Concretisering van idee naar ICT-oplossing (app)

Slyke

Well-known member
Ik heb een vrij concreet idee voor een nieuwe te ontwikkelen app, gegroeid uit een eigen behoefte.
Een gelijkaardige app bestaat nog niet, maar ik geloof er in dat de concretisering een succes zou kunnen worden, op voorwaarde dat de ontwikkeling ervan volgens de regels van de kunst verloopt.
Met andere woorden: bugvrij, met een aantrekkelijke 'user experience' (UX), goede performantie, etc...

Het idee is niet baanbrekend (zoals bijvoorbeeld Ticketswap, met een groot verdienmodel), maar het zou wel financieel kunnen renderen, indien de nodige partners betrokken worden.

Van langs mijn kant zou ik perfect de functionele kant kunnen uitwerken (analyse, wireframing, etc...), maar voor de ontwikkeling zou ik beroep moeten doen op externe ontwikkelaars (gezien mijn kennis in dusdanige ontwikkelingsomgevingen nihil is).

Hoe kan je het beste zoiets aanpakken?
Als ik naar een aantal softwarebedrijven stap met mijn ideeën (en offertes opvraag), moet ik wel degelijk mijn volledig model uit de doeken doen, met het risico dat zij, zonder mijn betrokkenheid, een verdere concretisering uitvoeren.

Anderzijds kan ik ook onmogelijk een patent nemen op de ideeën, omdat het geen 'uitvinding' betreft.
Zoals bij zoveel apps betreft het een slimme manier van informatie aanbieden aan een eindgebruiker, maar ook niet meer dan dat.

Iemand suggesties hoe je zoiets het beste kan aanpakken (en intussentijd hopende dat niemand anders op dezelfde boot springt)?
 
Je kan je daar niet echt tegen beschermen. De kans is vrij groot dat het veel winstgevender en risicolozer is om je € 120/uur excl btw per betrokken persoon aan te rekenen voor drie maand tot een jaar dan jouw idee te stelen.
 
1. Stop
2. Codeer niks / Verdoe geen tijd meer aan wat dan ook
3. Maak een landing pagina (< 2 dagen) die doet alsof alles er al is, inclusief copy, mock ups, whatever
4. Kijk of je überhaupt kliks / interesse kan kweken buiten family, friends & fools voor een aanvaardbare (ad) kost.

In het beste geval heb je meteen een mailing lijst die je kan aanwenden & aan kan verkopen.
In het slechtste geval verdoe je niet de komende maanden / jaren aan een idee waar je niet uit zal geraken.

+ de mythe dat mensen staan te wachten om ideeën te stelen is onbestaande ... 0 schrik voor hebben. En als dat een mega groot risico is, zijt maar zeker dat de dag dat je 1% success hebt dat er dan 101 competitors op de markt springen 24h later. En wat doe je dan? Wat is je strategie?
+ een tech product starten zonder technische kennis is .... HEEL lastig
+ uit je tekst is duidelijk dat je nog geen ervaring hebt met het bouwen, vermarkten of testen van producten. Ik zou me dus zeker nog wat inlezen of het heel MVP aanpakken voor je met geld begint te gooien naar ontwikkelaars; Maar als je toch gaat gooien .... hit me up :biglaugh:
 
+ uit je tekst is duidelijk dat je nog geen ervaring hebt met het bouwen, vermarkten of testen van producten. Ik zou me dus zeker nog wat inlezen of het heel MVP aanpakken voor je met geld begint te gooien naar ontwikkelaars; Maar als je toch gaat gooien .... hit me up :biglaugh:
Mijn ervaring is werkgerelateerd, waarbij ik de afgelopen jaren aan de functionele kant heb gestaan, zowel als analist, product owner en projectleider.
Ik heb destijds wel een technische opleiding genoten, dus ik kan vrij goed inschatten of bepaalde behoeftes realiseerbaar zijn of niet.
Het ontwikkelen zelf echter is totaal niet meer aan mij besteed, laat staan voor mobiele devices.

Er staan een aantal van 'mijn' projecten online, maar dat is uiteraard niet hetzelfde, zoals je ook aangeeft, dan wanneer je zelf in staat voor het vermarkten van een product.
Mijn projecten waren in opdracht van klanten, goed omkaderd, waarbij er van een concurrentiestrijd al geen sprake was.

+ de mythe dat mensen staan te wachten om ideeën te stelen is onbestaande ... 0 schrik voor hebben. En als dat een mega groot risico is, zijt maar zeker dat de dag dat je 1% success hebt dat er dan 101 competitors op de markt springen 24h later. En wat doe je dan? Wat is je strategie?
Ik vind dat een interessant gegeven en stel mij vooral de vraag waarom er voor bepaalde producten niet meer competitors opduiken.
Om terug hetzelfde voorbeeld te gebruiken: toen Ticketswap gelanceerd werd, was hun product lang niet stabiel. De connecties met bepaalde officiële ticketaanbieders (waarmee ze SecureSwap aanbieden) was bij lancering zelfs nog niet voorzien.
Met ander woorden; in die beginfase hadden concurrenten alle mogelijkheden om een beter (en eventueel goedkoper) product er tegenover te zetten.
En toch is dit niet gebeurd (en nog steeds niet).

Het achterliggende idee is zo simpel, dat eenieder hier op het forum hetzelfde had kunnen bedenken.
Alleen waren zij de eerste en meteen succesvol, omdat ze ogenschijnlijk een stabiel, veilig én compleet product konden aanbieden.

Ik zie regelmatig wel eens goede ideeën opduiken in apps, maar van zodra je die installeert, merk je dat de realisatie totaal te wensen overlaat (slechte UI, UX, bugs, ...), met als resultaat dat eindgebruikers afhaken en slechte reviews nalaten.

Maar als je toch gaat gooien .... hit me up :biglaugh:
Zo impulsief ben ik niet, helaas...
Maar misschien is dat soms ook de sleutel tot succes, namelijk dat diegenen die wél durven springen soms wel succesvol worden (en evengoed op hun bek gaan).
 
Mijn ervaring is werkgerelateerd, waarbij ik de afgelopen jaren aan de functionele kant heb gestaan, zowel als analist, product owner en projectleider.
Ik heb destijds wel een technische opleiding genoten, dus ik kan vrij goed inschatten of bepaalde behoeftes realiseerbaar zijn of niet.
Het ontwikkelen zelf echter is totaal niet meer aan mij besteed, laat staan voor mobiele devices.
Ik weet niet of je denkt mij hier mee tegen te spreken ... ?

Ik vind dat een interessant gegeven en stel mij vooral de vraag waarom er voor bepaalde producten niet meer competitors opduiken.
Om terug hetzelfde voorbeeld te gebruiken: toen Ticketswap gelanceerd werd, was hun product lang niet stabiel. De connecties met bepaalde officiële ticketaanbieders (waarmee ze SecureSwap aanbieden) was bij lancering zelfs nog niet voorzien.
Met ander woorden; in die beginfase hadden concurrenten alle mogelijkheden om een beter (en eventueel goedkoper) product er tegenover te zetten.
En toch is dit niet gebeurd (en nog steeds niet).
In het mis slaan van de nagel sla je hem somehow toch op de kop.

De meeste succesvolle bedrijven zijn meestal net niet de eerste / die met het idee.
Facebook is niet het eerste / enige sociaal netwerk
Amazon is niet de eerste/ enige webshop
Ticketswap is niet de eerste / enige ticket marketplace
Microsoft was niet de eerste / enige computer fabrikant
Youtube was niet het eerste / enige video platform
Tesla is niet de eerste / enige electrische auto fabrikant
etc etc

i.e. het idee is quasi waardeloos, de executie is 99% van het werk.

Het achterliggende idee is zo simpel, dat eenieder hier op het forum hetzelfde had kunnen bedenken.
Alleen waren zij de eerste en meteen succesvol, omdat ze ogenschijnlijk een stabiel, veilig én compleet product konden aanbieden.
Zoals ik dus aangaf, het idee "geheim" houden was dus niet belangrijk. Iets goed bouwen wel.

Ik zie regelmatig wel eens goede ideeën opduiken in apps, maar van zodra je die installeert, merk je dat de realisatie totaal te wensen overlaat (slechte UI, UX, bugs, ...), met als resultaat dat eindgebruikers afhaken en slechte reviews nalaten.
En hier haal je weer een 3e voorbeeld aan over waarom een idee geheim houden niet veel waarde heeft.

---

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand stoppen in het uitbouwen van hun droom / idee.
Ik zie gewoon in uw post wat ik al 101 keer gezien heb maar nog nooit heb zien waar gemaakt worden
- Naar eigen zeggen uniek idee
- Volledig 101% perfect willen uitwerken
- Dagen bezig met business plannen
- Nog meer dagen bezig met prototypes mocken
- Nog meer dagen bezig met "praten" over het idee
- Het zelf niet kunnen maken
- Niet eerst de markt testen
etc etc

Zo werkt het quasi nooit

Dus terug naar
1. Stop
2. Codeer niks / Verdoe geen tijd meer aan wat dan ook
3. Maak een landing pagina (< 2 dagen) die doet alsof alles er al is, inclusief copy, mock ups, whatever
4. Kijk of je überhaupt kliks / interesse kan kweken buiten family, friends & fools voor een aanvaardbare (ad) kost.
En dat kan je wel 100% zelf, niemand voor nodig, en goedkoop.
Als je er zo in slaagt om 100 / 1000 / 10.000 sign ups te krijgen, dan heb je mogelijks iets.
 
Ik weet niet of je denkt mij hier mee tegen te spreken ... ?
Gewoon wat aanvullend en contextschetsen.
Niet elk topic hoeft uit te monden in een hevige discussie waar leden elkaar tegenspreken 😉.

i.e. het idee is quasi waardeloos, de executie is 99% van het werk
Ik neem uw advies zeker ter harte en zoals ik in de beginpost ook al had aangegeven ben ik er mij wel degelijk van bewust dat de executie (ik zou durven schrijven: een goede executie) zeer belangrijk is.

Streven naar 101% perfectie is inderdaad nooit goed in softwareontwikkeling, maar ik besef wel dat als je een markt wil inwinnen, je ook niet moet afkomen met iets dat al bij het eerste scherm om de haverklap crasht. Vandaar dat ik mijn openingspost geschreven had dat bugvrij moest zijn.
Liever iets opleveren dat stabiel is met beperkte functionaliteit, dan meteen een volledige uitgebreide app.

Blijf er nog altijd van overtuigd, uit eigen werkervaring, dat UX enorm veel doet naar eindgebruikers toe.
Ook al is het misschien nog ergens een 'work in progress'; een eerste positieve indruk (door vlotte navigatie, intuïtief, etc...) om iemand aan boord te halen en houden krijg je maar één keer.

De meeste succesvolle bedrijven zijn meestal net niet de eerste / die met het idee.
In jouw voorbeelden haal je uiteraard de grote giganten aan (muv misschien van die Ticketswap, wat klein begonnen is met 1 klein geïsoleerd idee, maar intussen ook 200 werknemers aan boord heeft).
Het zijn nu wel allemaal voorbeelden die wél kwalitatief heel sterk staan, waardoor het bijna logisch is dat zij de markt hebben gewonnen.

Waarom is Netlog uiteindelijk niet kunnen blijven verder bestaan?
Doordat Facebook op hetzelfde elan een beter product en concept had, met daaraan gekoppeld uiteraard heel wat marketing.
En toch... voor hetzelfde geld verkozen alle gebruikers wereldwijd voor de Netlogervaring en was er intussen van Facebook geen sprake meer.

Maar goed, ik onthoud vooral, en dat was ook mijn initiële vraagstelling, dat het 'geheimhouden' van een concept minder prioritair is.
Wat nu niet meteen wil zeggen dat ik het hier nu zomaar online te grabbel zou gooien... 😉
 
Ik ben zelf app developer en ben het wel grotendeels eens met kilghard.
Zelf heb ik zowel al apps gemaakt waar er al gelijkaardige voor bestonden als volledig unieke. En de meest succesvolle waren toch degene waarvoor er al concurrentie bestond omdat je weet dat dat iets is waar er vraag naar is.

Dus het is heel belangrijk om eerst te onderzoeken of er een markt is voor je idee. De landing page zoals reeds aangehaald is een mogelijkheid. Maar wat ook handig is, is om wat keyword research te doen via een aantal ASO tools. Daarbij kan je het zoekvolume nagaan van de zoektermen die gebruikers zouden kunnen gebruiken om je app te vinden. Vaak is dit betalend maar er zijn er een aantal die dit gratis aanbieden zoals AppFollow.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vrij concreet idee voor een nieuwe te ontwikkelen app, gegroeid uit een eigen behoefte.
Een gelijkaardige app bestaat nog niet, maar ik geloof er in dat de concretisering een succes zou kunnen worden, op voorwaarde dat de ontwikkeling ervan volgens de regels van de kunst verloopt.
Met andere woorden: bugvrij, met een aantrekkelijke 'user experience' (UX), goede performantie, etc...

Het idee is niet baanbrekend (zoals bijvoorbeeld Ticketswap, met een groot verdienmodel), maar het zou wel financieel kunnen renderen, indien de nodige partners betrokken worden.

Van langs mijn kant zou ik perfect de functionele kant kunnen uitwerken (analyse, wireframing, etc...), maar voor de ontwikkeling zou ik beroep moeten doen op externe ontwikkelaars (gezien mijn kennis in dusdanige ontwikkelingsomgevingen nihil is).

Hoe kan je het beste zoiets aanpakken?
Als ik naar een aantal softwarebedrijven stap met mijn ideeën (en offertes opvraag), moet ik wel degelijk mijn volledig model uit de doeken doen, met het risico dat zij, zonder mijn betrokkenheid, een verdere concretisering uitvoeren.

Anderzijds kan ik ook onmogelijk een patent nemen op de ideeën, omdat het geen 'uitvinding' betreft.
Zoals bij zoveel apps betreft het een slimme manier van informatie aanbieden aan een eindgebruiker, maar ook niet meer dan dat.

Iemand suggesties hoe je zoiets het beste kan aanpakken (en intussentijd hopende dat niemand anders op dezelfde boot springt)?
Ik bedoel dit met alle respect, maar een app of dergelijke maken is iets wat niet triviaal is en veel effort en kennis vereist. Als dit je eerste poging ooit tot een app/website is, is het bijna gegarandeert dat je met de basics al de bal mis gaat slaan.

Ik hoop dat je 100.000 euro spare hebt die je kan verliezen als het niets wordt. Uw requirements zijn niet triviaal, los van wat de app juist doet. Als je het zelf niet gaat kunnen maken, ben je op externe mensen aangewezen. Succes maar ik vrees dat je het een beetje onderschat.
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van het potentieel, een 'co-founder' vinden die de software development kant op zich wil nemen in ruil voor aandelen. Zomaar geld gooien naar ontwikkelaars zonder dat je weet hoe goed de product / market fit is kan een dure grap worden.
 
Maar goed, ik onthoud vooral, en dat was ook mijn initiële vraagstelling, dat het 'geheimhouden' van een concept minder prioritair is.
Wat nu niet meteen wil zeggen dat ik het hier nu zomaar online te grabbel zou gooien... 😉
Ik denk dat je uw geniale ingeving een beetje overschat als je denkt dat we hier allemaal op de loer liggen ;)

Best of luck! Oprecht, ik meen het. Ik moedig het aan maar ik wil je gewoon benadrukken dat het niet triviaal is, vooral omdat je naar eigen zeggen geen enkele technische achtergrond hebt.
 
Ik bedoel dit met alle respect, maar een app of dergelijke maken is iets wat niet triviaal is en veel effort en kennis vereist. Als dit je eerste poging ooit tot een app/website is, is het bijna gegarandeert dat je met de basics al de bal mis gaat slaan.
Zoals eerder geschreven, heel wat ervaring hier, maar niet met de technische aspecten.
Mocht ik de app kunnen verwezenlijken met één van mijn vorige teams waarmee ik professioneel heb samengewerkt, dan zou het een degelijk product kunnen worden. Maar dat is uiteraard niet realistisch.

Marktonderzoek, zoals eerder aangehaald door anderen, zeker en vast een vereiste, maar uit de losse pols blijf ik overtuigd van het concept.
Mocht dit uiteindelijk niet zo blijken, so be it...

Er is al een paar keer gerefereerd naar grote spelers hier, zoals YouTube en Microsoft.
Als ik dan toch een vergelijking moet maken, zie ik het eerder op een niveau Customer/Joyn.
Was een startup van 4 jonge gasten die er fulltime mee bezig konden zijn, die een goed concept hadden, het goed uitgewerkt hebben, een markt gecreëerd hebben en uiteindelijk hun product op het juiste moment hebben verkocht.
Schoolvoorbeeld van hoe het kan, ook al hebben ze wel een risico genomen (waarbij de aansprakelijkheid bij eventueel falen wel gedekt was onder de firma).
 
Ik bedoel dit met alle respect, maar een app of dergelijke maken is iets wat niet triviaal is en veel effort en kennis vereist. Als dit je eerste poging ooit tot een app/website is, is het bijna gegarandeert dat je met de basics al de bal mis gaat slaan.

Ik hoop dat je 100.000 euro spare hebt die je kan verliezen als het niets wordt. Uw requirements zijn niet triviaal, los van wat de app juist doet. Als je het zelf niet gaat kunnen maken, ben je op externe mensen aangewezen. Succes maar ik vrees dat je het een beetje onderschat.
100k is nu wel wat uit de duim gezogen als je niet eens weet wat de app moet doen. Voor hetzelfde geld kom je met 20k ruim toe.
 
Als je uw app er goed wil doen uitzien komen er grafische bureau's aan tepas. Ik weet dat het logo van een bedrijf die ik ken 15.000 euro gekost heeft. Dat alleen al.

Het gaat sneller dan je denkt.
 
Je kan ook altijd eerst starten met een goedkope MVP voor zover je idee dat toelaat en indien er tekenen zijn dat het winstgevend kan worden, beginnen uitbreiden. Zo loop je toch al minder risico.
Het is minder erg dan je denkt dat de eerste versie nog niet al te perfect is.

Feedback van gebruikers is ook zeer waardevol om te begrijpen wat de meest waardevolle toekomstige features kunnen zijn.
 
Afhankelijk van het potentieel, een 'co-founder' vinden die de software development kant op zich wil nemen in ruil voor aandelen. Zomaar geld gooien naar ontwikkelaars zonder dat je weet hoe goed de product / market fit is kan een dure grap worden.
Je moet al zot zijn om als 'co-founder' te gaan werken voor aandelen in een rien de knots bedrijf als je de inbreng van je partner enkel een idee en wat mock ups zijn.
 
Je moet al zot zijn om als 'co-founder' te gaan werken voor aandelen in een rien de knots bedrijf als je de inbreng van je partner enkel een idee en wat mock ups zijn.
Ik denk dat je, zoals vele programmeurs, de functionele kant wat onderschat.
Een simpel app'je, zonder vrij veel business logica, kan je als programmeur zelf in elkaar gaan steken en daarvoor heb je geen 'partner' nodig die constant op je vingers zit te kijken en zelf geen enkele inbreng doet (die laatste zou ik dan zijn in dit voorbeeld).

Bij een iets complexere business is uw functionele analysefase, alsook het deftig uitwerken van de mock-ups cruciaal, al is het maar om te bekomen dat er tijdens het ontwikkelingsproces met een duidelijke afgelijnde scope kan gewerkt worden, zonder dat daarbij constant moet bijgestuurd worden 'omdat men toevallig nog aan iets denkt'.

Als je uw app er goed wil doen uitzien komen er grafische bureau's aan tepas. Ik weet dat het logo van een bedrijf die ik ken 15.000 euro gekost heeft. Dat alleen al.
Dat logo tot daaraan toe, maar UX/UI designers maken wel degelijk het verschil.
En het is het die perceptie die bij de eindgebruikers een vertrouwen creëert of niet.
Ziet het er slordig uit met onlogische navigatie, dan haken ze af.
 
Als je uw app er goed wil doen uitzien komen er grafische bureau's aan tepas. Ik weet dat het logo van een bedrijf die ik ken 15.000 euro gekost heeft. Dat alleen al.

Het gaat sneller dan je denkt.
Of je hebt een logo voor een paar honderd euro.

Ik heb die 20k niet uit mijn duim gezogen, ik heb de situatie al eens van heel dichtbij mogen meemaken. En 20k was ruim genoeg qua budget. Als de applicatie niet te complex wordt, raak je met dat bedrag al ver.
 
Ik denk dat je, zoals vele programmeurs, de functionele kant wat onderschat.
Een simpel app'je, zonder vrij veel business logica, kan je als programmeur zelf in elkaar gaan steken en daarvoor heb je geen 'partner' nodig die constant op je vingers zit te kijken en zelf geen enkele inbreng doet (die laatste zou ik dan zijn in dit voorbeeld).

Bij een iets complexere business is uw functionele analysefase, alsook het deftig uitwerken van de mock-ups cruciaal, al is het maar om te bekomen dat er tijdens het ontwikkelingsproces met een duidelijke afgelijnde scope kan gewerkt worden, zonder dat daarbij constant moet bijgestuurd worden 'omdat men toevallig nog aan iets denkt'.


Dat logo tot daaraan toe, maar UX/UI designers maken wel degelijk het verschil.
En het is het die perceptie die bij de eindgebruikers een vertrouwen creëert of niet.
Ik denk dat je, zoals vele analysten en project managers, je eigen inbreng wat overschat.
Zeker in een startup omgeving.

Een "programmeur" die co-founder wilt / kan worden zal echt zijn eigen app wel kunnen uit denken.
Akkoord dat dat best gepaard gaat met een vissionair of iemand die er visueel wat van kan. Maar die kan dan ook maar best goed kunnen netwerken, pitchen & verkopen of all of the above.

Ziet het er slordig uit met onlogische navigatie, dan haken ze af.
Ook compleet fout, net als gebruikers je bar slechte versie toch gebruiken weet je dat je op goud zit. (en dan kan je beginnen denken over top design/ux talent aannemen)

Joyn / Qustomer / Citylife als voorbeeld ook wel grappig ...


Zoals al vaak gezegd door anderen, gun ik het je, en lijk je ambitieus en snugger genoeg;
Maar je pakt het als vele first timers achterstevoren aan, maar luistert niet naar het oorverdovend advies hier;
Nu dan is het een goeie leerschool, ook niets mis mee;
 
Ook compleet fout, net als gebruikers je bar slechte versie toch gebruiken weet je dat je op goud zit. (en dan kan je beginnen denken over top design/ux talent aannemen)
Dat is echter gebaseerd op ervaring uit mijn eigen werkervaring, helaas...
Natuurlijk, als de behoefte zo groot is en baanbrekend, dan kan je je inderdaad wel het eea veroorloven en dan zullen de eindgebruikers het toch gebruiken, maar dat is in dit idee nu niet het geval. Zo realistisch ben ik nu ook wel...

Ik denk dat je, zoals vele analysten en project managers, je eigen inbreng wat overschat.
Zeker in een startup omgeving.
Tja, kijk... Het is wat het is... 😁
In mijn geval was het een bewuste keuze om de technische kant in de ICT te laten varen, omdat ik de andere kant veel interessanter vond (vind) qua jobinhoud.
Natuurlijk voor 'projectjes' als deze is dat inderdaad wel problematisch.
Ik kan stukken uitwerken, maar het 'vuile werk' blijft dan over voor technische profielen en wie staat er dan te springen om zoiets te doen? Weinig, inderdaad.

Maar je pakt het als vele first timers achterstevoren aan, maar luistert niet naar het oorverdovend advies hier;
Waarom denk je dat misschien? Ik neem elk advies zeker ter harte en stel mijn pistes zeker bij, op basis daarvan...
Development is sowieso een issue (zie hierboven en budgetbewijs), dus misschien blijft het gewoon bij een concept.
Ben niet iemand die impulsief te werk gaat, dus het blijft momenteel vooral aftasten.

Joyn / Qustomer / Citylife als voorbeeld ook wel grappig ...
Leg eens uit?
Als buitenstaander lijkt het mij wel dat ze dit destijds goed hebben aangepakt.
Zelfs met dien verstande dat er eigenlijk geen concrete behoefte bestond, maar door de kaart te trekken van de 'arme kleine zelfstandigen die de e-commerce-trein gemist hebben', zijn ze er toch in geslaagd om hun product aan heel wat handelaars te verpatsen.
 
Wat is eigenlijk het budget dat je zelf in gedachten had? Want daar zal ook veel van afhangen.

Sowieso zou ik je wel aanraden om iets te doen met je idee. Want zelfs als het niets wordt, zal het toch een leerrijke ervaring zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan