Conflict Amerika - Venezuela

Maak maar al een nieuw topic aan. De Amerikaanse arrogantie viert hoogtij. Laten we hopen dat ze hun tanden kapotbijten aan deze speciale militaire operatie.

Jens Franssen spreekt op de liveblog van VRT NWS van Amerikaanse helikopters met elite-eenheden boven Caracas. Waarom worden die niet neergehaald? Lijkt me nogal snel om met helikopters te gaan rondvliegen? Kan ook een onbevestigd gerucht zijn.

En nu zijn Putin en Xi aan het denken: als de amerikanen mogen, dan wij ook!
en de europanen denken... Wij ook.. en vallen groenland binnen. Alle gekheid op een stokje, als dit conflict lang gaat aanslepen dan zie ik china zijn pionnetje wel op taiwan zetten.

Wat betreft de drivers voor dit conflict...
Is de drugssmokkel een verhaaltje zoals poetin eentje ophangt van de neonazi's in oekraine. Of zit er een mondiaal conflict aan te komen en wil de US een naburig land (nu ja naburig) preventief uitschakelen?

De hypocrisie viert weer hoogtij… de ene veroordeelde drugsmokkelaar krijgt een pardon (https://www.congress.gov/crs-product/IN12621), en een land dat wordt beticht van betrokkenheid bij drugsmokkel wordt zowaar binnengevallen.

Je zal maar in Caracas wonen, vreselijk om mee te maken.

Ook benieuwd hoe de America First achterban hier op gaat reageren. Veel van hen zijn net gewonnen voor minder buitenlandse inmenging (iets wat ook een verkiezingsbelofte was van Trump).

"Nice way to start 2026. Is the FIFA peace prize void now"
:laugh:

Jens Franssen spreekt op de liveblog van VRT NWS van Amerikaanse helikopters met elite-eenheden boven Caracas. Waarom worden die niet neergehaald? Lijkt me nogal snel om met helikopters te gaan rondvliegen? Kan ook een onbevestigd gerucht zijn.
Kunnen misschien helikopters van Venezuela zijn?
Maar ik denk dat ze meer Sovjet/Russisch materiaal gebruiken.

Benieuwd hoe Venezuela gaat reageren tbh...
Nu, het is nu niet dat Venezuela bekend staat door de sterkte van hun leger dus ik denk dat dit een zeer easy win zal worden voor de VS.
Ik verwacht niet snel reactie van RU of China, ze zullen het veroordelen maar verder hun handen ervan af houden vermoed ik.

Een totaal ander gegeven als UKR vs RU waar UKR al jaar en dag bekend stond voor hun sterk leger en het ook al 4 jaar aan het bewijzen zijn dat ze echt wel weten hoe hun te verdedigen.
China / Taiwan zal hetzelfde zijn, Taiwan is al jaren massaal troepen aan het trainen en wapens aan het inkopen dus ook dat conflict zal hard tegen hard worden.

:laugh:

Kunnen misschien helikopters van Venezuela zijn?
Maar ik denk dat ze meer Sovjet/Russisch materiaal gebruiken.
Nee, het zijn Chinooks (met de typische dubbele rotor). Venezuela heeft die niet. Transporthelikopter, wat dus boots on the ground betekent.

Nee, het zijn Chinooks (met de typische dubbele rotor). Venezuela heeft die niet. Transporthelikopter, wat dus boots on the ground betekent.
Als ik wat rondlees waarschijnlijk meer speciale eenheden genre Delta of de Rangers.

Als ik wat rondlees waarschijnlijk meer speciale eenheden genre Delta of de Rangers.
Waarschijnlijk, zal wel 160th SOAR ofzo zijn. Maar ik snap de intentie niet zo goed van daar nu al (beperkt) manschappen neer te zetten. Het Venezolaanse leger zal wel heel actief zijn nu en door die paar aanvallen allesbehalve buiten strijd.

Terug
Bovenaan