Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ik koop sinds 2018 voornamelijk crypto via Coinbase met mijn Fortis-rekening. Een deel daarvan is altijd op Coinbase blijven staan. Wanneer ik geld wil terugstorten naar mijn Fortis-rekening, wordt dat automatisch geblokkeerd door de bank, zelfs heel kleine bedragen. Toen ik daarvoor eens belde kreeg ik te horen dat dit te maken heeft met hun beleid tegen witwaspraktijken. Ze zeiden wel dat ik dit kon omzeilen door eerst naar PayPal of een andere bankrekening te storten en dan naar Fortis. :crazy:

Maar ben er nooit verder op ingegaan aangezien ik het geld toch niet nodig heb en het dus maar op coinbase en in mijn eigen wallets laat zitten in crypto of stablecoins, moest ik ooit alles willen afhalen zal ik wel een andere manier vinden.
awel ja, die andere manier ben ik wel benieuwd naar want je kan virtueel rijk zijn maar als je het niet in euro's kan omzetten ben je er tegenwoordig toch bitter weinig mee.
en dan bedoel ik niet bedragjes dat je met je crypto debet card een broodje gaat kopen oid.

en dan bedoel ik niet bedragjes dat je met je crypto debet card een broodje gaat kopen oid.
Het gaat wel net iets verder dan een broodje kopen.
Als je het slim speelt kan je toch gemakkelijk € 10- € 20 k per jaar met de crypto card spenderen?
Grootste uitgave ermee is bvb mijn energierekening.
Normaal spendeer ik (om eenvoudig te rekenen) € 200 per maand. Ik kan mijn voorschotfactuur tot 3x mijn normale uitgave verhogen (dus € 600 per maand). Ik betaal dus aan energie alleen al € 7200 per jaar met mijn crypto card (en krijg op het einde van het jaar ongeveer € 4800 teruggestort op mijn bankrekening).
Supermarkt is toch ook al snel € 200 per maand (300 - 100 maaltijdscheques), dus 2400 per jaar.
Telenet ook 600 per jaar.

(Ik zit nu al boven de € 10k per jaar aan gewoon "vaste" kosten).

Dan heb je nog de varia: Reizen, elektrische apparaten, kledij, ... waarmee je dus niet te zot moet doen om er een extra € 5k à € 10k bij te doen.

Dus persoonlijk ben ik niet helemaal akkoord met je "als je het niet in euro's kan omzetten ben je er tegenwoordig toch bitter weinig mee."

Maar die kaarten zijn toch gelinkt aan een exchange?
En als die gelinkt is aan een Europese heeft de overheid daar nu toch weet van?

kan ik met crypto mijn energiefactuur betalen? Ik heb zo geen crypto betaalkaart want ik heb het nog niet uitgedokterd maar is dat dan zo relatief eenvoudig alsof je met visa of mastercard betaalt?

Dat is een andere discussie, 't is maar dat je hierdoor niet meteen angst moet hebben om uw bankrekening ineens geblokkeerd te zien.
kan ik met crypto mijn energiefactuur betalen? Ik heb zo geen crypto betaalkaart want ik heb het nog niet uitgedokterd maar is dat dan zo relatief eenvoudig alsof je met visa of mastercard betaalt?
Bij Eneco lukt dat in elk geval wel (geen idee bij andere energieleveranciers).

Vanaf 2026 worden je transacties op KYC exchanges idd doorgegeven aan de fiscus. Je hebt ook wel crypto kaarten zonder KYC, maar de fees zijn veel hoger en je hebt lagere limieten qua spending. En zoals alle platformen zonder KYC, op termijn worden ze gedwongen om KYC toe te passen of te stoppen, dus mag je er niet te veel geld op laten staan. Zelf wel nog niet gebruikt, dus geen idee hoe goed het werkt.

Gezien de wijzigingen in 2026, is het zinvol om alles over te zetten naar 1 exchange ipv verschillende exchanges? Ik heb nu crypto.com, Binance, Coinbase en Blockchain. En dan nog liefst een exchange die mogelijke aangiftes gemakkelijk maakt alsook europeese verankerd is?

Gezien de wijzigingen in 2026, is het zinvol om alles over te zetten naar 1 exchange ipv verschillende exchanges? Ik heb nu crypto.com, Binance, Coinbase en Blockchain. En dan nog liefst een exchange die mogelijke aangiftes gemakkelijk maakt alsook europeese verankerd is?
Verschillende exchanges hebben lijkt me niet per se een probleem, dat hebben er ook velen voor aandelen. Spreiding is nooit slecht, zeker niet als je er crypto/fiat laat opstaan (wat sowieso nooit aan te raden is). Bij elke exchange kan je je transactiegeschiedenis op één of andere manier wel exporteren, maar aangifte van de meerwaardebelasting zal je wel zelf moeten doen. En vergeet je het te doen, zal de fiscus je er wel aan "herinneren". :p

awel ja, die andere manier ben ik wel benieuwd naar want je kan virtueel rijk zijn maar als je het niet in euro's kan omzetten ben je er tegenwoordig toch bitter weinig mee.
Ik had toen iemand van de klantendienst aan de lijn die er ook niet veel vanaf wist, dus het zou goed kunnen dat als je de juiste persoon spreekt je toch geld kan terugstorten. Een andere bank is ook een optie, van een vriend toch al gehoord dat hij >100k naar zijn rekening heeft gestort, ik weet nu wel niet meer welke bank dat was.

Het zal ergens wel mogelijk zijn, tis niet dat crypto kopen/verkopen illegaal is. In het uiterste geval kan je altijd naar een crypto vriendelijk land verhuizen en het daar gaan opmaken.

Voila, ik heb via mail antwoord gekregen van BNP Paribas en zij aanvaarden nooit Crypto geld. Zo simpel is het. Enkel KBC (zeggen ze) zouden iets van plan zijn eind dit jaar met Bolero (ze zijn zelf niet zeker) maar BNP dus alleszins niet. Zijn er hier dus effectief mensen met tienduizend of zelfs honderdduizend euro aan BTC en die dat niet kunnen omzetten naar euro? Dat zou ik echt pijnlijk vinden eerlijk gezegd. En naar mijn weten is de handel in bitcoin niet illegaal !

Voila, ik heb via mail antwoord gekregen van BNP Paribas en zij aanvaarden nooit Crypto geld. Zo simpel is het. Enkel KBC (zeggen ze) zouden iets van plan zijn eind dit jaar met Bolero (ze zijn zelf niet zeker) maar BNP dus alleszins niet. Zijn er hier dus effectief mensen met tienduizend of zelfs honderdduizend euro aan BTC en die dat niet kunnen omzetten naar euro? Dat zou ik echt pijnlijk vinden eerlijk gezegd. En naar mijn weten is de handel in bitcoin niet illegaal !
Ik zit bij Swissquote (swissquote.ch), daar kan je je crypto depositen en je zowel in stocks/ETF's als crypto handelen. Dus je kan perfect crypto verkopen daar en dan ETF's of andere aandelen kopen.

Je hebt het nu wel gevraagd aan de meest anti-crypto bank in België. :p Geen enkele bank is zo streng als BNP. Bolero gaat idd zelf met crypto starten net als DeGiro, maar er zijn genoeg banken die winsten van crypto aannemen zolang je alles goed gedocumenteerd hebt (en daar wringt vaak het schoentje door bv. failliete exchanges). Argenta is een voorbeeld hiervan, al vragen die iets te veel onnodige info naar mijn zin. Dus zelfs Argenta is overdreven streng te noemen, maar ze zijn redelijker dan BNP.

Ik zit bij Swissquote (swissquote.ch), daar kan je je crypto depositen en je zowel in stocks/ETF's als crypto handelen. Dus je kan perfect crypto verkopen daar en dan ETF's of andere aandelen kopen.
Heb ik ook al van gehoord, maar dan moet je alle taksen zoals TOB etc zelf regelen zeker?

Kan je Swissquote gebruiken als volwaardige bank incl fysieke bankkaart en overschrijvingen naar andere partijen om bijvoorbeeld facturen te betalen? Want anders is het eerder uitstel van executie. Als je dat geld ooit terug op een Belgische rekening wil krijgen, zal je ook vragen krijgen van je Belgische bank over de oorsprong van het geld waardoor je alsnog je relevante cryptotransacties zal moeten aantonen.

Heb ik ook al van gehoord, maar dan moet je alle taksen zoals TOB etc zelf regelen zeker?

Kan je Swissquote gebruiken als volwaardige bank incl fysieke bankkaart en overschrijvingen naar andere partijen om bijvoorbeeld facturen te betalen? Want anders is het eerder uitstel van executie. Als je dat geld ooit terug op een Belgische rekening wil krijgen, zal je ook vragen krijgen van je Belgische bank over de oorsprong van het geld waardoor je alsnog je relevante cryptotransacties zal moeten aantonen.
Klopt, TOB doe je zelf. Als bank gebruik ik dat niet, je kan gewoon je ETF's overzetten naar een andere broker en zo verkopen als je geld nodig hebt, maar je kan ook wel gewoon een overschrijving doen naar een andere IBAN aangezien het een bank is :D.

Zij moeten zelf ook aan AML voldoen dus je krijgt wel een aantal documenten die je moet invullen met info zoals source of funds/wealth etc. maar een volledige lijst met crypto transacties is daar gelukkig niet nodig.

De reden dat ik bij Swissquote zit is omdat ze, voor zover ik weet, het enige platform zijn dat zowel crypto als stocks aanbieden, ideaal voor mij aangezien ik mijn crypto wou uitcashen en daar dan ETF's mee kopen. En uiteraard omdat ik geen zin had om ons geld weken/maanden geblokkeerd te hebben bij overschrijving op een BE rekening. Ik heb de volledige transactiegeschiedenis, dat is geen enkel probleem, maar al dat extra werk om over te schrijven naar een BE bank en om het daarna gewoon verder over te schrijven naar een broker is te onnozel :p. Potentieel heel wat tijd bespaard op deze manier!

Klopt, TOB doe je zelf. Als bank gebruik ik dat niet, je kan gewoon je ETF's overzetten naar een andere broker en zo verkopen als je geld nodig hebt, maar je kan ook wel gewoon een overschrijving doen naar een andere IBAN aangezien het een bank is :D.

Zij moeten zelf ook aan AML voldoen dus je krijgt wel een aantal documenten die je moet invullen met info zoals source of funds/wealth etc. maar een volledige lijst met crypto transacties is daar gelukkig niet nodig.

De reden dat ik bij Swissquote zit is omdat ze, voor zover ik weet, het enige platform zijn dat zowel crypto als stocks aanbieden, ideaal voor mij aangezien ik mijn crypto wou uitcashen en daar dan ETF's mee kopen. En uiteraard omdat ik geen zin had om ons geld weken/maanden geblokkeerd te hebben bij overschrijving op een BE rekening. Ik heb de volledige transactiegeschiedenis, dat is geen enkel probleem, maar al dat extra werk om over te schrijven naar een BE bank en om het daarna gewoon verder over te schrijven naar een broker is te onnozel :p. Potentieel heel wat tijd bespaard op deze manier!
De optie om ETF's over te zetten naar een andere broker had ik nog niet aan gedacht. Dat is idd een interessante manier. TOB zelf doen is dan weer een hele administratieve last die ik liever aan me voorbij laat gaan. Ik heb een tijd geleden eens opgezocht hoe dat juist werkt en dat leek me heel omslachtig met een formulier invullen, doormailen en dan zelf het bedrag wat je denkt verschuldigd te zijn over te schrijven naar een rekening. Of dat is toch hoe ik het begreep.

Overschrijving naar andere IBAN kan ook als die andere IBAN niet op jouw naam staat? Want vaak is dat de beperking die zulke partijen stellen, maar niet allemaal.

Revolut biedt ook crypto en stocks aan (en heeft Belgische IBAN tegenwoordig wat ook wel wat voordelen heeft), dus Swissquote is zeker niet de enige. Maar Revolut doet overdreven aan AML en blokkeert zonder boe of ba je rekening voor enkele maanden als je pech hebt. Swissquote lijkt daar wel een betere balans in te hebben als ik zo hoor en lees in de cryptogemeenschap. Bolero en DeGiro gaan ook crypto aanbieden, maar dat zal waarschijnlijk op een gesloten manier gebeuren waarbij je je crypto niet in self-custody kan houden (wat voordelen en nadelen heeft).

Ik begrijp volledig waarom je die weg gekozen hebt want er zijn Belgische banken die fameus overdrijven met de vragen die ze stellen of die volledig disproportioneel reageren door rekeningen onmiddellijk te blokkeren of zelfs klanten buiten te gooien. AML is één ding, maar er zou ook rekening mogen gehouden worden met privacy en wat redelijkheid. Het probleem is vooral dat het wat Russische roulette is en je maar geluk moet hebben dat het allemaal goed gaat, zeker als je transactielijst gaten vertoont of wat te ingewikkeld wordt.

De optie om ETF's over te zetten naar een andere broker had ik nog niet aan gedacht. Dat is idd een interessante manier. TOB zelf doen is dan weer een hele administratieve last die ik liever aan me voorbij laat gaan. Ik heb een tijd geleden eens opgezocht hoe dat juist werkt en dat leek me heel omslachtig met een formulier invullen, doormailen en dan zelf het bedrag wat je denkt verschuldigd te zijn over te schrijven naar een rekening. Of dat is toch hoe ik het begreep.

Overschrijving naar andere IBAN kan ook als die andere IBAN niet op jouw naam staat? Want vaak is dat de beperking die zulke partijen stellen, maar niet altijd.

Revolut biedt ook crypto en stocks aan (en heeft Belgische IBAN tegenwoordig wat ook wel wat voordelen heeft), dus Swissquote is zeker niet de enige. Maar Revolut doet overdreven aan AML en blokkeert zonder boe of ba je rekening voor enkele maanden als je pech hebt. Swissquote lijkt daar wel een betere balans in te hebben als ik zo hoor en lees in de cryptogemeenschap. Bolero en DeGiro gaan ook crypto aanbieden, maar dat zal waarschijnlijk op een gesloten manier gebeuren waarbij je je crypto niet in self-custody kan houden (wat voordelen en nadelen heeft).

Ik begrijp volledig waarom je die weg gekozen hebt want er zijn Belgische banken die fameus overdrijven met de vragen die ze stellen of die volledig disproportioneel reageren door rekeningen onmiddellijk te blokkeren of zelfs klanten buiten te gooien. AML is één ding, maar er zou ook rekening mogen gehouden worden met privacy en wat redelijkheid. Het probleem is vooral dat het wat Russische roulette is en je maar geluk moet hebben dat het allemaal goed gaat, zeker als je transactielijst gaten vertoont of wat te ingewikkeld wordt.
Ik heb in totaal maar 2 transacties gedaan dus de TOB admin gaat nog wel meevallen :D. Bij een gewone broker is het idd enkel naar je eigen rekening dat je kan terugboeken (meestal de rekening van de initiële overschrijving), maar hier kan ik gewoon een willekeurige IBAN opgeven, zonder beperkingen. Het was idd gemakkelijker geweest als de banken niet zo moeilijk deden want de fees op Swissquote zijn ook wat hoger dan bv. op Kraken, maar dat neem ik er graag bij. Ook heel dat gedoe met de onzekerheid over belastingen (goede huisvader principe) is jammer, gemiste kans met de toekomstige meerwaardetaks dat het niet gewoon steeds 10% is om toch wat gemoedsrust te geven.

Ook heel dat gedoe met de onzekerheid over belastingen (goede huisvader principe) is jammer, gemiste kans met de toekomstige meerwaardetaks dat het niet gewoon steeds 10% is om toch wat gemoedsrust te geven.
Niet alleen de onzekerheid, ook de willekeur. Iemand mag al zijn geld in aandelen steken en je bent nog steeds een goede huisvader. Doe je dat met Bitcoin, dan ben je opeens geen goede huisvader meer volgens de fiscus. Dat terwijl veel aandelen risicovoller zijn dan Bitcoin. Hetzelfde met hoe lang je Bitcoin moet houden voor je verkoopt en het aantal transacties om goede huisvader te zijn. Bij crypto speelt dat allemaal een rol, terwijl ik laatst las dat aandelen gemiddeld gezien niet langer dan 3 maanden worden bijgehouden voordat ze verkocht worden en het aantal transacties speelt bij aandelen ook in mindere mate een rol t.o.v. crypto. Ik kijk uit naar het moment dat iemand de fiscus voor de rechter sleept om die ongelijkheid te laten verdwijnen (in het voordeel van crypto om duidelijk te zijn en niet in het nadeel van aandelen etc.).

Aan degenen die maar bijkopen, zijn jullie van plan het ooit terug in euro's om te zetten?
Want de gekende banken weigeren dit toch. Of zijn er manieren om dit toch makkelijk in euro om te zetten? Nu crypto kopen voelt voor mij onzeker omdat ik niet eens weet of ik het ooit terug naar euro's omgezet krijg.
coinbase => paypal => bank :)

Terug
Bovenaan