ChatGPT en andere Large Language Models

Omdat ik gewoon zelf een voorbeeld aan het maken was.

Capture.jpg

Ambiance op een feestje, die AI.

Maar goed, laat ons zeggen dat ChatGPT uit een gigantische database van soortgelijke zaken wel wat zal kunnen in elkaar flansen, en dat dit zeker wat toepassingen zal hebben.

Maar hij 'begrijpt' daar geen fluit van, en het is ten zeerste oppassen dat dit niet gebruikt wordt voor zaken waar 95% juistheid of interpretatie belangrijk zijn.

Die image generatoren vind ik wel tof.

Je krijgt daar ook wel nog veel brol hoor. Maar dat zal misschien wel nog verbeteren.

Capture.jpg

Ik weet niet wat er fout loopt, maar het lijkt mij toch niet zo moeilijk om gewoon het woord 'insulator' juist te schrijven.
Het lijkt mij eerder dat hij wat images vanop het web in elkaar flanst die geassocieerd zijn met het woord insulator, zonder te weten hoe of wat.

Goed, dit hoort allemaal eerder in het ChatGPT topic.

Laatst bewerkt:
Idem voor het onderwijs. Het pijnpunt momenteel is de massa's debiele mails van leerlingen en ouders op Smartschool.

Al is dat een pijnpunt dat zijn oorsprong vindt bij ... IT, zonder IT = geen mails = zelf nadenken en plan trekken ipv te mailen. In het onderwijs zou dat zelfs prima te verantwoorden zijn (tot op zekere hoogte). Het is niet de school die "smart" moet worden, het zijn de leerlingen. Maar dat is een ander topic.

Nvidia ... das stevig op de deur kloppen in elk geval, dat zijn de posities die ETF's interessant maken.

Maar de matige schrijvers gaan er idd wel uit, maar het is niet dat die op dit moment economisch veel betekenen.

@Loser Wat is uw mening hierover?
Ik ken te weinig van copywriting skills om te weten of AI dit allemaal kan vervangen.

Interpreteren van data? Hoogst twijfelachtig..

Mijn mening is dat er hier zonder heel veel kennis van zaken wordt gesproken, door beide kanten :)
Matige schrijvers zouden economisch niet veel betekenen? Riiight. Waar denk je dat de clicks vandaan komen bij zowat elk platform? Niet bij de goed doordachte, mooi uitgewerkte columns. Bij de "Je zult nooit geloven wat zij toen deedt!!" (tip: de spelfout zorgt voor nog meer shares en clicks)

Zeggen wat er zeker en vast niet mogelijk is, of wat veel te ergerlijk is, is ook per definitie fout. Het gaat zo snel dat wat vandaag onmogelijk is, volgende week al voorbijgestreefd is. Ik zeg over niks meer "onmogelijk" als het gaat over AI. Ik zeg alleen nog: voorlopig nog niet.

En langs de andere kant:

Copywriters zijn effectief fucked hoor.
Ook niet waar. Voorlopig nog niet, en aangezien ze dat ook al 20 jaar zeggen over vertalers, zie ik dat ook nog niet meteen zo in. "Copywriters krijgen andere tools" en "vertalers hun werk zal er anders uitzien". Dat wel. Heel verschillend is het niet met de vorige golf van Machine Learning en Machine Assisted Translation, bijvoorbeeld. De grote revolutie was Trados, die met een goeie termendatabank vertalers quasi-overbodig zou maken. Iedereen gebruikt(e) Trados of een vorm daarvan, maar vertaler is nog altijd een lucratief beroep als je wilt. Daar heeft Trados op zich weinig aan veranderd.

Ieder vertaalbureau of copywritebureau werkt er ook al een hele poos mee, hoor. Dat kan niet meer anders. En de meeste doen dat al een paar jaar. Je moet minder lang opzoeken dankzij het internet (jaja, bompa spreekt). Een deel van de spellingscontrole kan overgenomen worden door Word. En een deel van de fluff, de bindteksten, kunnen overgenomen worden door een AI. Maar op geen enkele manier is dat hetzelfde als het hele werk overnemen.

Deze is een boutade, maar er zit wel een kern van waarheid in:
in-order-to-replace-creatives-with-ai-clients-will-need-to-v0-1ujcn0fym90b1.png

70% van je uiteindelijke kwantitatieve output is 20% van het werk. En dat kan overgenomen worden door AI.

Soit, ik weet uit eerstelijnservaringen dat (web)developers en marketingpeople nu Chatgpt (20 euro per maand) gebruiken voor hun teksten te schrijven i.p.v. copywriters.

Kwaliteit zal misschien maar 95% zijn van voordien, maar honestly nobody cares. Zie maar naar de populariteit van Masked Singer en de absolute bagger in de top 10 meest bekeken Netflix shows. Kwaliteit is overrated bij het grote publiek. Dus al zeker niemand maalt om een minieme daling in kwaliteit van geschreven teksten, tenzij in romans etc.

Soit, ik weet uit eerstelijnservaringen dat (web)developers en marketingpeople nu Chatgpt (20 euro per maand) gebruiken voor hun teksten te schrijven i.p.v. copywriters.

Kwaliteit zal misschien maar 95% zijn van voordien, maar honestly nobody cares. Zie maar naar de populariteit van Masked Singer en de absolute bagger in de top 10 meest bekeken Netflix shows. Kwaliteit is overrated bij het grote publiek. Dus al zeker niemand maalt om een minieme daling in kwaliteit van geschreven teksten, tenzij in romans etc.
Tuurlijk, voor een stukje zullen ze ChatGPT of vergelijkbare AI's kunnen gebruiken. Net zoals je voor een stukje Google Translate kunt gebruiken. Maar ik denk niet dat er veel copywriters zijn wiens werk volledig uit dat stukje bestond. Die kwamen toch al niet echt rond.

Het gaat wel snel, dat is uiteraard zo. En het verschuift inderdaad. Zelfs klanten die voordien kwaliteit heel hoog in het vaandel droegen, kunnen voor sommige werkjes de lokroep van de goedkope machinevertalingen (AI) niet weerstaan. Maar toch bestaan we nog. Met mijn post bedoelde ik dat de waarheid ergens in het midden ligt, niet bij de extremen.

Nu, ikzelf werk binnen finance en ondanks ikzelf geen inputwerk doe vrees ik op middenlange termijn ook voor mijn job hoor. Ik geloof gewoon dat er eerst andere jobs zullen vervangen worden zoals hier eerder aangehaald (eerstelijn support, copywriters, coders, inputboekhouders, vertalers,...).

Voor mij beangstigend maar de realiteit is wat ze is.

Mijn mening is dat er hier zonder heel veel kennis van zaken wordt gesproken, door beide kanten :)
Matige schrijvers zouden economisch niet veel betekenen? Riiight. Waar denk je dat de clicks vandaan komen bij zowat elk platform? Niet bij de goed doordachte, mooi uitgewerkte columns. Bij de "Je zult nooit geloven wat zij toen deedt!!" (tip: de spelfout zorgt voor nog meer shares en clicks)
Ja, maar dat zijn net de artikels die vervangen kunnen worden door computergeschreven artikels hé.
Wat al veel gebeurt op Engelstalige websites.

Met economisch niet veel betekenen bedoelde ik de mindere goden van het boeken/gedichten schrijven.

Deze is ook wel leuk om mee te spelen:

1685085872104.png

Hoe kan ik nu inloggen op chatgpt?

Account aanmaken werkt precies niet meer
Ik weet niet of je intussen al een account hebt, maar een ander email adres host gebruiken kan helpen.
Ik heb een paar dagen lang met een hotmail account geprobeerd, ook elke keer de melding dat het niet lukt. Tot ik ergens las dat het aan mijn email host kon liggen en dan heb ik het nog eens geprobeerd met gmail en toen ging het meteen.

In sommige game engines kan je reeds via prompt rudimentaire zaken genereren. Roblox wil op termijn echter evoluren naar full world generation by prompt.

In an "extreme example" of a future use case, Corazza suggested someone might be able to type "Scene with a forest, a river, and a large rock" and get a completely interactive, realistic 3D world matching the prompt. "It'll feel like nuclear fusion," he said. "I'll say two years [until it's ready]."

Nvidia heeft ook reeds prompt driven 3d asset genneration geshowcased. Just a matter of time now.

matrix-gun.gif

"Guns. Lots of guns" We are getting there! ;p

WashingtonPost | AI-powered robots are giving eyelash extensions. It’s cheaper and quicker.

Ob2g5HJ.jpg

After several videos of the robots went viral on TikTok, LUUM is now taking preorders to sell the machines for $60,000 to other studios, Harding added.

Hauser, the computer science professor, said this robot in particular has two sets of cameras that allow it to very precisely place the lash extensions. One camera is focused on the customer’s face, and another is focused on the station where the robot picks up the extension. He said human lash artists may be less precise than robots and clients could end up with glue in their eyes. “Precision and repetition are the things the robots are really good for.”

Similar technology is also being used to perform hair transplants for people who suffer from alopecia and balding, Hauser added.

Is-LUUM-Truly-Worth-It-Where-Is-It-Available.jpg

Eerlijk, dit had ik niet direct op mijn AI bingo kaart staan. :tongue:

Laatst bewerkt:
WashingtonPost | AI-powered robots are giving eyelash extensions. It’s cheaper and quicker.

Ob2g5HJ.jpg

After several videos of the robots went viral on TikTok, LUUM is now taking preorders to sell the machines for $60,000 to other studios, Harding added.

Hauser, the computer science professor, said this robot in particular has two sets of cameras that allow it to very precisely place the lash extensions. One camera is focused on the customer’s face, and another is focused on the station where the robot picks up the extension. He said human lash artists may be less precise than robots and clients could end up with glue in their eyes. “Precision and repetition are the things the robots are really good for.”

Similar technology is also being used to perform hair transplants for people who suffer from alopecia and balding, Hauser added.

Is-LUUM-Truly-Worth-It-Where-Is-It-Available.jpg

Eerlijk, dit had ik niet direct op mijn AI bingo kaart staan. :tongue:
De link doet het niet bij mij, maar wat is er precies AI aan deze toepassing?

Hoe bedoel je? Die robot wordt niet door een mens bestuurt he?

Ik vermoed dat het AI effect speelt in je vraagstelling;
"It's part of the history of the field of artificial intelligence that every time somebody figured out how to make a computer do something—play good checkers, solve simple but relatively informal problems—there was a chorus of critics to say, 'that's not thinking'."[2] Researcher Rodney Brooks complains: "Every time we figure out a piece of it, it stops being magical; we say, 'Oh, that's just a computation.'"

"The AI effect" is that line of thinking, the tendency to redefine AI to mean: "AI is anything that has not been done yet." This is the common public misperception, that as soon as AI successfully solves a problem, that solution method is no longer within the domain of AI.

AI is meer dan enkel chatbots en LLMs. Dit is een samenspel van verschillende AI technologieën waaronder deep learning maar belangrijker in deze is computer vision en smart compliant robotics.

Hoe bedoel je? Die robot wordt niet door een mens bestuurt he?

Ik vermoed dat het AI effect speelt in je vraagstelling;
"It's part of the history of the field of artificial intelligence that every time somebody figured out how to make a computer do something—play good checkers, solve simple but relatively informal problems—there was a chorus of critics to say, 'that's not thinking'."[2] Researcher Rodney Brooks complains: "Every time we figure out a piece of it, it stops being magical; we say, 'Oh, that's just a computation.'"

"The AI effect" is that line of thinking, the tendency to redefine AI to mean: "AI is anything that has not been done yet." This is the common public misperception, that as soon as AI successfully solves a problem, that solution method is no longer within the domain of AI.

AI is meer dan enkel chatbots en LLMs. Dit is een samenspel van verschillende AI technologieën waaronder deep learning maar belangrijker in deze is computer vision en smart compliant robotics.
Ja ik dacht dat een robot iets autonoom laten uitvoeren daarom nog niet onder AI valt, maar ik kan er ook gewoon grandioos langs zitten. Als hij zich automatisch aanpast aan een nieuwe/ongekende situatie lijkt her mij wel onder te vallen.

Het gaat er ook wel deels vanaf hangen aan wie je het vraagt. In de jaren 70 was zelfs een schaak programma AI. Als je vandaag binnen het veld rond vraagt zullen velen dat waarschijnlijk niet meer zo omschrijven. Er is geen vaste definitie rond AI net zoals er geen vaste definitie is over "denken". Uiteindelijk zal blijken dat beiden gewoon computatie zijn en dat dat "magische" dus eigenlijk een illusie is. Computer vision en object recognition en zwaar geautomatiseerde robots gaan al even mee dus die zijn dat magische aan het verliezen net zoals ChatGPT ooit kinderlijk simpele software zal lijken tov de AI van morgen.

I'm late to the game.

Maar ben uiteindelijk toch eens beginnen spelen met ChatGPT, via de open beta. Moet toegeven dat ik best wel onder de indruk was, zodanig dat ik het ondertussen al een paar keer heb gebruikt om een aanzet te genereren van een social media post waar ik weinig inspiratie voor had en het las ook als enkele haastig geschreven e-mails na. Ondanks er vaan bruikbare zaken tussen zitten, zou ik het momenteel toch niet aandurven om gegenereerde teksten 1 op 1 te gebruiken. Ook vertalen van teksten zou aardig moet moeten lukken volgens mijn collega, maar heb daar zelf nog geen ervaring mee.

Naast deze nuttige zaken kan je er ook best wel nog wat fun uit halen. Zo vroeg ik het een pitch te schrijven voor een tv-serie gebaseerd op enkele opgegeven parameters. Na de pitch op punt te stellen schreef het een samenvatting van de 1ste aflevering. Geniaal om te lezen. Er worden karakters verzonnen en verhaallijnen. Je kan ook extra vragen stellen en dieper graven. Het liet me bij momenten echt denken aan een text based video games, maar dan in plaats van de vooraf gedefinieerde woorden te gebruiken, kan je hier bijna op een natuurlijke manier vragen stellen. Heel leuk.

Terug
Bovenaan