Coronamaatregelen: kan werkgever u verplichten naar kantoor te komen?

Hier zijn juli/augustus overgangsmaanden. We mogen terugkeren naar kantoor, maar slechts op 50% capcaiteit. Max 3 personen mogen langsgaan dus voor mijn team...., maar 2 ervan telewerken niet, dus moet de rest langer wachten om te mogen gaan lol.

Vanaf september is het de bedoeling dat iedereen 2/3 dagen in de week telewerkt. Er wordt een capaciteit voorzien van 70%. Dat worden dus excellekes invullen om een plaatske te hebben. Of je moet u bij een andere team gaan zetten.
Er zijn ook mensen die niet willen telewerken (Wat? een 2de scherm kopen? ik kom 5 dagen dan hoor, voor die 7 maanden voor mijn pensioen ga ik geen 2de scherm kopen) Dus in de praktijk gaan sommigen meer moeten telewerken omdat andere niet willen telewerken. Ik vind dat heus niet zo erg. 4 dagen telewerk en 1 dag naar kantoor voor een beetje "meet & greet" is goed genoeg voor mij.

Als je denkt dat je als dertiger geen verhoogd risico hebt, dan kan dat nog eens lelijk tegenvallen.

Het is zodanig verschillend per persoon, maar helaas ken ik meerdere dertigers met ‘long covid’ (waarvan 2 familieleden). Ik zou niet in hun plaats willen zijn.

Omdat de werkgevers die dit doen toch enig bewijs (of minstens vermoeden) hebben dat de productiviteit omlaag gegaan is? Als er cijfermatig voor de rest niets aan de hand is zou er geen enkele werkgever zijn personeel terugroepen.
Ik weet zelfs vrij zeker dat de productiviteit gezakt is.
Maar het verhaal heeft meerdere luiken natuurlijk. de productiviteit is gedaald, maar volgende zaken zijn een verbergen bij telewerk
- werknemers zijn tevredener omdat ze niet meer moeten pendelen en hun work-life balance beter is geworden.
- kostenreductie omdat niet iedereen meer fysiek aanwezig is op kantoor.

Het is een oefening die op bedrijfsniveau moet gemaakt worden. Volledig work@home lijkt me geen goed idee. Er zijn mensen die dit perfect kunnen, maar bij vele is er toch een fameuze daling in productiviteit. Met excessen die geen klop meer uitsteken. En dat is gewoon niet bevordelijk.

Ik merk het ook in mijn bedrijf. mensen die ik al even niet meer gezien of gehoord heb, niks meer van progress van ontvang of enige feedback. Heb dit ook al gesignaleerd aan de betrokken verantwoordelijke omdat ze niet rechtstreeks onder mij vallen. In mijn dienst is het simpel, eerder uitzondering van regel. Wordt er van thuis gewerkt dan is het met duidelijke taken. Niet micro-managen want dat heeft toch geen zin.

Meetings die langs teams lopen zijn voor mij wel een godsgeschenk. U niet meer verplaatsen en gewoon meetings die to the point zijn, zalig gewoon.

Maar op zich is daar toch geen verschil of men thuiswerkt of op kantoor.
Indien iemand targets niet haalt => individueel traject.

En ja, productiviteit gaat gedaald zijn. Al heb ik onlangs een doctoraatshesis gezien die aankaart dat dit vooral komt door opgelegd thuiswerk. Dus indien je de mensen de keuze laat (tot bv september/oktober zoals aangegeven) kan je best of both worlds hebben. Mensen die willen thuiswerken (en algemeen gezien dan wel nog productief zijn, al zullen er altijd uitzonderingen zijn) dit laten doen, en mensen die naar kantoor willen komen dit ook laten doen.

Dan kan je tegen het einde van die periode ook herevalueren en zien. Als er dan mensen zijn die vrijwillig voltijds thuis blijven werken zijn met een slechte productiviteit => individueel traject. Dit kan gaan van gesprekken om te zien waar het probleem zit tot thuiswerk intrekken/beperken.

[edit]Ik vind de thesis zelf niet meer terug, maar dit is een samenvatting ervan: https://lirias.kuleuven.be/retrieve/601073

Productiviteit gedaald? De tijd die anders gespendeerd wordt aan pendelen, koffiepauzes, eens "buiten" lunchen met collega's, "op tijd" vertrekken want de kinderen moeten opgehaald worden enz. is - althans binnen onze dienst - quasi volledig besteed aan extra werkuren. Er is gestart met een nieuw, gigantisch project en ik ben er 200% zeker van dat we zonder het onafgebroken thuiswerk lange na niet zo ver hadden gestaan of dezelfde kwaliteit hadden kunnen halen. We hebben ook veel meer contact gehad met externe stakeholders, precies omdat een Teams meeting bijwonen veel laagdrempeliger is dan je verplaatsen naar een andere locatie om daar in een oncomfortabele zaal een presentatie bij te wonen. En dan tel ik nog niet de uren die die externe partners zelf hebben gewonnen (door zich niet te moeten verplaatsen naar de locatie of de werkdag na afloop van de vergadering vroegtijdig te beëindigen omdat het toch niet meer loont om nog naar kantoor terug te keren).

Dus ja, fervent voorstander van telewerk hier - als je werkt in een goed gedigitaliseerde dienstensector is dat gewoon de enige logische toekomst.. Liefst een regeling waarbij je nog max vijf of zes dagen per maand aanwezig moet zijn, met flexibele invulling per week, natuurlijk enigszins in functie van het team. Ik hoop dat achterhaalde bedrijfs/managementculturen snel onaantrekkelijk worden en uitsterven.

En ik schat dat zeker naar waarde, maar daarvoor hoef ik geen drie, laat staan vijf dagen per week op kantoor te zijn.
Ik denk/vrees dat als je je te weinig “fysiek toont” je ook minder snel in de picture zal komen van de “grote” bazen die (althans hier) niet aan thuiswerk doen.
De grote bazen hebben hier zelfs geen enkele dag aan thuiswerk gedaan.

Zien en gezien worden zal ook nog veel mensen naar “den bureau” drijven.

Tja, lijkt eerder mijn punt van de achterhaalde "aanwezigheidscultuur" te bevestigen? Ik word liever beoordeeld op mijn prestaties dan op het feit of ik m'n kop vaak op kantoor laat zien. En in onze organisatie werkte iedereen het afgelopen jaar van thuis, met uitzondering van de functies die enkel ter plaatse konden worden uitgevoerd.

Ik ben een arbeider en heb het gevoel dat het overgrote deel hier op het forum toch wel bediende is. Is het risico dan echt zo groot om op kantoor te werken, dat men moet wachten tot iedereen gevacinneerd is en bijgevolg pas in september terug wilt naar kantoor? Ik ben geen enkele dag thuis gebleven van het werk in het corona tijdperk en kan me maar moeilijk inbeelden dat ik minder risico loop op het werk dan diegene die aan een bureau zitten. Het is toch niet dat je op elkaars schoot moet gaan zitten.
Ik werk in de zorg, dus ook - op 2 maanden technische werkeloosheid wegens te weinig materiaal om iedereen plots effectief te laten werken - gewoon blijven werken met mondmasker en de pul ontsmettingsalcohol.
Technisch perfect mogelijk om mij mijn job van thuis uit te laten doen, maar ben ik blij dat ik gewoon mocht gaan werken! 😱 Ik zou de discipline en focus ècht wel ontbreken om even productief te zijn thuis.

Enige nadeel: ziek? Thuis blijven tot de test gekend is, indien negatief, terug naar het werk! Waar in een "normale" omgeving toen werd gezegd dat je moest thuisblijven en 7 dagen later nóg eens negatief moest testen. Toch 2x moeten zeggen op het werk dat ik ècht wel ziek was en niet KON komen werken.. 🙈 Maar dan ziek je 1 of 2 dagen thuis uit en kom je toch half en half werken, want ja, het was veel te druk op het werk om oncollegiaal thuis te blijven... :unsure:
We hebben 2x een coronabesmetting gehad op het werk en 2x preventieve quarantaine wegens effectief hoogrisicocontact. Op een team van 7 mensen toch ook niet niets vind ik zelf... Eens iedereen in februari gevaccineerd werd, ging het er wel wat lakser aan toe tijdens de pauzes, gewoon dicht bij elkaar zitten om te eten en tetteren ipv de stoelen zo ver mogelijk te plaatsen.

Ik ben een arbeider en heb het gevoel dat het overgrote deel hier op het forum toch wel bediende is. Is het risico dan echt zo groot om op kantoor te werken, dat men moet wachten tot iedereen gevacinneerd is en bijgevolg pas in september terug wilt naar kantoor? Ik ben geen enkele dag thuis gebleven van het werk in het corona tijdperk en kan me maar moeilijk inbeelden dat ik minder risico loop op het werk dan diegene die aan een bureau zitten. Het is toch niet dat je op elkaars schoot moet gaan zitten.

Ik zou niet inzien waarom je specifiek meer of minder risico zou hebben als arbeider of bediende?

Op kantoor zit je ook hele dag in eenzelfde ruimte met meerdere mensen... Je loopt wat door elkaar, gebruikt hetzelfde toilet, hetzelfde koffiemachine, enzovoort...

Ok je zit een anderhalve meter uit elkaar, maar die anderhalve meter is ook altijd een advies geweest he, denk niet dat iemand echt weet of die afstand zelfs voldoende is.

De meeste besmettingen zouden blijkbaar trouwens gebeuren tijdens lunchmomenten op't werk... Mensen zitten samen, doen hun mondmasker uit, en lachen en zeveren tijdens het eten... En dan heb je het zitten.

In de laatste communicatie dat we gekregen hebben raden ze het nu gewoon sterk aan om naar kantoor te komen, het is dus (nog) niet verplicht blijkbaar. Gelukkig.

Maar op zich is daar toch geen verschil of men thuiswerkt of op kantoor.
Indien iemand targets niet haalt => individueel traject.
Dit!

Bij mijn klant vereist men nu wereldwijd dat men 50% naar kantoor moet komen.
Zoals de site manager schreef: "men verwacht dat we 50% op kantoor werken". Men, lekker vaag.

Zonder onderscheid of dit nuttig is, of personen productiever of minder productief waren tijdens thuiswerk.
Als iemand niet productief is met thuiswerk, dan moet je als manager die persoon daarop aanpakken (begeleiden, opvolgen, straffen of whatever), maar niet blanco zeggen: "iedereen terug naar kantoor".
Zelf ben ik in corona aangenomen op basis van mijn competenties en zou dan nu van Turnhout naar Oost-Vlaanderen moeten over Antwerpen. Ga ik echt geen 3 dagen per week doen. En dan moet ik er eigenlijk nog om 8u30 zijn want standup met personen in China die 8u voorlopen.
Ah ja, 2/3e van het team zit in het buitenland in andere tijdzones. Waarom moesten we weer naar kantoor? -> men verwacht dit.

Ivm efficiëntie: ik ben wel heel zeker dat ik vlotter overleg kan doen met iemand via Teams dan op 1,5m afstand op kantoor met masker op. Ga bijvoorbeeld maar wat code bespreken op die manier.
En dan heb ik het nog niet over de beperkte infrastructuur op het werk: slecht geventileerd kantoor met brakke airco en op de helft van de bureau's slechts 2 schermen, meestal nog FHD.
Thuis: airco, goede stoel, elektrisch zit-sta bureau, 2 QHD schermen, alle dingen die ik nodig heb.

Ja maar, op kantoor kan je direct iemand een vraag stellen als je vast zit.
Inderdaad, op kantoor staat er dus continu iemand aan mijn bureau mij te storen. Heb ik thuis ook niet.

Ik wil gerust 1 of misschien 2 dagen naar kantoor, maar zo geen blanco verplichtingen. Doe ik niet meer aan mee.
Het werk is om te werken, wil ik weekend verhalen uitwisselen, dan doe ik dat wel met mijn vrienden.
Als consultant zit ik toch ongeveer ieder jaar ergens anders...

Ik zou niet inzien waarom je specifiek meer of minder risico zou hebben als arbeider of bediende?

Op kantoor zit je ook hele dag in eenzelfde ruimte met meerdere mensen... Je loopt wat door elkaar, gebruikt hetzelfde toilet, hetzelfde koffiemachine, enzovoort...

Ok je zit een anderhalve meter uit elkaar, maar die anderhalve meter is ook altijd een advies geweest he, denk niet dat iemand echt weet of die afstand zelfs voldoende is.

De meeste besmettingen zouden blijkbaar trouwens gebeuren tijdens lunchmomenten op't werk... Mensen zitten samen, doen hun mondmasker uit, en lachen en zeveren tijdens het eten... En dan heb je het zitten.

In de laatste communicatie dat we gekregen hebben raden ze het nu gewoon sterk aan om naar kantoor te komen, het is dus (nog) niet verplicht blijkbaar. Gelukkig.
Ik kan uiteraard mijn job niet van thuis doen, maar zoals je zelf aanhaalt zie ik niet in dat je als arbeider of bediende meer of minder risico zou lopen. Bijgevolg vind ik het dan ook maar normaal dat men terug op kantoor gaat beginnen werken.

Ook arbeiders gebruiken hetzelfde koffiemachine, dezelfde wc en lopen door elkaar hoor. En raar maar waar lunchen wij ook samen.

Ik moet wel toegeven dat wij een bonus ontvangen hebben voor onze inspanningen tijdens het coronatijdperk.

Ik moet wel toegeven dat wij een bonus ontvangen hebben voor onze inspanningen tijdens het coronatijdperk.
Dat hebben mensen die van thuis uit werken ook ontvangen hoor :P
Allez ik wil u nu niet van uw wolk halen.

Jij kan niet van thuis uit werken, dus is er geen keuze dan terug op locatie te komen. Maar mensen die deze mogelijkheid wel hebben zouden van thuis uit moeten werken. De mentaliteit van “ik moet komen dus iedereen moet komen” is foutief.

Dat hebben mensen die van thuis uit werken ook ontvangen hoor :p
Allez ik wil u nu niet van uw wolk halen.

Jij kan niet van thuis uit werken, dus is er geen keuze dan terug op locatie te komen. Maar mensen die deze mogelijkheid wel hebben zouden van thuis uit moeten werken. De mentaliteit van “ik moet komen dus iedereen moet komen” is foutief.
Ik zit helemaal niet op een wolk hoor, ik vind het gewoon knap van mijn werkgever om de mensen te belonen om in de coronasituatie wel te komen werken onder die omstandigheden.
Ook kan je bij ons een sneltest laten afnemen op het werk, worden mondmaskers voorzien, deuren geautomatiseerd, plexi schermen geplaatst, ventilatiesystemen geïnstalleerd,...

En ik heb helemaal geen 'mentaliteit dat iedereen moet komen omdat ik wel moet komen' hoor.. Van mij mogen ze zelfs thuis blijven op ons bedrijf, het heeft nog nooit zo goed gedraaid door de afwezigheid van heel wat mensen😅

Ik bedoel maar dat sommigen hier blijkbaar geen interesse hebben om terug op kantoor te gaan werken omdat er nog steeds een risico is op besmetting. Ik ben gewoon van mening dat als thuiswerk niet meer verplicht is en je terug op café en restaurant kan gaan met mensen buiten je bubbel dat je ook echt wel op kantoor kan werken als je werkgever dat verlangt.

Anderzijds hoop ik idd ook dat werkgevers inzien dat er ook wel degelijk thuis gewerkt kan worden, en dat dit ook voordelen biedt. Niet enkel voor werknemers maar ook voor werkgever en externe zaken bv voor een daling van het fileleed.

We zullen nu wel snel de evolutie zien van de micro-managers die dat hele telewerk zo snel mogelijk volledig willen afschaffen en bedrijven/managers die mensen de vrije keuze aanbieden om een gedeelte van hun tijd van thuis uit te werken.
De micro-managende controlefreaks zouden wel eens snel tot de conclusie kunnen komen dat het moeilijk is om werknemers te blijven vinden, er is op dit ogenblik een groot te kort aan arbeidskrachten...

Ik ga met plezier 2-3 dagen per week terug naar het werk. Maar dat gaat geen invloed hebben op mijn productiviteit. Het is wel van belangrijk voor andere redenen.
En impact op mijn carrièrekansen? In een multi-national met een matrixorganisatie zit je baas meestal toch niet op dezelfde site, die zie je alleen op je computerscherm.

Ik kan uiteraard mijn job niet van thuis doen, maar zoals je zelf aanhaalt zie ik niet in dat je als arbeider of bediende meer of minder risico zou lopen. Bijgevolg vind ik het dan ook maar normaal dat men terug op kantoor gaat beginnen werken.

Ook arbeiders gebruiken hetzelfde koffiemachine, dezelfde wc en lopen door elkaar hoor. En raar maar waar lunchen wij ook samen.

Welja, mijn punt was net dat we inderdaad een gelijkaardig risico lopen (geen verschil tussen arbeider/bediende "imo").

Verder omdat jij niet kan telewerken moet niemand dus telewerken? Dat slaat ook op weinig he, je wil kans op verspreiding van het virus maximaal beperken, dus mensen die kunnen telewerken zouden MOETEN telewerken.

Ik snap niet dat sommigen (daarmee bedoel ik nu niet jij) precies nooit begrepen hebben dat het gewoon de bedoeling was om kans op verspreiding zo minimaal mogelijk te houden. Meteen (soms hilarische) achterpoortjes in de maatregelen zoeken om er mee te spotten, of reacties posten als in: "het virus is enkel actief na de avondklok" of "op het werk kan je niet besmet worden". Zijn echt comments waar mijn haar van recht komt.

Productiviteit gedaald? De tijd die anders gespendeerd wordt aan pendelen, koffiepauzes, eens "buiten" lunchen met collega's, "op tijd" vertrekken want de kinderen moeten opgehaald worden enz. is - althans binnen onze dienst - quasi volledig besteed aan extra werkuren. Er is gestart met een nieuw, gigantisch project en ik ben er 200% zeker van dat we zonder het onafgebroken thuiswerk lange na niet zo ver hadden gestaan of dezelfde kwaliteit hadden kunnen halen. We hebben ook veel meer contact gehad met externe stakeholders, precies omdat een Teams meeting bijwonen veel laagdrempeliger is dan je verplaatsen naar een andere locatie om daar in een oncomfortabele zaal een presentatie bij te wonen. En dan tel ik nog niet de uren die die externe partners zelf hebben gewonnen (door zich niet te moeten verplaatsen naar de locatie of de werkdag na afloop van de vergadering vroegtijdig te beëindigen omdat het toch niet meer loont om nog naar kantoor terug te keren).

Dus ja, fervent voorstander van telewerk hier - als je werkt in een goed gedigitaliseerde dienstensector is dat gewoon de enige logische toekomst.. Liefst een regeling waarbij je nog max vijf of zes dagen per maand aanwezig moet zijn, met flexibele invulling per week, natuurlijk enigszins in functie van het team. Ik hoop dat achterhaalde bedrijfs/managementculturen snel onaantrekkelijk worden en uitsterven.
Inderdaad, bij ons (dienstensector) hebben ze ook een hogere productiviteit gemerkt. Bijvoorbeeld credit en collections zijn de oninbare vorderingen spectaculair gedaald (zelf in volle crisistijd) omdat het team meer tijd stak in aanmaningen/telefoons. Men werkt tijdens de gewonnen verplaatsingtijd door en verliest minder tijd door afleidingen op kantoor. Daar bij ons iedereen verspreid over het land woont heeft men beslist dat 1 dag per week met het volledige team op kantoor ruim voldoende is, dat is ons netwerkwerkmoment, rest van de week is pure productiviteit.

Wat ik persoonlijk wel ergens storend vind is dat je praktisch voor alles moet een teammeeting opzetten/er meer gebeld wordt. Soms heb je dagen waarbij je het gevoel hebt dat je 6u aan de telefoon hebt gehangen en 3u 'gewerkt'. Maar vermoedelijk zou dat op kantoor gewoon neerkomen op meer fysieke meetings in een vergaderzaal, lijkt alsof we die tijden vergeten zijn :p... Nu we 1 dag per week weer samenkomen op kantoor is het wel de bedoeling dat meetings zoveel mogelijk op deze dag worden gepland.

Terug
Bovenaan