Copyright van derden gebruiken.

Drakinus

Active member
Korte schets:

Klant wil een copyrighted logo van derden op ene t-shirts zetten.
Drukker gaat akkoord, maakt t-shirt, en geeft deze aan de klant mee.

Wie is hier volgens de wet in fout?
Is de drukker in fout wanneer zij een clausule laten plaatsen in de Algemene voorwaarden dat alle schuld bij de klant ligt,
of is dat wettelijk niet geldig?

Ik heb al op verschillende fora gekeken, en er wordt maar gegokt en gegist, maar geen duidelijk antwoord hierop te vinden.
Iemand die wel een duidelijk antwoord kan bieden?
 
Volgens mij plegen zowel de opdrachtgever als de drukker een inbreuk op het auteursrecht. Algemene voorwaarden van de drukker beschermen hem niet tegen eventuele schadeclaims van de rechtenhouder.
 
Je kan nooit je strafrechtelijke aansprakelijkheid van je afschuiven door middel van een clausule in de algemene voorwaarden. Ik volg JPV erin dat de drukker strafrechtelijk buiten schot blijft tenzij hij het auteursrecht kwaadwillig of bedrieglijk geschonden heeft.

Dat wil niet zeggen dat de er geen financieel risico is aan verbonden aangezien de rechtenhouder een vergoeding kan eisen voor het (onrechtmatig) gebruik. Het lijkt mij aannemelijk te zijn dat een klant de drukker impliciet het recht geeft om een werk te reproduceren d.m.v. een bestelling te plaatsen van een werk dat de klant zelf aanlevert en volgens mij mag de drukker er van uit gaan dat de klant over de nodige rechten beschikt.

Je ziet dat ik in de laatste paragraaf de woorden 'aannemelijk' en 'volgens mij'. Veel zal afhangen van de interpretatie van de rechter. Persoonlijk zou ik de volgende vermelding maken op de bestelbon: "De klant beschikt over de noodzakelijke rechten van het aangeleverde werk en geeft de drukker de toelating om dit werk reproduceren in de context van deze bestelling".

Tenslotte, ik ben geen advocaat of jurist, ik deel gewoon wat mij is bijgebleven uit de cursus IT recht en mogelijk niet meer actueel, correct of volledig.
 
Terug
Bovenaan