CM-topman: Euthanasie bij voltooid leven

Avondland

Well-known member
“Langer leven is geen doel op zich”: CM-voorzitter Luc Van Gorp pleit voor radicaal andere aanpak vergrijzing

“Er is nu al een regeling voor euthanasie. Maar daarnaast zou er ook een zachtere vorm moeten zijn, voor mensen die het gevoel hebben dat hun leven voltooid is”

Wel, dat is inderdaad radicaal - zeker voor iemand van de christelijke mutualiteit. Ethisch ook een heel moeilijke, want doe het maar eens als hulpverlener. Iemand die terminaal is en geen lange lijdensweg wil ondergaan is één zaak, maar iemand die nog perfect gezond is een "spuitje" geven omdat die levensmoe is vind ik toch moeilijker. Vooral de context van de vergrijzing maakt het hier een nogal vreemd voorstel, want je wekt de perceptie dat je de vergrijzingsproblematiek tegengaat door ouderen te euthanaseren.

Straks gaat het nog zo evolueren dat mensen die écht levensmoe zijn een afspraak kunnen maken bij een medische instelling om een begeleide zelfdoding te ondergaan. Finaal kan je iemand niet verbieden zichzelf het leven te benemen, want na de daad kan je hen ook moeilijk gaan bestraffen. Eens het licht uit is gegaan, is het uit.
 
want je wekt de perceptie dat je de vergrijzingsproblematiek tegengaat door ouderen te euthanaseren..

Dat wekt niet de perceptie, dat is gewoon een oplossing voor de problematiek.
Ouderenzorg is heel duur, ouderen zijn een belasting voor de samenleving economisch. Het personeel is er ook gewoon momenteel niet, en met de stijgende vergrijzing gaan we die zeker niet hebben.
Als je dus op een bepaald moment daar cru gezegd mensen van tussen kunt halen dan is dat ethisch hard, maar economisch positief.

We moeten ook wel het debat durven voeren of we ellenlang een mensenleven moeten rekken. Moeten we mensen die levenslust verloren zijn nog nog dwingen om te leven, deze mensen dan in WZC steken waar ze niet gelukkig zijn en waar ze enkel maar een last zijn voor personeel en familie.
Want cru gezegd is een oudere soms ook gewoon een last voor de familie, en als iemand levensmoe is dan ga je daar ook niet graag of tout court op bezoek.
 
Dat wekt niet de perceptie, dat is gewoon een oplossing voor de problematiek.
Ouderenzorg is heel duur, ouderen zijn een belasting voor de samenleving economisch. Het personeel is er ook gewoon momenteel niet, en met de stijgende vergrijzing gaan we die zeker niet hebben.
Als je dus op een bepaald moment daar cru gezegd mensen van tussen kunt halen dan is dat ethisch hard, maar economisch positief.

We moeten ook wel het debat durven voeren of we ellenlang een mensenleven moeten rekken. Moeten we mensen die levenslust verloren zijn nog nog dwingen om te leven, deze mensen dan in WZC steken waar ze niet gelukkig zijn en waar ze enkel maar een last zijn voor personeel en familie.
Want cru gezegd is een oudere soms ook gewoon een last voor de familie, en als iemand levensmoe is dan ga je daar ook niet graag of tout court op bezoek.
Het is een heel dunne lijn tussen werkelijk levensmoe zijn en jezelf overbodig vinden omdat de maatschappij en je kinderen je vooral als last zien, om nog niet te spreken over eventuele druk vanuit die kant om wat sneller te verdwijnen zodat kosten wegvallen en de erfenis vrijkomt.

Dit is een debat waarin men heel voorzichtig moet te werk gaan, en ik vind de toon van jouw post al tekenend voor hoe in deze maatschappij je als oudere al snel als verwaarloosbaar wordt gezien. Daarvoor hebben we dan allemaal heel ons leven in deze welvaartstaat gewerkt: om eenmaal op pensioen al als overbodig gezien te worden, en eenmaal hulpbehoevend als last.
 
Ik vind dat het moet kunnen, als die persoon er zelf voor kiest. Als die persoon zelf de wil niet meer heeft om te leven, waarom die dan verplichten?
Al die ouderen kosten de maatschappij veel geld, en als ze graag willen leven is het dat waard, maar waarom zouden we moeten investeren in hun pensioen en zorg als ze toch niet meer willen leven?
 
Laatst bewerkt:
Ietwat verbazend van een CM-kerel als voorstel, maar niet onlogisch als voorstel.
Mensen die dat echt willen, die moeten dat kunnen.
 
Het is een heel dunne lijn tussen werkelijk levensmoe zijn en jezelf overbodig vinden omdat de maatschappij en je kinderen je vooral als last zien, om nog niet te spreken over eventuele druk vanuit die kant om wat sneller te verdwijnen zodat kosten wegvallen en de erfenis vrijkomt.

Dit is een debat waarin men heel voorzichtig moet te werk gaan, en ik vind de toon van jouw post al tekenend voor hoe in deze maatschappij je als oudere al snel als verwaarloosbaar wordt gezien. Daarvoor hebben we dan allemaal heel ons leven in deze welvaartstaat gewerkt: om eenmaal op pensioen al als overbodig gezien te worden, en eenmaal hulpbehoevend als last.
Dit dus. Het hellend vlak richting aangemoedigde euthanasie tot een herhaling van Aktion T4, waarbij "genadedodingen" voor mensen die 'zinloos lijden' en 'zinloos bestaan' worden aangemoedigd door de overheid, is reëel in dit debat als het niet voorzichtig genoeg wordt aangepakt.

Het voorstel vind ik wel interessant. Zou het "oké" zijn om mensen met suïcidale neigingen te begeleiden richting een waardig afscheid? Hetgeen schokkende telefoons vermijdt van de hulpdiensten over een geliefde die zich heeft verhangen? Wat is echter de garantie dat mensen daarop gaan inpikken? Soms is zelfmoord een impulsieve daad. De wanhoop die je voelt wanneer je je onder een trein werpt moet toch immens zijn, want je hele lijf gaat je toch aanzetten tot levensbehoud wanneer je dat doet?

Er is wel een verschil tussen een terminale patiënt of een 90-jarige eenzaat die levensmoe is en iemand die suïcidaal is.
 
Het moet natuurlijk wel duidelijk zijn, als iemand de keuze maakt om er een eind aan te maken, dat het geen bevlieging is.
Ik heb dikwijls mijn vraagtekens bij jonge mensen die euthanasie aanvragen omwille van ondraaglijk psychisch lijden. De situatie moet al ten eerste onomkeerbaar zijn vooraleer je kan tot euthanasie overgaan, wat toch moeilijk te definiëren valt. Hoe gaan we gaan definiëren dat levensmoe zijn onomkeerbaar is.
 
Het moet natuurlijk wel duidelijk zijn, als iemand de keuze maakt om er een eind aan te maken, dat het geen bevlieging is.
Ik heb dikwijls mijn vraagtekens bij jonge mensen die euthanasie aanvragen omwille van ondraaglijk psychisch lijden. De situatie moet al ten eerste onomkeerbaar zijn vooraleer je kan tot euthanasie overgaan, wat toch moeilijk te definiëren valt. Hoe gaan we gaan definiëren dat levensmoe zijn onomkeerbaar is.
De persoon die de euthanasie ondergaat zal achteraf uiteraard geen bezwaar kunnen maken, maar de nabestaanden kunnen daar wel de nodige vragen bij stellen. Daar zijn al enkele gevallen van bekend.
 
Het is een heel dunne lijn tussen werkelijk levensmoe zijn en jezelf overbodig vinden omdat de maatschappij en je kinderen je vooral als last zien, om nog niet te spreken over eventuele druk vanuit die kant om wat sneller te verdwijnen zodat kosten wegvallen en de erfenis vrijkomt.

Dit is een debat waarin men heel voorzichtig moet te werk gaan, en ik vind de toon van jouw post al tekenend voor hoe in deze maatschappij je als oudere al snel als verwaarloosbaar wordt gezien. Daarvoor hebben we dan allemaal heel ons leven in deze welvaartstaat gewerkt: om eenmaal op pensioen al als overbodig gezien te worden, en eenmaal hulpbehoevend als last.

Uiteindelijk beslis je zelf over je leven wat je doet.
Persoonlijk kan ik mij, ondanks ik nog relatief jong ben, wel een ouder iemand verplaatsen die worstelt met het leven. Je takelt af, velen hebben dan nog eens constante pijnen.
Vaak dan nog eens heel beperkt in wat ze kunnen doen. Als je dan opstaat om af te tellen om terug te gaan slapen dan is uw leven weinig meer waard.
Pas op er zijn mensen die nog energie en plezier halen uit het feit om een hele dag een boekje te lezen en uit het raam te turen, en daar is niks mis mee. Maar ik vind dat we ook moeten luisteren naar ouderen die gewoon nog tegen hun zin leven.
Mensen voelen zelf ook wel aan dat ze nog een schim van zichzelf zijn en niks meer kunnen wat ze vroeger konden, en alles waar ze vroeger plezier uithaalde weg is.

Ik denk dat we ook gewoon niet blind mogen zijn voor de realiteit. En die is dat een mensenleven gewoon heel lang gerokken wordt door de medische wereld, maar dat we misschien daarin te ver zijn doorgeslagen door mensen lichamelijk nog in leven te houden terwijl hun ziel en hun wil om te leven al enkele jaren gestorven zijn.
Moeten we zo een mensen niet de kans geven om vrijwillig er een einde aan te maken? Of moeten we hen verplichten nog nog door te leven tegen hun zin?

En het is ook gewoon de realiteit dat ouderen die hulpbehoevend zijn als last worden aanzien. Het heeft een reden waarom veel mensen ervoor kiezen hun ouders naar een WZC te sturen.
Als je zelf niks meer kan, enkel nog hulp krijgen, dan ben je inderdaad nog zuiver een last. Het is een zeer harde vaststelling maar in de manier waarop we momenteel leven is dat de realiteit.
Velen maken de vergelijking met een kind, met ouder te worden ga je terug naar het kindse. Alleen bij een kind haal je energie eruit omdat die elke dag beter en beter wordt en steeds meer kan. Bij een oudere is dit het omgekeerde.
 
Straks gaat het nog zo evolueren dat mensen die écht levensmoe zijn een afspraak kunnen maken bij een medische instelling om een begeleide zelfdoding te ondergaan. Finaal kan je iemand niet verbieden zichzelf het leven te benemen, want na de daad kan je hen ook moeilijk gaan bestraffen. Eens het licht uit is gegaan, is het uit.


Een boeiende topic.
De Japanse film ‘plan 75’ behandelt dit specifiek onderwerp en is zeker het bekijken waard.

https://www.theguardian.com/film/2023/may/08/plan-75-ageing-japan-euthanasia-suicide?darkschemeovr=1
 
Ik ben daar wel voorstander van. Ik denk dat heel bevrijdend is, dat je op een bepaald moment gewoon zelf kan beslissen dat het genoeg is geweest, zonder dat daar een andere aanleiding voor moet zijn dat dat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt. Je hebt dan de keuze om ipv als een hulpeloos hoopje mens waardig en bewust afscheid te nemen van het leven en te weten dat je daarvoor niet eerst een proces van aftakeling moet voor doorstaan.

Ook economisch zou dat best een slim idee zijn. Want er gaan steeds meer kinderloze bejaarden zijn, die dus niet persé willen leven om hun nageslacht te zien opgroeien, maar ook niet echt persé veel willen nalaten. Dat geeft dus een vrijgeleide om een aantal jaar, wanneer je dat fysiek nog kan, gewoon eens zot te doen met uw spaargeld, optimaal van het leven te genieten en tegen dat het geld op is, de stekker eruit te trekken. Nu moet je dat spaarpotje opzij houden voor wanneer je op de sukkel bent en veel zorg nodig hebt, maar die fase hoef je gewoon niet meer in te gaan.

Zolang dat een vrije keuze is en er geen bejaarden verplicht worden hiertoe, zie ik ook niet in hoe je daar tegen kan zijn: echt vrij kunnen beschikken over je eigen lichaam en leven, goed voor de samenleving want je ontwijkt het moment dat je echt veel geld kost en ook gewoon zuiver economisch een win voor de samenleving.
Als er goede manieren worden gevonden om dwang van buitenaf uit te sluiten, dan lijkt me dat een win-win voor het individu en de samenleving.
 
Enkele jaren knallen en dan de pijp aan Maarten geven klinkt interessant maar ik denk dat velen op het einde toch gaan twijfelen om het te doen. En dan zit je met een hoop berooide bejaarden.

Dit gaat wel om levensbeëindiging, dat is onomkeerbaar.
 
Ik heb de laatste jaren toch enkele familieleden gezien die, nadat hun levenslange partner is gestorven, zelf naar het einde snakten en daardoor quasi wegkwijnden, al dan niet in een home. Zelfs zo erg dat ze hun (zware) ziekte onbehandeld lieten, ok al kon dat wel.

Dan lijkt mij waardig kunnen afscheid nemen toch echt een betere optie.

Het probleem is natuurlijk dat er uiteraard een heel uitgebreide screening moet komen door artsen en specialisten of de vraag tot levensbeëindiging legitiem is en bij volle verstand wordt gesteld. Maar dat vermoedelijk veel artsen in de nasleep van het euthanasieproces enkele jaren geleden daar toch niet voor staan te springen.
 
Het probleem is natuurlijk dat er uiteraard een heel uitgebreide screening moet komen door artsen en specialisten of de vraag tot levensbeëindiging legitiem is en bij volle verstand wordt gesteld. Maar dat vermoedelijk veel artsen in de nasleep van het euthanasieproces enkele jaren geleden daar toch niet voor staan te springen.

Oprechte vraag, maar hoe moet de vraag tot beëindiging legitiem zijn?
Hoe gaat men dat bepalen en beoordelen.
Als iemand naar u komt met de vraag tot beëindiging, dan is dat toch altijd legitiem en hoeft dat toch niet ter discussie te staan?
 
anderen geen woorden in de mond leggen, niemand zegt dit
Dit is een debat waarin men heel voorzichtig moet te werk gaan, en ik vind de toon van jouw post al tekenend voor hoe in deze maatschappij je als oudere al snel als verwaarloosbaar wordt gezien. Daarvoor hebben we dan allemaal heel ons leven in deze welvaartstaat gewerkt: om eenmaal op pensioen al als overbodig gezien te worden, en eenmaal hulpbehoevend als last.
Respect is ver te zoeken tegenwoordig in de online wereld.

Ik vind het maar vreemd dat hier nog geen Jezus Milieu Christus is langs geweest met de boodschap:

Gepensioneerde zijn slecht voor het klimaat. Ze rijden allemaal in een sportieve suv, en ze Verwarmen allemaal hun slecht geïsoleerde woning met kolen ! Hun pensioen kunnen we beter steken in het klimaat, ze hebben lang genoeg de wereld vervuild met hun veel te grote Villa's !

Ik ben er 100% zeker van dat er members zijn die dat denken hier.
 
CM-voorzitter Luc Van Gorp probeerde het onderwerp op de politieke en/of maatschappelijke agenda te krijgen, maar CD&V liet al weten bij monde van Sammy Mahdi dat dit voor hen onbespreekbaar is. Ik kan de mening wel volgen, de context waarin Van Gorp dit voorstel deed, draait immers om de vergrijzingsproblematiek en de daar bijhorende kosten. Dat is geen geschikte setting voor zo'n gevoelig ethisch vraagstuk, vind ik.

Het is echter wel een interessant vraagstuk, eentje waarvan ik hoop dat we deze in de toekomst in alle sereniteit kunnen verder bespreken. Maar voorlopig denk ik dat dit ietsje teveel verbrand.

Persoonlijk neig ik naar volledig zelfbeschikkingsrecht, maar we moeten wel waarborgen dat mensen geen sociale of maatschappelijke druk voelen om hun leven vroegtijdig te beëindigen. Hoe voorkomen we een samenleving waarin alleen de welgestelden langer leven omdat hun leven nog niet "voltooid" is? En waar leggen we de grens? Vandaag gaat het over het recht tot keuze, morgen kan het aanmoedigen zijn om het toch niet te lang te trekken, en wie weet spreken we overmorgen wel al over een maximale leeftijd. Het is best wel een hellend vlak waar we voorzichtig mee moeten omgaan.

Weet je, soms vraag ik mij af wat Etienne Vermeersch zou denken in deze tijden...
 
Oprechte vraag, maar hoe moet de vraag tot beëindiging legitiem zijn?
Hoe gaat men dat bepalen en beoordelen.
Als iemand naar u komt met de vraag tot beëindiging, dan is dat toch altijd legitiem en hoeft dat toch niet ter discussie te staan?
Is zeker een terechte vraag of opmerking. En eigenlijk mss zelfs de basis van een of gewoon dé discussie: moet de vraag tot levensbeëindiging voor elk individueel geval in vraag worden gesteld.
 
Uiteindelijk beslis je zelf over je leven wat je doet.
Persoonlijk kan ik mij, ondanks ik nog relatief jong ben, wel een ouder iemand verplaatsen die worstelt met het leven. Je takelt af, velen hebben dan nog eens constante pijnen.
Vaak dan nog eens heel beperkt in wat ze kunnen doen. Als je dan opstaat om af te tellen om terug te gaan slapen dan is uw leven weinig meer waard.
Pas op er zijn mensen die nog energie en plezier halen uit het feit om een hele dag een boekje te lezen en uit het raam te turen, en daar is niks mis mee. Maar ik vind dat we ook moeten luisteren naar ouderen die gewoon nog tegen hun zin leven.
Mensen voelen zelf ook wel aan dat ze nog een schim van zichzelf zijn en niks meer kunnen wat ze vroeger konden, en alles waar ze vroeger plezier uithaalde weg is.

Ik denk dat we ook gewoon niet blind mogen zijn voor de realiteit. En die is dat een mensenleven gewoon heel lang gerokken wordt door de medische wereld, maar dat we misschien daarin te ver zijn doorgeslagen door mensen lichamelijk nog in leven te houden terwijl hun ziel en hun wil om te leven al enkele jaren gestorven zijn.
Moeten we zo een mensen niet de kans geven om vrijwillig er een einde aan te maken? Of moeten we hen verplichten nog nog door te leven tegen hun zin?

En het is ook gewoon de realiteit dat ouderen die hulpbehoevend zijn als last worden aanzien. Het heeft een reden waarom veel mensen ervoor kiezen hun ouders naar een WZC te sturen.
Als je zelf niks meer kan, enkel nog hulp krijgen, dan ben je inderdaad nog zuiver een last. Het is een zeer harde vaststelling maar in de manier waarop we momenteel leven is dat de realiteit.
Velen maken de vergelijking met een kind, met ouder te worden ga je terug naar het kindse. Alleen bij een kind haal je energie eruit omdat die elke dag beter en beter wordt en steeds meer kan. Bij een oudere is dit het omgekeerde.
Mensen sturen hun ouders naar een WZC omdat in deze maatschappij van tweeverdieners niemand nog de tijd heeft om zelf voor zijn ouders te zorgen, en weinig het budget om voor een individuele oplossing te zorgen. Daaruit besluiten dat die mensen sowieso als last worden aanzien, wtf ook.

Verder is de "uiteindelijk beslis je zelf over je leven wat je doet" uitspraak, buiten pijnlijk om te lezen, ook gewoon iets dat enige nuance verdient. Mensen beslissen altijd zelf zogezegd, maar wat er van hen "verwacht" wordt door vrienden, familie, en de brede maatschappij speelt daar een zeer grote rol in.


Ik vind dat hier toch enkele zaken in te vinden zijn die relevant zijn, en veel daarvan komt voor mij neer op de vraag: hoe komen mensen tot het besluit dat ze dood willen? Ik denk sowieso al niet dat je een beslissing ooit buiten de hele context van een leven kan zien, en bij zo'n ingrijpende beslissing denk ik dat we dus echt hard moeten opletten dat we mensen niet de indruk geven dat "een spuitje" sociaal gewenst is. Want ja, de economie en de zorg enzo, je kost toch wel veel geld hoor opa, en je trekt al lang pensioen, en Kenny en Marina komen je toch nooit bezoeken, ...
 
Mensen sturen hun ouders naar een WZC omdat in deze maatschappij van tweeverdieners niemand nog de tijd heeft om zelf voor zijn ouders te zorgen, en weinig het budget om voor een individuele oplossing te zorgen. Daaruit besluiten dat die mensen sowieso als last worden aanzien, wtf ook.

Uw argument klopt deels.
Er zullen gerust mensen zijn die zwaar zorgbehoevend zijn op hun 60ste, maar dat is een minderheid. Dat zullen in de meeste mensen zijn de makkelijk 15 of 20 jaar ouder zijn. Op dat moment zijn de meeste kinderen zelf 50 en ouder, en zijn er in mijn ogen mogelijkheden maar goed.
Maar de kwestie is meer wanneer ben je echt zorgbehoevend, dat is voor mij een veel belangrijker punt. Als je gewoon thuis kan blijven wonen als er om de 2 of 3 dagen thuisverpleging komt, je kinderen voor jou de was doen en naar de winkel gaan en wat kleine klusjes doen, dan ben je niet zwaar zorgbehoevend en is een WZC niet de plaats waar je naartoe moet.
In veel gevallen gebeurt dit wel want de kinderen WILLEN geen tijd maken, want hoho zo naar de winkel gaan voor opa en oma en extra wasmachines draaien, das veel werk hoor.
Als uw ouders thuis kunnen blijven als jij elke dag langsgaat en 2u per week tijd voor hen maakt, waarom zou je het niet doen? En toch zijn er mensen die dat te veel vinden, want hoho tweeverdiener en zelf ook nog een leven hoor.

En dat is waar het verkeerd loopt. Maar goed die mensen zijn geen last hoor, totaal niet! Je ziet toch zelf ook dat dit ergens niet klopt.


Verder is de "uiteindelijk beslis je zelf over je leven wat je doet" uitspraak, buiten pijnlijk om te lezen, ook gewoon iets dat enige nuance verdient. Mensen beslissen altijd zelf zogezegd, maar wat er van hen "verwacht" wordt door vrienden, familie, en de brede maatschappij speelt daar een zeer grote rol in. Ik vind dat hier toch enkele zaken in te vinden zijn die relevant zijn, en veel daarvan komt voor mij neer op de vraag: hoe komen mensen tot het besluit dat ze dood willen? Ik denk sowieso al niet dat je een beslissing ooit buiten de hele context van een leven kan zien, en bij zo'n ingrijpende beslissing denk ik dat we dus echt hard moeten opletten dat we mensen niet de indruk geven dat "een spuitje" sociaal gewenst is. Want ja, de economie en de zorg enzo, je kost toch wel veel geld hoor opa, en je trekt al lang pensioen, en Kenny en Marina komen je toch nooit bezoeken, ...


Dat artikel beschrijft volledig wat ik voel en hoe ik erover denk.
Uit wat ik zie om mij heen en mijn eigen ervaringen met dit onderwerp.
Ik snap niet hoe jij daarvan kan maken " maar wat er van hen "verwacht" wordt door vrienden, familie, en de brede maatschappij speelt daar een zeer grote rol in.", terwijl dat net niet daar staat. Daar staan getuigenissen in van mensen die te maken kregen met aftakelingen en die de wil om te leven verloren zijn.
Niet meer kunnen lezen, geen tv meer kunnen kijken, geen gesprek meer kunnen voeren en gewoon totaal niet meer mobiel zijn, moeten we mensen die dat meemaken echt dwingen om verder te leven? Want is het niet de maatschappij die jou dat oplegt?
Ik herhaal het eens als je elke dag opstaat en er is niks meer van vreugde in je leven enkel nog afzien en aftellen, is dat niet voldoende om te zeggen dat een uitstap gerechtvaardigd is? En is het net niet omgedraaid, moet de maatschappij niet gewoon de keuze van deze mensen accepteren?

En ik wil gerust toegeven dat het elkaar de hand geeft. Dat doordat mensen zichzelf gaan zien als last ze dit meenemen in hun beslissing.
Maar het antwoord daarop is simpel, zorg er dan voor dat deze mensen dat gevoel dan niet ervaren. Zorg ervoor dat ze wel nog vreugde uit hun leven halen.
En steek je niet weg achter "ja maar in het WZC worden ze goed verzorgd hoor" en "ik ga toch 1x in de week een half uur langs". Want 1 dat is niet juist, de verzorging is echt allesbehalve super, en 2 dat is echt een pleister op een gebroken been.
Als uw grootouder beslist dat het genoeg is, dat hij of zij niks meer heeft om voor te leven, hou jij die persoon dan tegen? Verbied je dit dan?
Of luister je waar dit vandaan komt en leg je u neer bij de beslissing? Want daar gaat het uiteindelijk wel om. Jij die op dat moment gaat beslissen over een ander zijn leven.

En ja buiten het menselijke speelt het economische uiteraard ook mee. Moeten we echt vasthouden aan het idee dat een mensenleven zo lang mogelijk moet duren en enkel god ons mag komen halen.
Het menselijke staat voorop in deze. Maar vanuit economisch standpunt is het ook wel zo dat mensen in leven houden die in feite niet meer willen leven niet verstandig is.
Maar mensen die 100 willen worden moeten ook de kans krijgen dit te doen, daar moeten we ook volop op inzetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan