De meerwaardebelasting zou ook van toepassing zijn op crypto. Logisch natuurlijk, de overheid wil daar ook haar graantje meepikken.
Maar ik vraag me wel af: wordt het dan ook gemakkelijker om uit te cashen?
Ondanks de ervaring van mijn broer (zie eerdere berichten: hij kreeg probleemloos een paar 100k euro van een exchange naar zijn bankrekening), heb ik zelf nog niets naar mijn bankrekening overgeschreven. Tot nu toe heb ik enkel uitgegeven via mijn crypto-VISA-kaart. Toch zou ik het fijn vinden om gewoon bedragen naar mijn bankrekening te kunnen storten. Idealiter jaarlijks telkens onder de 10.000 euro, zodat er sowieso geen belasting verschuldigd is.
Mijn ETF’s hou ik aan voor de lange termijn, dus die verkoop ik nog lang niet. Daardoor heb ik die jaarlijkse vrijstelling van 10.000 euro nog beschikbaar voor crypto. Ik zal wel enkele jaren bezig zijn, maar het zou handig zijn als het zo zou marcheren.
Ik las trouwens ergens dat 31/12/2025 zou gelden als “startpunt” voor de berekening van de meerwaarde. Dus stel dat je op die datum alles in een stablecoin hebt staan, en je verkoopt op 01/01/2026 naar euro’s, dan zou je dat bedrag in principe in één keer belastingvrij kunnen overschrijven naar je bankrekening. Of bekijk ik het hier te optimistisch/te eenvoudig?