Crypto - Nieuws en algemene discussie

Nee, zegt hij eigenlijk vrij letterlijk zelfs :p.

- "Een spaarder die tot 10.000 euro wint, is vrijgesteld en een goede huisvader - waar ik mezelf in herken - ook." -> 10% met vrijstelling winst eerste 10.000 euro.

- De 33% is juist als je niet gedraagt als de "goede huisvader". Dat blijft. Daar heeft men niet aangeraakt.*

- En je hebt nog altijd de kwalificatie tot beroepsinkomen.

(*of nauwelijks. er is iets heel kleins in de nota over diverse inkomsten maar het gaat over occasioneel tweedehands verkoop dus out of scope voor dit topic.)
Hoe het daar verwoord is, zegt hij toch dit:

1) Een spaarder die tot 10.000 euro wint, is vrijgesteld
2) een goede huisvader - waar ik mezelf in herken - ook.

Ik kan die zin op geen enkele andere manier interpreteren, maar het kan aan mij liggen?

Je kan toch als goede huisvader Bitcoin bezitten voor de lange termijn.
Als je nu meer dan 10.000 euro winst hebt, door het gewoon jaren te laten staan. Zal je wss toch nog die 10% moeten betalen.

Da intereseert hun niet dat ge een goede huisvader bent of speculeert. Heb je meer dan 10.000 euro winst? Dan betaal je 10% belastingen hoe ik het lees en begrijp.

Met de oude regelgeving was het anders. Had je Bitcoin 10 jaar geleden gekocht en gewoon laten staan als goede huisvader en je verkoopt het, was alle winst voor u 0% belasting.

Trade je en speculeer je? 33% op je winst.

Is crypto je beroepsinkomen? 50% op je winst.

Een bitcoin holder die belegt als goede huisvader principe moet nu 10% betalen bij meer dan 10.000 euro winst.

Aan de andere kant is 20.000 euro winst (wat toch veel is) nog steeds 19.000 euro winst
En dat om, laat ons eerlijk wezen, weinig te doen :)

Ik bezit ook al jaren Bitcoin onder het "goede huisvader" principe.
In principe was alle winst voor mij. Als ik verkoop.

NU kijken ze niet meer naar het '' goede huisvader" principe. Heb je meer dan 10k winst.dan betaal je belastingen. Ook al heb je gewoon bitcoin gekocht en bewaard voor de lange termijn.

In principe was ik tegen de meerwaarde belasting. Omdat wij beleggers ook risico's nemen.als beloning van ons waardeverlies risico. Moesten we geen belasting op meerwaarde betalen. Dit valt nu weg...

Maarja ik begrijp dat we allemaal moeten inleveren.

Aan de andere kant is 20.000 euro winst (wat toch veel is) nog steeds 19.000 euro winst
En dat om, laat ons eerlijk wezen, weinig te doen :)
Het blijft geld dat de overheid afneemt omdat jij risico hebt genomen met je eigen geld. Dus het blijft een onrechtvaardige heffing.

Net zoals een exitbelasting trouwens. Dat zou hetzelfde zijn als dat iemand van de AH je blijft achtervolgen omdat je daar eerste vaste klant was en je nu aan AH moet afdragen omdat je bij Jumbo gaat winkelen (van youtube gepikt, maar vond het een treffende vergelijking). Dat is ook één van de redenen dat ik liever in crypto blijf. Ik wil een land kunnen verlaten met al m'n bezittingen wanneer ik wil en zonder een exitbelasting te betalen.

Wat mij nog altijd niet duidelijk is, hypothetisch:

- buy & hold gedaan, hooguit een handvol transacties op 8 jaar tijd.

- eigen geld, toen een klein percentage van mijn vermogen

- niet actief als trader, niet actief in de cryptowereld en whatever

- eigen job als hoofdinkomst

- …

Met andere woorden mij zo goed als mogelijk geïnformeerd over het goede huisvader principe, voorafgaande beslissingen gelezen op ruling website enz enz enz.

Daaruit concludeer ik dus dat ik als goede huisvader heb gehandeld en geen 33% belastingen verschuldigd ben. Ik geef bijgevolg niks aan, maar hou alle stukken ter verantwoording bij. (Transactiegeschiedenis etc) (vergeet even die 10%, bestond nog niet)

Ik gebruik dan mijn winsten etc.

Hoe zit dat dan als om een of andere reden ze toch u willen controleren. (bv door behoorlijke som geld op rekening laten storten van Exchange) en de belastingdienst vind wél dat je belastingen verschuldigd bent. Ben je dan in fout en betaal je boete? Of is het gewoon het alsnog betalen van de verschuldigde belastingen?

Ik denk dat het ook zal afhangen welke coin je koopt om als speculant bestempeld te worden.

Als je Doge of Trump gekocht hebt, hang je eraan.

Hoe het daar verwoord is, zegt hij toch dit:

1) Een spaarder die tot 10.000 euro wint, is vrijgesteld
2) een goede huisvader - waar ik mezelf in herken - ook.

Ik kan die zin op geen enkele andere manier interpreteren, maar het kan aan mij liggen?
In De Morgen staat dat BDW met een goede huisvader iemand bedoelt die zijn aandelen of crypto minstens 10j bijhoudt. Staat niet in het regeerakkoord, maar hij zou dit dus wel graag in de uitwerking zien. Ben benieuwd hoe de regels er uiteindelijk uit gaan zien...

Doet er hier iemand eigenlijk iets van staking? Het is toch bijna onmogelijk om dat winstgevend te maken?

- In principe moet je 30% betalen op je claim
- En als het dan nog eens niet 'goede huisvader' is moet je nog eens 33% betalen als je ooit winst pakt

Om gek van te worden hier

Doet er hier iemand eigenlijk iets van staking? Het is toch bijna onmogelijk om dat winstgevend te maken?

- En als het dan nog eens niet 'goede huisvader' is moet je nog eens 33% betalen als je ooit winst pakt

Aangezien je belastingen betaalt op je winst, zal het altijd winstgevend blijven. Maar of het sop de kolen waard is, is iets anders natuurlijk.

Ik denk niet dat iemand hier al ooit die 33% heeft betaald..
Ik denk het ook niet. Maar 't is eerder de onzekerheid? Stel je casht 1 BTC uit aan 100K en ze komen nadien af dat je 33K moet betalen, of zelfs nog een boete erbovenop.
Ge gaat ook niet vanzelf die 33% betalen of slapende honden wakker maken wanneer het niet moet ...

Daarmee dan liever 10% meerwaardebelasting dan 0% of 33% wanneer de fiscus denkt dat gij een speculant bent.

Probleem met staking is dat het zorgt voor inflatie op de supply. Stel dat de supply 10% groter wordt door staking en de prijs daardoor 10% zakt, dan maakt ge netto 0% winst door te staken, je beperkt alleen het verlies dat je zou hebben door niet aan staking te doen.

Laatst bewerkt:
Probleem met staking is dat het zorgt voor inflatie op de supply. Stel dat de supply 10% groter wordt door staking en de prijs daardoor 10% zakt, dan maakt ge netto 0% winst door te staken, je beperkt alleen het verlies dat je zou hebben door niet aan staking te doen.
Daarom vind ik het ook belachelijk dat er belasting betaald zou moeten worden op staking "inkomsten". Dan kan je beter niet staken en uw geld op een coin zonder enige inflatie zetten.
Je zou enkel belasting moeten betalen op de meerwaarde van de staking opbrengst t.o.v. de inflatie van de coin. (Dus als de supply 10% groter wordt en je staking apy is 14%, dat je op die 4% "meerwaarde" belasting betaalt).

En wat als je in die 10 jaar enkele keren hebt verkocht? Ik heb van 2018 tot nu XRP bijgehouden, maar nu vandaag gecashed omdat ik zware dip verwacht. Had verleden maand al moeten verkopen, maar in hindsight is alles natuurlijk duidelijk. Als ik nu binnen 4 maand mij terug inkoop met al mijn geld op mijn huidige exchange wordt dat dan gezien als nieuwe trade? Dus vanaf dan terug 10 jaar tellen? Op die manier wordt het wel heel moeilijk nog geld te verdienen.

Voor de rest trekken ze onze pensioenleeftijd omhoog, gaat ons pensioen naar beneden. Worden we verzocht zelf meer en meer voor ons pensioen te zorgen, en mensen zoals ons die daar mee bezig zijn, die gaan ze dan ook nog eens leeg plukken.

Ik weet nog niet hoe, maar ga er alles aan doen dit te ontvluchten. Moest onze regering nu het voorbeeld zijn van goede huisvader, maar als je ziet hoe we op 40 jaar tijd echt verticaal achteruit zijn gegaan op elk vlak. Zou hetzelfde zijn als wekelijks een stuk afgeven aan mijn zatte buur, en hopen dat hij deze keer geen alcohol ermee koopt en wel eens werk zoekt.

Terug
Bovenaan