Lap, em zit zonder tokens !Waar het vandaag vooral gelinkt wordt met AI generatie zie ik slop eerder evolueren van betekenis richting lo

Te snel enter ?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Lap, em zit zonder tokens !Waar het vandaag vooral gelinkt wordt met AI generatie zie ik slop eerder evolueren van betekenis richting lo

Proper !Waar het vandaag vooral gelinkt wordt met AI generatie zie ik slop eerder evolueren van betekenis richting low quality brainrot content ongeacht of die nu door mensen of bots gemaakt wordt. Men zal het verschil toch niet meer kunnen zien.
en nee @SithCloud ik bedoelde wel degelijk die nieuwe generatie AI effecten en verwees niet naar vorige generaties die mede door AI tot stand kwamen. Bijvoorbeeld over die Netflix serie Eternaut die AI generated effecten introduceerde maar dat is al lang geen alleenstaand geval meer.
![]()
Netflix uses generative AI in one of its shows for first time
Firm says technology used in El Eternauta is chance ‘to help creators make films and series better, not just cheaper’www.theguardian.com
Ik stel me toch de vraag wie "we" is in dit scenario? De techbro CEO die miljarden verdient of de persoon die zijn job misschien tussen dit en 5 jaar ziet verdwijnen. Hier op het forum werd door sommige leden (waaronder jij) tijdens de release van ChatGPT al gedwalmd over een Universal Basic Income. Maar van waar dat geld gaat komen als er niemand nog geld kan verdienen? Die AI bedrijven gaan die kost niet betalen hoor.Dat we in bepaalde sectoren nog massieve kapitaaldestructie gaan zien lijkt me evident en juist een gevolg van de groeiende capaciteiten van AI. De grote vraag is of AI meer jobs gaat creëren dan vernietigen en ik denk persoonlijk ook dat het veel meer jobs, hell op lange termijn misschien zelfs de meeste, gaat vervangen. Uiteindelijk is dat ook waar we naartoe willen, enige probleem is dat die overgangsfase heel moeilijk gaat worden. Hoe het op kortere termijn gaat evolueren, daar zijn economen het ook niet over eens dus dat is wat koffiedik kijken.
Specifiek ivm image en video generation gaat het denk ik inderdaad ook wel serieus wat jobs kosten maar dat is niet noodzakelijk negatief. We waren al lang de verkeerde richting aan het opgaan met de industrialisatie van kunst. Dat nu buiten studios, marketing bureaus en designers om iedereen zijn eigen gedacht kan realiseren is op zich geen slechte zaak. Ook met die content explosie zal het wel meevallen. Er werd voor AI op 1 dag reeds meer content geupload naar youtube dan je op een menseleven kon zien. 99% is slop maar het beste borrelt wel naar boven. Een gouden tijd voor indies.
Als AI zoveel jobs gaat vernietigen zoals in het doem scenario waar je vanuit gaat dan zal een systeem dat economische winsten onder de bevolking herverdeelt noodzakelijk zijn. Of die bedrijven dat nu willen of niet. Als iedereen zonder job zou zitten gaan zij hun producten ook niet meer kunnen slijten.

Natuurlijk zullen ze dat niet vrijwillig doen. Je quote me toch? Of ze nu willen of niet, als werkloosheid zo hoog zou stijgen valt het systeem in duigen en zullen ze verplicht worden mee te stappen in een nieuw sociaal contract.
Er gaan nu reeds verschillende stemmen op onder politici en economen om de zaken te herbekijken, denk bijvoorbeeld aan Bernie Sanders of Andrew Yang of economen zoals Ford. Dat gaat van kleinere voorstellen van extra taxen op digitalisatie, ai en robots tot veel grotere zoals hertekeningen van het sociaal stelsel. Als de nadelige gevolgen groter gaan worden gaat ook de druk om er iets aan te doen enkel groter worden.
Zoveel mooie voorbeelden, zet die artikels dan hier ipv de overhypete leugens van anthropic en openai heDoen alsof AI niet meer is dan sneller een excel spreadsheet genereren kan je moeilijk een eerlijke voorstelling van de feiten noemen. Nieuwe medicijnen en materialen generen staat daar bijvoorbeeld al serieus wat stapjes boven. Of het gebruik van modellen getraind op plasma stabilisatie om fusie langer gaande te houden in tokamak prototypes, of ... het is niet omdat je elke dag over AI slop leest dat de lijst doorbraken die ermee verwezenlijkt worden niet reeds eindeloos en groeiende is.

Hey now, in my defense die heb ik hier al gedeeld maar tegelijkertijd... sorry... tis sterker dan mezelf.Zoveel mooie voorbeelden, zet die artikels dan hier ipv de overhypete leugens van anthropic en openai he![]()
Ik denk dat uw vraag beantwoord wordt als ge naar openai.com gaatHey now, in my defense die heb ik hier al gedeeld maar tegelijkertijd... sorry... tis sterker dan mezelf.
![]()
Zouden ze hier al zijn met GPT5?

Profiteer van de VC subsidies zolang het blijft duren zou ik zeggen..Die nieuwe Claude release met "adaptive reasoning" is inderdaad ook wel zwaar generfed. Zou zogezegd beter moeten zijn in dat het model nu zelf beslist hoe moeilijk een vraag is en hoeveel computer er tegenaan te gooien. Maar in praktijk merk je echt wel een gelijkaardig dumbing down fenomeen en dat het anthropic vooral te doen is om compute te besparen en zo de kosten voor hen zo laag mogelijk te houden. Dat terwijl ze de prijs fors hebben opgetrokken en zelfs aan het experimenteren zijn met claude code uit hun base payment model te halen.
We zijn nog niet deftig van grond en de enshittification met tiered pricing en ad injects is al volop bezig.![]()

Profiteer van de VC subsidies zolang het blijft duren zou ik zeggen..![]()
Meer productiviteit uit zich in meer jobs, niet minder. Source: het verleden en waarschijnlijk ook de toekomst.Natuurlijk zullen ze dat niet vrijwillig doen. Je quote me toch? Of ze nu willen of niet, als werkloosheid zo hoog zou stijgen valt het systeem in duigen en zullen ze verplicht worden mee te stappen in een nieuw sociaal contract.
Er gaan nu reeds verschillende stemmen op onder politici en economen om de zaken te herbekijken, denk bijvoorbeeld aan Bernie Sanders of Andrew Yang of economen zoals Ford. Dat gaat van kleinere voorstellen van extra taxen op digitalisatie, ai en robots tot veel grotere zoals hertekeningen van het sociaal stelsel. Als de nadelige gevolgen groter gaan worden gaat ook de druk om er iets aan te doen enkel groter worden.
Je doet toch uitschijnen alsof het de toekomst is aangezien je er al 7 posts hebt over gemaakt. De meeste economen die het besturen beschouwen het gewoon als een verandering zoals die er nog zijn geweest. Het zijn vooral de AI CEOs die het hardst roepen, rarara waarom.Ik gaf zelf al aan dat het maar 1 van vele mogelijke scenarios is. Het is nooit slim om in absolute termen te spreken en dus ook niet zoals jij doet, beweren dat grootschalige gevolgen voor de arbeidsmarkt maar een verzinsel is van "gastjes zoals Amodei" alsof er niets van aan is. Economen denken daar evengoed volop over na en zitten daarin niet allen op een zelfde lijn met een heel aantal die wel waarschuwen voor zulke verstrekkende gevolgen. Of het aantal nieuwe jobs die erbij komen groter zal zijn dan het aantal jobs die sneuvelen is een open vraag. Nu vertrouwen op het verleden omdat mensen die vervangen werden door weefgetouwen aan de slag konden als iets anders lijkt me geen goeie raadgever voor de toekomst die nu op ons afkomt.
Even terzijde; Zelfs als er ooit een maatschappij ontstaat die op haar wenken bedient wordt door automatisatie en geavanceerde AI zou dat geen utopische zijn omdat naast oude problemen, die niet door het einde van schaarste worden opgelost, de toekomst ook geheel nieuwe problemen zou voorschotelen. (Mijn genetisch geingeneerde klier die drugs aanmaakt is op hol geslagen! bvb ;p)
The new york timesToch juist als tengekanting dat die job apocalypse helemaal geen zekere uitgemaakte zaak is?
Aangezien jij nu echter beweert dat mogelijke gevolgen voor de arbeidsmarkt verzinsels zijn van AI CEO's toch ook een beetje weerwerk daartegen;
Laden…
www.nytimes.com
Het is niet duidelijk momenteel. Hopen op het beste, voorbereiden op het ergste lijkt me de beste ingesteldheid.
.