Ik zie het gat duidelijk in de foto. Laat me eerst beschrijven wat ik observeer, dan kan ik een gericht herstelplan opstellen.
Wat ik zie
Het gat zit in een trapwand (binnenmuur langs een trap met treden van natuursteen of beton, lijkt op blauwe hardsteen). Het gat is ongeveer 40-50 cm breed en heeft een onregelmatige vorm. Wat opvalt:
- Twee verschillende materialen in de muur: bovenaan zie ik kalkzandsteen of cellenbeton blokken (de lichte, vrij regelmatige blokken), eronder een donkerder element dat eruitziet als een stalen profiel (H- of I-balk / IPE) — dat is een dragend element en belangrijk om te weten.
- Pleisterlaag: de muur is afgewerkt met gipspleister (de witte/beige laag die rond het gat brokkelt).
- Behangresten of oude verflagen op de wand (de bruingele vlekken).
- Een koevoet ligt nog tegen de muur — wat suggereert dat het gat bewust gemaakt is (sloop) of er iets uitgehaald moest worden.
Belangrijke vraag vóór ik een plan geef
Voordat ik een correct herstelplan opstel, wil ik graag even checken — want het juiste plan hangt hier sterk van af:
Voorlopig stappenplan (kan ik finetunen na je antwoorden)
Ondertussen alvast de grote lijnen, zodat je weet wat je kan verwachten:
1. Opruimen en blootleggenEerst alle losse stukken pleister, mortel en brokken voorzichtig wegnemen tot je op vaste, niet-loszittende randen zit. Klop met een hamertje rondom — alles wat dof of hol klinkt moet eraf. Stof grondig wegzuigen, anders hecht niets.
2. Inschatten wat het stalen element isDie zwarte balk die ik zie is waarschijnlijk een
draagbalk (latei) boven een vroegere of huidige opening. Zeer belangrijk:
niets er onder weghalen, niets er aan vastlassen of doorboren. Gewoon respecteren en eromheen werken.
3. Metselwerk aanvullen
- Materiaal: kalkzandsteen- of snelbouwblokken (Ytong / cellenbeton, of gelijkaardig aan wat er al zit) — best dezelfde soort als wat ik in het gat zie.
- Mortel: lijmmortel of metselmortel afhankelijk van het bloktype.
- Werk in lagen, zorg dat elke laag goed aansluit op de bestaande blokken (geen verticale doorlopende voegen — verspringen).
- Voor de laatste blokken bovenaan: deze pas je op maat aan en steek je met wat extra mortel ertussen.
4. Drogen latenMinstens 24-48 u laten uitharden voor je gaat pleisteren.
5. Pleisteren
- Eerst een hechtlaag (primer / betonsluier) op het verse metselwerk én op de randen van de oude pleister.
- Dan gipspleister (binnen, droge ruimte) of cementgebonden pleister (vochtige zones) in 1-2 lagen aanbrengen.
- Strak afreien, gladstrijken, eventueel een dunne finishlaag (afwerkingspleister) voor een gladde wand klaar om te schilderen.
6. Schuren en schilderenLichtjes schuren, stofvrij maken, grondlaag (primer voor nieuwe pleister) en dan je eindverf.
Zodra je de drie vragen hierboven beantwoordt (vooral over die stalen balk en de omgeving), maak ik er een
concreet plan op maat van, met exacte materialen, hoeveelheden en de juiste mortelsoort. Ook als je twijfelt over de stalen balk: kan je daar nog een
close-up foto van maken? Dan kan ik beter inschatten of het echt een dragende latei is of iets anders.