De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
't Is allemaal schoon op papier en die plug in hybrids en volledig elektrische wagens accelereren wel heel snel en ze zijn veilig. Maar .. ik vind ze persoonlijk vrij saai om mee te rijden. Mede door het hoge gewicht. 'k Heb door omstandigheden zelf een mooi budget om te spenderen aan een nieuwe wagen, maar geen haar aan op m'n hoofd dat er aan denkt om een plug in of iets volledig elektrisch te kopen. Als bedrijfswagen is het misschien anders, maar rijplezier is toch ver te zoeken bij de huidige wagens. Al is het ook te begrijpen dat er massaal wordt ingezet op veiligheid 😉.

Bewuste keuze om een grijze te nemen?
Ben benieuwd hem eens in het wild te spotten de shooting break!
Bewust ja, zwart wou ik niet meer, donkergrijs is niet veel beter qua kuisen en verstopt de lijnen wel sterk, het ijsvogelblauw kon me niet overtuigen op foto en kon ik niet in het echt bekijken, rood was ook niet mijn ding.

De grijze stond in de showroom en had bij mij wel een wow effect. Enkel het blauw van de R(-line) zou me nog kunnen overtuigen, maar het is een Elegance, dus dat gaat niet.

Helemaal akkoord!

Maar uiteindelijk, de snellere versies van eender welk merk/model worden altijd gemaakt voor een relatief klein publiek, en toch zijn ze er!

Stoplichtsprintjes, goh debiel zou ik ze niet noemen, kunnen héél occasioneel best wel leuk zij, ik heb natuurlijk het geluk dat ik dikwijls op de A12 tussen A'pen en Brussel rij, waar je een paar keer na mekaar zulke rode licht sprintjes legaal tot 120 km/h ( 127 met de gebruikte "correctie" :cool: ) kan doorzetten. Ook met dank aan het relatief lichte "corona" verkeer het afgelopen jaar.

En zelfs dan, op een dik jaar en 35,000 km misschien twee of drie keer gedaan...Maar die zeldzame momenten kunnen echt wel een langdurige glimlach op men gezicht toveren.

En daar gaat eigenlijk deze discussie een beetje over, nog niet zo heel lang geleden was dat weggelegd voor de redelijk exclusieve groep van eigenaars van "superbolides"!
Wagens die vlotjes onder de 6 seconden naar de 100 sprinten, zelfs onder de 4 seconden met de Tesla's nu, die met de gekke Belgische fiscale wetgevingen plots in bereik van een veel groter en veel minder exclusief publiek komen, dus vrij normaal dat we er wat over praten in deze fora!

FYI, ik ben van de generatie die in de jaren 80 een Golf MK1 GTI het summum van (semi bereikbare) snelle wagen vond :)
Mijn 330e komt qua prestaties echt heel kort bij wat de absolute, onbereikbare droomwagens in mijn jeugdjaren konden presteren.
Ferrari Testa Rossa, Lambo Countach was al wat je nodig had om sneller dan die familie berline 330e te zijn!

Ik herinner me de Honda CRX nog (goede vriend van me had er eentje), wat een echte game changer was naar betaalbare sportwagen met serieuze prestaties (1600c Vtec 160HP motor zonder turbo) in een superlichte carrosserie, en vandaag evenaart de iets beter motorisch uitgeruste familie berline de acceleratie van die destijds spectaculair snelle wagen!
Iir had de oer CRX nooit 160pk. De VTEC had er 150. De CRX del sol (de targa) had er 160 uit hetzelfde blok.

Ik heb vaak gereden met een 16-klepper non VTEC en dat was effectief een sportkar pur sang.

Idd, net zoals de GLS. In mijn ogen beiden smakeloze wagens.
Nen Amerikaan is smaakloze tanks gewoon in die markt. De competitie is een blok ijzer met van dat scratchy goedkoop plastiek.

Waarom moeite doen als er toch iemand met meer geld dan smaak en hersenen die wagen komt kopen. Ge kunt dat effect zeer goed zien in de configuratie van de Q5 in de VS. Drie niveaus thats it, anders zijt ge ze volledig kwijt. In EU: elk toeterke en belletje selecteerbaar.

Mazda zelfde verhaaltje grootste te koop hier is de CX-5. Die importeren ze zelfs niet meer. Terwijl ik moet zeggen, een CX-9 van 2021, ik zou nie klagen.

Ik heb hetzelfde met SUV's in het algemeen.
Dit lijkt me meer iets voor mensen die iets moeten trekken of offroad moeten gaan: aannemers, mensen met paarden, etc.

Eerste SUV nu. Ik moet zeggen ik ben zeer aangenaam verrast door de zit houding. In mijn vorige A4 had ik de laatste jaren echt pijn van een lange rit. Nu met de Q5 naar de zee en terug, twee vingers in de neus. Niks...

En 't is nu niet dat ik een extra zetel pakket genomen heb. Zeteltjes zijn nog steeds dezelfde. Enfin, nen Q5 voelt feitelijk gewoon aan als nen A4 op stelten.

Laatst bewerkt:
Het nut van die grote SUV’s ontgaat mij volledig. Zo een X5 is toch echt al van het goede te veel. Laat staan een nog groter model.

Het succes van de X5 45e, die je tegenwoordig overal begint te zien, toont toch aan dat er markt is voor snelle fiscaal vriendelijke modellen? Zie Tesla, zie Volvo T8 modellen, en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.

En die worden toch echt nagenoeg allemaal door goed verdienende zelfstandigen gereden?
In mijn omgeving is dat toch ook zo hoor. De ene een T8, een andere een X5 45e, nog een andere een Q5 TFSIe, etc. Geen idee of mijn kennissen en collega's dan zo apart zijn maar gezonde interesse voor die wagens is er alleszins wel.

320e zal uiteraard beter gaan verkopen, maar die zal ook massaal in car policies worden opgenomen, zal daar volgens mij grotendeels de 330e verdringen.

Eerste SUV nu. Ik moet zeggen ik ben zeer aangenaam verrast door de zit houding. In mijn vorige A4 had ik de laatste jaren echt pijn van een lange rit. Nu met de Q5 naar de zee en terug, twee vingers in de neus. Niks...

En 't is nu niet dat ik een extra zetel pakket genomen heb. Zeteltjes zijn nog steeds dezelfde. Enfin, nen Q5 voelt feitelijk gewoon aan als nen A4 op stelten.
Is de stoel in de Q5 een andere stoel dan die in de A4?
Indien het om identiek dezelfde stoelen gaat, beweer jij dat wat hoger/lager zitten bijdraagt tot de mate van pijn na een wat langere rit?

Indien het om identiek dezelfde stoelen gaat, beweer jij dat wat hoger/lager zitten bijdraagt tot de mate van pijn na een wat langere rit?
Die stoelen zitten ook wat hoger dacht ik, waardoor je wat meer rechtop zit.

Bij mijn weten is dit nog steeds dezelfde.

Doordat ik standaard wat hoger zit, zit ik wat meer rechtop in plaats van een lichte hoek.

Hierdoor ervaar ik:
- Minder druk van de rand van de stoel in mijn onderbeen, hierdoor begint mijn voet minder te slapen
- Dat mijn hoofd minder naar voor kruipt en meer contact blijft houden met het hoofdkussen waardoor mijn rug minder buigt

Dit zijn de dingen die ik alvast heb opgemerkt op dit moment. Kan zijn dat er me binnenkort nog enkele andere zaken opvallen. Heb nog maar 500km kunnen doen.

Qua interesse in snellere wagens is dit in mijn omgeving niet anders. Zowel de lease rijders als de particulieren.
Dus er is zeker en vast interesse.

Paar voorbeelden van collega's zijn de Golf R & de V60 T8 die toch zeker gekozen zijn om die reden. Die Golf R jongen heeft ondertussen wel gekozen om dat geen 2e keer te doen mor soit, kinderen er bij & belastingen verhoogt sinds 5j geleden.
Ook nog een collega die met een E 300de rond bolt, mor ik weet dat die al die extra power ook leuk vind, maar dat zijn keuze vooral fiscaal was (& power een leuk extraatje).

Dan in mijn onmiddelijke omgeving zie ik m'n pa die nooit met weinig PK rond bolt (momenteel 330i, daarvoor 440i, geloof daarvoor was het de Porsche, ...) & mijn broer bolt rond met een getunede 428i (beide privé).

Ik kan even goed voorbeelden geven van mensen die het zich totaal niet aan trekken, maar toch ... er is zeker een publiek te vinden voor leukere wagens.
Is dat publiek 'het gros' van de auto-kopende markt? Neje, uiteraard niet. Het kost meer in aankoop & belasting & verzekering, dus als je niet een beetje interesse hebt in een leuke wagen, dan doe je dat niet. Maar er zullen zeker nog genoeg mensen zijn die het willen & kopen, anders verkocht men het niet.

Uiteindelijk blijft het nog steeds een kwestie van 'waar wilt ge uw geld aan uitgeven' e. Zelfs al wil je een leuke wagen, soms ga je gewoon liever een paar keer uitgebreid op reis. 't Zijn keuzes.

't Is hier echt veel bla bla. Er wordt hier over wagens gesproken die ik in België amper op de baan heb gezien 😄😅. Heb vorige week met m'n BMW M3 oldtimer een ritje gemaakt met andere BMW fans. En de zeer dure high-end modellen worden vooral gekocht als fun-car door hele vermogende klanten. En velen waren er mee en ze komen daar eens de 'zondag' mee buiten. Zoals de meesten die met een snelle high-end wagen rijden eigenlijk.
Goh ... not really. In ons geval spreken we hier (voornamelijk) over de keuze van een 'daily driver.' Niet noodzakelijk de 'fun car' als 2e wagen.
Heel dat PHEV verhaal als 2e 'weekend wagen' is jah, niet zo interessant. Privé is het de meerkost over 't algemeen niet waard (en uiteraard, een PHEV is ook functioneel niet echt dat).

Maar de PHEV's geven ons (momenteel) een mooie combinatie v/d 2 zonder fiscaal afgestraft te worden.

Verder ... toen ik vorig jaar nog 40K/jaar bolde zag ik die wagens heeeeel wat meer dan 'amper' hoor. 3 reeks, A4, C klasse, ...
745e/545e jah ... die zul je nu niet zoveel zien, da's feit.

Dat was dan ook zijn punt :p

En laten we ook eerlijk zijn, vele rijden premium omdat ze het zelf niet moeten betalen.
Welja, onder een bepaalde groep mensen is dat uiteraard wel het geval. Voornamelijk zij die onder de IT sector vallen & een bedrijfswagen krijgen zullen regelmatig in het premium segment mogen kiezen.
Maar dat is uiteraard niet het hele wagenpark, noch het hele bedrijfswagenpark eh.

Ik heb al gerust mensen geweten die een bedrijfswagen hadden, maar waar de keuze niet in het premium segment viel.
Maar uiteraard, als je net afgestudeerd bent & begint bij pakweg een Chronos met een BMW 1 ... dat is uiteraard een wagen die die jongen normaal gezien niet noodzakelijk zelf zou aanschaffen in de meeste gevallen.

En in de privé ... blijf ik bij het standpunt van m'n vorige post nl. dat er privé ook genoeg BMW's, Audi's & Benzkes worden verkocht. 't Is maar waar ge uw geld wilt aan geven.
Want to be fair ... wij die hier over wagens spreken, moest morgen het bedrijfswagen verhaal afgeschaft worden ... zou je écht over stappen naar pakweg een Kia of een Citroën of zelfs een Dacia als je al pakweg 10j met pakweg een 3 reeks rond bolt? (even de huidige corona situatie opzij gelaten, want m'n wagen staat er nu ook maar te staan)

Het zullen véél minder wagens van den band zijn, dat wel. Maar als het afgeschaft wordt ... ik zou toch zien om 2e hands een BMW of iets dergelijks aan te schaffen. Wel geen 530e, but still.

En in de privé ... blijf ik bij het standpunt van m'n vorige post nl. dat er privé ook genoeg BMW's, Audi's & Benzkes worden verkocht. 't Is maar waar ge uw geld wilt aan geven.
Want to be fair ... wij die hier over wagens spreken, moest morgen het bedrijfswagen verhaal afgeschaft worden ... zou je écht over stappen naar pakweg een Kia of een Citroën of zelfs een Dacia als je al pakweg 10j met pakweg een 3 reeks rond bolt? (even de huidige corona situatie opzij gelaten, want m'n wagen staat er nu ook maar te staan)

Het zullen véél minder wagens van den band zijn, dat wel. Maar als het afgeschaft wordt ... ik zou toch zien om 2e hands een BMW of iets dergelijks aan te schaffen. Wel geen 530e, but still.
Nochtans op legacy al meermaals mensen gehad die gewoon zeiden dat ze niet meer premium gingen kopen hoor. En dat waren mensen met een A6 en consoorten.

Ik zou dat overwegen ja. Ik ben destijds van een Audi A6 naar een Ford Mondeo gegaan (met hetzelfde budget). En mijn eerste auto als freelancer was een Opel Zafira (da's ook een duitser ja :p).

Wat mijn volgende auto gaat worden weet ik niet: ga ik een pak goedkoper gaan om meer over te houden, of ga ik dezelfde redenatie als nu toepassen en maximaal van het fenomeen bedrijfswagen profiteren nu het nog kan.

Moest het fiscale voordeel van de bedrijfswagen wegvallen zou de kans in elk geval veel groter zijn dat ik naar een goedkoper merk ga ja.

Toen ik van de A6 naar de Mondeo ging vond ik het al waanzin dat de A6 € 10.000 meer kostte dan de Mondeo voor wat in essentie een even grote auto is, met grofweg dezelfde uitrusting, vergelijkbaar vermogen en vergelijkbare betrouwbaarheid. Er waren wel verschillen uiteraard, maar niet in die mate om het prijsverschil te verantwoorden vond ik. Al zijn er blijkbaar genoeg mensen die dat prijsverschil wel prima vinden.

Want to be fair ... wij die hier over wagens spreken, moest morgen het bedrijfswagen verhaal afgeschaft worden ... zou je écht over stappen naar pakweg een Kia of een Citroën of zelfs een Dacia als je al pakweg 10j met pakweg een 3 reeks rond bolt?

Ja, er zijn veel mainstream merken die de zaken goed voor elkaar hebben. Ik zou zonder twijfel de premium garage voorbij wandelen.

10 jaar geleden had ik nog iets anders gezegd. De tijd dat het verschil in betrouwbaarheid zat is voorbij.

Ik koop mij gewoon premium...selection.
Been there, done that. Eens BMW, altijd BMW.

Liever een 3-reeks dan een megagrote Mondeo. Dan maar minder bagage mee.

Terug
Bovenaan