CRS 2020 / Revolut rekening

Frado

Active member
Crowdfunder FE
Hi,

Ik keek gisteren toevallig op myminfin en zag ik een document 'CRS 2020' staan. Is blijkbaar een document dat mijn IBAN nr zou bevatten van Revolut.
Iets wat ik in 2020 eens heb aangevraagd ( zijnde zo'n virtuele kaart, maar blijkbaar krijg je daarbij ook een IBAN rekeningnummer).

Op dat document zie ik gewoon een Litouws IBAN nr staan met saldo 0 euro. Wist zelfs niet dat ik een rekening had... Ik heb enkel eens via mijn mastercard geld gezet op die Revolut kaart.

Bij invullen belastingaangifte van vorig jaar heb ik daar dus ook geen melding van gemaakt... Gewoon laten rusten? Want heb al mijn aanslag gekregen en terugbetaling ( CRS document dateert wel van NA die gebeurtenissen).
Moet ik dit dan nu wél doen? Blijkbaar moet je dit ook aan CAP/NBB melden?
Anders annuleer ik gewoon die Revolut en daarmee gedaan, gebruik het toch niet echt...
 
Ja, buitenlandse rekeningen moet je melden

 
1) Ik heb dat document ook gehad. En heb men rekening wel gemeld. Lijkt me gewoon vrij standaard.
2) Is toch logisch als je ergens een betaalkaart aanvraagt dat ze daar ook een rekening aan moeten koppelen? Zelfs de prepaid Mastercard etc van Bpost hebben ook hun eigen rekening. Paypal is in principe ook een buitenlandse rekening, maar daarvoor heeft de Belgische overheid een uitzondering gemaakt, omdat Paypal meestal puur dient als service die dan rechtstreeks u cc of Bancontact rekening gebruiken om te betalen. Maar in principe zou je als je saldo op je PP account zet, ook de rekening moeten melden.
 
1) Ik heb dat document ook gehad. En heb men rekening wel gemeld. Lijkt me gewoon vrij standaard.
2) Is toch logisch als je ergens een betaalkaart aanvraagt dat ze daar ook een rekening aan moeten koppelen? Zelfs de prepaid Mastercard etc van Bpost hebben ook hun eigen rekening. Paypal is in principe ook een buitenlandse rekening, maar daarvoor heeft de Belgische overheid een uitzondering gemaakt, omdat Paypal meestal puur dient als service die dan rechtstreeks u cc of Bancontact rekening gebruiken om te betalen. Maar in principe zou je als je saldo op je PP account zet, ook de rekening moeten melden.
Geen idee, heb dit nog nooit gehad. Dat rekeningnummer heb ik ook nooit gezien noch revolut die dat 'promoot'. Je kan die kaart toch enkel maar opladen via credit card? Dacht dat dat geld gewoon op die kaart geparkeerd werd...

Anyways: best nu aangeven en dan in de volgende aangifte 'ja' zetten? Voor periode 2020 ben ik nu wel in 'fout' dan, zal wel niet gestraft worden zeker ;)
 
Geen idee, heb dit nog nooit gehad. Dat rekeningnummer heb ik ook nooit gezien noch revolut die dat 'promoot'. Je kan die kaart toch enkel maar opladen via credit card? Dacht dat dat geld gewoon op die kaart geparkeerd werd...

Anyways: best nu aangeven en dan in de volgende aangifte 'ja' zetten? Voor periode 2020 ben ik nu wel in 'fout' dan, zal wel niet gestraft worden zeker ;)
je kan ook gewoon geld overschrijven naar je LTXXXXXX rekening hoor, zo doe ik het altijd.
Geld kan nooit geparkeerd worden op een kaart. een kaart is meestal enkel maar een middel om een rekening te gebruiken, deze bevat nooit "plek" om iets op te parkeren.

Ja, gewoon aangeven. Ik denk denk niet dat de fiscus moeilijk zal doen over een rekening waar vaak 0 EUR op staat :)
 
Gewoon aangeven, zowel op je aangifte als bij het CAP Hier gebeurt verder niets mee in jou geval, maar je hebt dan wel je plicht gedaan.
 
Revolut is een randgeval om aan te geven. Ik heb de vraag in 2017 gesteld aan de fiscus. Indien je enkel gebruikt van Revolut Payments (de entiteit) om online betalingen uit te voeren en er geen geld laat opstaan voor langere periodes, dan moet je deze niet aangeven. Indien je gebruikt maakt van enige niet online payments methoden (crypto exchange, stock trading, savings, ...) gebruikt dan moet je deze zonder twijfel aangeven.

Ook vermoed ik dat als je de optie kiest Revolut Bank (een aparte entiteit) die nu beschikbaar is in de app, ben je eerder aangifte plichtig omdat Revolut Bank verder gaat en niet noodzakelijk nodig is om gebruik te maken van de betaaldiensten.

Op de website van de FOD Financiën staat een FAQ hieromtrent.
 
Akoord met de interpretatie van @Yen die ook op bv. Paypal wordt toegepast. Ik ben Revolutklant sinds 2015 en die rekening is zelfs nooit verschenen in mijn CRS.
 
Geld kan nooit geparkeerd worden op een kaart. een kaart is meestal enkel maar een middel om een rekening te gebruiken, deze bevat nooit "plek" om iets op te parkeren.
inb4 het oude Proton, naar wat ik versta toch een offline systeem was:
de handelaar diende manueel een manipulatie op zijn betaalterminal uit te voeren om het saldo op zijn rekening te crediteren (het toestel werkte niet online), waardoor het gemiddeld langer duurde voor hij het via Proton ontvangen geld effectief op zijn rekening vond;
 
Akoord met de interpretatie van @Yen die ook op bv. Paypal wordt toegepast. Ik ben Revolutklant sinds 2015 en die rekening is zelfs nooit verschenen in mijn CRS.
Bij mij nu wel ( vermoed door switch van UK naar LT ?), dus vermoed dat ze het wel doorgeven.
 
Er is een verschil tussen aangeven (declaratie Nationale Bank en belastingsaangifte) en CRS rapportage. De CRS rapportage verschijnt doordat Revolut jouw fiscaal nummer en woonplaats heeft, jouw financiële gegevens aan de Litouwse fiscus doorspeelt. Daarna stuurt de Litouwse fiscus deze naar de Belgische fiscus en verschijnt deze in jouw dossier op MyMinFin.

De definitie van wat een Reportable Account is onder CRS is een andere definitie dan een buitenlandse rekening die je moet aangeven in de personenbelasting.
 
Bij mij staat er 10 euro op gerapporteerd omdat anders die app begint te zagen, "dat ik weinig geld heb". Ik heb em er ook ineens in gezien van't jaar. Feitelijk totaal niet door gehad dat dat eigenlijk ook een rekening is gezien ik enkel gebruik maak van de eenmalige virtual cards. Ik kreeg de indruk van de app dat ik gewoon mijn VISA tegoed aan het bijvullen was en niet effectief met een persoonlijke rekening bezig was.

Dus voor 2021 volledig leeggehaald en meldingen van die app afgezet.
 
Hi,

Ik keek gisteren toevallig op myminfin en zag ik een document 'CRS 2020' staan. Is blijkbaar een document dat mijn IBAN nr zou bevatten van Revolut.
Iets wat ik in 2020 eens heb aangevraagd ( zijnde zo'n virtuele kaart, maar blijkbaar krijg je daarbij ook een IBAN rekeningnummer).

Op dat document zie ik gewoon een Litouws IBAN nr staan met saldo 0 euro. Wist zelfs niet dat ik een rekening had... Ik heb enkel eens via mijn mastercard geld gezet op die Revolut kaart.
Ik heb mijn Revolut kaart sinds 2016 en ik krijg in de app toch altijd duidelijk te zien dat er een IBAN aan gekoppeld is. Dit blijft een bankrekening die je aanhoudt in het buitenland, dus ik heb 'm gewoon aangegeven. In de toekomst ging dat wel veranderen denk ik met Revolut bank.
 
Ik heb mijn Revolut kaart sinds 2016 en ik krijg in de app toch altijd duidelijk te zien dat er een IBAN aan gekoppeld is. Dit blijft een bankrekening die je aanhoudt in het buitenland, dus ik heb 'm gewoon aangegeven. In de toekomst ging dat wel veranderen denk ik met Revolut bank.
Ewel ja, nu krijg ik al reclame van die 'revolut bank' etc, dus ik dacht er nog minder aan dat dit effectief om een buitenlandse rekening ging. Dacht eerder als paypal toestanden waar je een saldo kan hebben
 
PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A. is wel degelijk een bank met licentienummer B00000351 verleent door de CSSF. Een IBAN nummer is niet meer of minder dan een manier om (internationale) transacties mogelijk te maken tussen twee rekeningen bij verschillende financiële instellingen. Een rekening zonder IBAN is nog steeds een rekening.

Indien als ik het hele verhaal met Revolut Bank begrijp is dit een aparte commerciële relatie die in parallel loopt met Revolut Payments. Waar je IBAN nummer gelinkt is aan je rekening bij Revolut Payments. Het verschil is dat bij Revolut Payments tegoeden van klanten geparkeerd worden op een derdengeldenrekening (bij een andere bank) als je geen klant ben bij Revolut Bank. Indien je klant bent bij Revolut Bank zal Revolut Payments je geld parkeren bij Revolut Bank op je persoonlijke rekening ipv op een derdengeldenrekening.
 
Laatst bewerkt:

Toch wel een schrijnend verhaal ivm Revolut.... Al die buitenlandse banken etc.... Ik heb er nog nooit aan mee gedaan, en zal er wellicht ook nooit aan mee doen. Belgische banken geven mij toch net iets meer dat "veiliger gevoel"
 

Toch wel een schrijnend verhaal ivm Revolut.... Al die buitenlandse banken etc.... Ik heb er nog nooit aan mee gedaan, en zal er wellicht ook nooit aan mee doen. Belgische banken geven mij toch net iets meer dat "veiliger gevoel"
want oplichters kunnen zich niet voordoen als een Belgische bank of wat wil je zeggen ivm Revolut? :S
 

Toch wel een schrijnend verhaal ivm Revolut.... Al die buitenlandse banken etc.... Ik heb er nog nooit aan mee gedaan, en zal er wellicht ook nooit aan mee doen. Belgische banken geven mij toch net iets meer dat "veiliger gevoel"

Tja, dat is wat er dus gebeurd als bomma's en bompa's op het wilde wijde web gaan en zaken zien die te mooi zijn om waar te zijn.
Heeft niks te maken met Revolut, want hoe vaak krijg je geen emails of sms'en zogezegd van Fortis (maar dan wel afkomstig van een gewone telefoonnummer +324...) met de vraag om in te loggen via hun link of weet ik wat?
 
Zonet een rekening geopend binnen mijn (Transfer)Wiss app. Die laatste gebruik ik al jaren voor het faciliteren van betalingen richting buitenland, maar dan zonder Wise rekening. Nu wel de stap gezet om effectief een bankrekening aan te maken.

Nu ben ik meteen mijn gegevens gaan opvragen bij de NBB CAP, en blijkt dat de rekening nu al (minuten na opening!) automatisch op mijn lijst van gekende rekeningen staat bij NBB. 😮
Maar staat er wel als Belgische, en niet als buitenlandse, rekening. Des te beter, hoef ik momenteel niets meer te rapporteren.

Wel raar dat je bij bvb een Revolut te maken hebt met Litouwse rekeningen die je wel apart moet rapporteren. Vanwaar dit verschil met Wise?

Verder: moet ik voor elke extra receiving rekening die ik aanvraag in andere currencies via diezelfde Wise app telkens een manuele CAP rapportering doen? Of hoe werkt dat dan?
 
Wel raar dat je bij bvb een Revolut te maken hebt met Litouwse rekeningen die je wel apart moet rapporteren. Vanwaar dit verschil met Wise?
Omdat, zoals je zelf zegt, Belgische rekeningen (IBAN beginnen met BE) automatisch worden gerapporteerd. Belgische wetgeving vereist dat je een buitenlandse rekening zelf aangeeft, ondanks dat een buitenlandse bank die ook nog eens aan de Belgische fiscus meldt. Waarschijnlijk omdat men hoopt op die manier fraudeurs makkelijker te betrappen.
 
Terug
Bovenaan