Crypto - Nieuws en algemene discussie

Luna is de belangrijkste token binnen het Terra ecosysteem.
Twee voornaamste gedecentraliseerde platformen zijn Mirror Protocol en Anchor Protocol.
Op Mirror kan je tokens verhandelen die de waarde van de bekende techaandelen (google, amazon, ...) "spiegelen" en dus mee fluctueren met de koers van die aandelen.
Anchor protocol vind ik echter nog interessanter en is opgevat als hun "spaarplatform". Hier krijg je maar liefst 20% rente op hun stablecoin UST. Sinds een tijdje kan je ook je kapitaal laten verzekeren door partners. Je kunt hier ook Luna aanleveren als onderpand voor leningen in UST, waarvoor je ook nog eens beloond wordt door middel van ANC tokens + je kan je UST dan weer 20% rente laten opleveren. Je verdient dus eigenlijk geld door geld te lenen.

Ik zit nu op Anchor protocol sinds maart en tot nog toe alleen maar tevreden van. Vormt ook een belangrijk aandeel in mijn exitstrategie. In plaats van naar fiat te gaan, wil ik groot deel naar hier versluizen, waardoor de rente voor een mooi passief inkomen kan zorgen

Ben ik ook al eventjes naar aan het kijken.
Maar ik blijf op het punt dobberen dat je met een bescheiden bedrag niet moet aan beginnen?

Luna is de belangrijkste token binnen het Terra ecosysteem.
Twee voornaamste gedecentraliseerde platformen zijn Mirror Protocol en Anchor Protocol.
Op Mirror kan je tokens verhandelen die de waarde van de bekende techaandelen (google, amazon, ...) "spiegelen" en dus mee fluctueren met de koers van die aandelen.
Anchor protocol vind ik echter nog interessanter en is opgevat als hun "spaarplatform". Hier krijg je maar liefst 20% rente op hun stablecoin UST. Sinds een tijdje kan je ook je kapitaal laten verzekeren door partners. Je kunt hier ook Luna aanleveren als onderpand voor leningen in UST, waarvoor je ook nog eens beloond wordt door middel van ANC tokens + je kan je UST dan weer 20% rente laten opleveren. Je verdient dus eigenlijk geld door geld te lenen.

Ik zit nu op Anchor protocol sinds maart en tot nog toe alleen maar tevreden van. Vormt ook een belangrijk aandeel in mijn exitstrategie. In plaats van naar fiat te gaan, wil ik groot deel naar hier versluizen, waardoor de rente voor een mooi passief inkomen kan zorgen
20 procent rente klinkt interessant! Too good to be true? Hoe blijft zoiets houdbaar?
Wel rekening mee houden dat je betaalt met het risico dat je alles kan kwijtgeraken bij een hack.

Ik denk dat er toch veel volk naar stablecoins gaat cashen in plaats van fiat om niet via de fiscus te moeten passeren. Als het plan is om op de piek van de bull market te verkopen en dan goedkoper terug te kopen, dan is het toch interessanter om naar stablecoins te cashen ipv naar uw bankrekening en 33% aan de belastingen te verliezen.
Ik vraag mij af wat de implicaties hiervan gaan zijn op het verdere verloop van de crypto market cycli, want dat geld dat niet omgezet wordt naar fiat blijft uiteindelijk in crypto zitten (gelockt in DeFi etc), de barrière is dan kleiner om terug in te kopen. Dus gaan we dan minder grote crashes/bear markets zien?

Ik denk dat er toch veel volk naar stablecoins gaat cashen in plaats van fiat om niet via de fiscus te moeten passeren. Als het plan is om op de piek van de bull market te verkopen en dan goedkoper terug te kopen, dan is het toch interessanter om naar stablecoins te cashen ipv naar uw bankrekening en 33% aan de belastingen te verliezen.
Ik vraag mij af wat de implicaties hiervan gaan zijn op het verdere verloop van de crypto market cycli, want dat geld dat niet omgezet wordt naar fiat blijft uiteindelijk in crypto zitten (gelockt in DeFi etc), de barrière is dan kleiner om terug in te kopen. Dus gaan we dan minder grote crashes/bear markets zien?

Heb me al zitten afvragen of dit onder 'traden' valt of onder de noemer 'als goede huisvader'

Ik zie het nut van niet in om van altcoins naar stablecoins te traden als ge met een exchange zit. het is niet dat ge ide exchange aangeeft als buitenlandse rekening hé. Dus ik trade gewoon naar Euros en laat dat daar dan gewoon opstaan..

Ben ik ook al eventjes naar aan het kijken.
Maar ik blijf op het punt dobberen dat je met een bescheiden bedrag niet moet aan beginnen?
De fees binnen het Terra ecosysteem zijn alvast verwaasloosbaar, zeker in vergelijking met alle ETH-based defiprojecten.
Wat bedragen betreft, kleine bedragen lijken misschien minder interessant, maar anderzijds, als het gaat over geld dat toch maar op de bank staat vind ik het wel een groot verschil. Als je graag met een klein bedrag rijk wil worden, dan moet je inderdaad niet bij Anchor zijn.
Alhoewel, ik ben met een bescheiden bedrag in Luna begonnen, maar door de pump de afgelopen weken is dat enorm gestegen, en is mijn ratio onderpand - geleend geld dus enorm gedaald, waardoor ik weer wat meer kon lenen.

Lijkt mij zeer interessant.. Care to expand on that?
20 procent rente klinkt interessant! Too good to be true? Hoe blijft zoiets houdbaar?
Wel rekening mee houden dat je betaalt met het risico dat je alles kan kwijtgeraken bij een hack.
De heel technische uitleg ga ik u besparen, maar hoe het in elkaar zit kan je hier lezen. Het komt erop neer dat zij die lenen en zij die kapitaal aanhouden elkaar in evenwicht houden + dat Anchor een deeltje afroomt naar een reserve dat kan dienen voor allerlei uitbetalingen.
In de crash in mei is rentepercentage voor het eerst onder de 20% gezakt, maar dan stegen de incentives om te lenen weer enorm waardoor rente weer terug omhoog kwam.
Simpelste van het platform is dus de earn-optie: gewoon depositen en rente komt er in real-time (om de zoveel blocks) bij
Borrow en govern (liquidity mining) zijn iets ingewikkelder

Wat de risico's/veiligheid betreft. Je kan je terra wallet koppelen aan ledger, dus alle transacties moeten dan op de ledger bevestigd worden. Hack van het platform is inderdaad voor zover ik nu zie het enige risico, maar zoals ik zei, je kan je kapitaal laten verzekeren door externe partners (nexus mutual, bridge mutual, ...), maar hier heb ik geen ervaring mee. Zou ook ongeveer 2% van je verzekerde bedrag kosten per jaar dacht ik.

Het is ook een gedecentraliseerd platform, dus dat is ook al iets moeilijker voor de fiscus om in het oog te houden ;)

Kan iemand mij het nut eens uitleggen van een stablecoin?
- Je kan toch net zozeer gaan naar dollars of euros zoals Misterblort hier al zei
- Als je coins wil uitwisselen tussen exchanges dan kan je net zogoed gaan via eender welke coin met lage transactie kosten.
Grootste verschil voor mij tussen fiat en stablecoins is dat je via stablecoins nog mooie rentes kan genereren (tussen de 10 en 20% op de meeste platformen) tegenover nog geen 1% op uw fiat bij de bank + zoals Sneeuwstorm zei dat je eventueel niet langs de fiscus hoeft te passeren.
En je kan eventueel later terug makkelijker instappen in andere coins

Idem, ik vraag me dat ook af welk het nut is van die stablecoins
- Je kan toch net zozeer gaan naar dollars of euros zoals Misterblort hier al zei
- Als je coins wil uitwisselen tussen exchanges dan kan je net zogoed gaan via eender welke coin met lage transactie kosten
- Zijn het interesten die je kan rapen misschien?
- Of zijn er velen die overal betalingen uitvoeren met stablecoins?
Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je ze kan staken.

Snap de hype rond Cardano niet ze...Heeft ni eens smart contracts terwijl dat ik al sinds het begin van de bullrun in een coin heb geïnvesteerd dat al lang een gans ecosysteem heeft, Wanchain. Een DEX heeft het (Wanswap), een dApp om te yield farm/staken, op een leuke en unieke manier zelfs met NFTs die worden gebruikt als boost voor in uw pool (Zookeeper). Crypto lenen gaat er ook op, kortom, alles en ze hebben een partnership met één van de grootste bedrijven ter wereld (State Grid China). Als ge googelt wat de grootste bedrijven ter wereld zijn qua omzet zie je State Grid op nr. 2 staan dusja. En super lage gas fees tov Ethereum.
Allemaal leuk en interessant, maar als er geen community achter zit dan zal dat niet veel doen met de prijs. (Vraag/aanbod)

Grootste verschil voor mij tussen fiat en stablecoins is dat je via stablecoins nog mooie rentes kan genereren (tussen de 10 en 20% op de meeste platformen) tegenover nog geen 1% op uw fiat bij de bank + zoals Sneeuwstorm zei dat je eventueel niet langs de fiscus hoeft te passeren.
En je kan eventueel later terug makkelijker instappen in andere coins
Je kan blijkbaar ook rente genereren op euro bij Nexo. Dan hoef je niet om te zetten naar stablecoins.

Nu wat me wel een goede use case lijkt is die stablecoins op uw ledger zetten in plaats van op de Exchange te moeten laten staan zoals je met euro’s wel moet. Dat is inderdaad veiliger dan een Exchange en minder potentiële alarmen bij de ficus vergeleken met een hoop bank transfers.

En die interesten van 10-20%… nothing in the world is for free toch? Wie wil er nu geld lenen aan 10-20% interest in dit klimaat? Tis niet dat de btc futures nog op 10% premium staan. Dus zulke rente ophalen dat zal ook wel weer komen door verborgen risico’s, als het te mooi klinkt om waar te zijn… maar mogelijks het wel waard.
Vergeet niet dat de meeste stablecoins ook gewoon in beslag genomen kunnen worden. Is al meer dan eens gebeurd. Bij DAI en UST is dat wel moeilijker als ik het goed begrijp, omdat dit gedecentraliseerde stablecoins zijn.

Voordeel van gedecentraliseerde platformen is dat de overheid er minder vat op heeft.
Nadeel is dat je geen aanspreekpunt hebt en je bij een hack dus mogelijk alles kwijt bent. Bij een gecentraliseerd platform als Blockfi, Celsius, Nexo, ... zijn ze voor een deel verzekerd.

Het beste is spreiden he, als je echt rente wil krijgen... Ledger blijft natuurlijk het veiligste, maar dan krijg je geen rente op je stablecoins.
Ik heb net eens gekeken hoe je aan UST geraakt om die dan te staken en het is toch wel een heel gedoe. Eerst ETH aankopen op een exchange, dan omzetten naar UST, dan transfereren naar het Terra netwerk en dan kan je je UST pas staken. Ook verlies je natuurlijk geld bij die transacties.

Terug
Bovenaan