Conner Rousseau komt uit de kast

Dit topic is afgesplitst. Zoals steeds worden hier geen loze insinuaties of het verspreiden van fake news geduld. In dit geval zeker omdat dat ook nog eens gevoelig ligt voor andere slachtoffers. Het kan gaan over feiten, niet over roddels. Baggersites worden dus ook niet gedeeld. Hier wordt streng tegen opgetreden.

Conner Rousseau is uit de kast gekomen, naar eigen zeggen is dat vervroegd gebeurd door een 'heksenjacht' op hem:

Een aparte kronkel in het verhaal, is het feit dat zijn coming-out op social media gebeurt, maar hij een uitgebreider interview met Eric Goens op voorhand heeft opgenomen. Dat interview wordt nu tegen betaling aangeboden aan de nieuwsoutlets. Voorlopig hebben HLN en VRTNWS al laten weten niet te betalen voor informatie, omdat de Conner zelf openbaar toegankelijk is.

Ondertussen wordt het filmpje ook gratis aangeboden door de partij Vooruit.

De usual suspects van websites zijn al veroordeeld voor hun foutieve informatie. Die weg gaan we hier zéker niet op. De "geruchten" over pedofilie zijn niet eens geruchten, maar "wat als"-scenario's over grensoverschrijdend gedrag.

Er zijn twee klachten, waarvan eentje ingediend door een journalist namens een 17-jarige, waar na onderzoek geen strafbare feiten zijn gepleegd, dus die is geseponeerd. Een tweede klacht, in Antwerpen, gaat over een moeder die een klacht indient over Instagramberichten naar haar zoon. Dat onderzoek loopt nog, maar bevat volgens de woordvoerder "volstrekt foutieve zaken".

Laatst bewerkt:
En toch ook veel gezichtsverlies voor die nieuwsredacties?

Voor Conner moet zoiets, los van wat er van aan is, toch als een serieus mes in de rug aanvoelen?
Hij is altijd goed ondersteund geweest door VTM, zowel wat het politieke betreft als bij zijn entertainment-nevenactiviteiten.
Hij zal in het vervolg wel nadenken wanneer hij bij zijn vriendjes van VTM nog eens in een konijn wil kruipen.

Natuurlijk, het is niet omdat er een goede vertrouwensrelatie bestaat tussen een zender en een politicus, dat ze aan geen objectieve berichtgeving moeten doen.
Te meer dat de manier waarop ze zich nu hebben opgesteld, toch wel opmerkelijk is (wat ook de bedenking was van Freya).
Aan de andere kant, als die redacties werkelijk wat aan het onderzoeken zijn wat er aan is van die roddels, maar zo fair zijn om er niet over te berichten zolang er niet voldoende tastbare aanwijzingen zijn kan het ook wat aanvoelen alsof Rousseau hun hand wat geforceerd heeft.

Nu worden ze wat gedwongen om ofwel volledig te blijven zwijgen over de onbewezen geruchten en nu wel mee te werken aan georkestreerd positief mediaverhaal van een politieker (waarbij dan nog eens de kans bestaat dat, moest het uiteindelijk waar blijken te zijn, het een stunt was die rechtstreeks verbonden was met die roddels), ofwel het verhaal te brengen samen met verwijzingen naar de roddels.

Een derde optie was misschien geweest om het nieuws compleet te negeren maar dat lijkt me een vrij onrealistisch. Gewoon al het feit dat een belangrijk politicus zich publiek out, is relevante informatie voor het publiek. En dat gaan verzwijgen enkel omdat je anders verplicht wordt ook te verwijzen naar onbewezen geruchten is ook niet helemaal kosher.

Rousseau lijkt me toch verstandig genoeg om te beseffen dat hij het de media hier heel moeilijk heeft gemaakt om te blijven zwijgen over die roddels.

Het enige wat cringe aanvoelt is deze post. Zijn eigen verhaal wat minimaliseren en opnieuw roddels voor waar aannemen :unsure:
En er dan natuurlijk de dooddoener bijvoegen "onschuldig tot het tegendeel bewezen is". "Cringe" is hier niet het juiste woord voor, "ranzig" is hier meer op zijn plaats.

"Intussen raakte bekend dat er onderzoek loopt door het parket van Antwerpen na een klacht van een moeder van een 17-jarige jongen"
.."Het parket van Antwerpen bevestigt dat het op 19 mei een brief heeft ontvangen"

Ik neem aan dat die nu 17 jaar is?
Als jij gelijk hebt dat het over oudere feiten gaat, tot jaren terug toen C. 20-something was, moet die zoon nog jonger geweest zijn hé!
Zullen we maar niet vanuit gaan!!

Dus laat ons het houden bij recent...
Je begint al met een aanname die nergens op gebaseerd is - roddels en geruchten opnieuw.
Laat het ons houden dat je een goede fantasie hebt maar dat we op dit moment gewoon niets weten :unsure:

Dat weet ik ook wel allemaal, ooit wel makkelijk +20 holebi's in grote kennissenkring gehad en een 3 tal dichte vrienden.

Uw punt is vermoed ik: hoe meer open en in de media mensen zich outen, hoe meer (na verloop van tijd) aanvaard ...
Maar dat werkt niet altijd zo voor iedereen, er is nog een lange weg te gaan denk ik op meerdere vlakken buiten de media ook.
Nee, mijn punt is dat niemand zich eigenlijk zou moeten bezig houden met met op welke gender een ander valt. We vragen ons toch ook niet af van hetero's of ze vallen op 20 jarigen of 60 jarigen, op vel over been of goed in het vlees. Iemands seksuele voorkeur zou helemaal geen rol mogen spelen in iemands zijn beoordeling.

Je begint al met een aanname die nergens op gebaseerd is - roddels en geruchten opnieuw.
Laat het ons houden dat je een goede fantasie hebt maar dat we op dit moment gewoon niets weten :unsure:
Dat lopende onderzoek is officieel zo. Die quotes komen uit artikels, zijn niet van mij he.
Niet "nergens op gebaseerd."
(Ter verduideling, ik beweer niet dat hij daarvoor schuldig zal bevonden worden, maar het ging toen over de gevolgen voor de publieke opinie.)

Je wilt er dan zelf nog iets aan breiden wat het alleen nog erger zou maken. Over fantasie gesproken.

Hier staat dat ook zo vermeld he (ref. die quotes):

Een behoorlijke en gelijkaardige ergernis van mij is dat vage kennissen die horen dat ik op mannen val, me als eerste reactie (!!) de vraag stellen of ik top of bot ben. Als eerste vraag he! Alsof iemand daar zaken mee heeft, ik vraag toch ook aan een vage kennis niet of ze starfishen dan wel bdsm-praktijken bezigen - en in welke rol dan. :unsure:
Ik snap echt niet waarom we moeten weten of iemand bi of gay is. Als je gewoon iemand tegen komt (professioneel of in de vrije tijd of wat dan ook) vraag je je toch niet direct af wat die zijn seksuele geaardheid zou zijn. Maar als ze bi of homo zijn moeten we dat dan opeens wel weten natuurlijk. Dat komt voor mij over dat we dan die persoon anders moeten gaan bekijken en wie weet ons wel voorbereiden,want wie weet voelen we straks wel iets en zegt die "ik heb nog 2 duimen". Precies alsof bi's of homo's opeens bij de vleet andere mannen gaan verkrachten. Moest iedereen zo openminded zijn als ze pretenderen te zijn dan heeft iedereen iets van "en waarom moet ik dat weten?" bij het nieuws dat x of y een andere seksuele voorkeur heeft.

Dat lopende onderzoek is officieel zo. Die quotes komen uit artikels, zijn niet van mij he.
Niet "nergens op gebaseerd."
(Ter verduideling, ik beweer niet dat hij daarvoor schuldig zal bevonden worden, maar het ging toen over de gevolgen voor de publieke opinie.)

Je wilt er dan zelf nog iets aan breiden wat het alleen nog erger zou maken. Over fantasie gesproken.

Hier staat dat ook zo vermeld he (ref. die quotes):
Wat er staat:
Rond dezelfde periode ontving het parket van Antwerpen een brief waarin, volgens onze informatie, een moeder haar bezorgdheid uitte over het gedrag van Conner Rousseau ten aanzien van haar 17-jarige zoon. Meer bepaald over berichten die tussen de twee zouden zijn uitgewisseld.
Wat jij er van maakt:
Weet wel de mogelijke slachtoffers nu door zijn toedoen.
mensen die zelf eens iets meemaakten durven iemand anders al eens iets aan te doen.

Ranzig wat jij er van maakt. Intussen ook nog hetgeen hij meemaakte minimaliseren en net niet ontkennen.
En dan durven beweren dat ik insinuaties maak en er dingen aanbrei - faut le faire.

Op die vragen ken je het antwoord.
Als iemand schrijft "naar mijn gevoel" of "ik ben de mening toegedaan" of "ik denk", dan is dat een persoonlijke mening, afgetoetst als ervaringsdeskundige (in het geval van @MiniJeffrey) en/of als persoonlijke interpretatie op de feiten.

Zolang die persoonlijke standpunten niet worden voorgesteld als algemeen geldende waarheden, zie ik echt niet in waarom hier telkens opnieuw iemand moet worden aangevallen wanneer een persoonlijk standpunt naar voren wordt gebracht.
Waarom die persoon dan "aangevallen" wordt is omdat het dan gewoon niet thuis hoort binnen P&A. Dit is een serieus discussie-forum.
Hier is geen ruimte voor "Naar mijn gevoel is Van Grieken een neonazi." Of "Naar mijn gevoel is Conner een communist."

Als we hier de ruimte gaan scheppen om alles maar op tafel te gooien zolang je er "naar mijn gevoel" voor schrijft, dan gaat het hier heel snel zoals Facebook, twitter, ... uitzien.

Wat er staat:

Wat jij er van maakt:

Ranzig wat jij er van maakt.
Nu zit je expres zaken te mixen hè.

Jij zei dit op dat onderzoek:
"En opnieuw, jij weet wanneer de vermeende feiten plaatsvonden? Bron graag, we weten niet meer dan dat hij waarschijnlijk 20-something geweest zou zijn. Jij maakt er een dertiger van, pure verzinsels."

Ik zei dat kan niet want die jongen is nu 17 jaar zoals het in de kranten staat, dan moet die nog jonger geweest zijn volgens uw stelling als C. jonger moet geweest zijn he. Ge hebt het zelf erger zitten maken dan het is.

Nu zit je expres zaken te mixen hè.

Jij zei dit op dat onderzoek:
"En opnieuw, jij weet wanneer de vermeende feiten plaatsvonden? Bron graag, we weten niet meer dan dat hij waarschijnlijk 20-something geweest zou zijn. Jij maakt er een dertiger van, pure verzinsels."

Ik zei dat kan niet want die jongen is nu 17 jaar zoals het in de kranten staat, dan moet die nog jonger geweest zijn volgens uw stelling als C. jonger moet geweest zijn he. Ge hebt het zelf erger zitten maken dan het is.
Heb jij gezegd wat ik quote of niet? Daar begon het hele gesprek mee.
Van dat artikel weten we enkel dat er iemand 17 was, en niet Rousseau. Of dat was wanneer het gesprek plaatsvond of nu is niet te bepalen uit die ene zin.

Laatst bewerkt:
Heb jij gezegd wat ik quote of niet? Daar begon het hele gesprek mee.
Van dat artikel weten we enkel dat er iemand 17 was, en niet Rousseau. Of dat was wanneer het gesprek plaatsvond of nu is niet te bepalen uit die ene zin.
"Rond dezelfde periode ontving het parket van Antwerpen een brief waarin, volgens onze informatie, een moeder haar bezorgdheid uitte over het gedrag van Conner Rousseau ten aanzien van haar 17-jarige zoon. Meer bepaald over berichten die tussen de twee zouden zijn uitgewisseld."

Dat leest eerder als is 17 jaar.
(Diezelfde periode is nog maar vanaf begin dit jaar.)

En anders is het slecht geformuleerd, had men de ondertussen werkelijke leeftijd moeten meegeven.
Of sowieso een betere kadering.

Soit, den deze gaat een tourke fietsen.

Laatst bewerkt:
"Rond dezelfde periode ontving het parket van Antwerpen een brief waarin, volgens onze informatie, een moeder haar bezorgdheid uitte over het gedrag van Conner Rousseau ten aanzien van haar 17-jarige zoon. Meer bepaald over berichten die tussen de twee zouden zijn uitgewisseld."

Dat leest eerder als is 17 jaar.
(Diezelfde periode is nog maar vanaf begin dit jaar.)

En anders is het slecht geformuleerd, had men de ondertussen werkelijke leeftijd moeten meegeven.
Of sowieso een betere kadering.

Soit, den deze gaat een tourke fietsen.
Wat denk je nu zelf? Met alle onzekerheid, vaagheid roddels en geruchten? Dat net die ene zin woord voor woord feitelijk correct is?
Je hebt gelijk dat men beter mag formuleren maar dat wil toch niet zeggen dat je zelf alles moet fantaseren?

Nu worden ze wat gedwongen om ofwel volledig te blijven zwijgen over de onbewezen geruchten en nu wel mee te werken aan georkestreerd positief mediaverhaal van een politieker
Dat heel veel politici tactisch alles afwegen vooraleer ze communiceren is zeker een feit.
De Jambers-reportage over Bart De Wever destijds, tijdens de verkiezingszondag, was daarin zeer verhelderend.

Uw uitgangspunt dat de media mogelijks gedwongen worden om 'mee te werken' aan een positief verhaal van een politieker is lang niet zo vergezocht (ook al vind ik het persoonlijk verwerpelijk wanneer anderen 'gebruikt' worden uit eigenbelang).

Feit is sowieso dat Conner de enige is die de waarheid kent.
Als hij achteraf kan aantonen dat alle geruchten over hem kaderen in een lastercampagne en dat hij zelf niks op zijn kerfstok heeft, dan komt hij er zeer zeker positief uit en heeft hij de media tactisch gezien wel zeer goed bespeeld.

Wat er staat:

Wat jij er van maakt:

Ranzig wat jij er van maakt. Intussen ook nog hetgeen hij meemaakte minimaliseren en net niet ontkennen.
En dan durven beweren dat ik insinuaties maak en er dingen aanbrei - faut le faire.
StevenP, jij hebt wel een heel dominante stijl van praten hé op dit forum, waar je blijkbaar ook nog makkelijk mee wegkomt hier?
Voor alle duidelijkheid:

Een internet- of discussieforum, meestal gewoon forum is een online discussieruimte tussen verschillende gebruikers. Deze gebruikers plaatsen berichten en kunnen 'asynchroon' met elkaar overleggen; de bijdragen worden gearchiveerd en de discussie kan over een langere periode verdergaan.

Er staat echt nergens in de omschrijving van een forum dat alle gebruikers dezelfde mening moeten hebben volgens mij ;-)

Als we hier de ruimte gaan scheppen om alles maar op tafel te gooien zolang je er "naar mijn gevoel" voor schrijft, dan gaat het hier heel snel zoals Facebook, twitter, ... uitzien.
Akkoord, maar er is nog altijd een verschil tussen iemand die beweert "ik denk dat hij iets gehad heeft met een minderjarige, maar ik heb het maar van horen zeggen", dan "afgaande op mijn eigen ervaring en leefwereld, vermoed ik dat hij nog aan het struggelen is en waarschijnlijk bi is".

Het eerste is bij de haren getrokken, terwijl het andere relevant kan zijn in de context van de discussie.

veel te selectieve quote die foutief doet uitschijnen dat De Morgen waarde hecht aan de roddels
Wat denk je nu zelf? Met alle onzekerheid, vaagheid roddels en geruchten? Dat net die ene zin woord voor woord feitelijk correct is?
Je hebt gelijk dat men beter mag formuleren maar dat wil toch niet zeggen dat je zelf alles moet fantaseren?

Als meerdere kranten het zo neerpennen... ik lees dat als is en niet was.
Ja er zijn roddels en geruchten en ... maar over die effectieve onderzoeken zullen al wel meer details gekend zijn.
---
Daarboven was er verwarring peins ik tussen 2 quotes van me in 1 post die gemixt werden.
Eén quote sloeg op slyke haar post, ging over de 17 jarige (ref. de effectieve onderzoeken waarvan we weten 17 jaar.)

Een andere quote over een stukje uit het filmpje van C.
Enige negatieve insteek zal weggezet worden als meedoen met de roddels, precies of enkel het positieve mag belichaamd worden.
Er hangt gewoon een vreemde sfeertje rond, en teveel toeval, dan weer en ...

Een zoveelste politieker betrokken bij een schandaal. Ik zou er niet meer van verschieten.
(Sihame begon ook zo. Eerst zo wat kleine geruchtjes, dan haar eigen promoten in video's en ontkennen, zelfs beweren dat zij slachtoffer was.
Maar goed, C. is Sihame niet.)
Ik bekijk het mss te cynisch.
Maar de totale zaak en wat er nog circuleert, al zal er ook veel fake tussenzitten. Dunno, zodanig geöganiseerde laster, lijkt ook weer absurd.

Soit zoals De Morgen het formuleert:
Het is moeilijk om de timing van de coming-out van Conner Rousseau los te zien van andere gebeurtenissen.
Die verhalen gaan vaak al een jaar of langer mee. Omdat de ‘roddels’ soms erg specifiek en gedetailleerd zijn en er mogelijk sprake is van strafbare feiten, trekken verschillende redacties op onderzoek, met uiteraard ook vragen om bevestiging en ontkenning bij de politicus.

Soit. Ik laat het hierbij. We zien wel.

Als meerdere kranten het zo neerpennen... ik lees dat als is en niet was.
Ja er zijn roddels en geruchten en ... maar over die effectieve onderzoeken zullen al wel meer details gekend zijn.
---
Daarboven was er verwarring peins ik tussen 2 quotes van me in 1 post die gemixt werden.
Eén quote sloeg op slyke haar post, ging over de 17 jarige (ref. de effectieve onderzoeken waarvan we weten 17 jaar.)

Een andere quote over een stukje uit het filmpje van C.
Enige negatieve insteek zal weggezet worden als meedoen met de roddels, precies of enkel het positieve mag belichaamd worden.
Er hangt gewoon een vreemde sfeertje rond, en teveel toeval, dan weer en ...

Een zoveelste politieker betrokken bij een schandaal. Ik zou er niet meer van verschieten.
(Sihame begon ook zo. Eerst zo wat kleine geruchtjes, dan haar eigen promoten in video's en ontkennen, zelfs beweren dat zij slachtoffer was.
Maar goed, C. is Sihame niet.)
Ik bekijk het mss te cynisch.
Maar de totale zaak en wat er nog circuleert, al zal er ook veel fake tussenzitten. Dunno, zodanig geöganiseerde laster, lijkt ook weer absurd.

Soit zoals De Morgen het formuleert:
Het is moeilijk om de timing van de coming-out van Conner Rousseau los te zien van andere gebeurtenissen.
Die verhalen gaan vaak al een jaar of langer mee. Omdat de ‘roddels’ soms erg specifiek en gedetailleerd zijn en er mogelijk sprake is van strafbare feiten, trekken verschillende redacties op onderzoek, met uiteraard ook vragen om bevestiging en ontkenning bij de politicus.

Soit. Ik laat het hierbij. We zien wel.
Een superselectieve quote, hè. De Standaard zegt ongeveer hetzelfde, en dat artikel kan ik wel helemaal lezen. Dus ik kan al raden hoe je gequoot hebt uit De Morgen.

Dat je de coming-out niet los kunt zien van de andere dingen, staat vast. Daar hoef je niet meer achter te zoeken, dat zegt Conner zelf ook. Hij is opgejaagd door die roddelblogs, zegt hij zelf. En op sociale media wordt het gebrek aan factchecking ook uitgebuit op die manier door mensen die er munt uit willen slaan. Of het nu gebeurd is of niet, daar spreek ik me nog niet eens over uit.

In dit artikel leggen ze uit waarom ze niks geschreven hadden tot nu toe: het eerste onderzoek was lopende, ze waren aan het kijken of er überhaupt een reden was om te vervolgen, en de journalisten hebben Conner toen ook geïnterviewd. Een goeie journalist oordeelt dan om het nog niet te publiceren. Terecht, want er bleek niks van aan. 7 jaar, 17 jaar of 87 jaar, het is niet gebeurd. Ze schrijven er nog bij dat de aanklacht door een journalist is ingediend, en ze daarom nog extra voorzichtig waren.

Toen kwam het tweede. Zelfde reactie: niet publiceren. Maar de geruchten begonnen wel aan te zwellen, en doordat iedereen gaat denken "waar rook is is vuur", begint dat een eigen leven te leiden. Maar nog altijd publiceren fatsoenlijke kranten die geruchten niet. En dàn komt Rousseau zelf met een uitleg waarin hij het heeft over roddels en zich opgejaagd voelen. Dan de twee ergste stukken tot nu toe in PNWS en 'tScheldt: "Ook daarover berichtten we niet, omdat erover schrijven onvermijdelijk inhield dat we aandacht zouden schenken aan artikels over roddels en geruchten waarvoor wij geen feitelijke basis vonden."

Ja, dan moeten de kranten natuurlijk die roddels een beetje duiden, want anders weet helemaal niemand waarover het gaat. Ik heb zelf de indruk dat in "de echte wereld" nu al heel veel mensen niet weten waarover het gaat, waardoor ik het dus een domme zet vind om ze aan te halen. Veel mensen vallen uit de lucht en denken dat dit alleen draait om een coming-out: gay, so what?

Dus volgens mij heb je belachelijk selectief gequoot uit een betaalartikel, en gaat het daarin net over dat ze niét ingaan op de roddels.

StevenP, jij hebt wel een heel dominante stijl van praten hé op dit forum, waar je blijkbaar ook nog makkelijk mee wegkomt hier?
Voor alle duidelijkheid:

Een internet- of discussieforum, meestal gewoon forum is een online discussieruimte tussen verschillende gebruikers. Deze gebruikers plaatsen berichten en kunnen 'asynchroon' met elkaar overleggen; de bijdragen worden gearchiveerd en de discussie kan over een langere periode verdergaan.

Er staat echt nergens in de omschrijving van een forum dat alle gebruikers dezelfde mening moeten hebben volgens mij ;-)
Ik zou Steven zijn post eens opnieuw lezen en dan die van u.
Waar zie jij een link?

Een mening is niet hetzelfde als iets verzinnen en onwaarheden te verspreiden.

Zeer interessant achtergrondartikel maar achter een betaalmuur. Onder meer het bedrag dat gevraagd wordt, wordt uitgelegd.
Enkele quotes:
Eerst dacht hij: ik post het gewoon op Instagram. Maar dan zouden die paar zinnen minstens vijftig vragen oproepen. Daarom besliste hij om erover te praten in een interview.
Dat was zo vaag dat mensen zich nu afvragen of hij ook verliefd kan worden op tuinkabouters.
“Dat geeft toch aan hoe hard hij ermee worstelt? De vlotte, zelfverzekerde partijvoorzitter kwam plots amper nog uit zijn woorden.
Over de roddels en geruchten in rioolmedia en Twitter die gretig gedeeld worden, ook door reguliere media:
We zijn aan het doordraaien en ik vrees dat er pas een kentering komt als een bekende mens fysiek of mentaal volledig crasht. Ik doel nu niet op Rousseau, maar als dit zo doorgaat, gebeuren er drama’s.”
Voor meer nuance kan ik het interview aanraden.

Terug
Bovenaan