ChatGPT en andere Large Language Models

Spamfilters op mailboxen zijn toch al jaar en dag via AI?
De spamfilter van Combell doet werkelijk niets. Ik krijg nog steeds 50 spammails per dag. Vandaar dat ik Chatgpt bv zou willen koppelen met Outlook, en daar een anti spam GPT op wil runnen. Maar ik weet niet of dat werkt. En ergens wil ik ook niet dat Chatgpt al mijn mails kan lezen van de laatste 15 jaar.

Ik ben zo blij dat ik geen spam meer krijg sinds ik een proton mailaccount heb genomen. Je schijnt al je gmail te kunnen importeren. Geen idee of dat ook kan bij outlook.

De spamfilter van Combell doet werkelijk niets. Ik krijg nog steeds 50 spammails per dag. Vandaar dat ik Chatgpt bv zou willen koppelen met Outlook, en daar een anti spam GPT op wil runnen. Maar ik weet niet of dat werkt. En ergens wil ik ook niet dat Chatgpt al mijn mails kan lezen van de laatste 15 jaar.
Je bedoelt een LLM, niet AI. De vraag is of dat de beste tool is daarvoor, aangezien ook een heel groot deel van de spammails tegenwoordig met ChatGPT en consoorten geschreven zijn. Heel waarschijnlijk zit het antwoord al in je vraag, in het feit dat je er nog steeds 50 per dag krijgt.

Iemand die de laatste Anthropic Claude release al geprobeerd heeft? Is sedert de start van AI dat ik nog zo onder de indruk geweest ben, reconciliaties laten doen op bepaalde cijfers waarvan we al jaren weten dat er moeilijk te verklaren kleine discrepanties zijn die we niet volledig opgelost krijgen en na twee dagen lopen heeft al een paar zaken gevonden die ons vooruit helpen. Is best wel straf hoe het in verschillende tools data kan samenleggen en de logica kan blijven volgen.

Ook een paar M&A analyses laten lopen, en ook daar echt wel heel bruikbare en relevante output.

Dit lijkt echt wel een grote stap vooruit, toch voor het soort financieel werk dat ik doe waar AI daarvoor nog niet zo indrukwekkend was in echt productiviteit verhogen.
Voor onze dataflows gebruiken we een tool "DBT". Die heeft echter 1 mankement, hij bouwt geen column lineage op. Dat is een feature die ze al jaren beloven, maar blijkbaar te complex is.
Ik heb Claude losgelaten op onze repository met de prompt "bouw een column lineage op en geef mij een lijstje van stukken code die zinloos zijn. Dit kan zijn dat de kolom nadien niet gebruikt wordt, dat logica wordt teruggedraaid of dat het hardcoded is."
Ik had verwacht dat ik een soort diagram ging krijgen en dan een lijstje. Maar hij heeft eigenlijk een heel dashboard gebouwd waar die lineage interactief is, en waar die code improvements supergoed op te volgen zijn.
Dus 1 persoon 1 prompt VS een heel ontwikkelteam en open source community enkele jaren lang.

Verander van provider gewoon

Dat is eigenlijk onbewust mijn vraag hier. Zijn er hier mensen met een e-mailadres zonder spam? Volgens mij bestaat dit nog niet vandaag de dag.

En al zeker niet met een e-mailadres dat al 20 jaar bestaat. Maar iemand sprak hier over proton. Dus dat ga ik alvast eens proberen na mijn verlof.

ik heb bij Proton geen last van spam mails, maar ik gebruik mijn proton emailadres ook niet om overal in te schrijven. Als je gratis account aanmaakt kan je dit koppelen aan Simple Login (waar je een aantal gratis aliassen kunt aanmaken om te gebruiken op allerlei sites). Met de betalende versie heb je 10 Hide my emails dat je kan gebruiken

Ik heb daar ook geen last van, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik pas 1 jaar lang Proton heb en dat ik tot dusver wel vrij berekend omga met het invullen van mijn email adres. Je kan verscheidene emailadressen aanmaken, inclusief wegwerp adressen, waardoor je op onveiligere sites gewoon zo'n wegwerpadres invult ipv je echt emailadres.
Gamechanger.

Wel raar dat AI nog niet slim genoeg is om spam tegen te gaan. Wij als mens herkennen spam onmiddellijk.
Dat is helemaal niet raar, maar je negeert het antwoord :D

"De mens" herkent spam niet onmiddellijk. Maar we herkennen het wel vaker. AI is "slim" genoeg om het te herkennen, maar je hebt het over een LLM, en het is de vraag of dat daarvoor de goeie tool is. En die spammails gebruiken diezelfde LLM's. Kort gezegd: als je de LLM leert teksten te schrijven alsof ze van een instantie komen, zal diezelfde LLM ook vinden dat ze eruitzien alsof ze van een instantie komen.

En ja, daar kun je omheen. Maar de vraag is of je niet véél verder komt met de huidige tools die er al zijn voor spamfilters, die niets met een LLM te maken hebben of die ondertussen hoogstens gebruiken als aanvulling (en het antwoord daarop is voorlopig overduidelijk ja).

Laatst bewerkt:
Wel raar dat AI nog niet slim genoeg is om spam tegen te gaan. Wij als mens herkennen spam onmiddellijk.

AI is geen op zichzelf staande entiteit he. Hangt af van bedrijf tot bedrijf hoe zij AI gebruiken voor bepaalde doeleinden.

Google en Microsoft gebruiken AI voor hun spamfilter, ik heb honderden emails elke maand in mijn Junk Box of Quarantine Box, bijvoorbeeld.
Geen idee hoe Combell dat doet. Misschien doen ze dat niet uit privacy overwegingen? De spamfilter heeft nu eenmaal een bepaalde toegang tot uw emails nodig om ze te filteren bij het binnenkomen.

Google en Microsoft gebruiken AI voor hun spamfilter, ik heb honderden emails elke maand in mijn Junk Box of Quarantine Box, bijvoorbeeld.
De spamfilter van Gmail is inderdaad ongelooflijk goed, vooral omdat ik die al +20 jaar heb en gebruik op alle websites, ook poker etc… mijn professioneel e-mailadres zal ik enkel gebruiken voor professionele doeleinden en daar helaas dagelijks +50 spammails. Je zou denken dat het omgekeerd zou zijn, aangezien ik met mijn Gmail slordig omga.

Rechtermuisklik markeer als spam of blokkeer contact heeft de laatste jaren nog nooit geholpen. Integendeel 😊

Iemand die de laatste Anthropic Claude release al geprobeerd heeft? Is sedert de start van AI dat ik nog zo onder de indruk geweest ben, reconciliaties laten doen op bepaalde cijfers waarvan we al jaren weten dat er moeilijk te verklaren kleine discrepanties zijn die we niet volledig opgelost krijgen en na twee dagen lopen heeft al een paar zaken gevonden die ons vooruit helpen. Is best wel straf hoe het in verschillende tools data kan samenleggen en de logica kan blijven volgen.

Ook een paar M&A analyses laten lopen, en ook daar echt wel heel bruikbare en relevante output.

Dit lijkt echt wel een grote stap vooruit, toch voor het soort financieel werk dat ik doe waar AI daarvoor nog niet zo indrukwekkend was in echt productiviteit verhogen.
Hoe heb je dat gedaan? Via de Claude for Excel plug-in?

Het hangt ervan af wat je bedoelt maar phishingmails, 10% klikt op de link. Dus "meatbags" herkennen ook niet spam onmiddelijk.
En dat is niet een random 10%. Dat is 10% mensen die werkt in een IT-omgeving. Ingenieurs, informatici, mensen met een doktoraat,...

Hoe heb je dat gedaan? Via de Claude for Excel plug-in?
Via Claude coding, toegang gegeven tot de database en dan Claude queries laten schrijven via Python, met hulp wel van meer technische mensen. De m&a analyses in coworking, toegang gegeven tot de files zodat ie alle context en hem de opdracht gegeven analyses te maken in excel.

Zoals ik in een ander topic vermeld heb, heeft de onderbuur mijn gezin aangeklaagd voor geluidsoverlast vanwege de kinderen en te luid geschuif met stoelen wanneer we gaan eten, wat algemeen geschreeuw, etc.
Alle documenten van politie en rechtbank, en de getuigenissen, zijn natuurlijk allemaal in deftig Pools. In plaats van mijn vrouw te moeten vragen alles te vertalen, of een vertaler te moeten inhuren, heb ik alle foto's geupload naar Gemini en die heeft dat allemaal netjes vertaald naar het Nederlands zodat ik nu helemaal op de hoogte ben van de situatie.
Daarnaast heeft die mij ook geweldig geholpen met het opstellen van brieven en emails naar de officiele instanties om inzage te krijgen in documenten en wat nog, en dat is toch allemaal in orde gekomen, dus ook op dat vlak tip top in orde.

Geen idee hoe serieus ik zijn gerechtelijk advies dien te nemen, maar dat zullen we dus over 10 dagen kunnen beoordelen. Tot dusver wel ontzettend tevreden van de kwaliteit van zijn assistentie op dat vlak.

Via Claude coding, toegang gegeven tot de database en dan Claude queries laten schrijven via Python, met hulp wel van meer technische mensen. De m&a analyses in coworking, toegang gegeven tot de files zodat ie alle context en hem de opdracht gegeven analyses te maken in excel.
Zo ver heb ik AI nog niet ervoor gebruikt, maar voor gewone datasets te analyseren in Copilot/Chatgpt ben ik niet erg onder de indruk. Ze voegen niet zoveel waarde toe voor wat ik het gebruikt heb (bijv. volledige boekhoudingen erin zetten of kredietgebruiken laten analyseren). Het beste vind ik die programma's nog om een PDF document van 100+ blz in te dumpen en dan een samenvatting + overzicht te geven van wat erin staat.

Zo ver heb ik AI nog niet ervoor gebruikt, maar voor gewone datasets te analyseren in Copilot/Chatgpt ben ik niet erg onder de indruk. Ze voegen niet zoveel waarde toe voor wat ik het gebruikt heb (bijv. volledige boekhoudingen erin zetten of kredietgebruiken laten analyseren). Het beste vind ik die programma's nog om een PDF document van 100+ blz in te dumpen en dan een samenvatting + overzicht te geven van wat erin staat.
Het is voor mij ook maar sedert de release van de nieuwe Anthropic begin deze maand dat het zo goed werkt. Daarvoor was mijn mening ook dat het niet zo enorm bruikbaar was buiten voor heel specifieke zaken als het over analyses ging, veel fouten en eenvoudige logica soms niet kunnen volgen. Die nieuwe release is echt wel een kleine revolutie op dat vlak. Moest ik nu moeten kiezen tussen een junior business analyst extra of onbeperkte toegang tot die tool koos ik zeker voor Anthropic. Ik veronderstel dat Gemini en Chatgpt binnenkort ook wel iets gelijkaardig zullen uitbrengen.

Op het werk zijn ze nu ook stevige AI push aan het doen.

Ik maak volgende bedenkingen:
- de modellen worden nog steeds beter
- de meesten gebruiken nog niet eens latest and greatest modellen
- tooling is nog sterk aan het verbeteren
- de massa heeft geen ervaring met de laatste tools
- kennis over efficiënt gebruik van AI is heel laag en de mogelijkheden evolueren snel. De massa is nog niet verder gekomen dan ChatGPT of wat auto completion. Een week of twee geleden keken velen op het werk mij nog raar aan als ik zei dat ik iets met een agent had gedaan.

En dan spreek ik over mijn eigen werkveld, software development. Zot wat daar allemaal zit aan te komen als je bovenstaande vijf factoren combineert.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan