Conflict Amerika - Venezuela

Eigenlijk denk ik in deze zaak met de ontvoering van Maduro aan een paar zaken: onrechtmatig verkregen bewijs telt niet voor een rechtbank, eigenlijk is de kidnapping van Maduro hetzelfde Kidnappen ≠ dagvaarden . . . die man staat binnenkort voor een rechter: onvrijwillig, als de rechter fatsoen heeft stuurt hij Maduro naar huis met de excuses van de (onbevoegde) rechtbank.
Maduro zal zijn les geleerd hebben en weten dat hij zich nergens kan verstoppen!
De enige andere mogelijkheid is dat Maduro overgeleverd wordt aan het Internationale Strafhof in Den Haag.

Wat onaanvaardbaar is als Poetin het zou doen (Zelensky kidnappen en berechten voor een rechtbank in Rusland), wordt geen recht omdat wij het doen.
Als Maduro voor een openbare rechtbank komt en die rechter zich onbevoegd verklaard, dan zal hij gewoon verdwijnen naar een dark site. Geen schijn van kans dat deze nog levend een stap in Venezuela zet.
Ergens wel tevreden dat Trump real politic terug op de agenda zet en ik hoop dat ze in Brussel opletten.

Conflict was ook wel een testje tussen russische tech en amerikaanse tech.
https://www.eurasiantimes.com/after...-missiles-in-venezuela-to-counter-us-threats/

Het S-300 systeem was niet opgewassen tegen tomahawks blijkbaar (America! fuck yeah! site wel)

https://www.wearethemighty.com/feature/autopsy-venezuela-s-300vm/
The S-300 was designed as a mobile system to protect Russia’s widely dispersed locations, from military bases to villages, across varied terrain and climate. But Russia is a place where the horizon can be flat for two hundred miles, and you can see a bomber climbing to altitude from three area codes away. Venezuela is a little different; it is a rugged mess of coastal mountains and deep valleys that make line-of-sight targeting near impossible.

The U.S. Navy flight planners aren’t idiots; these are the best of the best, so they routed the Tomahawk swarms through the valleys, using the mountains as a physical shield in a tactic known as Nap of the Earth flight.

By the time Venezuela’s S-300VM batteries at La Carlota detected the inbound wave, the missiles were most likely popping up over the tree line… less than ten seconds from impact.

Als Trump de Venezolanen niet meekrijgt dan staan ze er volgens mij toch niet goed voor.

Rodrigues geeft op dit moment al aan niet achter de Amerikanen te staan (in tegenstelling tot in Trump's alternatieve realiteit, een plaats waar hij nog al heel graag rondhangt).
En zelfs dan, met Rodrigues alleen gaat hij er niet komen, want blijkbaar heeft het leger daar redelijk wat macht en is de bevolking redelijk goed bewapend, die gaat hij moeten mee krijgen.

Een bevolking die niets heeft en moet leven van wat ze altijd heeft gekregen van het regime (voedselpakketten etc). Voor of tegen het regime, ze hingen er wel van af!

Zowat alle ingrediënten voor een Vietnam V2.0, guerrilla warfare, veel jungle, tropisch klimaat (nu nog droog, in mei start daar het regenseizoen), redelijk goed gewapende burgerbevolking en mogelijks een leger dat er niet voor terugdeinst hun uniformen uit te doen en zo te vechten, en dan nog het potentieel van twee grote andere mogendheden die het wel leuk zouden vinden dat Amerika daar weer helemaal in getrokken wordt, en dus wat onderhandse steun zouden kunnen geven (Rusland en China).
Trekt wel heel erg hard op Vietnam en daar was dat alvast niet zo goed gelopen voor de US, militaire overmacht of niet!

De Venezolanen waren misschien geen fan van Maduro, maar ik denk dat ze nog minder fan zijn om al hun olie terug aan de US te geven.
Bovendien is dit heel erg goed voor het regime zelf want als ze de eerste woelige fase van dit conflict kunnen overwinnen dan zal de tijd in hun voordeel spelen. Maduro heeft zijn bevolking lang voorbereid op mogelijk conflict en rechtvaardigde het regime met uitspraken zoals "decisions in caracas will be made in caracas" enzovoort. Het hele punt dat de economische problemen het gevolg waren van het vijandige westen en de vijandige amerikanen is nu ook gewoon juist gebleken tegenover de minder geïnformeerd bevolking. En een rally under the flag effect zal alleen in het voordeel van het regime werken, niet in het voordeel van de oppositie die een nobelprijs voor de vrede kreeg maar ondertussen de inval steunt of eender welke oppositie die als Amerikaanse pionnen kunnen neergezet worden nu.

Hier maken ze later toch een film van...wat een textbook filmscript is me dat.
Je mag vanalles iets zeggen, maar een masterstrateeg is het wel. Of het uit zijn eigen brein komt, laat ik in de midden.

Je mag vanalles iets zeggen, maar een masterstrateeg is het wel. Of het uit zijn eigen brein komt, laat ik in de midden.
Ik zie de master strategie toch niet hoor.
Er is nog een lange weg te gaan, en niemand weet hoe het gaat lopen.

De inval zelf was uiteraard wel goed georganiseerd, maar dat is militair hé, denk nu niet voor één seconde dat Trump dat ineen heeft gestoken, hij kan nog geen volzinnen meer ineen steken!

De inval zelf was uiteraard wel goed georganiseerd, maar dat is militair hé, denk nu niet voor één seconde dat Trump dat ineen heeft gestoken, hij kan nog geen volzinnen meer ineen steken!
De Cia en Jsoc waarschijnlijk.
Wel mooi uitgevoerd, dat wel.

Master strateeg?
Hij heeft geluk dat het leger dat hij ter beschikking heeft het beste leger ter wereld is. Dit heeft toch niks met strategie te maken?
Ze kapen een president weg van een land en beslissen dan dat ze zelf het land gaan runnen, hoe juist? Dat moet nog bekeken worden. Wie juist? Goh dat hangt er vanaf wie knielt voor ons?
Ze gaan grote Amerikaanse oliebedrijven daar olie uit de grond laten halen, welke dat zullen zijn weet niemand niet, er staat, voor zover ik lees, geen enkel groot Amerikaans oliebedrijf te springen om in een hostile omgeving peperdure installaties te plaatsen laat staan personeel hun werk te laten doen... Dit is zowat het slechtst voorbereide scenario ooit en dan heb ik het vooral over wat er nu moet gebeuren, het leger heeft zijn job uitmundend gedaan. Moest Trump er niet zo slecht voorgestaan hebben voor de midterms was dit imo ook nooit gebeurd.

Volgens de laatste berichten zou China niet op de hoogte zijn geweest en is doel nummer 1 van Trump, hen een kloot afdraaien.
China is de grootste afnemer van olie van Venezuela en de VS gaat die kraan nu dichtdraaien (of een poging tot).

China is de grootste afnemer van Venezolaanse olie. De Amerikaanse president Donald Trump zei na de actie dat de Verenigde Staten nauw betrokken willen zijn bij de olie-industrie in Venezuela.

Omgekeerd is Venezuela geen grote leverancier van olie voor China. Ik had het gisteren eens opgezocht en Venezuela stond niet eens in de top 10 denk ik.

Ziehier de masterstrateeg:
  • Trump: Vice President Rodriguez is gewillig om te doen wat de VS wil.
  • Rodriguez: Maduro is de enige echte president en Venezuela zal zich verdedigen.

Master strateeg?
Hij heeft geluk dat het leger dat hij ter beschikking heeft het beste leger ter wereld is. Dit heeft toch niks met strategie te maken?
Ze kapen een president weg van een land en beslissen dan dat ze zelf het land gaan runnen, hoe juist? Dat moet nog bekeken worden. Wie juist? Goh dat hangt er vanaf wie knielt voor ons?
Ze gaan grote Amerikaanse oliebedrijven daar olie uit de grond laten halen, welke dat zullen zijn weet niemand niet, er staat, voor zover ik lees, geen enkel groot Amerikaans oliebedrijf te springen om in een hostile omgeving peperdure installaties te plaatsen laat staan personeel hun werk te laten doen... Dit is zowat het slechtst voorbereide scenario ooit en dan heb ik het vooral over wat er nu moet gebeuren, het leger heeft zijn job uitmundend gedaan. Moest Trump er niet zo slecht voorgestaan hebben voor de midterms was dit imo ook nooit gebeurd.
Die installataties staan daar al. De nationalisatie van de olieinstallaties die door amerikanen daar gebouwd zijn is de doorn in het oog van de amerikanen. De venezolanen argumenteren dan weer dat deze bedrijven enorme winsten gemaakt hebben op kap van de venezolaanse grondstoffen.

Die installataties staan daar al. De nationalisatie van de olieinstallaties die door amerikanen daar gebouwd zijn is de doorn in het oog van de amerikanen. De venezolanen argumenteren dan weer dat deze bedrijven enorme winsten gemaakt hebben op kap van de venezolaanse grondstoffen.
Installaties zijn voor zover ik heb kunnen lezen 25 jaar oud en totaal niet meer van deze tijd / slecht onderhouden.
Capaciteit wat ze aankunnen is ook totaal niet wat Trump voor ogen heeft, er moeten heus wel serieus wat nieuwe installaties bijgebouwd worden. Dat is wat ik heb verstaan van zijn persconferentie toch :)

China eist ondertussen dat de VS onmiddelijk Maduro vrijlaten samen met zijn vrouw, ik ben benieuwd en dit is alweer maar eens een reden voor China om ook hun ding eens te doen met Taiwan... Barre tijden leven we en ik hoop zo hard dat de EU ook wakker geschoten is en alles op alles zet om een eigen traject te gaan belopen de komende decenia

In 2025 een 'puppetregime' installeren dat ze daarna jarenlang kunnen controleren is niet evident, als de volgende prez een Democraat is, dan komt er stront aan de knikker. Mijn tijdlijn staat vol met toeterende loftrompetten over Black Hawk Down in Somalië terwijl dat strategisch op lange termijn niks opleverde.

Laatst bewerkt:
Soit, ondertussen zijn de Epstein files weer even uit het nieuws. Missie geslaagd!
Nadat ik gisteren delen van die persconferentie heb gezien vraag ik mij wel oprecht hoeveel dat eigenlijk nog uitmaakt...

Hij sprak zelf graag over Sleepy Joe maar WTF was dat gisteren? Die persconferentie was toch next level traag en onsamenhangend allemaal, zelfs voor zijn doen? Hij geraakte met momenten precies nauwelijks nog uit zijn woorden en begon dan plots over random andere dingen. Met dat gezien te hebben vraag ik mij niet langer af of die zijn termijn nog uitdoet maar al eerder of hij zijn jaar nog uitdoet... :unsure:

President Trump said Delcy Rodríguez was sworn in as Venezuela’s interim president and would act as a partner in letting the United States run the country.

“She’s essentially willing to do what we think is necessary to make Venezuela great again,” he said.

Less than two hours later, Ms. Rodríguez — who was Nicolás Maduro’s vice president — delivered a televised address to Venezuela that made clear she viewed the United States as an illegal invader that must be rejected.

“We are determined to be free,” she said. “What is being done to Venezuela is a barbarity.”

Her swift defiance of Mr. Trump made clear that his plans to swoop into the South American nation and run it as his own faced many more hurdles than he suggested in his Saturday news conference declaring victory in Venezuela.

“We had already warned that an aggression was underway under false excuses and false pretenses, and that the masks had fallen off, revealing only one objective: regime change in Venezuela,” she said. “This regime change would also allow for the seizure of our energy, mineral and natural resources. This is the true objective, and the world and the international community must know it.”
Die reactie van Rodriguez is gewoon voor interne doeleinden. Ze moet hard & zwaar reageren naar haar eigen volk toe want uiteindelijk zitten er ook nog veel pro-Maduro mensen onder de bevolking die ge moet meekrijgen.

Vanuit Trump zen standpunt zie ik daar ook geen issues in zolang ze in de praktijk maar doet wat hij zegt. Als puntje bij paaltje komt, gaat ze meer dan waarschijnlijk effectief mooi doen wat Trump zegt.

Laatst bewerkt:
Nadat ik gisteren delen van die persconferentie heb gezien vraag ik mij wel oprecht hoeveel dat eigenlijk nog uitmaakt...

Hij sprak zelf graag over Sleepy Joe maar WTF was dat gisteren? Die persconferentie was toch next level traag en onsamenhangend allemaal, zelfs voor zijn doen? Hij geraakte met momenten precies nauwelijks nog uit zijn woorden en begon dan plots over random andere dingen. Met dat gezien te hebben vraag ik mij niet langer af of die zijn termijn nog uitdoet maar al eerder of hij zijn jaar nog uitdoet... :unsure:
Hij communiceert effectief al een half jaar op die manier, is immens aan het afglijden (voor zover hij voor de verkiezingen nog echt coherent was). :)

Die reactie van Rodriguez is gewoon voor interne doeleinden. Ze moet hard & zwaar reageren naar haar eigen volk toe want uiteindelijk zitten er ook nog veel pro-Maduro mensen onder de bevolking die ge moet meekrijgen.

Vanuit Trump zen standpunt zie ik daar ook geen issues in zolang ze in de praktijk maar doet wat hij zegt. Als puntje bij paaltje komt, gaat ze meer dan waarschijnlijk effectief mooi doen wat Trump zegt.
er zijn ook genoeg mensen die anti-Maduro zijn... Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Trump beweert iets afgesproken te hebben met een leider en dat die leider dan een paar uur later zegt dat het bullshit is.
we zullen wel zien: momenteel is het gokken wat de waarheid inhoudt.

Dat is er wel, de VN Veiligheidsraad kan een interventie legitimeren op basis van het recht op zelfbeschikking zoals dat in het VN handvest staat. Dat dit in de praktijk niet ging gebeuren snap ik ook wel. De VR is altijd al een instrument met beperkingen geweest vanwege de dynamiek met de permanente leden en hun veto rechten.

Een 10-tal jaar geleden zou je meteen krantenkoppen hebben over de veiligheidsraad die met spoed bijeenkomt. Die is nu ook bijeengeroepen door Venezuela en komt maandag samen, maar ik moest het al googelen om dit te vinden.

Ik wil daarmee niet overdreven focussen op legaliteit, maar ik denk dat men het wel zorgwekkend mag vinden in welke richting de wereld momenteel evolueert. De VN gaat wat de richting van de League of Nations uit, en de wet van de sterkste heeft zelden veel goeds opgeleverd.
Het is ook geen kritiek op de VN, de wereld is beter af met de VN dan zonder, hoe de veiligheidsraad georganiseerd is is waarschijnlijk ook zowat het hoogst haalbare, het is een illusie dat we daar een krachtiger orgaan van kunnen maken, als we dat doe valt het gewoon uiteen.

De VN is zoals een hoop maffiafamilies die beslissen af en toe eens te vergaderen over conflicten en zich als rechter opstellen, dat zal hier en daar wel conflicten voorkomen en oplossen maar veel rechtvaardigheid voor de plaatselijke bevolking gaat dat niet opleveren.

Omgekeerd is Venezuela geen grote leverancier van olie voor China. Ik had het gisteren eens opgezocht en Venezuela stond niet eens in de top 10 denk ik.
Dat klopt. Maar het blijft natuurlijk een steekje richting China hé.

Ziehier de masterstrateeg:
  • Trump: Vice President Rodriguez is gewillig om te doen wat de VS wil.
  • Rodriguez: Maduro is de enige echte president en Venezuela zal zich verdedigen.
Diegenen die na de Amerikaanse aanval op Iran, achteraf hard geroepen hebben en dat ook echt meenden = R.I.P. --> Amerika heeft ze in koor één voor één allemaal geliquideerd. (Exclusief Khamenei)

Zo'n vaart gaat het nu wel niet lopen. Haar uitspraken zijn er gewoon gekomen om Trump te counteren hé. Hij stoefte iets te veel van het goeie. Na zijn uitspraken leek ze een 'zwakke figuur' en een stroman .. mmm vrouw. Dus ze had geen keuze er tegen in te gaan.

Rusland, Iran waren en tot eergisteren Venezuela, zijn wel de enige olieproducerende landen die niet onderhevig zijn aan Amerikaanse invloed. Mocht China Taiwan binnenvallen, dan kan het verdwijnen van Venezuela uit het lijstje wel van belang zijn.

Het is een deel voor China te kloten, maar toch vooral om zelf die crude oil te innen.

En Iran is ook instabiel.
Als die vice-president meewerkt, dan is controle op Venezuela verzekert voor lange tijd.

Terug
Bovenaan