Crypto - Nieuws en algemene discussie

Jullie al is gecontacteerd geweest door de bank na het verkopen van je coins? Vanaf welk bedrag zouden ze vragen beginnen stellen?

Je kan blijkbaar ook rente genereren op euro bij Nexo. Dan hoef je niet om te zetten naar stablecoins.

Vergeet niet dat de meeste stablecoins ook gewoon in beslag genomen kunnen worden. Is al meer dan eens gebeurd. Bij DAI en UST is dat wel moeilijker als ik het goed begrijp, omdat dit gedecentraliseerde stablecoins zijn.

Voordeel van gedecentraliseerde platformen is dat de overheid er minder vat op heeft.
Nadeel is dat je geen aanspreekpunt hebt en je bij een hack dus mogelijk alles kwijt bent. Bij een gecentraliseerd platform als Blockfi, Celsius, Nexo, ... zijn ze voor een deel verzekerd.

Het beste is spreiden he, als je echt rente wil krijgen... Ledger blijft natuurlijk het veiligste, maar dan krijg je geen rente op je stablecoins.
Ik heb net eens gekeken hoe je aan UST geraakt om die dan te staken en het is toch wel een heel gedoe. Eerst ETH aankopen op een exchange, dan omzetten naar UST, dan transfereren naar het Terra netwerk en dan kan je je UST pas staken. Ook verlies je natuurlijk geld bij die transacties.
Toch wel, Ledger Live desktop heeft een lending optie voor DAI, USDC en USDT, maar het is maar rond de 3% (het werkt met Compound).

Toch wel, Ledger Live desktop heeft een lending optie voor DAI, USDC en USDT, maar het is maar rond de 3% (het werkt met Compound).
Wist ik zelfs niet. Moet je je stablecoins dan op een platform zetten waarbij je je wallet gebruikt om toegang te krijgen tot je funds op dat platform zoals bij Terra of blijft alles echt op je Ledger staan?

Nu wat me wel een goede use case lijkt is die stablecoins op uw ledger zetten in plaats van op de Exchange te moeten laten staan zoals je met euro’s wel moet. Dat is inderdaad veiliger dan een Exchange en minder potentiële alarmen bij de ficus vergeleken met een hoop bank transfers.

En die interesten van 10-20%… nothing in the world is for free toch? Wie wil er nu geld lenen aan 10-20% interest in dit klimaat? Tis niet dat de btc futures nog op 10% premium staan. Dus zulke rente ophalen dat zal ook wel weer komen door verborgen risico’s, als het te mooi klinkt om waar te zijn… maar mogelijks het wel waard.
Volgens mij werken die gecentraliseerde platformen gewoon zoals banken he. Jij deposit jouw stablecoins en krijgt rente, zij lenen dit uit aan anderen. Allez, ik ga er toch van uit dat het zo werkt.
Bij Anchor werkt het nog iets anders
Je kan blijkbaar ook rente genereren op euro bij Nexo. Dan hoef je niet om te zetten naar stablecoins.

Vergeet niet dat de meeste stablecoins ook gewoon in beslag genomen kunnen worden. Is al meer dan eens gebeurd. Bij DAI en UST is dat wel moeilijker als ik het goed begrijp, omdat dit gedecentraliseerde stablecoins zijn.

Voordeel van gedecentraliseerde platformen is dat de overheid er minder vat op heeft.
Nadeel is dat je geen aanspreekpunt hebt en je bij een hack dus mogelijk alles kwijt bent. Bij een gecentraliseerd platform als Blockfi, Celsius, Nexo, ... zijn ze voor een deel verzekerd.

Het beste is spreiden he, als je echt rente wil krijgen... Ledger blijft natuurlijk het veiligste, maar dan krijg je geen rente op je stablecoins.
Ik heb net eens gekeken hoe je aan UST geraakt om die dan te staken en het is toch wel een heel gedoe. Eerst ETH aankopen op een exchange, dan omzetten naar UST, dan transfereren naar het Terra netwerk en dan kan je je UST pas staken. Ook verlies je natuurlijk geld bij die transacties.
Helemaal akkoord wat die spreiding voor de risico's betreft want uiteindelijk staan veel van die platformen nog in hun kinderschoenen.
De weg naar UST is sinds kort wel heel wat makkelijker geworden: ofwel rechtstreeks aankopen op coinbase of kucoin..., ofwel via rechtstreekse knop in Anchor via Transak, dat is dan van fiat naar UST. Dit heb ik wel nog zelf niet geprobeerd. Transfereren zelf binnen netwerk is max. enkele dollars.

Serieus... ETH.
Max gas fees 1200 USD. Dat is toch niet meer praktisch...

De NFT hype draait op volle toeren en daar is atm gigantisch veel geld mee te verdienen. Opensea.io alleen al is op dit moment verantwoordelijk voor 20% van alle transacties van Ethereum L1. Ze hebben er een record dag opzitten (126m verhandeld) en vandaag staat de teller op >195m. Tel daarbij nog de veilingen (bv. ArtBlocks.io) en dan krijg je immense spikes in gas fees.

Je mag dat dan hallucinant vinden, dat is nu eenmaal het gevolg van een blockchain die op maximum capaciteit draait: de markt bepaalt de prijs via supply & demand. En blijkbaar zijn er mensen bereid zo'n hoge fees te betalen om Ethereum op dat moment te mogen gebruiken.

Overigens, zoals ik in een vorige post reeds beschreef, binnenkort moven die allemaal naar L2 en betekent voor opensea.io alleen al een reductie in het aantal transacties van 20% naar ~0.2% op L1.

Als de Cardano smart contracts eraan komen is het byebye voor ETH.
:) Pure speculatie maar PoS is de toekomst imo en ETH duurt allemaal veel te lang voor ze dit implementeren.
Je ziet Cardano dit jaar ook enorm knallen, na de tweet van Musk over de energieconsumptie heb ik direct ADA gekocht en het blijft gaan.
Dat zie ik niet zo snel gebeuren hoor. Cardano neemt trouwens ook best de tijd om te deliveren...

Cru gezegd (en ik kan verkeerd zijn) maar als cardano smart contracts eraan komen is dit feitelijk ook niet voordelig voor Eth?
Hun network congestion gaat zo ook wel zakken.
Singularity, celcius,...
Anywayz.. interoperable chains zijn wel de toekomst en er is genoeg plaats voor projecten zoals Eth, ada, dot en sol.

ik vind de NFT hype een beetje gek. (Dit is toch money laundery?)
2.3 btc voor een jpeg van een rots die verder geen functie heeft...

Smart contract blockchains hebben een enorm groeipotentieel. The future is multichain maar ik denk dat enkele blockchains het overgrote deel van de markt gaan capturen (bv. zoals bij smartphones: Apple vs Samsung). Of Cardano daarbij gaat horen vind ik echt te vroeg om te zeggen. Ik zie nog veel uitdagingen - kwestie van niet in herhaling te vallen eentje die ik nog niet heb opgebracht: het niet hebben van een fee auction model: hoe bepaal je de prio van transacties eens de blocks vol zijn? Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen eens SC live zijn. Time will tell...

100% eens met de NFT hype, dat is echt een bubbel aan het worden.

Als de Cardano smart contracts eraan komen is het byebye voor ETH.
:) Pure speculatie maar PoS is de toekomst imo en ETH duurt allemaal veel te lang voor ze dit implementeren.
Je ziet Cardano dit jaar ook enorm knallen, na de tweet van Musk over de energieconsumptie heb ik direct ADA gekocht en het blijft gaan.

100% fout.

Het draait niet alleen om het hebben van smart contracts. Het gaat om netwerk effecten, infrastructuur (e.g. Infura / Alchemy/ DappNode), wallet providers (e.g. metamask), Oracles, developer tools/libraries, storage (IPFS), Blockexplorers (etherscan), data analytics (nansen.ai/dune.xyz), Smart contract lego's,... etc. Die bouw je echt niet op enkele maanden.

FYI: de volgende Ethereum hardfork is PoS ~ Q1 2022.

Cru gezegd (en ik kan verkeerd zijn) maar als cardano smart contracts eraan komen is dit feitelijk ook niet voordelig voor Eth?
Hun network congestion gaat zo ook wel zakken.
Singularity, celcius,...
Anywayz.. interoperable chains zijn wel de toekomst en er is genoeg plaats voor projecten zoals Eth, ada, dot en sol.

ik vind de NFT hype een beetje gek. (Dit is toch money laundery?)
2.3 btc voor een jpeg van een rots die verder geen functie heeft...
Wie daar 2,3 BTC aan geeft is volgens mij toch een debiel. Ik kan dat echt niet begrijpen. Rijk volk dat geld te veel heeft zeker ...
In het hele crypto-gebeuren is er imo maar 1 vaste waarde en dat is de BTC, dat zal toch niet meteen verdwijnen, denk ik. Zoals dat goud ook niet verdwijnt, btc is het goud in de cryptowereld. Er zullen wel coins zijn die meer moven en harder pumpen, BTC is het enige dat je als belegging kan kopen om voor langere tijd te laten staan. Maar morgen kan er weer een nieuwe NFT hype uitkomen die binnen een jaar weer waardeloos is.

Zoveel veelbelovende projectjes die tegenwoordig onbruikbaar zijn en ten onder gaan door die hoge eth fees...
Het wordt tijd dat ETH vervangen wordt door een snellere POS blockchain

Ik denk dat cardano eerst tot dat punt moet geraken dat zijn netwerk vol geraakt. Dit zal nog niet voor de eerstkomende jaren zijn.

Cardano heeft ongeveer 1.3m holders, als die allemaal gebruik gaan maken van SCs zal het netwerk snel aan zijn maximum zitten hoor. :)

Zoveel veelbelovende projectjes die tegenwoordig onbruikbaar zijn en ten onder gaan door die hoge eth fees...
Het wordt tijd dat ETH vervangen wordt door een snellere POS blockchain

Daar wordt aan gewerkt, mijn antwoord op deze post van jou niet gelezen?

Laatst bewerkt:
150$+ voor een swap is toch echt niet werkbaar. Als ADA met smart contracts echt goed werkt (en het niet te lastig is om van ETH naar ADA te migreren) , dan gaat er toch veel van ETH naar ADA migreren. Maar voorlopig is het allemaal nog theorie want de smart contracts moeten nog gelanceerd worden.

Hier spreken ze van 266 TPS, dat is nog altijd weinig voor mass adoption, maar wel al veel beter dan de 15 TPS die ETH haalt. Zonder layer-2 solutions gerekend.
Qua snelheid kan er niks op tegen Solana, met 50000+ TPS, maar het heeft minder nodes dan Cardano (minder decentralized dus). Vandaar het grote succes van SOL de laatste tijd.

150$+ voor een swap is toch echt niet werkbaar. Als ADA met smart contracts echt goed werkt (en het niet te lastig is om van ETH naar ADA te migreren) , dan gaat er toch veel van ETH naar ADA migreren. Maar voorlopig is het allemaal nog theorie want de smart contracts moeten nog gelanceerd worden.

Hier spreken ze van 266 TPS, dat is nog altijd weinig voor mass adoption, maar wel al veel beter dan de 15 TPS die ETH haalt. Zonder layer-2 solutions gerekend.
Qua snelheid kan er niks op tegen Solana, met 50000+ TPS, maar het heeft minder nodes dan Cardano (minder decentralized dus). Vandaar het grote succes van SOL de laatste tijd.

266 TPS is het theoretisch maximum van Cardano L1 met >2mb block sizes. Dat betekent dat het netwerk met meer dan 3TB per jaar groeit. Dat is niet sustainable en dus geen realistisch scenario. Migratie van EVM contracten is momenteel zeer moeilijk gezien de verschillen tussen Solidity & Plutus en Ethereum's account-based vs Cardano's eUTXO model. De Cardano kEVM is nog in ontwikkeling en duurt nog zeker ~2 jaar.

Solana is basically Amazon Web Services. Bovendien halen ze geen 50.000 maar momenteel 1500 TPS waarvan 50% ook nog eens consensus messages zijn. Geen enkele andere blockchain telt deze als transacties - Indien Avalanche dit zou doen zouden ze 1.3m TPS hebben!

Ik heb het gelezen, maar we hebben een nieuwe goedkope blockchain nodig, NU, niet in 2030
Laat ETH ondertussen het trilemma maar oplossen. Maak me wakker als het klaar is.

Dan heb je de post niet goed gelezen: L2 scaling is happening as we speak.

En anders zijn er alternatieven genoeg: BSC, Polygon, Solana,... Allemaal PoS en allemaal ordes van grootte goedkoper dan Ethereum.

Laatst bewerkt:
Helemaal akkoord wat die spreiding voor de risico's betreft want uiteindelijk staan veel van die platformen nog in hun kinderschoenen.
De weg naar UST is sinds kort wel heel wat makkelijker geworden: ofwel rechtstreeks aankopen op coinbase of kucoin..., ofwel via rechtstreekse knop in Anchor via Transak, dat is dan van fiat naar UST. Dit heb ik wel nog zelf niet geprobeerd. Transfereren zelf binnen netwerk is max. enkele dollars.
Die Transak lijkt me idd wel handig, thanks! Alleen spijtig dat je naargelang het bedrag toch nog steeds 1 a 2 maanden zal moeten staken voor je de fees en omzettingskoers er al uit hebt om UST aan te kopen. Als je het ooit terug wil omzetten naar EUR zal je ook weer kosten moeten betalen. Het is dus enkel om voor langere termijn te doen. Ik wou het eens met een klein bedragje uitproberen, maar hoe lager het bedrag, hoe langer het duurt voordat ik winst maak met het staken natuuurlijk.

Ja daarom zeg ik ook: wie wil er tegenwoordig een lening aangaan met een rente van 10-20%? Dat zijn woekerrentes. Ge kunt bij banken veel goedkopere rentes krijgen als lener. Maar jij zou als "uitleender" wel die 10-20% krijgen op stablecoins, waar het exchange platform ook nog commissie op neemt? Waar komt dat geld van? Daar klopt iets niet helemaal ergens zit een behoorlijk risico weggemoffeld.
Ja oké, maar ik ga er dan ook van uit dat mensen die lenen op platformen als Nexo, Blockfi, ... dat niet doen om een huis te kopen he, maar eerder om te herinvesteren in crypto. Probeer daar maar eens een lening voor vast te krijgen bij uw bank. Op die platformen is een lening vastkrijgen ook iets van niets, al is het dan wel tegen "woekerrentes".
En daar zit inderdaad misschien wel het risico 😉

Terug
Bovenaan