Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zou het niet kunnen dat die nieuwe variant hier al aan't circuleren is, en we daardoor in deze situatie zitten? Als ik me het goed herinner is deze golf nog erger dan het worst case scenario dat ze hadden voorspelt. Misschien is dat de oorzaak.
't is maar een vraag hé mannen. Spaar mij aub.

Beetje een crosspost, dit gaat over een man die halfdoodgeschopt is in het centrum van Aalst en dringend medische hulp nodig had. Blijkbaar was er voor die man geen plaats op de spoeddienst in Aalst waardoor hij naar Brussel moest overgebracht worden, de man is uiteindelijk overleden.

Als blijkt dat die man - een gezonde dertiger en vader van twee kinderen nota bene - niet kon opgenomen worden in Aalst omdat ze daar voorrang geven aan coronapatiënten, dan begin ik mij toch wel ernstige vragen te stellen.

Mijn voorbeeld was ook Aalst. IC ligt effectief vol. En de huisartsen kreunen onder de immense werkdruk.

De sluiting van het nachtleven was geen symbolische regel. Dat was omdat dat sowieso tot extra andere ongevallen op spoed leidt.

Zou het niet kunnen dat die nieuwe variant hier al aan't circuleren is, en we daardoor in deze situatie zitten? Als ik me het goed herinner is deze golf nog erger dan het worst case scenario dat ze hadden voorspelt. Misschien is dat de oorzaak.
't is maar een vraag hé mannen. Spaar mij aub.
Gisteren heeft Steven Van Gucht toegelicht dat ze de nieuwe variant onmiddellijk in een pcrtest erkennen zonder teveel extra testen. De deltavariant heeft wel extra testen nodig. Dus neen, dan hadden ze het al eerder gezien. Hij is er wel van overtuigd dat de komende dagen meer gevallen in heel europa gaan gerapporteerd worden.

Las net een stukje over Nederlands limburg. De cijfers zijn daar slecht, ze zijn bezig met de voorbereidingen voor magisch Maastricht. Overal hangen borden met de regels, maar blijkbaar trekt zich niemand er ook maar iets van aan?? Als we tijdens de vorige lockdowns naar Nederland gingen en we hadden ons mondmasker op , werden we bekeken of we van een andere planeet kwamen.

Zijn wij mensen nu echt zo stupide om in te zien, dat wij en alleen wij, dat virus onder de knoet gaan krijgen? Of de regering nu regels oplegt of niet?

Mijn voorbeeld was ook Aalst. IC ligt effectief vol. En de huisartsen kreunen onder de immense werkdruk.

De sluiting van het nachtleven was geen symbolische regel. Dat was omdat dat sowieso tot extra andere ongevallen op spoed leidt.
Daar had ik nog niet aan gedacht, weekendongevallen kunnen er nu inderdaad niet meer bij.

Ik ben afgelopen maandag naar spoed gebracht in St.Lucas in Gent. Ademhalingsproblemen door Covid-19. Positief getest op zaterdag. Ze klagen over het feit dat spoed vol ligt en ze niet kunnen volgen, maar uiteindelijk is dat ook deels hun eigen schuld. Ik kwam ter plekke om 21u. Ging pas naar mijn kamer om 03.45. Waarom moest ik daar zo lang blijven liggen? Ze hadden me toch onmiddellijk naar mijn kamer kunnen brengen?

EDIT; En je wilt niet geloven hoeveel politie patrouilles ik daar heb zien komen en gaan, en dat op een gewone maandag....

Laatst bewerkt:
Waar staat die vraag dan? Het gaat helemaal niet over gevaccineerden...

Over het ander punt, blijven er de ethische en praktische bezwaren.
Ik heb uw post verkeerd gelezen en had niet gezien dat je eigenlijk in ging op het punt van een andere user. Mijn excuses.

En uiteraard zijn er ethische bezwaren. Maar die kan je net zo goed stellen in de andere richting.

Ik ben afgelopen maandag naar spoed gebracht in St.Lucas in Gent. Ademhalingsproblemen door Covid-19. Positief getest op zaterdag. Ze klagen over het feit dat spoed vol ligt en ze niet kunnen volgen, maar uiteindelijk is dat ook deels hun eigen schuld. Ik kwam ter plekke om 21u. Ging pas naar mijn kamer om 03.45. Waarom moest ik daar zo lang blijven liggen? Ze hadden me toch onmiddellijk naar mijn kamer kunnen brengen?

EDIT; En je wilt niet geloven hoeveel politie patrouilles ik daar heb zien komen en gaan, en dat op een gewone maandag....
Omdat ze een kamer moeten vrijmaken. Ik heb vorig jaar ook 3 u met pijn op spoed gewacht tot ze een kamer konden vrijmaken.

Wij zijn nu in Keulen op weekend en hier wordt toch zeer goed gecontroleerd. Je krijgt een 2G stempel die je aan alle kraampjes van de kerstmarkt kunt gebruiken. Daarnaast loopt politie rond om mensen zonder mondmasker te waarschuwen om ze op te zetten en een "covid-brigade" die lukraak mensen hun QR-code controleert.

Die mannen hebben daar natuurlijk wel al ervaring in :unsure:

Beetje een crosspost, dit gaat over een man die halfdoodgeschopt is in het centrum van Aalst en dringend medische hulp nodig had. Blijkbaar was er voor die man geen plaats op de spoeddienst in Aalst waardoor hij naar Brussel moest overgebracht worden, de man is uiteindelijk overleden.

Als blijkt dat die man - een gezonde dertiger en vader van twee kinderen nota bene - niet kon opgenomen worden in Aalst omdat ze daar voorrang geven aan coronapatiënten, dan begin ik mij toch wel ernstige vragen te stellen.
Gaan we die halfdoodgeschopte man dan in een IC-kwartier leggen samen met al die covidpatiënten? Zodat hij er waarschijnlijk ook nog eens covid bij oploopt en daar aan ten onder gaat?
Ik snap je manier van denken wel niet. Je klaagt over de maatregels, maar je klaagt tegelijkertijd ook over het gevolg van het ontbreken van die maatregels.

Ik heb uw post verkeerd gelezen en had niet gezien dat je eigenlijk in ging op het punt van een andere user. Mijn excuses.

En uiteraard zijn er ethische bezwaren. Maar die kan je net zo goed stellen in de andere richting.
Daar ga ik mee akkoord hoor. En ik ga akkoord met de theorie. Ik wou vooral aangeven dat er wel heel wat meer bij komt kijken dan 'eventjes niet gevaccineerden weigeren'. Buiten het ethische om, wat ik persoonlijk een heel gevaarlijk precedent vind, zijn er ook een hoop praktische problemen mee.

Gaan we die halfdoodgeschopte man dan in een IC-kwartier leggen samen met al die covidpatiënten? Zodat hij er waarschijnlijk ook nog eens covid bij oploopt en daar aan ten onder gaat?
Ik snap je manier van denken wel niet. Je klaagt over de maatregels, maar je klaagt tegelijkertijd ook over het gevolg van het ontbreken van die maatregels.
Dus als iemand dringend EHBO nodig heeft op straat, toch maar niet helpen omdat je mogelijks covid oploopt?

Als die man gevaccineerd was, dan zou hij eerder sterven aan zijn verwondingen dan dat hij zou sterven aan Covid. Dus ik vind dat een beetje een vreemde redenering.

Men veroorzaakt door zulke beslissingen wel zeer gevaarlijke precedenten, waardoor men in een straatje zonder einde terecht komt, en de ziekenhuizen kop van jut worden nadien.

gebruik gezond verstand en dan in het nieuws iemand van vakantiewoning aan het woord: 'of we nu met 10 of 50 zijn dat maakt toch geen verschil dat virus weet dat toch niet'

:rofl:

Mensen snappen nog altijd niet dat als er 1 iemand besmet is hij dan 9 vs 49 man kan besmetten en dat die daarna elk weer mensen kunnen besmetten...

Ja op IC lig je schouder aan schouder, hand in hand en adem je in elkaars gezicht? :unsure:

We hebben ondertussen gezien dat we 100 icu bedden onder de sciensano prognose zitten. Deze week van 654 maar 653 naar 680 uiteindelijk. Valt wel mee denk ik dan.

Reproductiegetal ondertussen ook dalende.

Heel wat dagen meer ontslag uit ziekenhuis dan opnemen.

Ziet er naar uit dat de daggetallen van positive testen morgen of overmorgen zakt.

As usual, politiek doet aan powerplay als het opnieuw de goeie kant lijkt uit te gaan...

We hebben ondertussen gezien dat we 100 icu bedden onder de sciensano prognose zitten. Deze week van 654 maar 653 naar 680 uiteindelijk. Valt wel mee denk ik dan.

Reproductiegetal ondertussen ook dalende.

Heel wat dagen meer ontslag uit ziekenhuis dan opnemen.

Ziet er naar uit dat de daggetallen van positive testen morgen of overmorgen zakt.

As usual, politiek doet aan powerplay als het opnieuw de goeie kant lijkt uit te gaan...
En as usual komen de voorspellingen op een publiek forum door mensen die duidelijk geen volledig beeld op de cijfers hebben.

Ik zal beginnen met de fouten aan te kaarten:
  1. De prognose was niet van Sciensano maar van het SIMID consortium.
  2. Voor de short-term prognose werd naar ziekenhuisopnames gekeken, de IZ bezetting was op zowat alle modellen gelijk tot en met 26/11/2021. Dus maakt het op zich weinig uit wat de huidige IZ bezetting is momenteel, het verschil zou pas begin december zichtbaar zijn.
  3. "Valt wel mee" terwijl de drempelwaarde 500 is...
  4. Voor uw new in/new out kijk je enkel naar de laatste dagen om een conclusie te trekken, terwijl als je iets breder kijkt er altijd op zondag en maandag een dal is van beide. De trend van de afgelopen weken is ongeveer gelijk aan wat zich nu voordoet. Ik zou dus geen conclusies durven trekken op basis van de afgelopen dagen.
    RH15mB3.png
  5. Zelfde probleem met uw Rt. Als je inderdaad naar de laatste dag kijk zou je denken dat de daling ingezet is. Als we naar de voorgaande periode kijken is een golf-beweging normaal met meestal een dal rond do-za. Zoals nu ook. We zijn inderdaad al wat gezakt, maar sinds maandag stabiel. Namelijk 1.12, 1.13, 1.12, 1.13, 1.11.
    UPlrOLk.png

De enigste conclusie dat ik nu kan trekken is dat het te vroeg is om een conclusie te trekken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan