De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De PHEV is veel sneller volgeladen, dus die paal blijft ook minder lang bezet. Maar daarnaast lijkt me dit een infra probleem dat niet aan de PHEV-rijder ligt om op te lossen. Die kan op deze manier ook niet juist doen he: als hij niet oplaadt is het foei, als hij wel oplaadt is het... ook foei? :)
Ik wijs eerder naar publieke palen. Thuis je PHEV opladen is top!
Maar een PHEV aan een publieke paal terwijl iemand met een EV die niet thuis kan laden blokkeren.. daar heb ik het moeilijker mee.

Nu PHEV's gaan er toch uit dus dit is eigenlijk een onnodige discussie :unsure:

Ik wijs eerder naar publieke palen. Thuis je PHEV opladen is top!
Maar een PHEV aan een publieke paal terwijl iemand met een EV die niet thuis kan laden blokkeren.. daar heb ik het moeilijker mee.

Ik begrijp die insteek hoor, maar ik vind dat echt niet het probleem dat een PHEV rijder moet oplossen. Zolang die afkoppelt wanneer volgeladen betekent dat dat vooral dat die zoveel mogelijk kilometers elektrisch wil doen, en dan lijkt me dat eerder aan te moedigen dan omgekeerd.

Nu PHEV's gaan er toch uit dus dit is eigenlijk een onnodige discussie :unsure:

Ik vrees dat dat met de huidige bestellingsgolf nog wel minstens een jaar of 4 heel relevant blijft :)

Ik vrees dat dat met de huidige bestellingsgolf nog wel minstens een jaar of 4 heel relevant blijft :)
Vergeet 4j. Zal nog wel wat langer duren hoor.

Zelfs nu al, als ik tijdje terug keek naar de BMW Premium Selection wagens was het aanbod PHEV's pretty much een heel groot deel van het aanbod.
Als ik zocht naar een leuke 530/540i van enkele jaren oud kon ik nauwelijks iets vinden, maar 30e's a volonté.
Al die einde lease wagens moeten ergens naartoe eh. En 't is nu niet dat ze die allemaal gewoon op ne camion zetten & naar Afrika varen.

Dus op die manier zie ik mij als particulier ook nog eindigen met een PHEV. Want het aanbod ICE is eerder triestig VS een toch leuker rijdende wagen, die op de 2e hands markt toch financieel aantrekkelijker zijn dan nieuw. Zeker als je niet op zoek bent naar een of andere oude 114d of 316i of zoiets (zijnde, 't laagste van 't laag, maar toch dat premium merk & motorisatie who cares).

En weet je wat ... sommigen van die particulieren zullen dan mss zelfs overwegen om te laden. :sneaky:

En als je niet laadt dan moet je misschien 5x zo vaak gaan tanken...
Maar dat is (midden-)lange termijn denken. Mensen blinken vooral uit in kortetermijn denken. Dat ik vrijdag moet gaan tanken ipv volgende week zaterdag is een vrijdag probleem, geen dinsdag probleem... :unsure:

Maar dat is (midden-)lange termijn denken. Mensen blinken vooral uit in kortetermijn denken. Dat ik vrijdag moet gaan tanken ipv volgende week zaterdag is een vrijdag probleem, geen dinsdag probleem... :unsure:
Maar dat is dus puur een mindset probleem dat je (in dit geval) toch makkelijk kan oplossen imo. Al die hybrides hebben een heel kleine benzinetank, hierdoor moet je veel vaker gaan tanken als je niet oplaadt. Elke keer als je gaat tanken, wordt je direct geconfronteerd met de hoge benzineprijs. Als je probeert om veel op elektriciteit te rijden, heb je die direct confrontatie veel minder vaak dus dat is toch enkel positief...
Het is nu niet dat ge daar de superintelligent voor moet zijn he :p

edit: ondertussen wel wat gecorrigeerd geweest :p, de grote SUV PHEV's hebben blijkbaar wel een deftige benzine tank. Maar de 545e heeft bvb 26l capaciteit he. Daarmee sta je gewoon continu te tanken als je die nooit oplaadt
dubbel edit: wss een typfoutje op website, 545e lijkt me toch 46l te hebben

Laatst bewerkt:
Mijne 5 reeks heeft een E-range van ergens eind de 30km, o.b.v. wat de wagen zelf aangeeft. Dus komt nog niet in de buurt van de 100 die hier aangehaald wordt. Die wagen heeft dan ook een totale range die ver onder de 1000 km ligt die m'n 318d ooit had (als 'm niet te veel in de file moest aanschuiven :LOL: ).

Echter, ik heb zelden of nooit problemen met te gaan tanken. Onder de baan locaties troef om dat te doen. Ik moet zelden of nooit serieus omrijden om te tanken. Alsook duurt het tanken pakweg 5 minuten. Geen 5 uur.

Basically, da's een non-issue.

Maar dat is dus puur een mindset probleem dat je (in dit geval) toch makkelijk kan oplossen imo. Al die hybrides hebben een heel kleine benzinetank, hierdoor moet je veel vaker gaan tanken als je niet oplaadt. Elke keer als je gaat tanken, wordt je direct geconfronteerd met de hoge benzineprijs. Als je probeert om veel op elektriciteit te rijden, heb je die direct confrontatie veel minder vaak dus dat is toch enkel positief...
Het is nu niet dat ge daar de superintelligent voor moet zijn he :p
Hoezo wordt je geconfronteerd met de hoge benzineprijs? 95% van de PHEV's zijn bedrijfswagens waar bij het grootste deel van de mensen de benzine op kosten van de werkgever komt... dus kost is een non-issue. En zoals Goku aanhaalt, veel mensen moeten niet eens rondrijden om te tanken, juist even codes ingeven en tanken dus. Wij kunnen enkel bij Total tanken, er is er hier nu toevallig eentje op ~1km van mijn deur maar eigenlijk ga ik daar zelden, denk dat ik meestal tank langs de E17 in Kalken.

Hoezo wordt je geconfronteerd met de hoge benzineprijs? 95% van de PHEV's zijn bedrijfswagens waar bij het grootste deel van de mensen de benzine op kosten van de werkgever komt... dus kost is een non-issue. En zoals Goku aanhaalt, veel mensen moeten niet eens rondrijden om te tanken, juist even codes ingeven en tanken dus. Wij kunnen enkel bij Total tanken, er is er hier nu toevallig eentje op ~1km van mijn deur maar eigenlijk ga ik daar zelden, denk dat ik meestal tank langs de E17 in Kalken.
Maar al die X5'en etc worden gekocht door zelfstandigen hoor. Ik ken nog geen werknemers die zo eentje hebben kunnen kiezen.
En zelfs al kom je vaak tankstations onderweg tegen, het is nog altijd een extra stap he.

Maar al die X5'en etc worden gekocht door zelfstandigen hoor. Ik ken nog geen werknemers die zo eentje hebben kunnen kiezen.
En zelfs al kom je vaak tankstations onderweg tegen, het is nog altijd een extra stap he.
1000 keer beter dan een of andere rando trage laadpaal gaan zoeken om daar dan uren en uren te staan koekeloeren eh.
Die 5 minuten tanken is niets, dat laden is een ramp.

Kan je thuis laden? Ideaal!
Dan nog moet je, net zoals het tanken, je kabel inpluggen in, je wagen inpluggen, etc.
Stappen zijn er altijd eh.

Kan je enkel op 800m van je deur laden? Urgh!
Hopen dat je plek hebt, dan te voet richting thuis. Als je gerief mee hebt, wss eerst thuis afzetten & dan naar plaats zoeken. Hopen dat het niet regent, om het uur gaan checken of je ondertussen wél plek hebt?
Jah, veel beter dan die 5 minuten tanken dus. :sneaky:

En euuuh, die X5e's? Jah ... da's (voornamelijk) een zelfstandige/CEO privilege.
Ik heb er een 530e door gekregen, maar ik zou nog niet moeten beginnen aan een 545e of X5 45e hoor. Laat staan gelijk wie dat ik ken die met een bedrijfswagen rond bolt.

Maar goed ook dat die Plugin-hybrides eruit gaan.

Technisch gezien ga je daar alle technologie in één auto rammen en heb je noch mossel noch vis. Met een excuus-batterijtje erin en hopla, "kijk hoe milieuvriendelijk we zijn!". In realiteit kan en zal dat ding 100% op brandstof rijden en sleur je bovendien zelfs nog continu het extra gewicht mee van een batterij en elektromotor, niemand die het weet. Maar voor de fiscus heeft het wel een lagere uitstoot want "er zou weleens elektrisch kunnen gereden worden" met het onding.

Om nog niet te spreken over hun claim op de publieke laadpalen. Bij ons in de buurt is er een vrij hoge parkeerdruk en vaak zijn de elektrische laadplaatsen de dichtstbijzijnde beschikbare plaatsen (voorlopig toch nog). Dus wat zie je dan? De talrijke plug-in hybrides gaan daar lekker arrogant hun telefoonbatterijtje van 7 kWh gaan opladen. Of ze veinzen het. Opgeladen in maximum een uurtje, maar who cares om hem te verzetten? Sommigen staan er dagen aan een stuk.
En dan komen daar mensen aan met een full electric, die wél hun reële bijdrage leveren aan een vermindering van de uitstoot, en die volledig afhankelijk zijn van die laadpalen om zich te kunnen verplaatsen, en zij mogen dan wachten tot de hybride-rijders tijd en goesting hebben om hun fiscaal ontduikingsvoertuig te verplaatsen.

Afvoeren die vage excuusbakken. Mocht ik niet beter weten, ik zou denken dat de plugin-hybride een Belgische kafkaïaanse uitvinding was: noch mossel noch vis, proberen van alle walletjes te eten, fiscaal geoptimaliseerd, ... maar ten gronde gewoon niets doen aan het probleem waarvoor ze claimen deel te zijn van de oplossing omdat de realiteit te ver afwijkt van de theorie.

De enige mensen die ik ken die hun plugin-hybride stelselmatig opladen om ook effectief elektrisch te rijden, zijn diegenen met een overgedimensioneerde (want: overbetaalde groene stroomcertificaten) zonnepanelen-installatie in combinatie met een terugdraaiende teller, die dus vervolgens rijkelijk uitbetaald worden door hun werkgever voor elektriciteitskosten die ze niet eens hebben (want alle overproductie met terugdraaiende teller wordt toch niet betaald, terwijl de GSC wel blijven aantikken). En dit allemaal uit dankbaarheid omdat ze veel hun auto gebruiken om de congestie op onze wegen in stand te houden. Dat is dan dubbele kafka. 🤡 🤡 🤡

When 2 evils meet.
Laatste keer dat ik ben gaan tanken met onze hybride is geleden van 17 maart.
Ik heb wel zonnepanelen maar geen GSC en geen terugdraaiende teller, en nog nooit aan een publieke laadpaal gehangen.

Ik werk op 10km van huis en in shiften zodat de wagen overdag dikwijls staat op te laden wanneer de zon schijnt. Batterij heeft een bereik van 60-70km.

Ik zal dan die ene onbestaande uitzondering zijn zeker?

Laatste keer dat ik ben gaan tanken met onze hybride is geleden van 17 maart.
Ik heb wel zonnepanelen maar geen GSC en geen terugdraaiende teller, en nog nooit aan een publieke laadpaal gehangen.

Ik werk op 10km van huis en in shiften zodat de wagen overdag dikwijls staat op te laden wanneer de zon schijnt. Batterij heeft een bereik van 60-70km.

Ik zal dan die ene onbestaande uitzondering zijn zeker?
Ideaal om te kiezen voor full EV dus :p

Dat gewicht wordt heel vaak als argument aangehaald. Het mooiste voorbeeld vind ik de MG Cyberster, er zijn nu al reacties rond "dat kan niet goed rijden, want EV dus dat weegt te veel". Alleen... weegt die even veel als een M3, en ik heb nog niet veel mensen horen klagen dat die slecht rijdt door zijn gewicht...
Hetzelfde bij Tesla, een Model 3 weegt 1847kg, dat is de volle 2kg meer dan een BMW 318i...

Een BMW 318i weegt maar ~1500 kg hoor... Ik vermoed dat je verwijst naar een X318i, die inderdaad iets van 1.8 ton weegt.

Maar inderdaad, zeer veel kans dat veel van die klagers over het gewicht bij een EV, dan een SUV bestellen die inderdaad even veel extra gewicht meesleept :p

Een BMW 318i weegt maar ~1500 kg hoor... Ik vermoed dat je verwijst naar een X318i, die inderdaad iets van 1.8 ton weegt.

Maar inderdaad, zeer veel kans dat veel van die klagers over het gewicht bij een EV, dan een SUV bestellen die inderdaad even veel extra gewicht meesleept :p
Blijkbaar fout gelezen inderdaad, het is de 320e denk ik:

Maar het punt is idd eerder dat de meeste mensen eigenlijk niks gaan merken van dat gewicht.

Blijkbaar fout gelezen inderdaad, het is de 320e denk ik:

Maar het punt is idd eerder dat de meeste mensen eigenlijk niks gaan merken van dat gewicht.

Klopt, bij zo'n PHEV krijg je bovenop het gewicht van de normale benzine een paar 100 kg aan electromotor en batterijen.

Sowieso akkoord over het punt dat de meeste mensen dat extra gewicht niet zullen merken. Hoogstens wat hardere afvering die je merkt op oneffen wegdek en plateaus maar niet het drama dat ze er op papier/scherm van durven maken :)

Buiten het verschil dat een EV de volgende dag mogelijks niet kan vertrekken en de PHEV rijder wel op benzine verder kan.
Dat laadpaal kleven is ook een probleem bij EV rijders. Snap niet dat die hun wagen niet onmiddellijk verzetten.. ze kennen het probleem
ik snap niet dat aanbieders van publieke laadpalen geen idle fees aanrekenen. Aan de snellader is dat 0.5€/minuut (1€/m als alle palen bezet zijn). Ze zouden snel verplaatsen...

Die hybrides die laden aan een publieke laadpalen zijn toch een dief van hun eigen portemonnee. De laadpalen hier in de buurt staan allemaal aan minstens 0,65€/kwh, dat is gewoon een pak duurder dan wat een gemiddelde PHEV aan benzine verstookt.
Met de energie crisis hebben ze het tarief stelselmatig verhoogt, nu dat energie prijs daalt volgt niet de omgekeerde weg.

Mijne 5 reeks heeft een E-range van ergens eind de 30km, o.b.v. wat de wagen zelf aangeeft. Dus komt nog niet in de buurt van de 100 die hier aangehaald wordt. Die wagen heeft dan ook een totale range die ver onder de 1000 km ligt die m'n 318d ooit had (als 'm niet te veel in de file moest aanschuiven :LOL: ).

Echter, ik heb zelden of nooit problemen met te gaan tanken. Onder de baan locaties troef om dat te doen. Ik moet zelden of nooit serieus omrijden om te tanken. Alsook duurt het tanken pakweg 5 minuten. Geen 5 uur.

Basically, da's een non-issue.
5 uur? Ik doe regelmatig eens een lange rit met de EV waardoor ik onderweg bijlaad. Ik laad dan gewoon bij een fastned snellader die aan de autosnelweg ligt en op een goeie 5 min heb ik weer 100km rijbereik er bij.

5 uur? Ik doe regelmatig eens een lange rit met de EV waardoor ik onderweg bijlaad. Ik laad dan gewoon bij een fastned snellader die aan de autosnelweg ligt en op een goeie 5 min heb ik weer 100km rijbereik er bij.
We lezen zowel hier, als hoor ik van de (con)collega's, meer en meer dat fast charging NO GO is. De Tesla laders zijn ook niet beschikbaar met de aangeboden laadpassen.

Als ik 'opgescheept' zou zitten met een EV, dan zou ik leven op de fast charging. Elke 2d 20 minuten of zoiets mijnen tijd gaan verdoen aan een of andere paal (hopelijk, want die fast chargers langs de E17 zijn blijkbaar maar een 50-tal KW ipv de hoge snelheden dat wagen producenten telkens mee stoefen).
Boven de 50KW is blijkbaar nog redelijk zeldzaam.

't Ging hem in principe daar ook niet zo zeer over lange ritten in 't specifiek.
Gewoon over 'aja, maar PHEV dan doe je niet anders dan tanken en daar wordt ge zot van'. ;)

Terug
Bovenaan