De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat is toch vaak dat je voor 6 maanden het moet doen met wat er is?

Ze hebben het daar in 2012 gelapt om 1 van mijn toenmalige collega's een Saab te geven van iemand die vertrokken was. Die andere was waarschijnlijk vertrokken door het hoge VAA (want dat was torenhoog bij die wagen sinds de aanpassing in 2012). DIe mens moest dus plots belachelijk veel VAA betalen omdat het bedrijf beslist had wat zijn aanloopwagen was.

Toen ik er begon (samen met 50 anderen...) kreeg iedereen een A-klasse, maar ze waren nog niet allemaal geleverd. Ik kreeg een C4 Picasso als aanloopwagen (niet super, maar oké). Anderen een Kangoo lichte vracht...
Ik kreeg normaal eerst een XC60 (qua wagen en ruimte dik in orde), maar dat was er eentje met een redelijke motorisatie waardoor die een VAA had van 400 euro en dat voor 3 jaar. Ik heb vriendelijk gevraagd of er een andere mogelijkheid was, met kortere lease en lager VAA en heb dan een A6 Berline gekregen die nog 6 maanden lease had en VAA van rond de 200 - 250 euro (door leeftijd wagen). Qua ruimte was dat niet ideaal (kinderen/honden), maar als aanloopwagen is dat natuurlijk zeer dik in orde.

Beide wagens die ik dus aangeboden kreeg waren boven mijn eigen categorie, want ik rij nu met een A4 Avant. Ik wil maar zeggen dat zo "wat er is" niet overal opgaat en je normaal toch wat flexibiliteit mag/kan verwachten?

Heb dat ook gehad toen ik begon bij m'n huidige werkgever, 7 maand rondgereden met 5j oude Renault Clio. :rolleyes:
Geen pretje om daarmee vaak 4u naar Nederlandse production plant te rijden.

"Het is de policy dat je bij binnen komen met wagen van enkele categoriën lager moet rijden."

Bij Dolmen indertijd waren we met een aantal starters binnen het Java CC. Na 6 maand was onze inhouse opleiding ten einde en mochten we allemaal om een shortlease inloopwagen in afwachting van onze bestelde wagen. Ik kreeg een Polo (nog wel OK, ik was schoolverlater dus alles met wielen was goed), iemand anders een Mitsubishi Colt, en er waren er 2 die een Caddy kregen 😀
Wel, bij Dolmen startten wij met 3 in dezelfde categorie op dezelfde dag. Ik wist dat ik een aanloopwagen ging krijgen, dus ik had op voorhand eens gepolst of ik toevallig keuze had op de parking.
Mailtje terug "jullie starten met 3 tegelijk, en er zijn er maar 2 in die categorie beschikbaar. Jij bent de eerste die er achter vraagt, dus jij mag uit een categorie hoger kiezen."
En zo kom je dus op 26-jarige leeftijd aan een goed uitgeruste Passat met deftige motor :D, Soms draait het ook eens goed uit.

Net gestart bij Capgemini.. moet spijtig genoeg rondrijden met een Renault Megane van 2017 (160.000km).. twee categorieen onder hetgeen ik contractueel zou moeten krijgen.
tijdens de sollicitatiegesprekken een lijst tonen die totaal niet overeenstemt met hetgeen ik nu krijg. Spijtig. En bestellen is ook nog niet mogelijk.. Nieuwe car list nog niet goedgekeurd door Cap Group. Yeeey.
Ik heb het hier nog wel al eens geschreven, maar bij mijn eerste WG was het ook een Mégane, maar met +300K km op.
Dat ding had ooit rond de 200 paarden, maar er waren er zeker al 150 dood na al die kilometers. 🤷‍♂️

Nu ... 't was in feite nog altijd beter dan die Mériva die ze daarna in m'n nek gekletst hebben. Dus na een aanloopwagen was het een 'hand me down' wagen van een of andere pee die ooit de groenen toer opgegaan was. Die kreeg nu iets deftigs & ik zat dan opgescheept met die go-car.

Uiteindelijk ... beide gene kado.

Wel, bij Dolmen startten wij met 3 in dezelfde categorie op dezelfde dag. Ik wist dat ik een aanloopwagen ging krijgen, dus ik had op voorhand eens gepolst of ik toevallig keuze had op de parking.
Mailtje terug "jullie starten met 3 tegelijk, en er zijn er maar 2 in die categorie beschikbaar. Jij bent de eerste die er achter vraagt, dus jij mag uit een categorie hoger kiezen."
En zo kom je dus op 26-jarige leeftijd aan een goed uitgeruste Passat met deftige motor :D, Soms draait het ook eens goed uit.
Ik ben direct van 't school af gestart bij Realdolmen, wij kregen allemaal (man of 30 denk ik) een Opel Corsa met rond de 80 a 110k km op de teller met zeer grote stickers. Ik maakte daar niks uit want was gewoon blij met een firmawagen zo direct van school.
Na een tijdje was ik wel blij dat ik na een jaar al een nieuwe kreeg, want elke dag 200 km met die planken van stoelen was nu niet echt super comfortabel te noemen.

Ik ben direct van 't school af gestart bij Realdolmen, wij kregen allemaal (man of 30 denk ik) een Opel Corsa met rond de 80 a 110k km op de teller met zeer grote stickers. Ik maakte daar niks uit want was gewoon blij met een firmawagen zo direct van school.
Na een tijdje was ik wel blij dat ik na een jaar al een nieuwe kreeg, want elke dag 200 km met die planken van stoelen was nu niet echt super comfortabel te noemen.
Zo heeft elke leeftijd een beetje z'n charmes zeker.

Ik kon mij zelfs niet inbeelden als schoolverlater dat ik die oude, versleten Mégane of stoeme Mériva (& daarna, bij de volgende WG, een basic, kale Polo waar ik nog 4j mee moeten bollen heb) ging inruilen voor m'n huidige voiture.
Tegen dat ik enkele jaren in die Polo zat begon het wel tegen te steken weliswaar, maar heb em toch moeten uit bollen.

Nu kijk je daar met een ander 'oog' op terug, maar als schoolverlater heb ik bv. van die Mégane nooit een probleem gemaakt.

Ik had dat ook wel met die Polo. 1.4TDI: slechtste lawaai/vermogenverhouding ooit denk ik. Veel lawaai, geen vermogen. En slechte stoelen ook. Ik was er blij mee, maar ik was ook wel blij toen ik naar eigen wagen mocht :)

Die Corsa's waren die Accaddemicts zeker? Dat zijn later Audi A1's geworden. Toch een stevige upgrade.

Zo heeft elke leeftijd een beetje z'n charmes zeker.

Ik kon mij zelfs niet inbeelden als schoolverlater dat ik die oude, versleten Mégane of stoeme Mériva (& daarna, bij de volgende WG, een basic, kale Polo waar ik nog 4j mee moeten bollen heb) ging inruilen voor m'n huidige voiture.
Tegen dat ik enkele jaren in die Polo zat begon het wel tegen te steken weliswaar, maar heb em toch moeten uit bollen.

Nu kijk je daar met een ander 'oog' op terug, maar als schoolverlater heb ik bv. van die Mégane nooit een probleem gemaakt.
Goh, klopt. Ik ben toch blij dat ik van die Corsa na een jaar al naar een A3 kon gaan.
Corsa > A3 > Golf Variant > aanloopwagen nieuwe WG (A6) > A4 Avant.
Ik had dat ook wel met die Polo. 1.4TDI: slechtste lawaai/vermogenverhouding ooit denk ik. Veel lawaai, geen vermogen. En slechte stoelen ook. Ik was er blij mee, maar ik was ook wel blij toen ik naar eigen wagen mocht :)

Die Corsa's waren die Accaddemicts zeker? Dat zijn later Audi A1's geworden. Toch een stevige upgrade.
Toen was dat nog gewoon "IBO" track met MS opleidingen (System Engineer). Pas het jaar na ons is dat Acaddemict geworden met de A1's. Heb eens met een maat zijn A1 gereden die toen begonnen was en dat reed wel net iets beter dan die Corsa's.

Toen was dat nog gewoon "IBO" track met MS opleidingen (System Engineer). Pas het jaar na ons is dat Acaddemict geworden met de A1's. Heb eens met een maat zijn A1 gereden die toen begonnen was en dat reed wel net iets beter dan die Corsa's.

Jullie kregen tenminste al een wagen tijdens IBO, wij nog niet. Pas vanaf we bij klanten gingen 😀

Hier bij niet-consultancy bedrijf is 't Ford Focus, met onmiddellijk BMW 3 in bestelling.
Vorige job (in consultancy) was 't Mercedes A (18k km of iets) als aanloopwagen.
Denk dat er niet echt een rode lijn is te trekken in de car policies in Vlaanderen.
Ge krijgt wat ze hebben of willen geven.

Haha waren dat die driecilinders met dat traktorgeluid?

Vond ik echt een vreselijk wagentje, mijn vrouw had er vroeger zo eentje :D

Goh, klopt. Ik ben toch blij dat ik van die Corsa na een jaar al naar een A3 kon gaan.
Corsa > A3 > Golf Variant > aanloopwagen nieuwe WG (A6) > A4 Avant.
Bij mij zal dat zoiets geweest zijn:
Versleten Mégane > Tijdelijk 'aanloop' Corsa (Mégane moest weg) > Meriva > Aanloop huurwagen (Corsa) > Kale Polo (aanloopwagen was in feite beter op veel punten, minder kaal) > BMW 3 > BMW 5

Pretty much na een paar jaar de Polo ben ik eens op tafel gaan kloppen (bij wijze van spreken) dat het zo niet mocht blijven.
Ik werkte véél te veel om met een Polootje opgescheept te blijven. Ik was toen ook al geen 21j & schoolverlater meer.

Wel ... ik heb de rechtbank ook wel al eens in m'n bus gehad, dus ik kan ook wat spreken uit ervaring als ik aangeef dat je effectief zelf een advocaat kunt aan stellen.
Dat is onderdeel van een omnium verzekering, welke alle bedrijven wel zullen afsluiten. Da's het gedeelte rechtsbijstand & je hebt daar vrije keuze.
Dat ontken ik niet? :unsure:

Bij mij zal dat zoiets geweest zijn:
Versleten Mégane > Tijdelijk 'aanloop' Corsa (Mégane moest weg) > Meriva > Aanloop huurwagen (Corsa) > Kale Polo (aanloopwagen was in feite beter op veel punten, minder kaal) > BMW 3 > BMW 5

Pretty much na een paar jaar de Polo ben ik eens op tafel gaan kloppen (bij wijze van spreken) dat het zo niet mocht blijven.
Ik werkte véél te veel om met een Polootje opgescheept te blijven. Ik was toen ook al geen 21j & schoolverlater meer.

Hier zijn er al wat de revue gepasseerd, altijd vast in dienst geweest bij een werkgever, dus nooit consultancy. Mijn auto's bij eerste werkgever werden om de 2 jaar vervangen omwille van teveel kilometers.

Astra H coupe > Golf 6 Highline > V50 > V60 > Passat Variant highline
Change werkgever en nieuwe Peugeot 308 als aanloopwagen voor 6 maanden > Octavia 3 break ambition > Arteon R-line > iX3 impressive in bestelling.
Buiten de 308 waren dat allemaal diesels rond de 2000cc en 140-150 PK, de iX3 is wat meer maar dat is EV.

Laatst bewerkt:
Hier serieus aan het twijfelen om een "zotte kost" te doen.

RIj nu zelf met een 330e en ben echt verkocht aan die auto.
Bedoeling was om hem na 4j door te schuiven aan mijn vrouw maar... fuck that, ik ga hem oprijden.
Ook rijdt ze er zelf minder graag mee. Is helemaal M sport en is te agressief voor haar qua gedrag, wegligging, ...

Nu goed, ze rijdt dus nu met de vorige wagen (Audi A6 2017, laatste van het vorig model dus).
Op zich een propere wagen, 190pk TDI, automaat, MMI plus, leder, ...
Maar die auto is tot nu toe toch geen helemaal probleemloze wagen geweest en de vrees dat er met de 190.000 km op de klok toch misschien wat gaat mankeren is er wel. Dit is dan namelijk onze "we gaan op reis auto", want de 3er is nu niet bepaald ruim met 2 kids en de verhoogde vloer in de koffer door de batterij.

Dus... Misschien toch nog een BMW X3 330e bestellen voor eind dit jaar. Is uiteindelijk toch wellicht een jaar levertermijn.
Deze blijft dan 100% fiscaal aftrekbaar op alle vlak.
Als dat een auto is voor haar, met haar 10.000 km per jaar. Ja oké dan zijn we zeker nog dik 10 jaar op ons gemak om op reis te gaan, als ik een remorque moet trekken (wat vrij vaak gebeurt met de motorfiets erop), als ikzelf eens een dag echt veel km's moet afleggen zonder mogelijkheid tot laden (ik ben vertegenwoordiger, leg ongeveer 40.000 km per jaar af telkens van klant tot klant). Want mijn 330e zal binnen een 4, max 5j wel echt op zijn, en dan zal het sowieso full EV worden.

Aan de andere kant gaan beide wagens wellicht géén drol meer waard zijn, dus ze zijn echt wel beide om op te rijden dan.
Vraag is wat brandstofprijzen gaan doen, want als het 4 euro per liter wordt ofzo, is dat toch ook wel een redelijke streep door de rekening.

Tjah... Echt niet evident. Gaat ook direct over een serieus budget, maar de Audi oprijden, tjah... kweet het niet. VAA stijgt ook alsmaar met die referentie-CO2 die constant zakt.

Beide auto's staan op de vennootschap (ze is werkend vennoot), dus vandaar dat de fiscaliteit wel echt belangrijk is.
Ohja, spreekt voor zich dat zij het wel ziet zitten natuurlijk, zo'n nieuwe X3... hahaha maar goed...

@Caracalla identiek dezelfde overwegingen en redeneringen hier. Nog wel een paar maand om beslissing te maken, maar ik ga die tijd nodig hebben 😅

Ik denk dat het hier vooral tussen X5/Q7/Q8 gaat draaien. Zou liefst van al een break nemen maar 530e/A6 TFSIe zijn echt een grote stap terug qua koffer dan m'n huidige A6 break.

@Caracalla identiek dezelfde overwegingen en redeneringen hier. Nog wel een paar maand om beslissing te maken, maar ik ga die tijd nodig hebben 😅

Ik denk dat het hier vooral tussen X5/Q7/Q8 gaat draaien. Zou liefst van al een break nemen maar 530e/A6 TFSIe zijn echt een grote stap terug qua koffer dan m'n huidige A6 break.
X5 45e incoming.. staat mooi naast een 440i naar het schijnt ;)

Hier serieus aan het twijfelen om een "zotte kost" te doen.

RIj nu zelf met een 330e en ben echt verkocht aan die auto.
Bedoeling was om hem na 4j door te schuiven aan mijn vrouw maar... fuck that, ik ga hem oprijden.
Ook rijdt ze er zelf minder graag mee. Is helemaal M sport en is te agressief voor haar qua gedrag, wegligging, ...

Nu goed, ze rijdt dus nu met de vorige wagen (Audi A6 2017, laatste van het vorig model dus).
Op zich een propere wagen, 190pk TDI, automaat, MMI plus, leder, ...
Maar die auto is tot nu toe toch geen helemaal probleemloze wagen geweest en de vrees dat er met de 190.000 km op de klok toch misschien wat gaat mankeren is er wel. Dit is dan namelijk onze "we gaan op reis auto", want de 3er is nu niet bepaald ruim met 2 kids en de verhoogde vloer in de koffer door de batterij.

Dus... Misschien toch nog een BMW X3 330e bestellen voor eind dit jaar. Is uiteindelijk toch wellicht een jaar levertermijn.
Deze blijft dan 100% fiscaal aftrekbaar op alle vlak.
Als dat een auto is voor haar, met haar 10.000 km per jaar. Ja oké dan zijn we zeker nog dik 10 jaar op ons gemak om op reis te gaan, als ik een remorque moet trekken (wat vrij vaak gebeurt met de motorfiets erop), als ikzelf eens een dag echt veel km's moet afleggen zonder mogelijkheid tot laden (ik ben vertegenwoordiger, leg ongeveer 40.000 km per jaar af telkens van klant tot klant). Want mijn 330e zal binnen een 4, max 5j wel echt op zijn, en dan zal het sowieso full EV worden.

Aan de andere kant gaan beide wagens wellicht géén drol meer waard zijn, dus ze zijn echt wel beide om op te rijden dan.
Vraag is wat brandstofprijzen gaan doen, want als het 4 euro per liter wordt ofzo, is dat toch ook wel een redelijke streep door de rekening.

Tjah... Echt niet evident. Gaat ook direct over een serieus budget, maar de Audi oprijden, tjah... kweet het niet. VAA stijgt ook alsmaar met die referentie-CO2 die constant zakt.

Beide auto's staan op de vennootschap (ze is werkend vennoot), dus vandaar dat de fiscaliteit wel echt belangrijk is.
Ohja, spreekt voor zich dat zij het wel ziet zitten natuurlijk, zo'n nieuwe X3... hahaha maar goed...
Dat is nu eens een logica die ik niet snap.
Uw vrouw rijdt weinig km's, waarom moet dat perse een X3 30e zijn? Kost meer dan een iX3, iX3 heeft ook een trekhaak, geen verbruikskosten meer, ...

X5 45e incoming.. staat mooi naast een 440i naar het schijnt ;)

Zou dan eigenlijk liever een 530e hebben, maar da's echt letterlijk een kwart koffer minder (565 > 430l). En voor dagdagelijks is dat no issue, maar doordat die koffervloer zo hoog ligt liggen daar wel wat beperkingen.

xxl_kfz73714044_img_3937.jpg

A6 Avant is nog iets erger, die gaat naar 405 liter.

Als je dan naar X5/Q7/Q8 gaat wordt dat 500/650/505.

Maar bon, dat wordt sowieso nog een rondje dealers in het najaar. :)

Terug
Bovenaan