Corona-vaccin: ga je ervoor of niet?

Zal jij je laten vaccineren?

• Ja, onmiddellijk

Stemmen: 238 75,6%
  • Ja, na een maand ofzo

Stemmen: 11 3,5%
  • Ja, na een drietal maanden

Stemmen: 7 2,2%
  • Ja, maar pas na een lange tijd (bv een jaar)

Stemmen: 17 5,4%
  • Nee, maar niet uit vrees voor het vaccin (bv medische reden)

Stemmen: 3 1,0%
  • Nee, maar wel als het verplicht wordt

Stemmen: 19 6,0%
  • Nee, ook niet als het verplicht wordt

Stemmen: 20 6,3%

• Totaal aantal stemmers
    315
Systeem van Israel met groene vaccinkaart die je meer toelaat gaat toch aanlokkelijk systeem worden.
Ik hoop dat ze hier ook met zo'n systeem komen. Zo'n onderscheid op intelligentie maakt het voor iedereen wat aangenamer.

Maar wel nadat iedereen de kans heeft gehad zich te vaccineren.

Ik vind het ronduit schandalig dat bijna 33% zorgverleners hun kat hebben gestuurd omdat het vaccin van Astra Zeneca niet goed genoeg zou zijn. Voor mij geen probleem maar de regel zou dan wel zijn: helemaal achteraan aanschuiven aub.

Helemaal achteraan aanschuiven allemaal goed en wel maar wanneer geraak je dan aan de 70% of is het al 80% van de bevolking die moet gevaccineerd zijn om het virus te laten uitdoven? Als velen dat vaccin gaan blijven weigeren en niet de kans krijgen voor een ander vaccin komen we er niet.

Helemaal achteraan aanschuiven allemaal goed en wel maar wanneer geraak je dan aan de 70% of is het al 80% van de bevolking die moet gevaccineerd zijn om het virus te laten uitdoven? Als velen dat vaccin gaan blijven weigeren en niet de kans krijgen voor een ander vaccin komen we er niet.
Zolang daar wetenschappelijk geen reden toe is om dat vaccin te weigeren is het einde verhaal voor mij, het vaccin van AZ heeft voldoende effect om ernstige ziektesymptomen te vermijden in de desbetreffende doelgroepen. Dus wat mij betreft is het dan idd wachten maar meld dat dan ook even vooraf zodat we wat efficiënter kunnen gaan werken en niet naar de reserve lijst moeten gaan. Voor die 70 of 80% heeft dat geen effect tenzij er op het eind enkel “ slechte vaccins” beschikbaar zijn. Als iedereen hier straks dergelijke privileges gaat claimen is er pas een probleem.

Ik twijfel nog.
Onder de 45jaar zijn er 97 doden op 400.000 positief geteste mensen in die leeftijdscategorie in Belgie. Besmette aantal zal veel hoger liggen.
Onder de 65jaar zijn dat er 1220.

Deze zijn volgens mij niet allemaal door Corona maar ook heel wat met Corona gestorven.
Voor mezelf (34j) moet ik het alvast niet doen want de statistieken geven aan dat ik na wat uitzieken overleef.
Als er heel grote gevolgen waren voor mensen van mijn leeftijd die covid hebben gehad, dan hadden we dit ook al lang in het nieuws vernomen of waren daar ondertussen wel wat studies over.
Dit is ook de reden dat ik altijd een gratis griepvaccin van mijn werkgever heb geweigerd. Aantal dagen het bed in als dit nodig is en we overwinnen dit wel.

Wat motiveert jullie om het vaccin toch te nemen? In de eerste plaats had ik gedacht dat we met die 70% vaccinatiegraad het virus gingen verdrijven. Die 70% is het minimum die we moeten behalen. De -16 jarigen is al een eerste groep die er voor zorgt dat die 70% halen moeilijk maakt. Daarnaast zijn er veel mensen die het niet willen omdat ze er niet in geloven en als ik nu lees dat er al heel wat in de eerste lijn niet komen opdagen voor het vaccin ...
Wees nu even eerlijk, die 70% halen we toch nooit? Moet ik dan iets laten inspuiten terwijl ik overtuigd ben dat ik het persoonlijk niet nodig heb?

Taking one for the team terwijl in Wallonie/Brussel 50% van de zorg geen vaccin wenst en het hier in Vlaanderen ook niet vlot verloopt bij het zorgpersoneel? No thanks. Die 70% halen we toch nooit. We gaan met dit virus moeten leren leven.

Tenzij je dus zelf enorm schrik hebt om het virus niet te overleven of je tot de leeftijdscategorie +65j behoort, begrijp ik de vaccinatiekeuze volledig maar het niet behalen van de groepsimu zet mij toch aan tot nadenken.

Ik twijfel nog.
Onder de 45jaar zijn er 97 doden op 400.000 positief geteste mensen in die leeftijdscategorie in Belgie. Besmette aantal zal veel hoger liggen.
Onder de 65jaar zijn dat er 1220.

Deze zijn volgens mij niet allemaal door Corona maar ook heel wat met Corona gestorven.
Voor mezelf (34j) moet ik het alvast niet doen want de statistieken geven aan dat ik na wat uitzieken overleef.
Als er heel grote gevolgen waren voor mensen van mijn leeftijd die covid hebben gehad, dan hadden we dit ook al lang in het nieuws vernomen of waren daar ondertussen wel wat studies over.
Dit is ook de reden dat ik altijd een gratis griepvaccin van mijn werkgever heb geweigerd. Aantal dagen het bed in als dit nodig is en we overwinnen dit wel.

Wat motiveert jullie om het vaccin toch te nemen? In de eerste plaats had ik gedacht dat we met die 70% vaccinatiegraad het virus gingen verdrijven. Die 70% is het minimum die we moeten behalen. De -16 jarigen is al een eerste groep die er voor zorgt dat die 70% halen moeilijk maakt. Daarnaast zijn er veel mensen die het niet willen omdat ze er niet in geloven en als ik nu lees dat er al heel wat in de eerste lijn niet komen opdagen voor het vaccin ...
Wees nu even eerlijk, die 70% halen we toch nooit? Moet ik dan iets laten inspuiten terwijl ik overtuigd ben dat ik het persoonlijk niet nodig heb?

Taking one for the team terwijl in Wallonie/Brussel 50% van de zorg geen vaccin wenst en het hier in Vlaanderen ook niet vlot verloopt bij het zorgpersoneel? No thanks. Die 70% halen we toch nooit. We gaan met dit virus moeten leren leven.

Tenzij je dus zelf enorm schrik hebt om het virus niet te overleven of je tot de leeftijdscategorie +65j behoort, begrijp ik de vaccinatiekeuze volledig maar het niet behalen van de groepsimu zet mij toch aan tot nadenken.
Al die vragen, maar waarom zou je het vaccin niet nemen? Twee keer een half uurtje van je tijd, en je bent zelf beschermd (want gemiddeldes zijn goed en wel, dat wil niet zeggen dat je als jongere immuun bent voor grotere gevolgen he), je beschermt je omgeving en je draagt bij tot het halen van die 70%. Wat is het nadeel voor jou, buiten dat uurtje van je leven dat je in een vaccinatiecentrum moet doorbrengen?

- Het vaccin werkt niet perfect, als jij een +65-jarige bezoekt bij wie het vaccin niet goed gewerkt heeft, kan jij die wel besmetten. Als jij ook een vaccin hebt gehad, verkleint dit risico (als de eerste studies die claimen dat gevaccineerden ook anderen niet besmetten, worden bevestigd).
- Om onbeperkt te kunnen reizen, zal waarschijnlijk wel een vaccinatiebewijs nodig zijn binnenkort.
- Zelfs al worden de aantallen voor groepsimmuniteit niet behaald, elke % extra gevaccineerd helpt in het inperken van verdere verspreiding. Er is wel een band van vaccinatie% waarin er geen groepsimmuniteit is maar de impact van toekomstige golven zodanig klein is dat er geen sluitingen, avondklokken ... meer nodig zijn.

Al die vragen, maar waarom zou je het vaccin niet nemen? Twee keer een half uurtje van je tijd, en je bent zelf beschermd (want gemiddeldes zijn goed en wel, dat wil niet zeggen dat je als jongere immuun bent voor grotere gevolgen he), je beschermt je omgeving en je draagt bij tot het halen van die 70%. Wat is het nadeel voor jou, buiten dat uurtje van je leven dat je in een vaccinatiecentrum moet doorbrengen?
Ik dacht dat nog niet bewezen was dat je als gevaccineerd het virus niet meer kan doorgeven. Je kan wel nog besmet worden maar je vertoont geen symptomen meer terwijl je het wel nog kan doorgeven. Dit is dus al een reden minder om het te nemen.
En ik stel mij zoveel vragen omdat ik een keuze krijg om iets te nemen die ik eigenlijk niet nodig heb. Ik denk nu niet dat ik zo’n vreemd gedrag vertoon?

- Om onbeperkt te kunnen reizen, zal waarschijnlijk wel een vaccinatiebewijs nodig zijn binnenkort.
Vooral dit is de grootste reden waarom ik me laat vaccineren. Allemaal goed en wel dat Belgie het niet verplicht, tot je op een keer naar het buitenland gaat en ze daar wel verplicht bewijs voorleggen eisen.

Ik dacht dat nog niet bewezen was dat je als gevaccineerd het virus niet meer kan doorgeven. Je kan wel nog besmet worden maar je vertoont geen symptomen meer terwijl je het wel nog kan doorgeven. Dit is dus al een reden minder om het te nemen.
En ik stel mij zoveel vragen omdat ik een keuze krijg om iets te nemen die ik eigenlijk niet nodig heb. Ik denk nu niet dat ik zo’n vreemd gedrag vertoon?

In Israel zien ze dat gevaccineerden veel minder besmettelijk zijn.
Verdere studies moeten uitwijzen in welke mate maar het is hoopvol in Israel.

Er zou zelfs eventuele aanpassing kunnen komen van strategie omdat ze ook zagen dat Pfizer al een serieuze bescherming gaf na 1 dosis.

- Het vaccin werkt niet perfect, als jij een +65-jarige bezoekt bij wie het vaccin niet goed gewerkt heeft, kan jij die wel besmetten. Als jij ook een vaccin hebt gehad, verkleint dit risico (als de eerste studies die claimen dat gevaccineerden ook anderen niet besmetten, worden bevestigd).
- Zelfs al worden de aantallen voor groepsimmuniteit niet behaald, elke % extra gevaccineerd helpt in het inperken van verdere verspreiding. Er is wel een band van vaccinatie% waarin er geen groepsimmuniteit is maar de impact van toekomstige golven zodanig klein is dat er geen sluitingen, avondklokken ... meer nodig zijn.
Maar dat maakt niet uit, want die 65-plusser moet tegen dan ook al gevaccineerd zijn en alles wijst er tot nu toe op dat vaccinatie een zekerheid is om niet meer (zwaar) ziek te worden van covid. Als niemand meer zwaar ziek wordt, is besmetting ook geen issue.

Maar dat maakt niet uit, want die 65-plusser moet tegen dan ook al gevaccineerd zijn en alles wijst er tot nu toe op dat vaccinatie een zekerheid is om niet meer (zwaar) ziek te worden van covid. Als niemand meer zwaar ziek wordt, is besmetting ook geen issue.
Wel om mutaties tegen te houden.

Uit de data van Israël blijkt dat het Pfizer-vaccin besmettingen voorkomt. Je mag je zeker vragen stellen, maar ik lees nergens een echte reden waarom je het niet zou nemen?

Het risico van een vaccin, dat uiteindelijk wat eiwitten of RNA in oplossing zijn, zal zeer waarschijnlijk veel kleiner zijn dan de kans om besmet te worden x de kans om serieuze symptomen te ontwikkelen, waarvan de langetermijnsgevolgen niet gekend zijn.

Je stelt dat je het niet nodig hebt gebaseerd op statistieken waar overlijden (en langdurige gevolgen) voor jouw leeftijd meevallen.
Hoe verhoudt die statistiek zich tot de statistiek van mensen van dezelfde leeftijd die aan het vaccin iets overhouden?

Wat motiveert jullie om het vaccin toch te nemen?
Om het risico om besmet te geraken absoluut zo klein mogelijk te maken. Je weet echt niet hoe het virus op jouw lichaam reageert, ook al ben je fit en jong. Gisteren zat er bij de kapper een gast van 28, had paar weken op intensieve gelegen. Zijn longen zijn beschadigd en hij heeft ook littekenweefsel op zijn hart nu. Voor hem heel moeilijk omdat hij sportief was... Nu moet hij zijn hart wel weer trainen door het sporten weer op te bouwen, maar hij is bij elke inspanning gewoon meteen pompaf. Veel verbetering zag hij nog niet en werd eind oktober toch al uit het ziekenhuis ontslagen. Als ik kon, liet ik me liefst vandaag nog vaccineren. Dergelijke gevallen op deze leeftijd komen uiteraard minder vaak voor, maar hoe meer tegen Covid beschermd, hoe beter.

ik vraag me af of dat vaccinatiebewijs al voor deze zomer gaat zijn ? Veel mensen zullen toch nog niet gevaccineerd zijn ?

En ja ik weet niet , Israël , moest je dat nu vervangen door Rusland ,zou dat dan ook zo geloofwaardig zijn ? Ale ik kan niet echt inschatten in hoeverre Israel een betrouwbaar land is qua gegevens .

Terug
Bovenaan