De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik volg de promo's wat op - als je dan 6 of meer bakken bier koopt heb je snel plaats te weinig, alvorens ik hier als alcoholist bestempeld wordt - ik krijg gewoon zeer veel bezoek. Voeg daar dan nog 12 liter bruiswater en 12 liter melk aan toe, een koelbox.
@contextbinder die naar winkel gaat:
457407636_967577305410046_4309280328112609886_n.jpg

Ik volg de promo's wat op - als je dan 6 of meer bakken bier koopt heb je snel plaats te weinig, alvorens ik hier als alcoholist bestempeld wordt - ik krijg gewoon zeer veel bezoek. Voeg daar dan nog 12 liter bruiswater en 12 liter melk aan toe, een koelbox.
Maar dat zijn toch helemaal geen standaard wekelijkse boodschappen.
Ik kreeg in mijn A4 Avant de boodschappen alleen niet in de koffer als ik eens een Collect 'n Go deed voor een hele maand.

Ik volg de promo's wat op - als je dan 6 of meer bakken bier koopt heb je snel plaats te weinig, alvorens ik hier al alcoholist bestempeld wordt - ik krijg gewoon zeer veel bezoek. Voeg daar dan nog 12 liter bruiswater en 12 liter melk aan toe, een koelbox.
Jah, maar als je elke week even veel drank in huis moet halen als een gemiddeld café, dan moet je boodschappen doen met een camionette i.p.v. een wagen eh.

In zake de discussie in zake hoe groot een gezinswagen wel zou moeten zijn, kom je dan uit op 'iedereen heeft een camionette van doen' of 'iedereen nen dikken Dodge Ram om dat laadbed vol te stapelen & toch nog luxe binnen in te hebben'. :p

@contextbinder op de parking v/d Delhaize
pickup-truck-fully-loaded-pucallpa-huanuco-region-peru-south-america-W1NYC6.jpg

Anyway, ik zou er mogelijks zelfs die 6 bakken bier niet in krijgen bij mij, want ik kan er geen 2 op elkaar stapelen in de koffer. Alhoewel, in de diepte & breedte zou het mss wel lukken om die 6 bakken er in te krijgen, but still. Ik merk idd op dat als er iets de koffer vol krijgt, is het idd de week dat ik een hele resem drank (water, frisdrank, whatever) in huis haal in enen trok.

Of een pak WC papier. Da's een lomp ding, ook al weegt dat genen bal, zo van die grote pakken. Dus dat zwier ik al eens op de achterbank.

Hoe lang op voorhand krijgen jullie een uitnodiging tot bestellen nieuwe wagen? Mijn contractuele einddatum is 7/9/2025. Moet ik dan niet stillaan mailtje verwachten?

Zoals @Hellbull89 zegt is dat wel al erg laat, best eens navragen. Vroeger was 6 maanden zowat een standaard termijn, tegenwoordig wordt dat meestal inderdaad 8-9 maanden op voorhand gedaan gezien langere levertermijnen.

Maar dat zijn toch helemaal geen standaard wekelijkse boodschappen.
Ik kreeg in mijn A4 Avant de boodschappen alleen niet in de koffer als ik eens een Collect 'n Go deed voor een hele maand.
Wat off-topic maar gemiddeld 2 bakken bier per week, 10 flessen bruiswater en 5 liter melk - al een geluk dat plat water gewoon kraantjeswater is. En als ik achter eten ga voor de dieren is dat toch ook snel 150-200kg, of eens 6 zakken potgrond, 200kg aardappelen voor de koe, ook al eens wat hooi gaan halen, verleden week achter bloemetjes gegaan - buren vragen dan om er mee te brengen: 90 potjes en 6 hangplanten, ...

er is een bestelwagen ook maar die brandstof moet ik zelf betalen - de regel is dan ook: erin is erin, moeilijk gaat ook.

Wat off-topic maar gemiddeld 2 bakken bier per week, 10 flessen bruiswater en 5 liter melk - al een geluk dat plat water gewoon kraantjeswater is. En als ik achter eten ga voor de dieren is dat toch ook snel 150-200kg, of eens 6 zakken potgrond, 200kg aardappelen voor de koe, ook al eens wat hooi gaan halen, verleden week achter bloemetjes gegaan - buren vragen dan om er mee te brengen: 90 potjes en 6 hangplanten, ...

er is een bestelwagen ook maar die brandstof moet ik zelf betalen - de regel is dan ook: erin is erin, moeilijk gaat ook.
Ik denk niet dat dat soort boodschappen representatief is voor de gemiddelde bedrijfswagenbestuurder.

Welja, zelf kan ik daar idd niet over mee spreken als iemand die van z'n leven nog geen kinderstoel nodig gehad heeft (ale, buiten toen ik er zelf nog in zat 😅 ).

Laat staan dat ik de vergelijking zou kunnen maken tussen enkele tientallen jaren geleden & vandaag.

Maar dan kan ik mij daar wel vragen bij stellen in zake waarom dat per sé nodig is. Als je nu al een gigantische wagen van doen zou hebben gewoon om kinderen te vervoeren, dan is dat toch ook niet praktisch wete.
Zoiets van 'ik heb nen I7 van doen om een kinderstoeltje te installeren' is toch wat zot niet?

Zoals eerder vermeld, er zijn mensen die het moeten stellen met pakweg een VW Up!
Je kan wel nog altijd voor die kinderstoelen gaan die je met de gordel vast zet ipv isofix. Maar aangezien we hier op BG zitten, ga ik er van uit dat de meeste wel voor de bulky isofix modellen gaan. En die pakken heel veel ruimte in, of je ze nu voorwaarts of achterwaarts zet.
De kindjes hebben ook nog benen die daaruit steken vanaf dat ze ouder zijn dan 1j, dus dat pakt ook weer extra ruimte.
Voordat je daar vanaf bent, zit je al rap voorbij de 3j om dan met isofix/gordel een verhoogde zit te gebruiken.

Uiteindelijk gaat alles wel, het hangt er van af hoeveel je wilt inboeten. En ook hangt het sterk van af hoeveel kinderen en hoe oud de kinderen zijn.
Bv 2 kinderen onder de 3j vereist echt wel veel ruimte, of je boet serieus in als bestuurder/voorste passagier.

OK, my bad. Gij hebt eerder ne camion van doen ipv een camionette voor die shopping trips. :p
e3073f92dcca9168a812d0cfc72aedb4.jpg

Zoals @Hellbull89 zegt is dat wel al erg laat, best eens navragen. Vroeger was 6 maanden zowat een standaard termijn, tegenwoordig wordt dat meestal inderdaad 8-9 maanden op voorhand gedaan gezien langere levertermijnen.
Lange levertermijnen, is dat nog een ding? Hier zijn er net nog een lading besteld van allerhande merken (Tesla, Volvo, MB, VW) en dat ligt allemaal tussen 1 en 4 maand.

Hier hanteert men +-3-4 maand voor einddatum voor bestelling.

Lange levertermijnen, is dat nog een ding? Hier zijn er net nog een lading besteld van allerhande merken (Tesla, Volvo, MB, VW) en dat ligt allemaal tussen 1 en 4 maand.

Hier hanteert men +-3-4 maand voor einddatum voor bestelling.

Misschien loopt het proces bij ons wat achter - of is het intussen meer een buffer geworden tussen gebruiker die de auto kiest en wanneer de leasemaatschappij effectief de bestelling plaatst?
De levertermijnen van meer dan een jaar zijn sowieso al verleden tijd (was ook meer BMW en Kia dacht ik), maar ik wist niet dat Volvo / Mercedes / VW tegenwoordig zo snel leverden. Tesla sowieso maar die hebben nu zeker voldoende stock staan.

De levertermijnen van meer dan een jaar zijn sowieso al verleden tijd (was ook meer BMW en Kia dacht ik), maar ik wist niet dat Volvo / Mercedes / VW tegenwoordig zo snel leverden.
Hier een BMW in bestelling. Besteld eind maart, levering voorzien midden juni. Zal dus een kleine 3 maanden zijn.

Over praktische zaken gesproken: zo een wagen zonder achteruit en een camera:
  • hoe bevalt dat voor de eigenaars hier?
  • Geeft die camera geen issues met dieptezicht en/of gebruik met een bril?
Het zal afhankelijk zijn van persoon tot persoon maar heb eens heel even met een E-tron met zijspiegel camera's gereden en dat was niet mijn ding op het eerste zicht, bijkomend ben ik nog zo een old -school chauffeur die liever eens teveel dan te weinig in de achteruitrijspiegel kijkt.
Heb de achteruit op de P4 en is geen enkel probleem.
Het enige waar je moeilijk aan kan aanpassen als je al lang rijdt is het perspectief. Zonder het frame van de achteruit is het moeilijk om de afstand van voertuigen in te schatten.
Zijspiegels zou voor mij wel een probleem zijn omwille van het inschatten van afstanden.

Achteruitkijkspiegel gebruik ik nooit om op te rijden. 20 jaar geleden in mijn '80 Corsa moest ik nog achteruit kijken en de ruit gebruiken om te zien waar ik zat. Tegenwoordig rij je toch op de zijspiegels en de camera? De achteruitkijkspiegel is eerder informatief.

De levertermijnen van meer dan een jaar zijn sowieso al verleden tijd (was ook meer BMW en Kia dacht ik), maar ik wist niet dat Volvo / Mercedes / VW tegenwoordig zo snel leverden. Tesla sowieso maar die hebben nu zeker voldoende stock staan.
Id4 begin mei besteld en levering begin juli.

F-type en Boxster zijn er toch ook gewoon als 2l en dus +- evenveel taks?
Alle, niet dat de Z4 een slechte keuze is hoor, maar de kost voor die andere 2 zal wel ongeveer hetzelfde zijn.

Nu met juiste quote :D

Als het een F type was, was het sowieso een V6.
Bij een boxster ook de vorige generatie met 6 cilinder, ook aankoopprijs ligt daar al pak hoger dan een Z4

F type vind je heel goedkoop, maar die uitstoot ligt veel hoger waardoor VAA en taksen wel pak hoger liggen dan een zuinige Z4.
Het was voor mij de perfecte auto om er eens van te proeven. Moest het direct een V6 zijn, waar kan ik dan nog van dromen :smile:

Hoe lang op voorhand krijgen jullie een uitnodiging tot bestellen nieuwe wagen? Mijn contractuele einddatum is 7/9/2025. Moet ik dan niet stillaan mailtje verwachten?
Wij hebben bijna allemaal een half of zelfs volledig jaar verlenging van leasecontract gekregen. De mijne is nu 5 jaar en 4 maanden en nog steeds niet moeten bestellen.
Maar ik heb geen oprit voor een laadpaal en rijd dus graag rond met mijne naft, ik zal er zeker niet achter zitten. En ik huiver al van ook een SUVer te worden, maar er is geen andere keuze want de ID7 is net buiten budget :unsure:

Wij hebben bijna allemaal een half of zelfs volledig jaar verlenging van leasecontract gekregen. De mijne is nu 5 jaar en 4 maanden en nog steeds niet moeten bestellen.
Maar ik heb geen oprit voor een laadpaal en rijd dus graag rond met mijne naft, ik zal er zeker niet achter zitten. En ik huiver al van ook een SUVer te worden, maar er is geen andere keuze want de ID7 is net buiten budget :unsure:
Ja idem hier hoor. Nog steeds blij met mijn diesel. Dus 'k zit er ook niet echt op te wachten 😂. Maar wel raar dat ze zo niet even laten deten dat er vertraging is in bestelproces enzo.

Bij ons hebben ze een aantal bestellingen er eerder doorgeduwd voor de migratie van Leaseplan-ALD, heb dus in maart al moeten bestellen terwijl mijn contract pas eind november afloopt. Nieuwe wagen gaat er sowieso eerder zijn en zal dus nog effe bij de dealer moeten wachten.

Misschien loopt het proces bij ons wat achter - of is het intussen meer een buffer geworden tussen gebruiker die de auto kiest en wanneer de leasemaatschappij effectief de bestelling plaatst?
Collega heeft jan/feb 2025 peugeot 5008 (electric) besteld, levering voorzien juni 2025 - bericht van leasing dat levering is uitgesteld naar 01/03/2026...
Verantwoordelijke hier een nieuwe X7 was "standaard" levertermijn +-12mnd.

De "algemene" levertermijnen voor alle auto's van +1j ligt achter ons maar komen sporadisch nog wel voor hoor.

Terug
Bovenaan