Crypto - Nieuws en algemene discussie

Neen, ik ben het absoluut niet beu! Eerlijk gezegd jaag ik mij er niet meer in op. In het begin wel, maar met de adviezen hier (die ik in de wind sloeg) ben ik al snel beginnen beseffen dat het mijn eigen dikke schuld is.

Had ik alles laten staan wat ik in februari ingekocht had, ging ik alles waarschijnlijk gewoon meepakken in de bear. Nu vrees ik dat het slimmer is om het eruit te halen en opnieuw in te steken in de bear? Of denk ik weer te simpel?
Je denkt niet simpel. Je denkt emotioneel.
Het is gezakt? -> verkopen.
Het is gestegen? -> terug inkopen.

Normale menselijke reactie. Mensen die emotioneel handelen maken dat de grafiek is wat het is. Ik heb nog niets verkocht. En uiteraard zijn dips als deze moeilijke periodes dat je twijfelt om te verkopen en geneigd bent om (achteraf bekeken) een slechte beslissing te nemen. Maar dan moet je maar leren om die emoties in bedwang te houden.

Hoe hoger dat crypto staat, hoe meer stress en hoe heviger dat je portfolio en emoties op en af zullen zwenken. Gisteren was iedereen nog laaiend euforisch. Vandaag iedereen alweer in depri modus.

Als de koersschommelingen die je volgt je denkvermogen zo emotioneel bevuilen, moet je andere grafieken volgen die dat niet doen. Ik kijk alleen nog maar naar de ETH/BTC chart. No stress, iedere dag meer BTC! Haha, welke dip?

Om mezelf te quoten:
Het lijkt nu allemaal terug wat omhoog te gaan.
Neemt niet weg dat ik een volgende rode baar van -15% wel hilarisch zou vinden. Maximum psychologische pijn.

american-psycho-patrick-bateman.gif
-> It may be happening. Slecht corona nieuws, samen met de beurs mee omlaag tuimelen, etc ... BTC kan makkelijk verder naar 46k duiken. Stel je verwachtingen gewoon bij en vermijd panic selling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn REQ al buitengeshot spijtig genoeg
Niemand verwacht nog dat dat iets gaat doen, en dan gaat dat +300% op 1 dag tijd
Op 1 dag staat mijn 3 jaar lang, zwaar onder water zittende positie plots op +45%. Onmiddelijk buitengekegeld. Was al lang blij moest die in de buurt van break even komen.

Ben nog altijd flabbergasted waarom die zó hard gepumped is op 1 dag, iemand enige aanleiding?

@Mr.Anderson: ik vind het oprecht jammer voor u. Het is goed dat ge ziet waar het fout gegaan is, daar kunt ge enkel maar uit leren.
Ik kan u enkel aanraden om meer te diversifiëren. Dat maakt het holden ook een stuk makkelijker.
Je moet het niet jammer vinden hoor voor mij. Ik sta nog altijd in het groen voor alle duidelijkheid. Maar ik had er veel meer kunnen 'uithalen' als ik er gewoon afgebleven had.

Ik heb een 70-80% in 2-3 coins gestoken in top 10 coins. De rest heb ik zo'n 10 kleine alts.

Uw posts van februari zal ik indachtig houden alleszins. Merci!

Ik dacht inderdaad op die manier. Mede dankzij jullie heb ik dat naast mij kunnen leggen.
Zoals ik zei sta ik nog steeds in het groen, al had het een heel pak meer kunnen zijn.

Het verkopen is geen panic selling. Het lijkt me gewoon niet slim om mijn vers aangekochte coins mee te pakken in de bear. Beter dan de kleine winst pakken of break even te verkopen en alles opnieuw te investeren in bear. Fresh start. Als dat betekend dat ik nog een half jaar moet wachten op de bear dan is dat maar zo.

Je moet het niet jammer vinden hoor voor mij. Ik sta nog altijd in het groen voor alle duidelijkheid. Maar ik had er veel meer kunnen 'uithalen' als ik er gewoon afgebleven had.

Ik heb een 70-80% in 2-3 coins gestoken in top 10 coins. De rest heb ik zo'n 10 kleine alts.

Ik dacht inderdaad op die manier. Mede dankzij jullie heb ik dat naast mij kunnen leggen.
Zoals ik zei sta ik nog steeds in het groen, al had het een heel pak meer kunnen zijn.

Het verkopen is geen panic selling. Het lijkt me gewoon niet slim om mijn vers aangekochte coins mee te pakken in de bear. Beter dan de kleine winst pakken of break even te verkopen en alles opnieuw te investeren in bear. Fresh start. Als dat betekend dat ik nog een half jaar moet wachten op de bear dan is dat maar zo.

Goed dat je het zo ziet. Its a mind game sowieso.

Het omgekeerde vind ik persoonlijk even moeilijk. Om u emotioneel los te koppelen en toch winst te pakken. En niet te denken in:
"ja maar ziet dat het nog wat meer stijgt heb ik nog meer winst"
"ja maar pakt dat het niet meer zakt tot hier heb ik de boot gemist"

Ook daar moet een strategy achter zitten (jup ik heb het daar moeilijk mee).

Idem om winst te kunnen parkeren in fiat om dips zoals vandaag te kunnen kopen.
Miljonairs zijn niet geboren overnacht. Big up @Mr.Anderson

Normale menselijke reactie. Mensen die emotioneel handelen maken dat de grafiek is wat het is. Ik heb nog niets verkocht. En uiteraard zijn dips als deze moeilijke periodes dat je twijfelt om te verkopen en geneigd bent om (achteraf bekeken) een slechte beslissing te nemen. Maar dan moet je maar leren om die emoties in bedwang te houden.

Hoe hoger dat crypto staat, hoe meer stress en hoe heviger dat je portfolio en emoties op en af zullen zwenken. Gisteren was iedereen nog laaiend euforisch. Vandaag iedereen alweer in depri modus.

Als de koersschommelingen die je volgt je denkvermogen zo emotioneel bevuilen, moet je andere grafieken volgen die dat niet doen. Ik kijk alleen nog maar naar de ETH/BTC chart. No stress, iedere dag meer BTC! Haha, welke dip?

Om mezelf te quoten:

-> It may be happening. Slecht corona nieuws, samen met de beurs mee omlaag tuimelen, etc ... BTC kan makkelijk verder naar 46k duiken. Stel je verwachtingen gewoon bij en vermijd panic selling.
Bij mij is het eerder van : ik wil er een deel uithalen indien <51k, omdat dan de bull market structure gebroken is. Zolang het >53K blijft is er nog geen reden om dat te vermoeden. Dat deeltje dat er dan uit is, geeft een zekere gemoedsrust om dan de rest te laten staan. En om mijzelf ne schone cadeau te kopen en wat werkjes aan mijn huis te doen :)

Stijgt het dan toch => ik heb nog het grootste deel van mijn coins staan
Crasht het => mogelijkheid om meer BTC bij te kopen
Zakt het niet onder 51K => des te beter :cool:

Die stop-loss die ik dacht te zetten op 58K was eerder als swingtrade, om dan lager aan 55k meer BTC te kopen.
Ineens alles verkopen vind ik geen goede move.

Laatst bewerkt:
Die stop-loss die ik dacht te zetten op 58K was eerder als swingtrade, om dan lager aan 55k meer BTC te kopen.
Dat heeft mij dus de das omgedaan. Hoeveel keer ik dacht: aha! 't is aan het zakken, verkopen en dan lager inkopen zal mijn positie sterk verbeteren. M.a.w. de markt proberen te voorspellen.

Zo heb ik voor €1k ETH gekocht als het aan 2690 eur stond in mei. Die aan 2600 verkocht. Het is dan gezakt naar 1450. Game plan was: aan 1500 opnieuw inkopen. Eens die moment daar was dacht ik: ja maar, als 't nog zakt naar 1000... ik wacht nog even. Plots begint het dan te stijgen en wachtte ik af. Uiteindelijk weer ingekocht op 1995.

De 2de keer ik dat probeerde was minder positief. Mezelf uitgekocht en 't begon te stijgen. Daar stond ik dan, aan de zijlijn, met mijn fiat. Onnozelen tuit.

Nu verkopen is het domste wat je kan doen. Het nieuws van corona is al voorbij de markt is al "geraakt". Indien die nieuwe variant toch niet blijkt zo erg te zijn, dan hop terug de lucht in. Tenzij er ander nieuws komt natuurlijk, dat kan ik helaas niet voorspellen.

Maar alles verkopen als het juist boven je aankoopprijs gaat is misschien ook niet de juiste strategie. Stel dat het dan heel hard stijgt, dan ga je weer naast de pot pissen.

Ik heb het ook al gehad hoor.
Ik koop coin A
Coin A crasht
Coin A doet maanden niks
Coin A stijgt
Break even => YES EINDELIJK => sell!
Coin A pumpt , pumpt nog meer en blijft pumpen (à la Doge begin dit jaar ...)

Daar sta je dan

Laatst bewerkt:
yepz.

Ik snap nog altijd niet waarom ik daar nu gewoon effe niet 25k ofzo ingooi. :D:D
Heb het wel zo een beetje gedaan met CAKE, en dan laten staken aan constante 80% APY. Alleen jammer dat CAKE nu van 20 naar 13 euro is teruggezakt. Gemiddelde aankoopprijs van al mijn cake was 17 ofzo :p. Piekt toch wel effe, maar blijven staken he! ;)

De fortuinen (minstens 100k) worden vooral gemaakt tijdens bear markets. Elke dag voor jaren twijfelen of je wel goed bezig bent. Zware dalingen maar toch bijkopen. Dat is enorm moeilijk om te doen en vol te houden maar uiteindelijk loont het. Natuurlijk hangt het er ook van af in wat je investeert. Er zijn heel veel coins die hun ATH van 2017 nog niet hebben bereikt en mss nooit meer zullen overtreffen.

Nu verkopen is het domste wat je kan doen. Het nieuws van corona is al voorbij de markt is al "geraakt". Indien die nieuwe variant toch niet blijkt zo erg te zijn, dan hop terug de lucht in. Tenzij er ander nieuws komt natuurlijk, dat kan ik helaas niet voorspellen.
Nu niet hé. Maar waarschijnlijk wel naar december/januari toe.

Maar alles verkopen als het juist boven je aankoopprijs gaat is misschien ook niet de juiste strategie. Stel dat het dan heel hard stijgt, dan ga je weer naast de pot pissen.

Ik heb het ook al gehad hoor.
Ik koop coin A
Coin A crasht
Coin A doet maanden niks
Coin A stijgt
Break even => YES EINDELIJK => sell!
Coin A pumpt , pumpt nog meer en blijft pumpen (à la Doge begin dit jaar ...)

Daar sta je dan
Klopt. Maar ik denk vooral aan de bear market. December/januari verkopen.

Tenzij ik gewoon alles laat staan en in de bear bijkoop, dat is dan misschien beter.

Edit: en kijk, ik ben weer bezig met timen, de bear market timen.

Nu niet hé. Maar waarschijnlijk wel naar december/januari toe.

Klopt. Maar ik denk vooral aan de bear market. December/januari verkopen.

Tenzij ik gewoon alles laat staan en in de bear bijkoop, dat is dan misschien beter.

Edit: en kijk, ik ben weer bezig met timen, de bear market timen.
Wat je kan doen in jouw geval als je toch denkt te verkopen : prijs stijgt boven je target: stop loss in profit zetten boven je target
Indien de prijs flink verder stijgt, stop loss verhogen

Stel dat mijne sell target voor BTC minstens 75K is, dan zou ik kunnen mijne stop loss op 75K zetten als de prijs 79K doet. Als het op 79K niet crasht maar voortstijgt naar 90K, dan kan ik nog altijd verkopen op 90K (of ne stoploss op 85K zetten ofzo)

't Is allemaal theorie nog, ik had toen BTC 69K deed ook moeten ne stoploss op 65k zetten, maar ja, hindsight ...
Als alles goed gaat lijkt dat allemaal niet nodig hé

Maar als de prijs dan juist dropt tot aan je stoploss terwijl je stijgt, dan loop je nog steeds winst mis. Een waterdicht profit-plan bestaat niet :)
Of je order nog gaat afgaan in perioden van extreme volatiliteit is ook nog de vraag (en beter werken met stop-limit ipv een stop loss die aan de marktprijs verkoopt)

Terug
Bovenaan