Config voor 3950x voor 4K video editing

videast

Active member
In het voorjaar van 2020 heb ik al eens een dergelijk post gemaakt op 9Legacy (en toen goed advies gekregen van oa @Ascari). Maar met de komst van de 5xxx en nieuwe GPUs van zowel Nvidea als AMD, had ik dit build project even on hold gezet. Nu heb ik het weer opgerakeld.
Doel: 4K video editing (soms met vrij lange en complexe montages, met veel correcties zoals stabilisatie, color grading, enz). Geen gaming. Mijn huidige config op basis van een 4770K heeft 7 jaar perfecte dienst gedaan, incl alle onderdelen, maar mag nu op pensioen (allez, in de verkoop).

Originele bedoeling was om voor de 12c 5900x te gaan, maar omwille van de moeilijke beschikbaarheid en momenteel exuberant hoge prijzen, heb ik hier op het forum een 3950x 16c gekocht. Deze ligt hier al naast me, dus dat is de CPU waar rond de config gebouwd zal worden.
Ik wacht ook nog even af voor de GPU, tot prijzen, beschikbaarheid, en nieuwe modellen wat gestabiliseerd zijn, en zal intussen mijn GTX1070 nog even verder gebruiken. Wat storage betreft, ik wil zowel een "kleine" SSD als systeem disk steken, en een aparte 1TB SSD als editing schijf. Daarnaast komen nog 2 4TB WD's om ruw beeldmateriaal voor toekomstige projecten, of afgewerkte montage projecten die nog even bewaard moeten worden, of projecten tijdelijk "on hold" op te plaatsen. De 1TB zou dus de montage schijf worden waar de actieve projecten op staan.
Ik ben niet geinteresseerd in al dat RGB gedoe... staat toch op de grond, dus toch niet goed zichtbaar.

Dit is mijn huidige denkpiste:
KOELERbe quiet! Dark Rock Pro 4 cpu-koeler
MOBOMSI MAG X570 Tomahawk
RAMG.Skill 32 GB DDR4-3600 16-19-19-39 (F4-3600C16D-32GTZNC, Trident Z Neo) (QVL 3x00 JA, 5x00 NEE)
CASEBe Quiet Pure Base 600 tower (2x 5.25 ext)
PSUCorsair RM750X
System SSDSamsung 980 PRO 500GB (6900R/5000W)
Video SSDSamsung 980 PRO 1TB (7000R/5000W)
Komt op iets van een 1050 euro.

Enkele alternatieven:
KOELER: Noctua NH-D15S (zelfde prijs)
CASE: Fractal Design Define R5 Black tower-behuizing (+40 euro)
MOBO: MSI MAG B550 Tomahawk --> maakt dit veel uit tov de x570 ? (-50 euro)
MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E GAMING (+65 euro)
RAM met lagere CL's: G.Skill 32 GB DDR4-3600 14-15-15-35 (Zwart, F4-3600C14D-32GVK, Ripjaws V), maar deze staat niet op QVL (+75 euro)
SSDs: Samsung 970EVO Plus (-40 en -50 euro)

Alle advies is welkom, maar graag ook vermelden waarom... ik leer graag bij van mensen die de kennis hebben.
 
Asus > MSI, any time any day.

EVO Plus is naar mijn mening goed genoeg. Pro heeft een hogere MTBF maar van het prijsverschil kunt ge 2TB steken én geld uitsparen.
 
Ik heb een 1TB Aorus pcie gen 4 gekocht als boot disk de week voor de 980pro uitkwam. Ik heb daarnaast een interne Samsung 860 Evo voor bulk en gebruik een NAS voor de rest. Alles voelt heel snel aan. In benchmarks zie je dat verschil, maar in de praktijk merk ik zelfs geen verschil tussen de NVME en Sata disks... Tenzij je zeer frequent data over en weer pompt tussen die interne disks, is het denk ik niet echt de moeite waard daar veel meer aan te geven voor drives waar je niet van boot.

Ik bewerk ook freqent video, maar dan vooral 1080p en slechts occasioneel 4k in Resolve. Geen complexe edits met zware grading, etc...

Ik zou je nog adviseren een 32GTZN ip 32GTZNC kit te nemen of die ripjaws. Die heeft strakkere timings, en kan je nog tunen als je wil. In de NC zit geen headroom om nog te tunen. Mijn "N" kit draait op 3600mHz CL14/15/15/36 ipv de standaard 3600 cl16/16/16/36 van die kit met een 3900x op een ASUS X570 Hero. Ik heb de NC gehad en die was 5% trager dan de N zoals die nu draait. Bij mij staat die ook niet op de QVL maar dat werkt vlot.

Ik ben ook nog van plan naar een 5900x te gaan, maar daarvoor moeten ze in stock zijn natuurlijk, ik heb dat bord "op de groei" gekocht. Alhoewel MSI niet slecht is (mijn GPU is daarvan), ben ik toch meer fan van ASUS voor Mobo's.

Ik heb nu een custom loop, maar ik heb nog een NH-D15 in de kelder, die ooit op mijn OC 7700K zat. Dat ding is super stil en krachtig. Het mounting systeem van een NH-D15 zou makkelijker zijn dan van de Dark Rock, maar ik heb enkel eerstehand ervaring met de Noctua en dat gaat vlot voor zo'n lomp groot ding.

Ik heb ook een Define R5 gehad en heb nu een R6 omdat ik zo tevreden van dat design was. Die R6 is een stuk handiger. Ik upgrade de interne fans graag naar Noctua's. Er zitten standaard 2 140mm Fractal fans in maar zonder radiators kan je misschien toch beter een 3e 140mm bij steken, of ineens 3 Noctua's nemen. Bij een R5 zitten die vooraan voor de shroud, bij de R6 is dat makkelijker achteraan met wat mee opties om ze wat offset te monteren. Die Noctua's zijn een stuk stiller en als je zwaar zit te renderen, is wat extra airflow welkom. Hou wel in het oog hoeveel fan headers het bord dat je kiest heeft. De NH-D15 gebruikt er zelf al 2. Ik zou heel de cage-opbouw ook tot een minimum beperken en heel het bovenste deel eruit halen zodat je enkel dat stukje voor 3(?) HDD's overhoudt in de R5, of 2 in de R6 langs de zijkant. Dat doet ook veel in airflow naar je GPU en CPU.

Ik heb een vrij zware i9 MacbookPro waar ik ook soms op edit maar zelfs een 3900x walst daar vlot over in intensieve renders. Een 3950x gaat nog een stuk zotter zijn, da's echt indrukwekkend snel. Ik kwam ook van een 4/8 core daarvoor en moet nog elke keer glimlachen als dat ding zijn spreekwoordelijke benen eens strekt...

P.S.: Die M1 chip van apple is ook zot, maar een 39xxX is nog steeds een pak sneller vandaag. Ik heb ze hier al head to head getest. Op termijn gaan de "pro" chips van Apple waarschijnlijk wel duchtige concurrentie worden voor de 5900x / 5950x en entry-lvl TR chips maar tot dan zijn de 3950x en 5950x echt een league op zichzelf.
 
Is er dan in de praktijk geen positief effect van de ongeveer dubbele transfer speed van de 980's ?
Enkel wanneer zeer hoge IOP's en transfer speeds productioneel verschil maken. Maar voor zo goed als alle normale toepassingen: neen.
 
Ik heb een workstation momenteel met een 5950x (overkill voorlopig). Veel opslag gemonteerd en zowel de 980 pro (bootdrive) als de 970 evo. Ik merk toch nog wel een snelheidsverschil tussen beiden (Lightroom & Luminar)
Qua ram heb ik momenteel 32GB C15 Vengeance LPX en dat is de juiste hoeveelheid alvast voor mij.
Qua cooler zijn er verschillende goeie opties, die Dark Rock Pro, Noctua, Scythe Fuma 2...

@videast: je mag altijd eens een PM sturen met hoe je workflow precies in elkaar zit en eventueel wil ik wel eens wat testen op mijn systeem om o.a snelheden tussen 980 pro, 970 evo plus & 870 ssd’s even te vergelijken. Of de hoeveelheid ram die wordt benut.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan