Conner Rousseau komt uit de kast

Dit topic is afgesplitst. Zoals steeds worden hier geen loze insinuaties of het verspreiden van fake news geduld. In dit geval zeker omdat dat ook nog eens gevoelig ligt voor andere slachtoffers. Het kan gaan over feiten, niet over roddels. Baggersites worden dus ook niet gedeeld. Hier wordt streng tegen opgetreden.

Conner Rousseau is uit de kast gekomen, naar eigen zeggen is dat vervroegd gebeurd door een 'heksenjacht' op hem:

Een aparte kronkel in het verhaal, is het feit dat zijn coming-out op social media gebeurt, maar hij een uitgebreider interview met Eric Goens op voorhand heeft opgenomen. Dat interview wordt nu tegen betaling aangeboden aan de nieuwsoutlets. Voorlopig hebben HLN en VRTNWS al laten weten niet te betalen voor informatie, omdat de Conner zelf openbaar toegankelijk is.

Ondertussen wordt het filmpje ook gratis aangeboden door de partij Vooruit.

De usual suspects van websites zijn al veroordeeld voor hun foutieve informatie. Die weg gaan we hier zéker niet op. De "geruchten" over pedofilie zijn niet eens geruchten, maar "wat als"-scenario's over grensoverschrijdend gedrag.

Er zijn twee klachten, waarvan eentje ingediend door een journalist namens een 17-jarige, waar na onderzoek geen strafbare feiten zijn gepleegd, dus die is geseponeerd. Een tweede klacht, in Antwerpen, gaat over een moeder die een klacht indient over Instagramberichten naar haar zoon. Dat onderzoek loopt nog, maar bevat volgens de woordvoerder "volstrekt foutieve zaken".

Laatst bewerkt:
Het enige erge in dit verhaal vind ik volgende.
Coming out maar toch proberen een centje der aan te verdienen. Politieker zijn is een arm beroep :)
https://www.hln.be/binnenland/de-ou...t-openhartige-video-over-geaardheid~ad49eb72/
De video werd tegen betaling aangeboden aan deze redactie en ook aan andere mediahuizen. We hebben uit principe besloten niet voor het interview te betalen, omdat het een afgewerkt ‘interview’ was met een Vlaamse politicus die je wekelijks op televisie ziet, die door onze journalisten geïnterviewd wordt en bekendstaat voor zijn toegankelijkheid, maar waarbij we hem zelf geen vragen konden stellen. Hij verspreidt de boodschap zelf op zijn sociale media en biedt het zo aan heel Vlaanderen aan.

Ik was niet bij de jongetjes in kwestie alleszins dus kan het zelf niet bewijzen. Dat gij het ervan krijgt laat mij koud tbh.
Ik zeg niet dat je het moet bewijzen, ik zeg dat je duidelijk moet communiceren. Nog altijd ga je niet in op vragen die je gesteld zijn. Stoere laatste zin trouwens.

[Edit] En nogmaals, voor alle duidelijkheid: ik zit hier niet blind te roepen dat het allemaal niet kan of dat er niks van aan is (dat zullen we na verloop van tijd wel zien) maar het gaat me puur over de ergerlijke manier van debatteren.

Gemiste kans. Als je dan zo'n grote video errond maakt, doe dat dan als ondersteuning voor andere holebi's die uit de kast willen komen om ze te steunen en ondersteunen. Het lijkt nu heel hard op de grote Conner Rousseau show met heel veel 'me me me' erin.

Ik snap overigens niet wat het punt is van zo'n coming out? Een eenvoudige Instagram post met 'Im gay!' was veel beter geweest. Het emotionele dramasausje erover met die video, ik weet het niet. 't Is allemaal politiek geïnspireerd, niets is toeval op dat gebied.

Spijtig, zijn startschot als gay/bi rolmodel wel goed gemist.

In dat artikel op VRT NWS staat er toch dat er al weet is van 2 meldingen, over mogelijk ongepast gedrag t.o.v. 17-jarige jongens?
Pas op, ik ben ook geen voorstander van trial by media hoor. Zolang er geen duidelijkheid over is, hoeft daar niet over geroddeld te worden in de pers. Er is geen klacht ingediend, en het feit dat de eerste melding gebeurde door een journalist is ook opvallend.

Maar bon, door zijn eigen filmpje gaan die geruchten nu wel meer belangstelling krijgen, uiteraard. Ik wist daar bv. nog niks van, nu wel.
Ik ga ervan uit dat hij dit zelf toch ook moet beseffen, dus ik stel me ernstig de vraag wat de motivatie is achter dit filmpje.

Vreemd.

Connor Rousseau heeft zijn coming-out als biseksueel zonet gedeeld. Het is best een mooi gesprek. Jammer dat het eigenlijk een beetje geforceerd is geweest door de speculaties van de afgelopen weken.

Ik wist niet meteen waar dit het beste thuis hoort, maar ik post het hier even.

edit: biseksueel is misschien niet het juiste woord dat ik heb gekozen. Rousseau zelf zegt: “Ik weet niet wat ik ben. Ik val minstens op de twee”.

Ik worstel vooral met het woord strugglen :unsure:

Ik verspreid geen roddels dus moet juist niks bewijzen. Jullie weten waar ze staan.

VTM (Hannelore) brengt live in het nieuws dat er nog andere roddels circuleren over hem.
Gaan we Hannelore dan ook aanvallen omdat ze dit zegt?

Telkens iemand hier verwijst naar iets wat op heel wat andere plaatsen te lezen valt, wordt er op de man gespeeld en komen er talloze pagina's nutteloze discussie over één of ander forumlid dat zogezegd zijn boekje te buiten gaat.
Triest.

Deze video is er gekomen omwille van die roddels. Punt.
Als je gay, bi of pan bent, annno 2023, hoef je daarover geen video in te blikken met een topjournalist.
Who bloody cares wat jouw geaardheid is, ook al ben je een publiek figuur?

En als die andere roddels niet terecht zijn, dat hij ze dan maar onmiddellijk weerlegt in die video.
Heeft hij op z'n minst een goede reden om zo'n video de wereld in te sturen.

Bah wat kan ik me ergeren aan onze politici (niet enkel Rousseau).
Veel te veel idolatrie, veel te weinig inhoud en oplossingen.

VTM (Hannelore) brengt live in het nieuws dat er nog andere roddels circuleren over hem.

Telkens iemand hier verwijst naar iets wat op heel wat andere plaatsen te lezen valt, wordt er op de man gespeeld en komen er talloze pagina's nutteloze discussie over één of ander forumlid dat zogezegd zijn boekje te buiten gaat.
Triest.

Als je gay, bi of pan bent, annno 2023, hoef je daarover geen video in te blikken met een topjournalist.

En als die andere roddels niet terecht zijn, dat hij ze dan maar onmiddellijk weerlegt in die video.

Inderdaad, en zoals ik hierboven al schreef: hij weet toch 100% dat dit opgepikt zal worden door de media?
Het filmpje, en uiteraard daarbij de meldingen. Dus zoals De Vadder zegt op vrt nws:
Het komt een beetje over als een vlucht vooruit om de hele discussie over de meldingen voor te zijn.

Zou me niet verbazen als er meer naar buiten komt binnenkort...

Ineens veel op tilt.
Al ben je geen fan van iemand, niet zomaar even mee aan de pedoverwijten doen. Een leven mee compleet kapotmaken is er ook over als het onterecht blijkt te zijn.

De onderzoeken zijn dus echt, eentje afgeschoten, eentje is dan nog lopende?

Uiteindelijk zitten er her en der ook figuren hun eigen verhaal te doen. Random verhalen op twitter.
Zoals deze, maar gaat dan louter over grensoverschrijdend, niets seksueels.
Als je iets naar onder scrollt zegt ze
"Ik heb ondertussen in dm's ook al berichten gekregen over dat anderen dit ook al gezien hebben..."

(Als je zoiets openbaar zegt, zeker over een gekend figuur, moet je goed weten wat de gevolgen kunnen zijn, en echt iets achter de hand hebben, anders kan je het wel eens heel bijzonder lastig krijgen.
Mss is ze ook gewoon gek, vanalles zit op twitter.)

Laatst bewerkt:
Nee, maar we zouden Hannelore wel 'aanvallen' als ze met van die vage statements komt genre 'hmmmm... vreemd... toevallig...' en verder niks en dan ook geen antwoord geeft op vragen om verduidelijking. Opnieuw: ik zeg niet dat er sowieso niks aan de hand is (dat kan ik niet weten namelijk) maar is het nu zo moeilijk om op dit forumgedeelte gewoon klare wijn te schenken?

Neutraal zeggen dat er meldingen zijn (wat er hier nog doen, die niet worden 'aangevallen') is trouwens nog iets anders dan zo onder water wat komen doen alsof het allemaal klopt, die meldingen, om dan de vermoorde onschuld te spelen wanneer er op gereageerd wordt.

Dat is jouw mening en dat kan je en ga je nooit kunnen bewijzen, tenzij hij het zelf vlakaf zegt. Punt.

Waarom moet hij zaken gaan weerleggen waarvoor nog niet eens klacht is ingediend? Dat zou politiek gezien pas dom zijn. Als elke politicus zich publiek moet gaan verantwoorden voor roddels dan kunnen we een hele staatszender aan het fenomeen gaan wijden.

Jij hebt trouwens niet te beslissen of dit nu een goede reden is om zo'n video te maken of niet. Als hij vindt dat dit de beste manier is om dit publiek te maken, dan is dat zijn recht. Ik ben ook geen groot fan van de video, maar als hij dat zo wilde dan moet hij dat maar weten.

Met die video (is dat echt nog nodig in 2023?) vergroot je wel de aandacht naar de roddels en meldingen , ik vind dat echt geen goeie zet ma bon. Aandacht willen zeker.

Ik snap overigens niet wat het punt is van zo'n coming out? Een eenvoudige Instagram post met 'Im gay!' was veel beter geweest.

Who bloody cares? Blijkbaar enorm veel mensen hè, afgaande op sociale media.
Veel reacties die er nu komen, zelfs losstaande van de beschuldigingen die er zijn, tonen nogmaals aan dat er anno 2023 juist wél nog nood is aan een coming-out. Hoe jammer dat ook mag zijn.

Er wordt al jaren achter Rousseau zijn rug geroddeld over zijn geaardheid, met de wildste verhalen erbij. Als een coming out video anno 2023 niet nodig is, dan zijn die roddels uiteraard ook niet nodig anno 2023. Het is als uiteraard erg zwaar als er voortdurend achter je rug gepraat en gespeculeerd wordt, terwijl je eigenlijk zelf nog alles aan het onderzoeken bent.
In het topic van heteronormativiteit zijn al verschillende gesprekken gevoerd over waarom zulke zaken nog gebeuren, met vaak schrijnende cijfers over agressie tegen holebi's en hun mentale moeilijkheden. Echte acceptatie is nog ver weg.

Een coming-out van een bekend figuur kan echt wel veel mensen helpen die hiermee worstelen. Moesten die beschuldigingen niet achter de schermen meespelen, zou dit gewoon een deftige video zijn met verhalen en gevoelens die voor veel mensen herkenbaar zijn.

Daarnaast doe je een coming-out zoals je dat zelf wil, niet zoals de maatschappij wil dat je dit doet. En dat is misschien nog het belangrijkste van allemaal. Het gaat over het delen van een belangrijk, vaak tot dan geheim, deel van je identiteit. Je mag echt wel zelf beslissen wat je daarmee doet.

Triestig hoe het met de media gesteld is, als dit moet het eerste punt zijn in het nieuws. Ik zal niet voor of tegen Rousseau stemmen omwille van zijn geaardheid maar wel omwille van zijn standpunten. Net zoals ge een collega kunt waarderen omwille van zijn/haar werk ongeacht ras of geaardheid of wat dan ook.

Veel reacties die er nu komen, zelfs losstaande van de beschuldigingen die er zijn, tonen nogmaals aan dat er anno 2023 juist wél nog nood is aan een coming-out. Hoe jammer dat ook mag zijn.

Er wordt al jaren achter Rousseau zijn rug geroddeld over zijn geaardheid, met de wildste verhalen erbij. Als een coming out video anno 2023 niet nodig is, dan zijn die roddels uiteraard ook niet nodig anno 2023. Het is als uiteraard erg zwaar als er voortdurend achter je rug gepraat en gespeculeerd wordt, terwijl je eigenlijk zelf nog alles aan het onderzoeken bent.
In het topic van heteronormativiteit zijn al verschillende gesprekken gevoerd over waarom zulke zaken nog gebeuren, met vaak schrijnende cijfers over agressie tegen holebi's en hun mentale moeilijkheden. Echte acceptatie is nog ver weg.

Een coming-out van een bekend figuur kan echt wel veel mensen helpen die hiermee worstelen. Moesten die beschuldigingen niet achter de schermen meespelen, zou dit gewoon een deftige video zijn met verhalen en gevoelens die voor veel mensen herkenbaar zijn.

Daarnaast doe je een coming-out zoals je dat zelf wil, niet zoals de maatschappij wil dat je dit doet. En dat is misschien nog het belangrijkste van allemaal. Het gaat over het delen van een belangrijk, vaak tot dan geheim, deel van je identiteit. Je mag echt wel zelf beslissen wat je daarmee doet.

Ik zie het probleem ook niet, heel veel bekende gezichten doen het en plein publiek en als het voor één iemand nuttig geweest is, is de opzet al geslaagd. Een andere politieker die hem voorging onlangs was Chris Janssens van het VB heeft het ook gedaan, een week lang in de gazet en nu spreekt niemand er meer over.

De andere zaken die rondgaan zijn zorgwekkender maar bon dat wordt onderzocht en zolang daar niets van vrij gegeven wordt, kan men daar best niet te veel over speculeren.

Nee, maar we zouden Hannelore wel 'aanvallen' als ze met van die vage statements komt genre 'hmmmm... vreemd... toevallig...' en verder niks en dan ook geen antwoord geeft op vragen om verduidelijking. Opnieuw: ik zeg niet dat er sowieso niks aan de hand is (dat kan ik niet weten namelijk) maar is het nu zo moeilijk om op dit forumgedeelte gewoon klare wijn te schenken?

Neutraal zeggen dat er meldingen zijn (wat er hier nog doen, die niet worden 'aangevallen') is trouwens nog iets anders dan zo onder water wat komen doen alsof het allemaal klopt, die meldingen, om dan de vermoorde onschuld te spelen wanneer er op gereageerd wordt.

Ik volg de stelling dat iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen.
Maar ook al brengt VTM (en VRT blijkbaar ook) neutraal dat er 'andere roddels' circuleren, is dat dan deontologisch wel verantwoord?
Zo voedt men nog meer de roddels en gaat men bovendien nog meer diegenen die nog totaal niet op de hoogte waren, gaan aansporen om online informatie te gaan opzoeken (wat je gemakkelijk kan terugvinden).

Dat is jouw mening en dat kan je en ga je nooit kunnen bewijzen, tenzij hij het zelf vlakaf zegt. Punt.
Ja, omdat in onze huidige samenleving het totaal niet meer nodig is om onder die vorm een coming-out te doen.
Vermeld het gewoon even terloops, maar je hoeft er echt geen 'hot item' van te maken onder de vorm van een geregisseerde video.

Wel, dan had ik op z'n minst gehoopt dat de huidige maatschappij toch meer geëvolueerd zou zijn.
Of iemand hetero, gay, bi, pan, trans, ... is, zou voor niemand nog een issue mogen zijn en dus effectief moeten aanzien worden als een 'who bloody cares'.
Ik vind het trouwens ook erg dat er nog altijd iets bestaat als 'uit de kast moeten komen', alsof een hetero ook eerst een verklaring zou moeten afleggen dat hij op het andere geslacht valt.
Door zo'n geregisseerde video in elkaar te steken, weet ik niet of je daar echt veel andere mensen (die niet die mogelijkheid hebben) er echt mee helpt.
En voelde hij al de noodzaak, kon een eigen opgenomen selfie-video ook gewoon volstaan.

Maar ook al brengt VTM (en VRT blijkbaar ook) neutraal dat er 'andere roddels' circuleren, is dat dan deontologisch wel verantwoord?
Ik zie niet in waarom ze dat niet zouden mogen brengen, zolang dat op een neutrale manier gebeurt en ze niet gaan zeggen of insinueren 'hij komt nu met die video naar buiten dus de geruchten zullen wel kloppen' of weet ik veel. Maar goed ja, of de media dat nu moet brengen of niet, daar mag iedereen een andere mening over hebben. Ik ben het zelf ook lang niet altijd eens met de media, zoals mensen die meelezen in de Reuzegom topics en de COVID topics van vroeger wel zullen weten.

Ja, omdat ik in onze huidige samenleving het totaal niet meer nodig is om onder die vorm een coming-out te doen.
Vermeld het gewoon even terloops, maar je hoeft er echt geen 'hot item' van te maken onder de vorm van een geregisseerde video.
Maar wat jij vindt doet er toch niet toe? In een ideale wereld moet je daar niks van zeggen en kleeft daar ook geen label op. In mijn ideale wereld maalt daar niemand om, om wat nu precies de geaardheid is van een persoon. Maar zoals al gezegd: als je maar gewoon kijkt naar de reacties (en dan bedoel ik dat zowel in de positief zin als -helaas- in de heel negatieve zin) dan zijn we gewoonweg nog niet op dat punt. Een heel bekend figuur dat dan publiek over zulke zaken praat kan wel degelijk mensen helpen.

Voorts is dat zoiets persoonlijks dat ik het verkeerd vind om te gaan dicteren hoe iemand een coming out mag doen. Voor de ene persoon is dat tussen pot en pint op een zaterdagavond, voor de andere met een video, voor nog iemand anders een terloops bericht, ... Dat moeten zij zelf maar beslissen.

Ik vind het toch naief om te denken dat dit gewoon een coming out is. Het is een politieker, die kan je niet vertrouwen.
Dat dat filmpje zo professioneel opgenomen is (en zo lang duurt) stoort me om een of andere reden ook.
+ eigenlijk is het niet eens coming out, want hij zegt dat hij het zelf eigenlijk nog niet goed weet allemaal.

Triestig hoe het met de media gesteld is, als dit moet het eerste punt zijn in het nieuws. Ik zal niet voor of tegen Rousseau stemmen omwille van zijn geaardheid maar wel omwille van zijn standpunten. Net zoals ge een collega kunt waarderen omwille van zijn/haar werk ongeacht ras of geaardheid of wat dan ook.

Ik heb al spijt dat de media mijn 'click' gewonnen hebben voor zo'n artikel.
Artikels met meer clicks krijgen vervolgens ook meer aandacht (ah ja, want de lezers/kijkers willen duidelijk meer van dat).

Maar wat jij vindt doet er toch niet toe?
Ik ben grotendeels akkoord met de inhoud van uw post, maar waarom moeten die persoonlijke aanvallen er altijd bij?
Een forum is een verzameling van persoonlijke meningen, die we zo goed als mogelijk proberen staven met feiten, waar dit mogelijk is.

Terug
Bovenaan