terug te vallen.

Ik zal hem eens vragen hoe ze dat ongeveer berekenen - verlies/winst op verkoop - is me niet helemaal duidelijk.

Ja ik heb het eens voorgelegd aan HR om dit te bekijken want het wordt wel beetje gortig.

Op zich is het lang wachten niet eens het issue, wel dat er nu een maand verder weer 2 maanden bij zijn gekomen. Ik ga er vanuit dat fabrikanten hun oudste bestellingen eerst proberen verwerken maar dat is duidelijk niet het geval.

Vooral frustrerend als je naar buiten kijkt en enorm veel 308’s ziet rondrijden. Iemand in m’n straat heeft privé eentje besteld en gekocht - een hybride ook - een week of 2 voor mij en rijdt er nu al 5 maanden mee rond. Dan begin ik me toch wel vragen te stellen!

Ja ik heb het eens voorgelegd aan HR om dit te bekijken want het wordt wel beetje gortig.

Op zich is het lang wachten niet eens het issue, wel dat er nu een maand verder weer 2 maanden bij zijn gekomen. Ik ga er vanuit dat fabrikanten hun oudste bestellingen eerst proberen verwerken maar dat is duidelijk niet het geval.

Vooral frustrerend als je naar buiten kijkt en enorm veel 308’s ziet rondrijden. Iemand in m’n straat heeft privé eentje besteld en gekocht - een hybride ook - een week of 2 voor mij en rijdt er nu al 5 maanden mee rond. Dan begin ik me toch wel vragen te stellen!
Het kan natuurlijk met bepaalde opties te maken hebben, dus dat anderen hem al eerder krijgen kan een perfect logische verklaring hebben.

Het kan natuurlijk met bepaalde opties te maken hebben, dus dat anderen hem al eerder krijgen kan een perfect logische verklaring hebben.

Dat zou kunnen, hoewel ik niks extravagant heb gevraagd (ik denk dat de uitvoering die hier in de straat staat meer opties heeft want GT) - gewoon Allure Pack met als enige optie de snellere oplader.

Gecombineerd met eerst zeggen dat die al in Zeebrugge staat & dan ineens moeten laten weten dat ze zich hebben vergist en nog moet geproduceerd worden… als ik zou communiceerde naar derden lag ik buiten bij m’n werk denk ik 😂

Verder is er geen man overboord natuurlijk, ik heb een poolwagen, maar toch een rare situatie.

Verder is er geen man overboord natuurlijk, ik heb een poolwagen, maar toch een rare situatie.
Da's dan 't voordeel van de professionele koper eh. Ik kan het me nog niet beginnen voorstellen dat een particulier die een wagen nodig heeft zomaar eens even 3 jaar een wagen zou gaan huren omdat z'n nieuwe oneindig op zich laat wachten.

Terug
Bovenaan