Crypto - Nieuws en algemene discussie

Op hun telegram staat een hele tutorial.
De switch gebeurt nog 1x/week.
Wel weer een kostelijk grapje met die gas fees... Ik hoop dat PLE nog goed gaat stijgen, want sta al in het verlies en heb er weer geld tegenaan moeten gooien nu om de tokens te switchen.

Wel weer een kostelijk grapje met die gas fees... Ik hoop dat PLE nog goed gaat stijgen, want sta al in het verlies en heb er weer geld tegenaan moeten gooien nu om de tokens te switchen.
Ja , dat was idd een heel gedoe met ontevreden ICO deelnemers op hun telegram.
Vond het ook niet kunnen maar heb nog kunnen swappen aan redelijk lage fee's.

Gelukkig was het maar 6$ fee bij mij

ik vind het wel een gedoe, want je bent nu 1) afhankelijk van die devs om jou de coins te sturen en 2) je verliest geld met die fees en 3) je loopt nog risico dat je een fout maakt en naar het verkeerde adres stuurt etc

Gelukkig was het maar 6$ fee bij mij

ik vind het wel een gedoe, want je bent nu 1) afhankelijk van die devs om jou de coins te sturen en 2) je verliest geld met die fees en 3) je loopt nog risico dat je een fout maakt en naar het verkeerde adres stuurt etc
Hier het vierdubbele aan fees...

Blijkbaar zijn de eth gas fees nog steeds hoog na de london fork. Goed bezig vitalik.

Ik weet niet waar je dit haalt maar London HF zou helemaal niets doen voor gas fees. Ik neem aan dat je doelt op EIP-1559 maar deze EIP dient voornamelijk om de gas fee schommelingen te reduceren wat aardig aan het lukken is. Transacties per seconde (TPS) is na de HF wel ~9% toegenomen maar daar merk je als gebruiker owv de NFT hype & induced demand helemaal niets van.

Ik lees hier nog veel misverstanden omtrent Ethereum 2.0 & scaling roadmap dus bij deze, een samenvatting:

Ethereum heeft zijn roadmap afgelopen jaren omgegooid naar een rollup-centric approach - voorheen zijn veel andere schalingsoplossingen zoals state channels, plasma channels, side chains, etc. bestudeerd maar werden allemaal als onvoldoende beschouwd. Rollups zijn Layer 2 blockchains die hun transacties op verschillende manieren bundelen (zkRollups vs optimistic rollups) en publiceren op Layer 1 (Ethereum). Deze L2 blockchains halen op dit moment 4000-5000 TPS ipv 15-25 TPS op L1. De eerste (General-purpose EVM) rollup, Arbitrum lanceert deze maand met meer dan 400 smart contracts reeds deployed waaronder de heavy hitters Uniswap, Sushiswap, etc. Dit betekent overigens dat Arbitrum de grootste developer adoptie kent na Ethereum (!!). Ik gok echter dat hier weinigen nog van gehoord hebben want geen token en dus geen APEing :tongue: . Er zijn nog verschillende rollups die in de komende maanden gaan lanceren/reeds gelanceerd zijn. Scaling is dus geen verre toekomstmuziek meer voor Ethereum itt wat ik hier vaak lees.

De reden waarom Ethereum kiest voor een rollup-centric approach is omdat dit de enige manier is om het blockchain trilemma (security - decentralization - scaling) te behouden. Alle andere bestaande blockchains die momenteel meer TPS dan Ethereum draaien zijn ofwel minder secuur (bv Polygon) of minder gedecentraliseerd (bv Solana, BSC). Ik wil hier niet mee zeggen dat die blockchains per se inferieur zijn want elk zal zijn use case hebben (of een stille dood sterven); ik wil gewoon aangeven dat Ethereum actief kiest om hier geen compromissen te maken.

Ethereum 2.0 en de overgang van proof of work (PoW) naar proof of stake (PoS) past - naast PoW energy consumption problem - in het kader van deze rollup-centric approach. De beacon chain die vanaf PoS (~Q1 2022) transacties zal valideren, bevat reeds meer dan 200.000 validators (ongeveer 45.000 unieke entiteiten al is dit onmogelijk te verifiëren) en dit na nog geen jaar in beta te draaien en zonder de mogelijkheid om je staked ether terug te krijgen (want withdrawals nog niet enabled). Met de overgang van PoW --> PoS zal L1 nog een kleine 10% TPS extra winnen omdat de block tijden van ~13s naar exact 12s gaan.

De volgende fase is het implementeren van sharding. Sharding betekent het opsplitsen van het Ethereum netwerk in verschillende kleinere blockchains die in parallel lopen. Deze shards gaan op zich geen smart contracts uitvoeren want execution gebeurt op L2. Wat ze wel doen is het voorzien van blockspace zodat rollups meer transacties kunnen terugschrijven naar L1. In een eerste fase (~Q4 2022) met 64 shards betekent dit een toename van L2 TPS van ~5000 naar ~100.000. Het aantal validators zal voor elk block gerandomiseerd worden tussen de verschillende shards zodat het onmogelijk wordt om een bepaalde shard over te nemen/manipuleren.

Een ander probleem is state bloat of het te groot worden van blockchains om de drempel als node/validator laag genoeg te houden. Indien je blockchain enkele gigabytes telt is het runnen van een node op een laptop relatief eenvoudig maar met enkele terrabytes kom je al snel in de problemen (bv. Solana groeit meer dan 2 TB per jaar en dat terwijl het pas in maart 2020 is gelanceerd). Oplossingen hiervoor zijn State expiry & weak statelessness. Dit is vrij technisch en minder relevant voor deze post dus geïnteresseerden kunnen altijd deze post van Vitalik lezen. Bottomline: de implementatie hiervan betekent L1 TPS x3 maar kan evengoed ook gebruikt worden om de drempel voor een node/validator verder te verlagen (bv. een node runnen op je smartphone of in je browser).

Het principe van een zeer sterk gedecentraliseerde L1 in combinatie met sharding en het gigantisch aantal PoS validators is de échte kracht van rollup-centric Ethereum 2.0. Naarmate het aantal validators stijgt kunnen er meer shards worden toegevoegd. Momenteel is in de officiële specificaties een max van 1024 shards voorzien wat (gegeven een aantal assumpties e.g. Nielsen's Law) tot meer dan 15M TPS kan opleveren op L2, combined tegen ~2030.

De laatste paragraaf illustreert ook meteen waarom true proof of stake (en geen PoW, dPoS, PoA, PoH, etc...) zo belangrijk is voor scaling indien je geen compromissen wilt maken op het blockchain trilemma: PoS = 200.000 validators / 64 shards = 3125 validators per shard. dPoS (e.g. Cardano) ~1000 dPoS pools (ja ik weet dat het officieel +2000 zijn maar de helft heeft nog nooit een block proposed dus die tel ik niet mee): 1000/64 of ~15 validators per shard. Uiteraard werken andere blockchains ook aan hun eigen scaling oplossingen (bv Cardano met Hydra) maar ook hier worden compromissen gemaakt die Ethereum niet bereid is om te nemen.

De reden waarom ik denk dat rollups het uiteindelijk gaan halen is omdat ze maar een deel van het blockchain trilemma moeten oplossen. Want security wordt reeds voorzien door Ethereum als L1. Hierdoor zullen rollup blockchains véél sneller kunnen evolueren en specifiek enten op verschillende use cases (NFTs, payment channels, DeFi, general purpose EVM, ...) In feite zullen dus veel andere L1 blockchains in competitie treden met Ethereum rollups en niet Ethereum zelf.

Laatst bewerkt:
Hier het vierdubbele aan fees...
hier ook maar 6$, tduurde wel bijna een uur tegen dat het verzonden was

zeker van dat ge niet de duurste optie gekozen hebt om te versturen? voor een simpele exchange van tokens ist niet nodig om de snelle optie te nemen. imho is dat het enkel maar waard als ge veel inzet bij sterk fluctuerende coins (dus als ge snel de dip wilt kopen,... om het dan verder te zien dippen :unsure: )

Iemand die tokens kan aanraden die op het Solana blockchain zitten? Raydium ken ik al maar ik zoek er met een marketcap van minder dan 100m.

Iemand die tokens kan aanraden die op het Solana blockchain zitten? Raydium ken ik al maar ik zoek er met een marketcap van minder dan 100m.

Ik wacht tot Audius op een groter exchange (buiten binance want dat heb ik niet) komt. Zou een partnership hebben met TikTok oa.

Laatst bewerkt:
hier ook maar 6$, tduurde wel bijna een uur tegen dat het verzonden was

zeker van dat ge niet de duurste optie gekozen hebt om te versturen? voor een simpele exchange van tokens ist niet nodig om de snelle optie te nemen. imho is dat het enkel maar waard als ge veel inzet bij sterk fluctuerende coins (dus als ge snel de dip wilt kopen,... om het dan verder te zien dippen :unsure: )
Nee, de goedkoopste optie gekozen in de Metatask wallet voor PLE. Als ik ETH verstuurde was het idd 7-8 USD, maar voor tokens worden hogere gas fees aangerekend en ik durfde ook niet om lager te gaan omdat ik dan de kans had dat het te weinig zou zijn en voor niets zou betalen.

Via een omweg (Send ETH selecteren en dan ETH veranderen in PLE) stonden de fees wel op 7-8 USD voor PLE, maar dat is volgens mij een foutje in de Metamask wallet. Want als je rechtstreeks klikt op send PLE of iets in die trend dan waren de fees wel hoger en overal lees ik toch dat het normaal is dat het verzenden van ERC20 tokens meer kost dan ETH.

Wel vreemd dat het dus blijkbaar ook lukt met die veel lagere fees.

Is er al meer geweten omtrent het storten of afhalen op Binance?
Ik begin te overwegen om alles over te zetten.

Iemand ervaring met crypto.com?

Nee, de goedkoopste optie gekozen in de Metatask wallet voor PLE. Als ik ETH verstuurde was het idd 7-8 USD, maar voor tokens worden hogere gas fees aangerekend en ik durfde ook niet om lager te gaan omdat ik dan de kans had dat het te weinig zou zijn en voor niets zou betalen.

Via een omweg (Send ETH selecteren en dan ETH veranderen in PLE) stonden de fees wel op 7-8 USD voor PLE, maar dat is volgens mij een foutje in de Metamask wallet. Want als je rechtstreeks klikt op send PLE of iets in die trend dan waren de fees wel hoger en overal lees ik toch dat het normaal is dat het verzenden van ERC20 tokens meer kost dan ETH.

Wel vreemd dat het dus blijkbaar ook lukt met die veel lagere fees.
net nog eens gechecked en tis zelfs een stuk lager dan de geschatte fees: $3,61 en ik heb gewoon rechtstreeks PLE aangeklikt om te versturen

Ee4PkmH.jpg

Terug
Bovenaan