Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe je met je figuur punt 4 kunt maken is vreemd. De ene lag boven de andere en nu ligt ze al een week er op.

En icu bezetting is toch aan het stagneren of niet?

Ik haal het model uit de sciensano dagelijkse pdf. Dat een sciensano model noemen lijkt me inderdaad bij de haren getrokken ....

Dus als iemand dringend EHBO nodig heeft op straat, toch maar niet helpen omdat je mogelijks covid oploopt?
Het CPR-protocol is inderdaad gewijzigd sinds covid.
Beademen zit er niet meer in, tenzij met een zuurstofmasker. De eerste stap (eigen veiligheid) is uitgebreid met mondmasker en wegwerphandschoenen.
Heb je geen wegwerphandschoenen én mondmasker, dan benader je het slachtoffer niet en verwittig je de hulpdiensten. De kans op besmetting voor jou als eerstehulpverlener is immers te groot.
-Roep naar het slachtoffer om te zien of hij reageert; -Luister en voel niet of iemand nog ademhaalt, maar kijk of een normale ademhaling aanwezig
[...]
Je geeft bij een volwassen slachtoffer geen mond-op-mondbeademing en je geeft geen borstcompressies; indien het slachtoffer niet over een mondmasker beschikt. Indien de volwassene geen mondmasker aanheeft en je er geen kunt aandoen, vraag dan aan een huisgenoot om de borstcompressies te geven. -Je geeft bij een volwassen slachtoffer geen mond-op-mondbeademing en je geeft wel borstcompressies; als het slachtoffer wel een mondmasker aan heeft;
[...]
Na de reanimatie moet je zo snel mogelijk je handen grondig wassen met water en zeep, gedurende minstens 20 seconden of je handen desinfecteren met alcohol handgel.

Ja op IC lig je schouder aan schouder, hand in hand en adem je in elkaars gezicht? :unsure:
Ooit een IC bezocht ? Daar lig je dus vaak niet op aparte kamers heh, maar op units. Hangt waarschijnlijk wat af van kliniek tot kliniek. Het beeld dat ik heb van de ICU van Gasthuisberg (maar dat is ondertussen 25 jaar geleden) was een grote zaal met 6 of 8 bedden, maar ik kan me vergissen, zoals al gezegd lang geleden.

Ooit een IC bezocht ? Daar lig je dus vaak niet op aparte kamers heh, maar op units. Hangt waarschijnlijk wat af van kliniek tot kliniek. Het beeld dat ik heb van de ICU van Gasthuisberg (maar dat is ondertussen 25 jaar geleden) was een grote zaal met 6 of 8 bedden, maar ik kan me vergissen, zoals al gezegd lang geleden.
Maar nog altijd redelijk wat plaats tussen de bedden. Spoed is 6 jaar geleden ook compleet vernieuwd in Gasthuisberg

Ale gevaccineerde moeten nog maar op dag 1 een test ondergaan en dan wachten tot deze negatief is voor ze uit quarantaine mogen gaan.

Ministers zorgen nu door deze aanpassing dat de cijfers verder door zullen stijgen.

Ale gevaccineerde moeten nog maar op dag 1 een test ondergaan en dan wachten tot deze negatief is voor ze uit quarantaine mogen gaan.

Ministers zorgen nu door deze aanpassing dat de cijfers verder door zullen stijgen.

Absurde beslissing alweer. Om de testcentra te ontlasten gaan ze de tweede test afschaffen, terwijl je langs alle kanten hoort van gevallen die pas meerdere dagen na een hoogrisicocontact positief testen… Hoe kan dit nu een verbetering zijn?

Die beslissingen op Vlaams niveau zijn toch vaak van bedenkelijk niveau. Zie ook: Weyts en Jambon. Die zitten precies nog altijd in de ontkenningsfase.

Ik dacht gehoord te hebben 1 test op dag 5?
Nee alleen op dag 1.

Testbeleid versoepelt voor gevaccineerden: geen test meer op dag 7, alleen nog op dag 1

Ik dacht gehoord te hebben 1 test op dag 5?

Citaat van Beke:

"Door de test op dag 7 weg te nemen, hopen we de druk op de testcentra en de eerstelijnszorg te verminderen.” Omdat veel besmettingen pas later worden vastgesteld en nu dus mogelijk niet meer opgespoord worden, roept hij nog eens op "voorzichtig te zijn, geen contacten te hebben en de regels te volgen".

Briljant hoor.

Mijn madam is getest en na 96h een email "test is gefaald door pcr inhibitie, advies om te hertesten". Je gaat naar die website voor een code. "Hertest pas na 11d mogelijk".

Schoonvader ook 72h+ mogen wachten op results. Dan schiet het testen wel zien doel serieus voorbij...

Citaat van Beke:

"Door de test op dag 7 weg te nemen, hopen we de druk op de testcentra en de eerstelijnszorg te verminderen.” Omdat veel besmettingen pas later worden vastgesteld en nu dus mogelijk niet meer opgespoord worden, roept hij nog eens op "voorzichtig te zijn, geen contacten te hebben en de regels te volgen".

Briljant hoor.
Hier kan toch niemand met een beetje verstand bij? Dat voorstel voor slechts 1 test, maar dan op dag 5, voelde vrij logisch aan. Zo neem je even goed de druk op de testcentra weg en, veel belangrijker nog, zorgt die langere quarantaine voor een verlaagd risico en het latere testmoment voor een hogere betrouwbaarheid. Ik vraag me toch serieus af wat een test op dag 1 voorstelt. Kan zijn dat ik totaal verkeerd zit, maar deze beslissing leest als complete waanzin.

Hier kan toch niemand met een beetje verstand bij? Dat voorstel voor slechts 1 test, maar dan op dag 5, voelde vrij logisch aan. Zo neem je even goed de druk op de testcentra weg en, veel belangrijker nog, zorgt die langere quarantaine voor een verlaagd risico en het latere testmoment voor een hogere betrouwbaarheid. Ik vraag me toch serieus af wat een test op dag 1 voorstelt. Kan zijn dat ik totaal verkeerd zit, maar deze beslissing leest als complete waanzin.

Ik zie slechts 1 soort die dan mogelijks positief test, de mensen die al 10 dagen opgesloten zitten met hun gezin, die zouden mss positief kunnen testen op die dag +1.

Beke bewijst weer es hoe incompetent hij is. Samen met Jambon en Weyts buiten graag.

Nu mocht je ook al op dag 1 uit quarantaine. Als je dan op dag 7 + 2 (voor het resultaat te krijgen met de backlog nu) je positief resultaat krijgt maakt het waarschijnlijk niet zoveel meer uit.

Benieuwd wat dat betekend voor die die samenwonen met iemand die positief test ? Nu mogen ze ook na die eerste test uit quarantaine en nu volgt er geen andere test meer dan ?

Zoiezo als je van kwade wil bent (maar om een of andere reden je je wel laat testen), dan kan je met de contact tracing & test delay nu doen wat je wilt. Persoon heeft symptomen op dag 1, boekt een test voor dag 3 of 4 (kan dan pas wegens grote drukte), resultaat op dag 5 of 6. Contact tracer belt nog is 2-3 dagen later om te vragen achter de hoog risico contacten + 1 dag om het door te geven aan het hoog risico contact. En kijk de periode is al voorbij tegen dat je het bevel krijgt in quarantaine te gaan :p.

En deze tijden heb ik weldegelijk onlangs gezien bij een familie lid dat positief teste.

Laatst bewerkt:
Ik hoor hier vaak comments op ons logisch denken "dat hetgeen wij soms denken, ook zeker bij de beleidsmakers en experts aan gedacht wordt".

En dan lees je dat ze beslissen enkel op dag 1 te gaan testen en raden ze nog wel voorzichtigheid aan 🥲

Ik hoor hier vaak comments op ons logisch denken "dat hetgeen wij soms denken, ook zeker bij de beleidsmakers en experts aan gedacht wordt".

En dan lees je dat ze beslissen enkel op dag 1 te gaan testen en raden ze nog wel voorzichtigheid aan 🥲
Je mag de beleidsmakers en experts niet zo maar bij elkaar zetten. Het advies was een test op dag 5. Ik denk dat de experts hun haar uittrekken als ze dan zo'n beslissing zien.

Dat aanraden tot voorzichtigheid is gewoon een grap. Dat is gewoon letterlijk hetzelfde als "we rekenen op het gezond verstand".

Hoe incompetent is Weyts eigenlijk?

Boostervaccinatie wordt bepaald op wanneer je gevaccineerd bent en met welk vaccin. Leerkrachten vroeger vaccineren leidt tot een minder effectieve boost.

Zolang de aandacht maar niet gaat naar zijn wanbeleid in scholen is het goed zeker?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je mag de beleidsmakers en experts niet zo maar bij elkaar zetten. Het advies was een test op dag 5. Ik denk dat de experts hun haar uittrekken als ze dan zo'n beslissing zien.

Dat aanraden tot voorzichtigheid is gewoon een grap. Dat is gewoon letterlijk hetzelfde als "we rekenen op het gezond verstand".
Ik denk dat er geen meer frustrerende job op aarde is dan die van onze experts. Al twee jaar de ziel uit het lijf aan het werken, hun adviezen en waarschuwingen continue in wind zien geslagen worden, hun expertise voortdurend in vraag gesteld zien worden door politici en anderen die van toeten of blazen weten, die wel telkens de onpopulaire maatregelen mogen aankondigen en uitleggen omdat de politici dat niet durven, en die als het (onvermijdelijk, gezien de adviezen niet gevolgd worden) mis loopt ook nog eens de zwarte piet toegewezen krijgen. Ongelofelijk hoe de Vlieghes, Van Ransten en De Guchten van deze wereld het nog altijd volhouden.

Hoe incompetent is Weyts eigenlijk?

Boostervaccinatie wordt bepaald op wanneer je gevaccineerd bent en met welk vaccin. Leerkrachten vroeger vaccineren leidt tot een minder effectieve boost.

Zolang de aandacht maar niet gaat zijn wanbeleid in scholen is het goed zeker?
Pure symboolpolitiek om zijn eigen incompetentie te verstoppen. Allicht heeft meer dan de helft van het lerarenkorps pas in augustus hun tweede prik gehad, die moeten in het geval van Pfizer dus sowieso nog tot februari wachten. En of het dan februari of maart is, gaat ook niet veel meer uitmaken, want dan zijn we deze golf toch al voorbij.

Hij zou beter werk maken van deftige ventilatie in de klaslokalen, en deftige ondersteuning voor het lerarenkorps. Maar ja.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan