Conflict Amerika - Venezuela

Speciale militaire operatie is tegenwoordig een eufemisme geworden voor een oorlog.

Je moet gewoon een gewapende strijd tussen 2 partijen, volkeren of staten hebben om van een oorlog te kunnen spreken.

Ik wist ook niet dat Venezuela tegenwoordig het land is met de grootste oliereserves. Blijkbaar vooral door herklassering van bepaalde zware ruwe oliereserves die vroeger beschouwd werden als niet economisch rendabel om aan te boren. Daardoor zijn de bewezen reserves van Venezuela sinds begin jaren 2000 bijna maal 4 gegaan.

Blijft ook wel één van de verrassende aspecten van de afgelopen 20 jaar. Begin jaren 2000 leek het er sterk op dat er een punt zat aan te komen dat olieproductie niet meer aan de vraag zou kunnen voldoen, maar dat is onder andere door technologische innovatie nooit tot stand gekomen. Uit interesse eens even opgezocht en zo'n 20 jaar geleden werden wereldwijde reserves geschat op 1.3 biljoen vaten. Twintig jaar aan verbruik later zitten we nu aan 1.76 biljoen vaten door nieuwe vondsten, herschattingen, technologische verbetering, etc.

Laatst bewerkt:

President Trump said Delcy Rodríguez was sworn in as Venezuela’s interim president and would act as a partner in letting the United States run the country.

“She’s essentially willing to do what we think is necessary to make Venezuela great again,” he said.

Less than two hours later, Ms. Rodríguez — who was Nicolás Maduro’s vice president — delivered a televised address to Venezuela that made clear she viewed the United States as an illegal invader that must be rejected.

“We are determined to be free,” she said. “What is being done to Venezuela is a barbarity.”

Her swift defiance of Mr. Trump made clear that his plans to swoop into the South American nation and run it as his own faced many more hurdles than he suggested in his Saturday news conference declaring victory in Venezuela.

“We had already warned that an aggression was underway under false excuses and false pretenses, and that the masks had fallen off, revealing only one objective: regime change in Venezuela,” she said. “This regime change would also allow for the seizure of our energy, mineral and natural resources. This is the true objective, and the world and the international community must know it.”

President Trump said Delcy Rodríguez was sworn in as Venezuela’s interim president and would act as a partner in letting the United States run the country.

“She’s essentially willing to do what we think is necessary to make Venezuela great again,” he said.

Less than two hours later, Ms. Rodríguez — who was Nicolás Maduro’s vice president — delivered a televised address to Venezuela that made clear she viewed the United States as an illegal invader that must be rejected.

“We are determined to be free,” she said. “What is being done to Venezuela is a barbarity.”

Her swift defiance of Mr. Trump made clear that his plans to swoop into the South American nation and run it as his own faced many more hurdles than he suggested in his Saturday news conference declaring victory in Venezuela.

“We had already warned that an aggression was underway under false excuses and false pretenses, and that the masks had fallen off, revealing only one objective: regime change in Venezuela,” she said. “This regime change would also allow for the seizure of our energy, mineral and natural resources. This is the true objective, and the world and the international community must know it.”
Trump dacht weer rap een deal te maken. We zijn weer weg voor een sh*tshow.

Waarom heeft de VS het recht om een speciale militaire operatie te doen, en heeft Rusland dat recht niet? Kan iemand me dat eens uitleggen want ik zie het verschil niet.

Ik heb net de persconferentie gekeken, mooi dat Rubio zegt dat Maduro niet de legitieme president was, maar dat ze dan wel zijn Vice President als opvolger willen aanstellen terwijl die evenmin legitiem verkozen is.

Probleem met de Venezolaanse olie is dat het moeilijk te ontginnen en te verfijnen is omdat het om heavy crude oil gaat, wat dus aanzienlijke investeringen zal vereisen. Enorme financiële investeringen vormen gewoonlijk geen goede mix met politieke instabiliteit. Ook een van de redenen waarom Amerikaanse oliebedrijven niet zo happig waren om in het Irak verhaal te stappen.

Het is wel zo dat de Amerikaanse raffinaderijen vooral goed zijn voor heavy crude, meteen ook de reden waarom de VS alsnog van olie imports afhankelijk zijn gezien hun eigen ontginning veel light crude bevat. Ik heb nu wel geen idee in welke mate dat Venezuelaanse olie effectief geschikt is voor die installaties.

Waarom heeft de VS het recht om een speciale militaire operatie te doen, en heeft Rusland dat recht niet? Kan iemand me dat eens uitleggen want ik zie het verschil niet.
Omdat wij in het Westen leven, en in het Westen houden we van het Westen en niet van het Oosten.

Oosten heeft Rusland, China, Iran en nog wat puppet states. Westen heeft EU en USA.

Stel jezelf de vraag, zou je liefst leven in landen zoals:
- Zweden
- Canada
- IJsland
- USA
- België
- …

of zou je liever leven in landen zoals:
- Venezuela
- Iran
- China
- Rusland
- Noord-Korea

Het antwoord is obviously de bovenste lijst, en dat moet verdedigd worden. Wij profiteren onrechtstreeks mee van de werelddominantie van USA, niet van de werelddominantie van Rusland.

@RozeVlinder : ik snap je punt, maar is geen antwoord op de vraag van @Lakigigar . Als Trump dit kan/mag, wat weerhoudt een Poetin of Xi Jinping om hetzelfde te doen in een ander land?
Stel Poetin ontvoert de leiders van de Baltische Staten omdat ze niet doen wat hij wil? Dan is hij de slechterik, maar nu is Trump "the good guy"?
Dit draait enkel om macht, geld en ego.

Tis niet omdat Maduro een dictator, fraudeur, zakkenvuller en waarschijnlijk geweldenaar is, dat Trump dit recht heeft. Dan kan hij dit ook doen in tal van andere landen zoals o.a. Wit Rusland, Cuba, Azerbeidzjan ... of misschien Groenland?
Er zijn betere, slimmere, subtielere manieren om hetzelfde te bewerkstelligen, maar die kosten meer tijd. En een kleuter als Trump is daar te ongeduldig voor. Zeker als diegene heb publiekelijk uitlacht en uitdaagt.

En wat levert dit nu op voor Trump? Hij claimt wel tijdelijk het bewind te gaan voeren in Venezuela, maar daar is meer voor nodig dan enkel deze ontvoering. Ben zelf erg benieuwd welk scenario gaat uitgerold worden de komende weken/maanden.

ik snap je punt, maar is geen antwoord op de vraag van @Lakigigar . Als Trump dit kan/mag, wat weerhoudt een Poetin of Xi Jinping om hetzelfde te doen in een ander land?
Het Westen :)
Stel Poetin ontvoert de leiders van de Baltische Staten omdat ze niet doen wat hij wil? Dan is hij de slechterik, maar nu is Trump "the good guy"?
Als de mensen in de Baltische Staten gelukkig zijn in hun land en geen problemen hebben met hun regering, waarom zou Putin dan de good guy moeten zijn? Maar in Venezuela is iedereen nu blij dat Maduro weg is. Als Baltische Staten door een dictator gerund worden denk ik dat zelfs Rusland als de good guys worden gezien als ze die omverwerpen, verschil met Rusland is dat zij niet doen want zij hebben daar geen "eigen belang" in. Hun eigen belang zou een nieuwe dictatuur zijn volgens hun eigen regels. USA werpt de regering in Venezuela om, zal daar ook eigen belang aan hebben (geld, macht, etc..) maar puntje bij paaltje zullen de mensen in dat land niet slechter behandeld worden dan ze werden.
Hele wereld draait erom, elke beslissing die een staat of land neemt is met eigen belang.
Tis niet omdat Maduro een dictator, fraudeur, zakkenvuller en waarschijnlijk geweldenaar is, dat Trump dit recht heeft. Dan kan hij dit ook doen in tal van andere landen zoals o.a. Wit Rusland, Cuba, Azerbeidzjan ... of misschien Groenland?
Er zijn betere, slimmere, subtielere manieren om hetzelfde te bewerkstelligen, maar die kosten meer tijd. En een kleuter als Trump is daar te ongeduldig voor. Zeker als diegene heb publiekelijk uitlacht en uitdaagt.
Welke betere manieren?
En wat levert dit nu op voor Trump?
Geopolitieke macht en controle.

@RozeVlinder : ik snap je punt, maar is geen antwoord op de vraag van @Lakigigar . Als Trump dit kan/mag, wat weerhoudt een Poetin of Xi Jinping om hetzelfde te doen in een ander land?

En wat levert dit nu op voor Trump? Hij claimt wel tijdelijk het bewind te gaan voeren in Venezuela, maar daar is meer voor nodig dan enkel deze ontvoering. Ben zelf erg benieuwd welk scenario gaat uitgerold worden de komende weken/maanden.
Putin en Xi laten zich op dat vlak niet leiden door wat de VS doet. Als China denkt het de voordelig is om de Oeigoeren uit te roeien dan doen ze dat, als Poetin denkt dat ie Oekraïne kan veroveren dan start ie een oorlog, dat er landen zijn die zich terughoudender opstellen gaat hun hun rekening niet veranderen.

En ik volg je helemaal dat Trump dit niet doet omwille van zijn morele verhevenheid maar ik vind het argument of het recht in zo'n zaken geschonden wordt een wat overdreven focus op legaliteit, da's iets dat na te streven valt als er een goed wettelijk kader is maar dat is er in het internationaal recht niet. De focus van het internationaal recht is staten vrijwaren en machtsverhoudingen respecteren om zo de vrede te bewaren. Het lot van de bevolking is volledig ondergeschikt aan het belang van de natiestaten. Als Nazi Duitsland niemand had aangevallen en de holocaust enkel in Duitsland had uitgevoerd dan was het waarschijnlijk illegaal geweest om die holocaust militair tegen te houden volgens de huidige internationale wetgeving.

Je zegt dat er slimmere, betere en subtielere manieren zijn om hetzelfde te bewerkstelligen maar wat heeft de internationale gemeenschap dan precies gedaan om Venezuela te helpen? En hoe dicht stonden die methoden bij succes? Da's daar al bijna 25 jaar bezig en het was eerder aan het verergeren dan aan het verbeteren.

Compleet andere situatie he. Een niet legitieme dictator afzetten vs een oorlog ontketenen met een democratisch verkozen president en daarbij ontelbare war crimes plegen.

En ik heb een bloedhekel aan Trump. ;)

Putin en Xi laten zich op dat vlak niet leiden door wat de VS doet. Als China denkt het de voordelig is om de Oeigoeren uit te roeien dan doen ze dat, als Poetin denkt dat ie Oekraïne kan veroveren dan start ie een oorlog, dat er landen zijn die zich terughoudender opstellen gaat hun hun rekening niet veranderen.

En ik volg je helemaal dat Trump dit niet doet omwille van zijn morele verhevenheid maar ik vind het argument of het recht in zo'n zaken geschonden wordt een wat overdreven focus op legaliteit, da's iets dat na te streven valt als er een goed wettelijk kader is maar dat is er in het internationaal recht niet. De focus van het internationaal recht is staten vrijwaren en machtsverhoudingen respecteren om zo de vrede te bewaren. Het lot van de bevolking is volledig ondergeschikt aan het belang van de natiestaten. Als Nazi Duitsland niemand had aangevallen en de holocaust enkel in Duitsland had uitgevoerd dan was het waarschijnlijk illegaal geweest om die holocaust militair tegen te houden volgens de huidige internationale wetgeving.

Je zegt dat er slimmere, betere en subtielere manieren zijn om hetzelfde te bewerkstelligen maar wat heeft de internationale gemeenschap dan precies gedaan om Venezuela te helpen? En hoe dicht stonden die methoden bij succes? Da's daar al bijna 25 jaar bezig en het was eerder aan het verergeren dan aan het verbeteren.

Dat is er wel, de VN Veiligheidsraad kan een interventie legitimeren op basis van het recht op zelfbeschikking zoals dat in het VN handvest staat. Dat dit in de praktijk niet ging gebeuren snap ik ook wel. De VR is altijd al een instrument met beperkingen geweest vanwege de dynamiek met de permanente leden en hun veto rechten.

Een 10-tal jaar geleden zou je meteen krantenkoppen hebben over de veiligheidsraad die met spoed bijeenkomt. Die is nu ook bijeengeroepen door Venezuela en komt maandag samen, maar ik moest het al googelen om dit te vinden.

Ik wil daarmee niet overdreven focussen op legaliteit, maar ik denk dat men het wel zorgwekkend mag vinden in welke richting de wereld momenteel evolueert. De VN gaat wat de richting van de League of Nations uit, en de wet van de sterkste heeft zelden veel goeds opgeleverd.

Onze vriend Madura heeft openlijk verkondigd om Guyana te veroveren en zou, zo beweert men, criminele bendes aansturen die de soevereiniteit van andere naties ondermijnen door middel van illegale drugssmokkel. Indien waar, dan kan men argumenteren dat Maduro zich buiten die rechtsorde heeft geplaatst. Internationaal recht blijft verdragsrecht, en dus heb je twee gewillige partijen nodig.

Als die good will mankeert is het tijd voor de big stick. Er bestaat heden geen realistisch mechanisme binnen het internationaal recht dat zulke interventie wettelijk kan kaderen, dus of die interventie legitiem is zal afhangen van hoe je er zelf naar kijkt.

Persoonlijk ben ik niet van mening dat de figuur Maduro een interventie verantwoordt. Maar als de VS, nadat ze die man even hebben weggeplukt, de macht overdraagt aan Maduro's vice-President, dan spreekt dat wel enorm in hun voordeel.

De openingszet van Rusland daarentegen was om in 2016 een stuk land van Oekraïne te ontfutselen na een scam referendum. En dat was de nog enigszins te verdedigen move. Er was uiteindelijk een soort staatsgreep gaande in Oekraïne die de Russische minderheid niet zo goed gezind was en de Krim was een gebied dat zich inderdaad van oudsher meer Russisch voelde.

De "speciale militaire operatie" in 2022 echter was gewoon een poging om een marionettenstaat te maken van een soeverein land en toen dat niet lukte om dan maar de helft te veroveren. Ik zie niet hoe je die twee kan vergelijken.

Dat is natuurlijk met de bedenking dat de VS het inderdaad houdt op een machtsoverdracht. Maar we moeten ook niet de morele relativist uithangen ten aanzien van Rusland, dat zonder schroom een land wenst te annexeren, enkel omdat het toenadering zocht tot ons.

Eigenlijk denk ik in deze zaak met de ontvoering van Maduro aan een paar zaken: onrechtmatig verkregen bewijs telt niet voor een rechtbank, eigenlijk is de kidnapping van Maduro hetzelfde Kidnappen ≠ dagvaarden . . . die man staat binnenkort voor een rechter: onvrijwillig, als de rechter fatsoen heeft stuurt hij Maduro naar huis met de excuses van de (onbevoegde) rechtbank.
Maduro zal zijn les geleerd hebben en weten dat hij zich nergens kan verstoppen!
De enige andere mogelijkheid is dat Maduro overgeleverd wordt aan het Internationale Strafhof in Den Haag.

Wat onaanvaardbaar is als Poetin het zou doen (Zelensky kidnappen en berechten voor een rechtbank in Rusland), wordt geen recht omdat wij het doen.

Laatst bewerkt:

Als Trump de Venezolanen niet meekrijgt dan staan ze er volgens mij toch niet goed voor.

Rodrigues geeft op dit moment al aan niet achter de Amerikanen te staan (in tegenstelling tot in Trump's alternatieve realiteit, een plaats waar hij nog al heel graag rondhangt).
En zelfs dan, met Rodrigues alleen gaat hij er niet komen, want blijkbaar heeft het leger daar redelijk wat macht en is de bevolking redelijk goed bewapend, die gaat hij moeten mee krijgen.

Een bevolking die niets heeft en moet leven van wat ze altijd heeft gekregen van het regime (voedselpakketten etc). Voor of tegen het regime, ze hingen er wel van af!

Zowat alle ingrediënten voor een Vietnam V2.0, guerrilla warfare, veel jungle, tropisch klimaat (nu nog droog, in mei start daar het regenseizoen), redelijk goed gewapende burgerbevolking en mogelijks een leger dat er niet voor terugdeinst hun uniformen uit te doen en zo te vechten, en dan nog het potentieel van twee grote andere mogendheden die het wel leuk zouden vinden dat Amerika daar weer helemaal in getrokken wordt, en dus wat onderhandse steun zouden kunnen geven (Rusland en China).
Trekt wel heel erg hard op Vietnam en daar was dat alvast niet zo goed gelopen voor de US, militaire overmacht of niet!

De Venezolanen waren misschien geen fan van Maduro, maar ik denk dat ze nog minder fan zijn om al hun olie terug aan de US te geven.

Terug
Bovenaan