Crypto - Nieuws en algemene discussie

We gaan nog veel dieper gaan. Best wachten met kopen.
Misschien een flipje doen en terug verkopen. Ik ben eigenlijk een slechte trader, theorie is altijd gemakkelijker dan de praktijk.
Gaat het naar 60K dan verkoop ik en koop ik terug op 56K bijvoorbeeld in plaats van te wachten tot 40K of minder.

't is nu zo meer een slow bleed eigenlijk. Dan zie ik liever een forse crash zoals in mei vorig jaar. Direct naar de bodem, al de kuttraders geliquideerd met hun leverage en dan gedaan.

Laatst bewerkt:
Je hebt het hier wel over een 70-85% drop vanaf de blow-off top he. Er is absoluut niets veilig aan het vasthouden aan een asset die zoveel waarde verliest. En dan het ik nog maar alleen over BTC. Als je over kleinere altcoin projecten praat zullen veel van die munten zaken 90% zakken. En 9/10 projecten, daar hoor je binnen 3 jaar niets meer van.

Ik ben zelf ook een hodler tijdens de bull markt maar als de bear markt daar is, cash ik wel uit naar euro’s. Het is een misvatting dat je daarvoor moet gokken wanneer de blow-off top zal plaatsvinden. In de theorie is dat inderdaad makkelijker dan in praktijk. Maar dat heeft niets te maken met de kunde om de top of de bodem te ‘timen’ maar wel met psychologische stress en euforie waardoor je verliezen doorgaans te lang vasthoudt en waarschijnlijk aan de bodem ook nog eens capituleert.

Ik ben maar een average trader, maar als er iets is dat ik wel kan, dat is het op tijd inzien dat de bear markt gestart is en op 30-40% van mijn ATH euro waarde verkopen om iedere cyclus mijn BTC waarde te verdubbelen.

Precies. Dit doet me denken aan diegene die in 2018 dachten dat ze 'de dip' gekocht hadden toen ETH naar 800$ zakte. Het kan nog veel dieper gaan. 'Dip kopen' doe je enkel in de bull markt, niet in deze cyclus fase. We zitten in een downtrend die nog jaren kan duren dus is er niets dat nu overhaast gekocht zal worden en ik blijf opnieuw aan de zijlijn staan.

Als BTC terug op 25k$ staat, koop ik mezelf terug voor 50% in. Dat kan morgen zijn of binnen 2 jaar. De andere 50% hou ik voor het geval dat het nog lager moest zakken.

We hebben nu helemaal geen blow-off top gehad, dus waarom denk je dat we nog lager gaan gaan? En hoe weet je dat we naar 25k zullen gaan? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat het geval is. Ik denk dat we nu een higher low zijn aan het zoeken om dan terug een higher high neer te zetten. Dat is het 'm net: die theorie klinkt allemaal goed, maar in de realiteit weet je alleen achteraf waar de top en de bodem was. Als je de historie bekijkt zijn de mensen die de markt niet proberen te timen de mensen die redelijk veel geld verdiend hebben in crypto. De mensen die dat wel proberen zijn meestal degene die een beperkte winst of zelfs verlies hebben.

Ik vind het proberen timen van de markt een gevaarlijk iets. Houden is niet gevaarlijk als je in een asset gelooft. Warren Buffet past die strategie ook gewoon toe. Dat is het verschil tussen investeren en traden.

We hebben nu helemaal geen blow-off top gehad, dus waarom denk je dat we nog lager gaan gaan? En hoe weet je dat we naar 25k zullen gaan? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat het geval is. Ik denk dat we nu een higher low zijn aan het zoeken om dan terug een higher high neer te zetten. Dat is het 'm net: die theorie klinkt allemaal goed, maar in de realiteit weet je alleen achteraf waar de top en de bodem was. Als je de historie bekijkt zijn de mensen die de markt niet proberen te timen de mensen die redelijk veel geld verdiend hebben in crypto. De mensen die dat wel proberen zijn meestal degene die een beperkte winst of zelfs verlies hebben.

Ik vind het proberen timen van de markt een gevaarlijk iets. Houden is niet gevaarlijk als je in een asset gelooft. Warren Buffet past die strategie ook gewoon toe. Dat is het verschil tussen investeren en traden.
Wel hebben wel een blow-off top gehad. We hebben er zelfs 2 gehad!

Ik denk dat mensen veel te hard vasthangen aan het idee dat die drops van 63k en 67k geen 'echte' blow-off tops waren, omdat ze hun hoop niet kunnen loslaten dat er misschien nog een higher high komt. Vandaar ook het verhaaltje van de 'super cycle'.

Alleen is dat niet hoe markt cycli werken. Dat is enkel hoe denial werkt. Iedere cyclus opnieuw.

En ik probeer helemaal niets te timen, ik spreek over probabiliteit. De kans op een higher high is imo iets van een 30%, die van een bear markt is 70%.
Ik hoef daarvoor niet te weten waar de top en bodem liggen. Ik neem genoegen met het meenemen van het bulk van de trend, het kopen van de bodem of het verkopen van de top voor mij niet hoeft en is een kwestie van geluk of geen geluk hebben.

Lange termijn denken en strategisch verkopen&kopen =/= timen

Laatst bewerkt door een moderator:
Neem dat er een capitulatie-event gebeurt zoals in 2020, dan zou BTC inderdaad naar 20K kunnen gaan. Maar 't is ook gokken om te zeggen dat dat dit jaar gaat gebeuren.

Misschien een flipje doen en terug verkopen. Ik ben eigenlijk een slechte trader, theorie is altijd gemakkelijker dan de praktijk.
Gaat het naar 60K dan verkoop ik en koop ik terug op 56K bijvoorbeeld in plaats van te wachten tot 40K of minder.

't is nu zo meer een slow bleed eigenlijk. Dan zie ik liever een forse crash zoals in mei vorig jaar. Direct naar de bodem, al de kuttraders geliquideerd met hun leverage en dan gedaan.
Het zal gewoon met trappen naar beneden gaan. Ik trade niet in die bounces naar beneden toe.
Ik wacht nog 6 maandjes. Wanneer een Cardano 30c range hit, koop ik terug in.

Ik denk dat mensen veel te hard vasthangen aan het idee dat die drops van 63k en 67k geen 'echte' blow-off tops waren, omdat ze hun hoop niet kunnen loslaten dat er misschien nog een higher high komt. Vandaar ook het verhaaltje van de 'super cycle'.

Alleen is dat niet hoe markt cycli werken. Dat is enkel hoe denial werkt. Iedere cyclus opnieuw.

En ik probeer helemaal niets te timen, ik spreek over probabiliteit. De kans op een higher high is imo iets van een 30%, die van een bear markt is 70%.
Ik hoef daarvoor niet te weten waar de top en bodem liggen. Ik neem genoegen met het meenemen van het bulk van de trend, het kopen van de bodem of het verkopen van de top voor mij niet hoeft en is een kwestie van geluk of geen geluk hebben.

Lange termijn denken en strategisch verkopen&kopen =/= timen
Ik denk ook lange termijn en dat is net de reden waarom ik niet verkoop, maar ik begrijp waarom je verkoopt gezien je overtuiging. Daar is niets verkeerd mee als je hier zelf 100% achterstaat en niet in paniek terug gaat kopen als het toch ineens omhoog schiet.

Zelf houd ik me niet graag bezig met verkopen en terug kopen. DCA is een bewezen en stressvrije techniek. Ik wil niet het risico lopen me te verbranden wanneer ik iets doe in de hoop wat extra profit te halen.

Ik denk dat BTC klaar is voor een bounce. Extreme fear, maar de prijs is sinds gisteren ook niet meer verder gedropt. Als er zou een bounce komen richting 50K, ga ik toch wat alts buitengooien.

wanneer ik nu via SEPA geld wil overmaken naar binance, dan zegt die niet welke mededeling ik moet invoeren bij de overschrijving?!
wat gebeurt er dan wanneer ze een betaling ontvangen van iemand met dezelfde naam als iemand anders in hun klantenbestand? beetje vreemd..

We hebben nog geen blow-off top gehad hoor. Niet dat een blow-off top altijd hoeft te gebeuren :p.

Laatst bewerkt:
Ik noem dat ook geen blow-off top. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat BTC gaat doen de komende maanden. Diegene die het beweert te weten, lult maar wat.
Als je genoeg uitzoemt zit de prijs gewoon al ruim een jaar op een plateau.
BTC was eigenlijk klaar voor een rally maar onder andere de situatie in Oekraïne heeft roet in het eten gegooid. Stijgende energieprijzen, hogere rente, is allemaal slecht voor BTC. Inflatie, veel geldgeprint en steunmaatregelen door de overheid is dan weer goed.

Ik heb een plan in gedachten en als je dat hebt kan je idd meer zaken loslaten. In het begin heb ik ook echt veel liggen stressen. Nu door dit plan in mijn achterhoofd te hebben, ben ik terug veel rustiger gaan leven.

Gokken als dat die prijs hit is ook een plan, maar dat kan echt tegenvallen ook, want het is namelijk een gok wat je doet. Je kan de markt niet timen. Je kan beter in stukken aankopen op vaste tijdstippen (DCA). Dips kopen op dit moment zou ik ook niet doen. Je aan je eigen plan houden dat is het beste.

k

We hebben nog geen blow-off top gehad hoor. Niet dat een blow-off top altijd hoeft te gebeuren :p.
De 'geen blow-off top'

fySXgDu.jpg

Op de all-time chart gaat elke recente top een blow-off top lijken :p. Maar kijk naar het volume + de pct. changes op de charts van Binance/Kraken/Bitfinex etc. Daar zie je toch geen plotse stijgingen die veel groter zijn dan de normale range? In 2018 hadden we dag na dag stijgingen van 5-10%, heel anders dan onze recente tops.

Op de all-time chart gaat elke recente top een blow-off top lijken :p. Maar kijk naar het volume + de pct. changes op de charts van Binance/Kraken/Bitfinex etc. Daar zie je toch geen plotse stijgingen die veel groter zijn dan de normale range? In 2018 hadden we dag na dag stijgingen van 5-10%, heel anders dan onze recente tops.
Zou dat ook niet komen doordat de marketcap groter is, dat je dus minder stijging ziet procentueel. Een grote marketcap vraagt meer kapitaal om te doen stijgen procentueel.
Verder zijn er nu meer institutionele beleggers, in 2017 waren het allemaal speculanten/retailbeleggers. In maart/april 2021 zag je wel veel shitcoins boomen. Mogelijk sloegen de speculanten BTC over en gingen ze direct over op altcoins.

Zou dat ook niet komen doordat de marketcap groter is, dat je dus minder stijging ziet procentueel. Een grote marketcap vraagt meer kapitaal om te doen stijgen procentueel.
Verder zijn er nu meer institutionele beleggers, in 2017 waren het allemaal speculanten/retailbeleggers. In maart/april 2021 zag je wel veel shitcoins boomen. Mogelijk sloegen de speculanten BTC over en gingen ze direct over op altcoins.
Een blow-off top vereist natuurlijk wel die typische grote stijgingen, ongeacht de market cap :D.

Terug
Bovenaan