ChefBoyardee
Banned
Sinds kort nieuwe occasie gekocht (een Skoda Octavia 1.5 TSI uit 2021) met ongeveer 25k km op de teller.
Ik vermoed dat deze auto over standaard cilinderuitschakeling beschikt (de bekende ACT, active cylinder technology van Volkswagen).
Nu vraag ik mij of het normaal is dat ik dat constant voel en hoor. Als ik rij met de auto in eender welke versnelling tussen 1500-2100 toeren, dan vibreert de motor ten eerste door die cilinder die uitgeschakeld is. Ten tweede voel ik een "snak" of hikje als die cilinder zich weer inschakelt, en dat hoor ik ook (een soort "tsjak").
Verder gaat de auto stotteren als ik koud vertrek 's ochtends. Tenminste als ik meteen vertrek. Als ik eerst 2 minuten wacht tot het toerental 2x gezakt is (van 1500 naar onder de 1000), dan heb ik geen gestotter. Anders wel en dan is het de eerste 2 minuten onprettig rijden. De auto gaat sneller en het is moeilijk om in 1ste en 2de vlot te rijden zonder gestotter.
Ik vermoed dat deze auto over standaard cilinderuitschakeling beschikt (de bekende ACT, active cylinder technology van Volkswagen).
Nu vraag ik mij of het normaal is dat ik dat constant voel en hoor. Als ik rij met de auto in eender welke versnelling tussen 1500-2100 toeren, dan vibreert de motor ten eerste door die cilinder die uitgeschakeld is. Ten tweede voel ik een "snak" of hikje als die cilinder zich weer inschakelt, en dat hoor ik ook (een soort "tsjak").
Verder gaat de auto stotteren als ik koud vertrek 's ochtends. Tenminste als ik meteen vertrek. Als ik eerst 2 minuten wacht tot het toerental 2x gezakt is (van 1500 naar onder de 1000), dan heb ik geen gestotter. Anders wel en dan is het de eerste 2 minuten onprettig rijden. De auto gaat sneller en het is moeilijk om in 1ste en 2de vlot te rijden zonder gestotter.