Cryptocurrencies, hoe begin je eraan? Tips en strategieën.

CalamityDisko24

Active member
Iemand wat tips voor een beginnend 'belegger' in crypto?

Probeer deze vier emoties volledig uit te schakelen:
- FOMO: Investeer niet in iets terwijl het keihard aan het stijgen is. Je bent te laat. Ga ervan uit dat de dump volgt.
- Paniek: Verkoop niet op het moment dat iets keihard aan het zakken is. Je bent te laat. Koop eerder bij.
- Hebzucht: Gaat iets sterk omhoog en sta je op winst: verkoop tenminste een deel. Denk niet dat het gaat blijven stijgen en neem winst als het op tafel ligt.
- Spijt: Geen enkele trade is perfect. Heb geen spijt als je iets te vroeg verkocht hebt en meer winst had kunnen pakken. Heb geen spijt als je te vroeg hebt ingekocht en aan een lagere prijs had kunnen inkopen. Heb je winst gemaakt, wees dan tevreden, MOVE ON en zoek naar nieuwe opportuniteiten!

Als je deze emoties niet kan beheersen, hodl dan in plaats van te traden.

Investeer nooit je volledige budget tegelijk. Neem een positie in en DCA verder in. Sta je op winst, DCA dan ook uit. Je hoeft niet noodzakelijk in één keer te verkopen. Gaat de prijs nog omhoog? Goed, je hebt nog iets over. Crasht de prijs, dan heb je weer budget om terug lager in te kopen en je gemiddelde aankoopprijs verder te doen zakken.

Traden is een slow grind. Met genoeg geduld kan je alles met winst verkopen, tenzij er fundamenteel een probleem de kop opsteekt (rug pull, exit scam, delisting,...).

Als je kan gebruik emotieloze algoritmes waar je je goed bij voelt. Ik gebruik een DCA bot om in te kopen onder bepaalde voorwaarden in verschillende fases en verkoop altijd automatisch aan 10% winst. Gaat de prijs meer dan 10% naar beneden dan schakel ik over op manueel grid traden om zo de gemiddelde aankoopprijs verder te doen dalen en verkoop ik alles bij 30% winst. Ga dus op zoek naar een 'edge'.

Staar je niet te veel blind op mensen die zeggen dat ze duizenden % winst hebben behaald. De eerste vraag die ik me stel is, "Is dat ongerealiseerde winst of gerealiseerde winst?" Legio zijn de voorbeelden van traders die grote winst terug uit de vingers zagen glippen door niet tijdig te verkopen.
Het is zeker mogelijk dergelijke winsten (en nog veel hogere winsten) te boeken als je alles in één coin (of enkele coins) YOLO't. Dat kan goed uitdraaien, maar vaak ook niet. Ik hou het bij kleinere gegarandeerde winsten. Ik slaap beter en hoef niet om de 5 minuten alles op te volgen. En op lange termijn loopt dat ook serieus en exponentieel op.

Laatste tip: als je tradet denk dan goed na over de base currency die je gebruikt om te traden. Tradet je tegen USDT, tegen BTC, tegen ETH? Welke currency wil je accumuleren? De meeste mensen traden tegen USDT. Maar als je denkt dat op lange termijn BTC in waarde zal stijgen tegenover USDT, waarom accumuleer je dan geen BTC? Veel noobs denken dat ze winst hebben gemaakt in USDT, maar hebben eigenlijk verlies gemaakt in BTC. Dan had je beter niet getraded en BTC gehodld.

Gehodld? o_O
 
Complete leek hier maar zou me er wel willen in verdiepen. Wat zijn de aanraders om te beginnen? Boeken, sites,…? Alle hulp welkom!
 
Complete leek hier maar zou me er wel willen in verdiepen. Wat zijn de aanraders om te beginnen? Boeken, sites,…? Alle hulp welkom!

Google: ik typ de coin in, bekijk de website eens, welke dev's, eventuele partners, etc. Daarna eens kijken op coinmarketcap waar het al te koop is en hoe de chart er uitziet 6m+ geleden.
Youtube: Ik volg vooral Coinskid voor de technische anaylses. En Lark Davis voor het nieuw. Alles met een korrel zout nemen en vooral op uw eigen gevoel vertrouwen.
Tradingview instellen zoals coinskid zegt en vooral die filmkes bekijken. Heeft me al veel geleerd. Zelf durf ik niet écht traden op korte termijn, maar het geeft me wel gemoedsrust als het eens serieus in het rood gaat, dat het best wel oké en verwacht is/was.
Twitter: volg er een paar zoals hierboven en volg daarna diegene die ze vaak retweeten. Je zal al snel uitkopen op een handje vol mensen die, wederom met een korrel zout, content posten.

Je zal na verloop van tijd ook uitkomen op projecten die je al kent of al eens hebt opgezocht. Op de duur is crypto een soort pyramide waar projecten op elkaar gebouwd worden. Aan de hand daarvan kan je soms ook al zien of het effectief iets zou kunnen worden of niet.
 
Complete leek hier maar zou me er wel willen in verdiepen. Wat zijn de aanraders om te beginnen? Boeken, sites,…? Alle hulp welkom!
Je kan eventueel inspiratie halen op coinmarket cap en dan categories. https://coinmarketcap.com/cryptocurrency-category/

Bekijk diegene met "portfolio" in de naam en kijk eens een beetje wat daar in zit. De portfolio zijn de grote spelers.

Neem nu bijvoorbeeld coinbase ventures: https://coinmarketcap.com/view/coinbase-ventures-portfolio/
En kijk eens op https://www.coinbase.com/ventures

Verrassend hoe sommige zaken toch overeen komen. Van daaruit kan je verder verdiepen met de vraag: wat zou ik nemen?
Meestal goede use cases leiden tot een beter resultaat.

In het begin zou ik vooral aanraden om eens drie maanden, pen en papier. 5000 dollar, wat zet je in. Her-evalueer het eens binnen een maand. Heb je je broek gescheurd? That's a dodged bullet. Winst gemist? Geen probleem, crypto loopt niet weg en de kansen zijn als een bus. Gewoon wachten tot de volgende bus eraan komt. Maar de ervaring die je opdoet is cruciaal. ( Werk je met drive: =IMPORTXML("https://coinmarketcap.com/currencies/dodo/","//div[@class='priceValue ']") )

Je gaat hier (en overal) trouwens enkel de winsten horen van mensen, echter diegene die eruit gestapt zijn en flink hun broek gescheurd hebben die hoor je quasi nooit. Deze zitten terug te doen wat ze voordien deden en blijven zoveel mogelijk weg van crypto. Het geeft een vertekend beeld met stevige survivor bias.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien het hier om tips en strategieën gaat, ga ik hier ook even mijn strategie posten uit een ander thread:

Hieronder een voorbeeldje van één van mijn trades met de DCA/grid methode.

MINA/BTC
Groen: Buy-in 160 MINA @11660 sats (17 september)
Lichtblauw: 160 MINA bijgekocht
Geel: 160 MINA verkocht

Op deze manier de gemiddelde aankoopprijs doen dalen van 11660 sats naar 6674 sats.

Roze: 640 MINA verkocht aan 9350 sats, dus 4 x 40% winst op de originele 160 MINA (5 januari)


Op deze manier kan je dus iets wat je aangekocht hebt terug met mooie winst verkopen op een lager punt dan je het aangekocht hebt.

Ik stel al mijn conditional orders in via 3commas.io. Telkens ik 160 MINA koop of verkoop heb ik ongeveer 1 minuut werk om een nieuwe order te plaatsen. De ganse trade heeft mij dus ongeveer 45 minuten werk gekost en 0.018 BTC winst opgeleverd. Dat is ongeveer 750 usd aan de huidige prijs, maar uiteraard zal ik die BTC niet aan deze prijs verkopen en gewoon gebruiken om meer te traden. Ik trade zo ongeveer 30 à 40 coins tegelijkertijd. Dat kan meer of minder zijn, afhankelijk van wat ik denk dat de altcoin dominance zal doen.
 
Aangezien het hier om tips en strategieën gaat, ga ik hier ook even mijn strategie posten uit een ander thread:

Hieronder een voorbeeldje van één van mijn trades met de DCA/grid methode.

MINA/BTC
Groen: Buy-in 160 MINA @11660 sats (17 september)
Lichtblauw: 160 MINA bijgekocht
Geel: 160 MINA verkocht

Op deze manier de gemiddelde aankoopprijs doen dalen van 11660 sats naar 6674 sats.

Roze: 640 MINA verkocht aan 9350 sats, dus 4 x 40% winst op de originele 160 MINA (5 januari)


Op deze manier kan je dus iets wat je aangekocht hebt terug met mooie winst verkopen op een lager punt dan je het aangekocht hebt.

Ik stel al mijn conditional orders in via 3commas.io. Telkens ik 160 MINA koop of verkoop heb ik ongeveer 1 minuut werk om een nieuwe order te plaatsen. De ganse trade heeft mij dus ongeveer 45 minuten werk gekost en 0.018 BTC winst opgeleverd. Dat is ongeveer 750 usd aan de huidige prijs, maar uiteraard zal ik die BTC niet aan deze prijs verkopen en gewoon gebruiken om meer te traden. Ik trade zo ongeveer 30 à 40 coins tegelijkertijd. Dat kan meer of minder zijn, afhankelijk van wat ik denk dat de altcoin dominance zal doen.

Via welk platform doe je dit? En hoelang ben je hier zo mee bezig/dag?
 
Via Binance, maar ik geef de orders in via 3commas.io, aangezien je daar conditional orders kan plaatsen (m.a.w. je kan orders plaatsen zonder dat je base currency gereserveerd wordt).

Ik gebruik een DCA bot die voor bepaalde pairs inkoopt als aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn. De bot koopt automatisch bij als de prijs daalt en verkoopt automatisch aan 10% profit. Als de prijs blijft dalen schakel ik over op manueel grid traden via het smart trading platform op 3commas.

Ik heb wel wat werk gehad om gans het systeem op poten te zetten, maar nu denk ik dat ik hier ongeveer een half uur per dag mee bezig ben. Op volatiele dagen kan het meer zijn, op windstille dagen minder.
 
Mijn strategie is heel simpel. Het is hetzelfde als de Boglehead-strategie voor aandelen en gaat uit van twee dingen:
1) Het is onmogelijk om de toekomst van (individuele) coins te voorspellen
2) "Keep it simple": het moet eenvoudig zijn

Dus ik heb een verdeling gemaakt op basis van market cap, mijn eigen "mini ETF", met uitsluiting van memecoins en stablecoins. Ik gebruik Kraken omdat ik die exchange het meest vertrouw, ik ga niet beginnen met offline ledgers etc (opnieuw: het moet eenvoudig blijven). Ik gebruik ook enkel Kraken, niet meerdere exchanges (zelfde reden).

Ik maak dan een opdeling naar market cap van de top 5 coins zonder memecoins en stablecoins die beschikbaar zijn op Kraken:

Crypto top 5Market cap (in miljard)% van totale MC van top 5
BTC
804,4​
61%​
ETH
389,7​
30%​
SOL
44,16​
3%​
ADA
39,7​
3%​
XRP
36,9​
3%​
Totaal
1314,86​
100%​

Dit zou dan de verdeling moeten zijn in portfolio in %'en, maar je ziet dat BTC en ETH echt alles domineren. Omdat ik ook de "kleinere" coins een kans wil geven (op extra groei) en BTC een stukje wil inperken heb ik dan voor mezelf volgende verdeling gemaakt:

Naam coin% in portfolio obv aangepaste MCVoorbeeld op €5000
BTC
30%​
1500​
ETH
25%​
1250​
SOL
15%​
750​
ADA
15%​
750​
XRP
15%​
750​
Totaal
100%​
5000​

En zo volg ik het wat op. Elke maand steek ik een stukje van mijn loon in deze verhouding en check ik hoe het precies zit, wat moet aangevuld worden. Als blijkt dat XRP (of een andere coin) uit de top 5 valt en wordt vervangen door een andere wacht ik even af tot het verschil in market cap wat gegroeid is en dan verander ik ook. Hetzelfde met de onderliggende verhoudingen. Op die manier blijft het relatief "market cap weighted" en vervang je automatisch dalende coins door stijgende coins: het is een zelfreinigend systeem.

Ik moet er zo niet actief over nadenken, ik moet er mijn tijd niet insteken, er is een systeem waar ik op kan terugvallen, ik betaal praktisch geen transactiekosten en het past in dezelfde strategie die ik heb voor aandelen.
 
Hier zie je alle pairs voor avax.

In realiteit maakt het feitelijk niet echt zo veel uit tenzij je over grote volumes spreekt. Als je dan nog eens fiat moet omzetten naar bvb BNB of BUSD en zo dus 2x trade fee hebt brengt het al helemaal niet op.
 
Dag iedereen,

Heb af en toe wat centjes over en wil deze wat steken in crypto. Dan spreek ik niet over grote bedragen. Zal soms is 20€ zijn en de andere keren 100€

Heb even de blox app geïnstalleerd.
Is deze goed om te beginnen?
Moet ik op iets speciaals letten?

Bedankt voor de moeite
 
Dag iedereen,

Heb af en toe wat centjes over en wil deze wat steken in crypto. Dan spreek ik niet over grote bedragen. Zal soms is 20€ zijn en de andere keren 100€

Heb even de blox app geïnstalleerd.
Is deze goed om te beginnen?
Moet ik op iets speciaals letten?

Bedankt voor de moeite
Van Blox heb ik eig nog niet veel goeds gehoord.
Wel zelf geen ervaring mee.

Ben zelf begonnen met Binance Lite en dan na enkele weken al overgeschakeld naar Binance.
Geen klagen van tot nog toe.
Heb ondertss ook een account op coinbase.

Als tip kan ik je meegeven dat je veel moet lezen.
Ik heb hier op't forum veel geleerd en veel tips en tricks gezien.
 
Ben ondertussen al wat aan het lezen.
Maar begrijp er niet alles van. Alle begin is moeilijk he.

Is bitavo beter als blox? Is in ieder geval wel goedkoper
 
Bitvavo vind ik zelf top. Kan enkel positieve zaken erover zeggen.
Die werken beide met Bancontact zeker? Ik zou daar mss ook een accountje willen maken want bij Binance en Kraken duurt het altijd 1-2 dagen eer het geld op de exchange staat. Als je snel wilt kopen bij een crash is dat wel vervelend. Dan moet ge ook geen te grote bedragen op die platformen laten staan.
BLOX is wel duur, elke keer 1% transactiekosten. En bij Bitvavo zie ik dat het maar 0,15-0,25% is.
 
Bitvavo zit toch ook in de shit door FTX.

De enige exchange waar ik echt vertrouwen in heb is Kraken. Bestaat al 10 jaar zonder noemenswaardige problemen, het heeft lage fees en als je 's morgens geld overschrijft naar Kraken, staat het in de namiddag al op je account.
 
Terug
Bovenaan