Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ze rekken de maatregelen tot aan het kerstverlof.
Tijdens het kerstverlof kunnen ze beslissen om dit verlof te verlengen (opstoot van de nieuwe variant?) en is het makkelijker om verplicht thuiswerk in te voeren.
Verlenging kerstverlof = start full lockdown?

Zoiets speelt er in m'n hoofd.
Time will tell.

Full lockdown tegen kerst lijkt me plausibel. De enige aanpassing tov vorig jaar dat ze 'misschien' gaan doen, is géén avondklok instellen.

Een avondklok invoeren is in feite opnieuw zeggen: Géén kleine kerstfeestjes bij u thuis. Niemand gaat al graag om 23u terug naar huis.
Je kan moeilijk vragen aan uw genodigden nadat uw alarm afgaat (23u) van snel snel naar huis te rijden.

(opstoot van de nieuwe variant?)
Ik las daarstraks ergens dat experten vrezen, dat de nieuwe variant 'mogelijks' zo besmettelijk is dat een full lockdown helemaal niet zal helpen en wij het dan gewoon moeten ondergaan.

Blijkbaar is het al beslist dat er een lockdown komt van 18 december tot eind januari. We zullen zien of de roddel waar is.

Mij kan het allemaal niets meer schelen. Mijn leven is dankzij corona gewijzigd in working from home + tv kijken. Dat is al wat ik nog doe. Ik lig hier nu opnieuw in mijne zetel naar Union te kijken.

Ik ga niet meer naar cinema, restaurant, café, dancings, fuiven, stand-up comedy, muzikaal optreden, eetfestijn, … en dat tot ik het kan doen zonder mondmasker. Als ik daar nog 2 jaar moet op wachten, so be it. Ik heb het sociaal leven opgegeven zeg maar.

Afspreken met vrienden interesseert me ook geen hol meer. Corona heeft me veranderd. Het ergste van al is dat ik voel dat ik niets mis. Ik ben blij met mijn gezin en familie. Erg voor de economie bedoel ik dan. Want de wereld ZAL veranderd zijn na corona. Een frituur kan nog schakelen naar online + thuis bezorgen, maar heel wat andere zaakvoerders gooien gewoon best nu al de handdoek.
Beslist door wie ? Welke bron heb je hiervoor ?

Full lockdown tegen kerst lijkt me plausibel. De enige aanpassing tov vorig jaar dat ze 'misschien' gaan doen, is géén avondklok instellen.

Een avondklok invoeren is in feite opnieuw zeggen: Géén kleine kerstfeestjes bij u thuis. Niemand gaat al graag om 23u terug naar huis.
Je kan moeilijk vragen aan uw genodigden nadat uw alarm afgaat (23u) van snel snel naar huis te rijden.

Ik las daarstraks ergens dat experten vrezen, dat de nieuwe variant 'mogelijks' zo besmettelijk is dat een full lockdown helemaal niet zal helpen en wij het dan gewoon moeten ondergaan.
Je zal dan moeten slaapplaatsen voorzien wanneer je bezoek ontvangt op kerstavond, want niemand gaat om 23u al naar huis op kerstavond hé.

Waarom zijn mensen hier overtuigd van een lockdown?
*** de nieuwe variant ***

nuja zien wel , ik ga me er niet te veel meer van aantrekken , just go with the flow . Hopelijk wachten ze nu gewoon die 3 weken af en zien dan wel .

Benieuwd wel welke aanpak de beste zal zijn to save christmas , de Belgische of de Nederlandse , of geen van beide 🤔

*** de nieuwe variant ***

nuja zien wel , ik ga me er niet te veel meer van aantrekken , just go with the flow . Hopelijk wachten ze nu gewoon die 3 weken af en zien dan wel .

Benieuwd wel welke aanpak de beste zal zijn to save christmas , de Belgische of de Nederlandse , of geen van beide 🤔
Ik denk dat het allemaal niet veel uitmaakt, als die nieuwe variant voeten aan de grond krijgt en zo besmettelijk is als ze beweren.
Laat ons hopen dat de deltavariant toch iets of wat extra weerstand geeft aan diegenen die het gehad hebben tegen die nieuwe variant.

Aan iedereen die nu al direct uitzonderingen en mazen in het net zien in de nieuwe regels:

Het enige dat echt sluitend is, dat is een volledige lockdown.
Ge moogt naar den dokter, naar den Albert Heijn en naar den apotheker. Ohja, een wandeling enkel en alleen met uw gezin mag rond de kerktoren. Meer niet.

Willen we dat dan?

Men probeert zoveel mogelijk sectoren plat te leggen waar men wel controle kan op doen, zonder aan emotionele gebeurtenissen te raken zoals een trouw en een huwelijk. Al de rest zullen we terug opzij moeten zetten. In principe is dat allemaal niet zo moeilijk he.

Moesten we als Belgen even veel moeite steken in het effectief vermijden van risico-situaties als in het zoeken van achterpoortjes dan waren we het veiligste land ter wereld.

Moesten we als Belgen even veel moeite steken in het effectief vermijden van risico-situaties als in het zoeken van achterpoortjes dan waren we het veiligste land ter wereld.
Ik denk dat de meeste Vlamingen de risico's wel vermijden.

Maar je moet maar één kind hebben dat naar school gaat en besmet geraakt, of een dochter of zoon (tiener) die onverantwoordt (al dan niet stiekem) naar een mega evenement gaat zonder mondmasker op en jij hebt het vlaggen.

Of je werkgever neemt het niet zo nauw met de maatregelen, je zit op de trein en ... besmet ..

Is het niet zo dat een extreem besmettelijk virus doorgaans minder ernstige klachten oplevert?
Als men gauw ernstig ziek valt, ligt men thuis in bed (of erger...), waardoor het zich niet meer kan verspreiden.
Dus in dat opzicht ja.

Maar op zich kan het wel een grote overdrachtsnelheid hebben.
Maar als het zich niet in de massa kan verspreiden omdat de slachtoffers snel uitvallen...

Maar niets garandeert zekers. 'Doorgaans'

Laatst bewerkt:
Een kennis is een kleine 2 weken terug van een groepsreis in Zuid-Afrika en heeft vandaag positief getest.
Daarnaast zijn er nog 4 personen erg ziek en liggen er 2 in het hospitaal. Allen namen ze deel aan die groepsreis.
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar toch.

Een kennis is een kleine 2 weken terug van een groepsreis in Zuid-Afrika en heeft vandaag positief getest.
Daarnaast zijn er nog 4 personen erg ziek en liggen er 2 in het hospitaal. Allen namen ze deel aan die groepsreis.
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar toch.
Hoe zijn de cijfers in Zuid-Afrika ? Moest die nieuwe variant zo dramatisch zijn , dan zou het daar toch al eerder uit de hand lopen ?

Bij de Indische was dat zo ,bij de Braziliaanse idem , deze komt zo plots uit het niks .

Hoe zijn de cijfers in Zuid-Afrika ? Moest die nieuwe variant zo dramatisch zijn , dan zou het daar toch al eerder uit de hand lopen ?

Bij de Indische was dat zo ,bij de Braziliaanse idem , deze komt zo plots uit het niks .
Ze gaan daar nu richting de zomer dus de cijfers vallen relatief goed mee. Ze zijn ook best strikt moet ik zeggen in de maatregelen. Mondmasker hebben ze constant op, ook buiten. Zelfs de parkeerwachters etc. Vaccinatie is echter wel een probleem, ze hebben meer vaccins dan mensen die het willen nemen momenteel.

Cijfers zijn op dit moment vrij laag maar in sterk stijgende trend. Een week of twee geleden 200-300 gevallen per dag. Dinsdag 868, woensdag 1275 en donderdag 2465.

FFEK9EgXsAErl_C

Laatst bewerkt:
Cijfers zijn op dit moment vrij laag maar in sterk stijgende trend. Een week of twee geleden 200-300 gevallen per dag. Dinsdag 868, woensdag 1275 en donderdag 2465.

FFEK9EgXsAErl_C
Het moet toch al in veel meer landen zitten dan Zuid-Afrika , pas ontdekt en zit al in België,Israel en Hong Kong . De Belgische patiënt kwam dan nog uit Egypte,niet Zuid-Afrika . Vreemd .

Het moet toch al in veel meer landen zitten dan Zuid-Afrika
Hoogstwaarschijnlijk. Het gaat dan ook over vastgestelde gevallen. Er wordt dan ook geen genoom sequentiëring gedaan op elk staal.

Van Sciensano:
De peillaboratoria werken samen met het sequentieanalyse-consortium om een
zogenaamde basis-surveillance uit te voeren, d.w.z. een sequentie van een steekproef uit
de PCR-positieve stalen die representatief is voor de hele populatie. Momenteel is de
doelstelling om tussen 5% en 10% van de positieve stalen te analyseren in het kader van
de basis-surveillance om de genetische diversiteit van de circulerende virussen op te
volgen.
Daarnaast bestaat er echter ook een «actieve» surveillance. Hierbij worden
sequentieanalyses (WGS) uitgevoerd op specifieke stalen (waaronder bepaalde reizigers
die terugkeren uit een rode zone, een selectie van uitbraken, bepaalde gevallen van
herinfectie en bepaalde infecties na vaccinatie). Deze actieve surveillance heeft als doel
om snel de opkomst van nieuwe varianten te identificeren, alsook om de eigenschappen
en de ernst van de verschillende varianten op te volgen.

Concreet zijn er in de periode van 27 september 2021 tot 21 november 2021 5.404 sequenties gedaan via de basis-surveillance en 7.547 via de actieve; of dus 12.951 in totaal. Op 389.982 bevestigde gevallen. Maar niet al die bevestigde gevallen zijn geschikt om een sequencing op te doen, dit gaat enkel op PCR testen. En zo'n 15% van de testen de laatste weken zijn sneltesten. Dus pak dat er zo'n 330k positieve PCR testen waren (dit is een schatting!), dan wordt er ~4% opgenomen in de surveillance.

Bron voor al het bovenstaande is het wekelijkse rapport van Sciensano.

En dat is enkel België, geen idee hoe het in andere landen zit.

pas ontdekt en zit al in België,Israel en Hong Kong.
"pas" is een ruim begrip. Deze is het eerst opgemerkt in Botswana op 9 november. Toen was het nog een Variant of Intrest. Er wordt pas een naam gegeven eens die een Variant of Concern wordt.
Je mag niet vergeten dat het virus constant muteert. En niet altijd opgemerkt wordt. De meeste mutaties sterven een stille dood. Het is pas als deze meer en meer voorkomt dat men deze verder bekijkt. En eens duidelijk is dat het een mutatie is die gaat overleven, wordt het pas een VoC.

Delta is bijvoorbeeld eerst vastgesteld ergens in oktober 2020. Dan is het een VoI geworden op 4 april 2021. Pas een VoC op 11 mei 2021.

Hier wat meer info van WHO over VoI/VoC.

De Belgische patiënt kwam dan nog uit Egypte,niet Zuid-Afrika . Vreemd .
Zie hierboven, mits wat achtergrond totaal niet zo vreemd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan