Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ik snap het nut niet. Er wordt een foto gepakt op 01.01.2026 dus waarom die omweg doen naar stablecoins?

Ik zie hier enkel een nut hierin als je veel later wil storten van stablecoins naar euro én je wil je rendement belastingvrij "vastleggen".
Bijvoorbeeld: Je zet alles om in stablecoin op 31.12.2025 en je stort het van stablecoin naar euro's op 01.06.2026. Het is een stablecoin dus er is geen meerwaarde gerealiseerd van 01.01.2026 -> 01.06.2026. Waarom je dat perse wilt doen, weet ik niet... Misschien omdat je wil uitcashen en je een gegarandeerd bedrag wilt omdat je vastgoed wil kopen. Dat lijkt mij nog een valabel usecase.
Nu met de hogere waarden van BTC verkoop ik telkens kleine stukjes BTC en dit wordt USDC. Tegen 31/12/25 heb ik dus een heel deel in USDC staan. het is dus niet zo dat ik op 31/12/25 alles omzet naar USDC. Op deze manier ben ik zeker (tenzij er een issue zou zijn met USDC) van de waarde van die USDC (al zou ik hopen dat de dollar tegen dan weer wat sterker wordt).

Trouwens, als je "omzet" naar stablecoins, dan realiseer je een meerwaarde. Het is niet omdat er iets van crypto A naar crypto B gaat dat je geen meerwaarde realiseert. Meerwaarde wordt in euro's uitgedrukt maar niet in euro's perse uitbetaald.
Een deel zou dan in USDC staan op 31/12/25 (vanaf dit punt rekenen ze voor meerwaarde). Op 01/01/26 zou er geen (of amper) meerwaarde zijn, gezien de stablecoin. Eventueel nog een verschil tussen dollar en euro, maar op 1 dag zal dat ook niet zo gigantisch zijn.

1.
Meerwaardebelasting heeft 0,0 te maken met antiwitwas-wetgeving. Dus een bank kan nog altijd moeilijk doen. De bank gaat nog altijd vragen wat de herkomst is van je crypto als je grote sommen laat storten op je rekening. Dat gaat niet veranderen op 1.1.2026 en daarna. Dat blijft. Dus uitcashen, daar verandert niets aan.
Begrijp ik. Maar omdat crypto nu plots meer ter sprake komt, ook genoemd wordt in de discussie voor de meerwaardebelasting (en feit dat KBC ook crypto gaat aanbieden), vroeg ik me dus af of het ook iets makkelijker zal worden om uit te cashen.

Ik denk maar even luidop hiervoor hè :)

Laatst bewerkt:
Begrijp ik. Maar omdat crypto nu plots meer ter sprake komt, ook genoemd wordt in de discussie voor de meerwaardebelasting (en feit dat KBC ook crypto gaat aanbieden), vroeg ik me dus af of het ook iets makkelijker zal worden om uit te cashen.

Ik denk maar even luidop hiervoor hè :)

Ik verwacht juist dat het strenger gaat zijn juist omdat er nu een "manier" bestaat om het makkelijk wit te wassen dus er gaan meer hun crypto proberen om te zetten naar cash.

Er gaan een paar via Belgische banken hun crypto (dat ze van een niet zo legale manier hebben verkregen of via zwartwerk/ handeltje in het zwart /...) proberen te verzilveren in cash en om het "cachet" wit op te krijgen door de 10% op te betalen.
Om dan naar het buitenland te trekken en daar te zeggen. "Alles is belast geweest, het is witter dan wit. Kijk, het staat mooi op mijn Belgisch aanslagbiljet."
Daarmee dat ik denk dat de banken waarschijnlijk nog ietsjes strenger gaan worden omdat het risico juist groter wordt.

Heeft er toevallig iemand nog het probleem dat inloggen bij Coinbase niet lukt omdat de tweestaps sms met code nooit toekomt?

Een gelijkaardig patroon met de vorige bullrun.

Dan zouden we nu 1 grote middenvinger moeten gaan vormen. We zitten nog onderaan van die vinger.

Laatst bewerkt:
Mss maar eens goed gokken op Memecoin MEME

Is ooit 0,05 euro waard geweest, staat nu aan 0,0014

😬 :thinking:

Die memes doen het toch steeds goed.

Hoeveel mensen zouden er ooit 10.000 btc gehad hebben in 2009-2011. Diamond hands zou die nu euromiljardair gemaakt hebben wat toch echt hallucinant te noemen is.

Minder dan 2100 mensen zullen ooit meer dan 10000 BTC gehad hebben (op één bepaald moment)

Het heeft even geduurd maar we zitten weer op de vorige ATH (in euro)

Euro ATH 106k op Binance. Nog een eind te gaan.

Als nu ETH kan settlen op of boven 3k, krijgen we misschien zelfs nog een dik altseason. Body = ready.

Voorlopig wel héél weinig volume dus ik ben sceptisch. Stuk btc verkocht ook hier.

Ik zou weg blijven van alt coins, al dat geld van de vorige cyclussen zit nu in LBEs.
ETH/BTC ratio lijkt toch zijn dieptepunt te hebben bereikt in april na meerdere jaren downtrend, is nog te vroeg om te zeggen natuurlijk, maar dit kan wel het begin zijn van altseason.

Betwijfel het... Dat geld om in altcoins te speculeren komt van mensen die een hoger rendement zoeken dan BTC. Dat rendement vinden ze nu in de Bitcoin bedrijven ipv altcoins dus waarom zouden ze daar nog in investeren?

Terug
Bovenaan