Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Nu niet nee, en het kan goed zijn dat dat geld er gewoon blijf staan. Maar 39k voor een wagen blijft een grote som geld. Als je het dan in 1 keer cash betaald dat doet de rekening wel wat zakken.

En ik denk dan al snel, wat als de zaak binnen twee jaar minder gaat en de rekening dan op een bedrag komt waarbij het stress begint te geven. Dat zijn bijna geen realistisch rampscenario's en ik weet dus dat het misschien stom klinkt, maar die rente van 2.000 of 3.000 euro over jaren heen voor mijn gemoedsrust kan ik dan wel met leven.

Moest er hier nu 400K op de rekening staan, dan zouden we anders praten natuurlijk.
Ik weet natuurlijk niet in welke sector je zit en hoezeer je grote hoeveelheden geld nodig hebt voor uw werking maar imo als dat geld er toch staat kan je het zowel gebruiken. Als je in de problemen komt moet je uw lening of renting ook terug betalen dus in feite komt het op hetzelfde neer.
 
Weet niet of het juiste topic is, maar hier leek me toch gepast.

Heb dus net nieuwe Tesla Model 3 besteld voor 39K. Ik ben zelfstandige dus gaat als bedrijfsauto aanzien worden omdat ik het met de zaak doe, maar welke financieringsvorm kies ik nu?

Financiële renting, financiële leasing of een investeringskrediet (met max 10 of 11k inleg dan laat ons zeggen). Cash zou ik ook kunnen betalen, maar dat verkies ik liever om niet te doen. Als ik dingen opzoek of zelfs aan mijn boekhouder vraag, heel veel informatie. Maar nergens sluitend echt antwoord op wat nu het interessantste is voor mijn situatie.

Mijn idee was om er met te rijden 4 of 5 jaar en dan te verkopen, aangezien de restwaarde van Model 3 wel in orde blijkt. Ik ga trouwens niet massa kilometers doen. De vorige na 6 jaar heeft bijvoorbeeld 85.000 kilometers.

Dus iemand enige tips wat nu fiscaal en financieel het interessantste echt is voor mij?

Wat zegt de boekhouder?
 
Ik weet natuurlijk niet in welke sector je zit en hoezeer je grote hoeveelheden geld nodig hebt voor uw werking maar imo als dat geld er toch staat kan je het zowel gebruiken. Als je in de problemen komt moet je uw lening of renting ook terug betalen dus in feite komt het op hetzelfde neer.
Er is wel een werkingskost, niet torenhoog maar ik heb ook iemand voor mij werken. Wil maar zeggen, een heel slecht halfjaar kan plots alles veranderen, maar goed dat is voor veel kleinere bedrijfjes ga ik van uit.

Dus ja, je hebt zeker geen ongelijk dat je het uiteindelijk toch ooit moet terug betalen en dat het er nu maar 'staat'. Maar die 500 of 600 euro per maand is als het wat moeilijker gaat nu ook niet die zware slok op de borrel is mijn gedachtegang nu.
Wat zegt de boekhouder?
Er is een reden waarom ik het hier vraag.

Mijn boekhouder is iemand die alle opties geeft en wat uitlegt, maar duidelijk niet in mijn plek wil zeggen 'dat zou ik echt doen' als ik van jou was. =)
 
Er is wel een werkingskost, niet torenhoog maar ik heb ook iemand voor mij werken. Wil maar zeggen, een heel slecht halfjaar kan plots alles veranderen, maar goed dat is voor veel kleinere bedrijfjes ga ik van uit.

Dus ja, je hebt zeker geen ongelijk dat je het uiteindelijk toch ooit moet terug betalen en dat het er nu maar 'staat'. Maar die 500 of 600 euro per maand is als het wat moeilijker gaat nu ook niet die zware slok op de borrel is mijn gedachtegang nu.

Er is een reden waarom ik het hier vraag.

Mijn boekhouder is iemand die alle opties geeft en wat uitlegt, maar duidelijk niet in mijn plek wil zeggen 'dat zou ik echt doen' als ik van jou was. =)
Tijd voor een nieuwe boekhouder!
 
Er is wel een werkingskost, niet torenhoog maar ik heb ook iemand voor mij werken. Wil maar zeggen, een heel slecht halfjaar kan plots alles veranderen, maar goed dat is voor veel kleinere bedrijfjes ga ik van uit.

Dus ja, je hebt zeker geen ongelijk dat je het uiteindelijk toch ooit moet terug betalen en dat het er nu maar 'staat'. Maar die 500 of 600 euro per maand is als het wat moeilijker gaat nu ook niet die zware slok op de borrel is mijn gedachtegang nu.

Er is een reden waarom ik het hier vraag.

Mijn boekhouder is iemand die alle opties geeft en wat uitlegt, maar duidelijk niet in mijn plek wil zeggen 'dat zou ik echt doen' als ik van jou was. =)
Hoeveel kost een autolening vandaag, 4%? Leen €30.000 voor die auto en beleg dat geld in aandelen of een ETF. In het basisscenario heb je dan na 5 jaar een mooi rendement, wellicht hoger dan de 4% rente die je hebt betaald. In het geval dat je met je bedrijf in een moeilijke situatie komt, kan je de aandelen verkopen en het geld als liquiditeit gebruiken.
 
Iemand recent ervaring met het leasen van een Audi Q4 e-tron, specifiek de 45 e-tron attraction. Wat is de TCO en levertermijn waar ik me aan kan verwachten?
 
Er is wel een werkingskost, niet torenhoog maar ik heb ook iemand voor mij werken. Wil maar zeggen, een heel slecht halfjaar kan plots alles veranderen, maar goed dat is voor veel kleinere bedrijfjes ga ik van uit.

Dus ja, je hebt zeker geen ongelijk dat je het uiteindelijk toch ooit moet terug betalen en dat het er nu maar 'staat'. Maar die 500 of 600 euro per maand is als het wat moeilijker gaat nu ook niet die zware slok op de borrel is mijn gedachtegang nu.

Er is een reden waarom ik het hier vraag.

Mijn boekhouder is iemand die alle opties geeft en wat uitlegt, maar duidelijk niet in mijn plek wil zeggen 'dat zou ik echt doen' als ik van jou was. =)
Renting nemen en met 16% restwaarde privé overnemen.
 
Binnenkort een nieuwe werkgever.
Ik zit in de categorie wagens (35k km/jr 48mnd lease) van een ID4, Ioniq 5/6 of een iX1.
Als aanloopwagen krijg ik een wagen van minstens dezelfde categorie, maar met diesel/naft. Ben benieuwd wat hier dan onder zou kunnen vallen..wetende dat de HR zei "let op, uw elektrische wagen is sowieso kleiner dan de aanloopwagen die ge gaat krijgen". Ze liet precies uitschijnen dat de brandstofwagens beduidend groter waren.


Op hun parking zag ik wagens genre: t-roc, xc60, xc40
 
Allez, ik heb mijnen A3 TFSI-e dit weekend samengesteld bij D'Ieteren, en (ruim) binnen budget gebleven. Nu nog een handtekening van HR en dan afwachten tot April 2024.

eC5mGMs.png

Understated langs de buitenkant, met de "lelijke" 16" velgen. Maar ik woon in Brussel en dus kun je niets fancy hebben of er wordt eens met de sleutel langsgegaan... Plus minder kans om een borduur mee te scharen als ik parkeer. Langs binnen wel vol met opties gestoken uiteraard :fingerguns:

Allez, mijne smartcable is al thuis geleverd en er zou al een tankkaart gelinkt zijn, ik denk dat’m bij de dealer staat, of toch bijna.

Edit: 12/4 aangekomen, eerstvolgende afspraak die mogelijk was: 29/4
 
Laatst bewerkt:
Wat doe je als je een tweedehandse wagen neemt als bedrijfswagen en je weet de catalogusprijs niet?
Googlen op het model. Dan zal je meestal iets van autotests ofzo tegenkomen, met wat geluk de brochure met prijzen zodat je een aanvaardbaar bedrag erop kan plakken.

Ik doe dat op het werk ook regelmatig in zo’n gevallen, als bewijs neem ik dan een afdruk van de website waar ik dat vond.
Meestal kom je daarmee al flink in de buurt van de originele catalogusprijs van de wagen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan