Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoogstwaarschijnlijk. Het gaat dan ook over vastgestelde gevallen. Er wordt dan ook geen genoom sequentiëring gedaan op elk staal.

Van Sciensano:

Concreet zijn er in de periode van 27 september 2021 tot 21 november 2021 5.404 sequenties gedaan via de basis-surveillance en 7.547 via de actieve; of dus 12.951 in totaal. Op 389.982 bevestigde gevallen. Maar niet al die bevestigde gevallen zijn geschikt om een sequencing op te doen, dit gaat enkel op PCR testen. En zo'n 15% van de testen de laatste weken zijn sneltesten. Dus pak dat er zo'n 330k positieve PCR testen waren (dit is een schatting!), dan wordt er ~4% opgenomen in de surveillance.

Bron voor al het bovenstaande is het wekelijkse rapport van Sciensano.

En dat is enkel België, geen idee hoe het in andere landen zit.

"pas" is een ruim begrip. Deze is het eerst opgemerkt in Botswana op 9 november. Toen was het nog een Variant of Intrest. Er wordt pas een naam gegeven eens die een Variant of Concern wordt.
Je mag niet vergeten dat het virus constant muteert. En niet altijd opgemerkt wordt. De meeste mutaties sterven een stille dood. Het is pas als deze meer en meer voorkomt dat men deze verder bekijkt. En eens duidelijk is dat het een mutatie is die gaat overleven, wordt het pas een VoC.

Delta is bijvoorbeeld eerst vastgesteld ergens in oktober 2020. Dan is het een VoI geworden op 4 april 2021. Pas een VoC op 11 mei 2021.

Hier wat meer info van WHO over VoI/VoC.

Zie hierboven, mits wat achtergrond totaal niet zo vreemd.
Bedankt voor de onderbouwing 👍
Vermoedelijk dus inderdaad een variant die al langer circuleert in Afrika , in landen waar de testing en controle erop een heel stuk lager is dan hier of in Zuid-Afrika .

Waarom zijn mensen hier overtuigd van een lockdown?
Omdat de zorg dit niet meer houdt en ze de meest vreselijke beslissingen moeten nemen. Ik moest gisterenavond naar de huisarts. 3 weken geleden was die nog plus minus ok, nu amper stem, doodop. Had er zwaar medelijden mee. Hij draait +100 patiënten per dag. Hij zei dat dit puur spoedgeneeskunde is. Hij moet zelf patiënten weigeren, hij moet zelf al keuzes maken wie er hulp krijgt en wie kan wachten. Een ouder vrouwtje had woensdag gebeld om langs te komen, hij was er nog steeds niet geraakt, hij hoopt vandaag ‘en dan is het hopen dat het niet slecht afloopt en ik mij niet moet verontschuldigen tegenover de familie’. Hij had een gevaccineerde dame van 93 laten opnemen in het ziekenhuis met covid, ze lag er op ic ‘ze hebben haar naar huis gestuurd, ze konden het niet maken voor iemand van haar leeftijd een bed 1 maand op ic te claimen’. Dat menske gaat thuis creperen. En je kan dan zeggen ‘ok ja maar die is al 93’. Ik kan dat niet, dit zijn horrortoestanden en wens je niemand toe. Dat weegt mentaal enorm op mensen die zich dagdagelijks net inzetten om mensen te redden. Niet om keuzes te moeten maken wie ze gaan helpen en wie niet…

En dat met een piek die nog altijd niet in zicht is en een besmettelijkere variant die op ons afkomt…

Beetje een crosspost, dit gaat over een man die halfdoodgeschopt is in het centrum van Aalst en dringend medische hulp nodig had. Blijkbaar was er voor die man geen plaats op de spoeddienst in Aalst waardoor hij naar Brussel moest overgebracht worden, de man is uiteindelijk overleden.

Als blijkt dat die man - een gezonde dertiger en vader van twee kinderen nota bene - niet kon opgenomen worden in Aalst omdat ze daar voorrang geven aan coronapatiënten, dan begin ik mij toch wel ernstige vragen te stellen.

De kennis die samen met Yunus naar huis wandelde, kon ontkomen. Het waren omstaanders die de hulpdiensten verwittigden. Met een verbrijzelde schedel en inwendige bloedingen werd Yunus eerst overgebracht naar het ASZ in Aalst. Daar hadden ze geen plaats meer en daarom werd de dertiger naar het UZ in Brussel gebracht waar werd hij enkele dagen in coma werd gehouden. Uiteindelijk stierf Yunus woensdag aan zijn verwondingen.

Go ahead? Wat houdt je tegen?

Zonder de vragen te stellen is dit een heel vervelende, nutteloze post van je. Dat gedrag van dingen te zitten insinueren, maar niet willen uitspreken hangt eerlijk gezegd wat de keel uit.

Wat voor een reply is dat? Het is toch duidelijke welke vraag ik stel?

Als zou blijken dat die man niet kon worden opgenomen omdat er voorrang wordt gegeven aan coronapatiënten en daarvoor plaats moet worden voorzien, dan vind ik dat gewoon misdadig. Wat maakt het leven van een coronapatiënt meer waard dan dat van iemand die ernstig letsel heeft opgelopen?

Moet wel zeggen dat deze week mijn schoonvader naar spoed gebracht is met ambulance, diezelfde avond nog geopereerd is en volgens de chirurg dan 3 dagen op intensieve moest liggen ter monitoring. (iets met zware infectie aan de nieren). Finaal hebben ze hem toch ook niet op intensieve gelegd. Nu het reilen en zeilen van een ziekenhuis en de medische status na de operatie van mijn schoonvader weet ik ook niet maar ik denk wel dat ze krap zitten met bedden. :unsure: Twas trouwens ook ASZ aalst.

Neen. Er stond geen vraag.
Als zou blijken dat die man niet kon worden opgenomen omdat er voorrang wordt gegeven aan coronapatiënten en daarvoor plaats moet worden voorzien, dan vind ik dat gewoon misdadig. Wat maakt het leven van een coronapatiënt meer waard dan dat van iemand die ernstig letsel heeft opgelopen?
Wat maakt dat die andere persoon zijn leven meer waard is?

Wat moeten ze in het ziekenhuis dan doen als er geen mogelijkheid tot behandelen is? Een random persoon afkoppelen en buitensmijten?

Dát is dus waarom de zorg vragende partij is voor strenge maatregelen. Zodat men niemand hoeft te weigeren en er capaciteit is voor onverwachte problemen.

Wat moeten ze in het ziekenhuis dan doen als er geen mogelijkheid tot behandelen is? Een random persoon afkoppelen en buitensmijten?
Keuzes maken, en "niet gevaccineerd omwille van een niet-medische reden" als een zwaar doorwegend selectiecriterium contra te gebruiken, om zo de zorg te kunnen blijven garanderen en buffercapaciteit te hebben. Het is immers niet dat een covid-patiënt op de IC de plek van 1 iemand anders inneemt, maar van vele andere personen, omdat ze er vaak zo lang blijven liggen (weken ipv dagen).

Anekdotisch uiteraard, maar van de vrienden/kennissen die ik heb die in de urgentiegeneeskunde staan, zijn er veel die die gedachte genegen beginnen te worden. Ze zijn het beu dat ze hun nikkel aan het afdraaien zijn en 110+ patiënten per shift moeten afhaspelen (dag in, dag uit) als een groot deel van die patienten voorkomen had kunnen worden door een vaccinatie (ook omdat er meer en meer personeelsuitval begint te komen).

Laatst bewerkt:
Wat maakt dat die andere persoon zijn leven meer waard is?
Dat heeft helemaal niets te maken met dat het leven van persoon A meer waard is dan dat van persoon B. Maar als persoon B ongevaccineerd op IC ligt (eigen keuze) terwijl persoon A in elkaar geslagen is (niet eigen keuze) dan kan je je wel de vraag gaan stellen of het niet tijd wordt dat mensen de gevolgen gaan dragen van hun eigen keuze.

Zolang er ruimte vrij is van je uiteraard iedereen op, maar eens je volledige capaciteit in gebruik is mag je toch wel eens gaan nadenken. Sorry, maar dan hoort een niet gevaccineerde zijn plaats af te staan. Niet vergeten dat die daar vaak meerdere weken liggen.

“Eigen keuze en eigen immuniteit” allemaal goed en wel, maar dan ga je in het geval dat de IC’s geen ruimte meer hebben ook maar op eigen geluk thuis uitzieken. En terwijl je de longen uit je lijf hoest kan je jezelf de vraag stellen of uw koppig gedrag het uiteindelijk allemaal waard was.

Dat heeft helemaal niets te maken met dat het leven van persoon A meer waard is dan dat van persoon B. Maar als persoon B ongevaccineerd op IC ligt
Dat is ook niet wat er stond. Dat is weer een andere discussie.
(eigen keuze) terwijl persoon A in elkaar geslagen is (niet eigen keuze) dan kan je je wel de vraag gaan stellen of het niet tijd wordt dat mensen de gevolgen gaan dragen van hun eigen keuze.

Zolang er ruimte vrij is van je uiteraard iedereen op, maar eens je volledige capaciteit in gebruik is mag je toch wel eens gaan nadenken. Sorry, maar dan hoort een niet gevaccineerde zijn plaats af te staan. Niet vergeten dat die daar vaak meerdere weken liggen.

“Eigen keuze en eigen immuniteit” allemaal goed en wel, maar dan ga je in het geval dat de IC’s geen ruimte meer hebben ook maar op eigen geluk thuis uitzieken. En terwijl je de longen uit je lijf hoest kan je jezelf de vraag stellen of uw koppig gedrag het uiteindelijk allemaal waard was.
En ja, als we simpelweg onze kop in het zand steken, dan ga ik er mee akkoord. Ik begrijp het principe volledig. Echter, zoals hier al vaak genoeg gepasseerd : Wat met mensen die roken? Overmatig Drinken? Overgewicht hebben? Zich zelf gepijnigd hebben? 3 km per uur te snel reden? Tot 23:10 op café gezeten hebben?...

Allemaal maar weigeren? Waar trek je de grens? Waarom überhaupt die grens trekken voor iets dat niet verplicht is? Ethisch is dit echt niet te doen.

Daarnaast praktische, hoe denk je dat in de praktijk om te zetten? Gewoon uit het raam gooien dan maar en creperen op de parking? Of rechtstreeks euthanasie?

Het is belachelijk simplistisch om dat zomaar op te gooien als haalbare kaart.

Edit : Ik ga er mee akkoord dat het problematisch is, maar de oplossing is dan eerder het verplicht maken van het vaccin.

Laatst bewerkt:
Wat moeten ze in het ziekenhuis dan doen als er geen mogelijkheid tot behandelen is? Een random persoon afkoppelen en buitensmijte
He kan het ook anders stellen.
Als de IC vol zou liggen met niet corona gevallen. Zouden die dan wel plaats moeten maken voor de covid patiënten?

"pas" is een ruim begrip. Deze is het eerst opgemerkt in Botswana op 9 november. Toen was het nog een Variant of Intrest. Er wordt pas een naam gegeven eens die een Variant of Concern wordt.
Ben ik fout wanneer ik zeg dat -als een variant ontdekt wordt en deze wordt getagged als 'Variant of Concern'- en dat virus zou inderdaad besmettelijker en overheersender zijn dan de delta variant , dat dan de kans dat men dit nog kan tegenhouden / dat men te laat is gewoon 0% is ?? :unsure:

Ik bedoel ... er gaan dan toch al zeker besmette mensen op het vliegtuig hebben gezeten tss x nov tem gisteren = deze mensen hebben dat virus al binnengebracht.

Wat men nog wel kan doen, is zoals de experts als MVR zeggen: "Deze variant tegenhouden gaat niet, het vertragen wel"

He kan het ook anders stellen.
Als de IC vol zou liggen met niet corona gevallen. Zouden die dan wel plaats moeten maken voor de covid patiënten?
Ik vind als je -niet gevaccineerd- bent en men moet de keuze maken tussen een niet gevaccineerde en een andere zieke patiënt dan zou men toch altijd die andere patiënt moeten kiezen?

En dat doet men momenteel niet. 25 jaar en niet gevaccineerd of 65 jaar en kanker --> Vandaag krijgt dan die niet gevaccineerde het resterende plekje op de ICU. Terwijl die niet gevaccineerde daarvoor gekozen heeft, die mens met kanker niet.

Laatst bewerkt:
Wij zijn nu in Keulen op weekend en hier wordt toch zeer goed gecontroleerd. Je krijgt een 2G stempel die je aan alle kraampjes van de kerstmarkt kunt gebruiken. Daarnaast loopt politie rond om mensen zonder mondmasker te waarschuwen om ze op te zetten en een "covid-brigade" die lukraak mensen hun QR-code controleert.

Dat is ook niet wat er stond. Dat is weer een andere discussie.
Jij stelt die vraag nochtans letterlijk in de post die ik quote.

En ja, als we simpelweg onze kop in het zand steken, dan ga ik er mee akkoord. Ik begrijp het principe volledig. Echter, zoals hier al vaak genoeg gepasseerd : Wat met mensen die roken? Overmatig Drinken? Overgewicht hebben? Zich zelf gepijnigd hebben? 3 km per uur te snel reden? Tot 23:10 op café gezeten hebben?...

Allemaal maar weigeren? Waar trek je de grens? Waarom überhaupt die grens trekken voor iets dat niet verplicht is? Ethisch is dit echt niet te doen.

Daarnaast praktische, hoe denk je dat in de praktijk om te zetten? Gewoon uit het raam gooien dan maar en creperen op de parking? Of rechtstreeks euthanasie?

Het is belachelijk simplistisch om dat zomaar op te gooien als haalbare kaart.

Edit : Ik ga er mee akkoord dat het problematisch is, maar de oplossing is dan eerder het verplicht maken van het vaccin.
En daarop net hetzelfde antwoord dat al even vaak gegeven is: door al de zaken die jij opnoemt is er nog nooit zorg uitgesteld geweest. Ik heb nog nooit nieuwsberichten gezien dan een patiënt met hersentumor niet geopereerd kan worden omdat een alcoholist is opgenomen met leverfalen.

En daar trek je dus de grens. Als door uw eigen egoïstisch gedrag de zorg en gezondheid van andere mensen in het gedrang komt. Daar trek je de grens.

Nee, je neemt ze gewoon niet meer op in de IC. Je kan x aantal bedden vrijhouden voor dringende gevallen, operaties, ongevallen, etc. Als er een niet gevaccineerde binnen gebracht wordt kan je deze wel opnemen in een gewoon bed maar als er niet meer dan x aantal IC bedden vrij is, tgoh ja. Wie zijn gat verbrandt…

Verplichte vaccinatie in heel de EU, een Europees meerjarenplan voor boosters en varianten zodat we de komende paar jaar (tot zolang nodig is) niet steeds moeten rekenen en schakelen. Liever een paar jaar verplichte periodieke vaccinatie dan de shit waarin we nu steeds belanden.

En dan een deftig vaccinatieplan uitwerken voor en met de niet-Europese landen die niet op eigen kracht hun bevolking gevaccineerd krijgen, zodat we de mutatiecyclus kunnen doorbreken. Misschien kan de EU op die manier terug ook wat invloed winnen in die landen. Win win either way.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan