Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Ik zat even te denken over het volgende:

Probeert niet iedereen in de mate van eigen kunnen zo weinig mogelijk belastingen te betalen? Achterpoortjes zoeken…
Of af en toe eens een stielman een deel in het zwart betalen omdat de totale rekening dan goedkoper is.
Of zelf een werkje in het zwart doen indien daar de mogelijkheid toe is.

Indien ikzelf een kapper zou zijn, zou ik bijgevolg ook niet goed weten waarom ik ál mijn inkomsten zou aangeven.

Ik wil maar zeggen, iedereen doet binnen zijn eigen kunnen of op eigen schaal mee aan het hele verhaal. Hoe groter de onderneming/mogelijkheden hoe groter de schaal natuurlijk.

Maar ik kan ook mis zijn, en misschien zijn er wel enkelingen die er nooit de kantjes aflopen en altijd heel correct zijn?

Cash zal niet snel helemaal verdwijnen denk ik, tenzij het echt verboden wordt wereldwijd…

@MrCipo

Ik kan je zeggen dat ik behalve de kakput niks in het zwart doe. "Cash is het 80 euro, anders 120".

Ik heb geen zwarte om te spenderen...

Ik betaal soms de pittaboer en thai in cash omdat ik dan korting krijg. Ik heb hier geleerd dat dat en voorkeur voor cash is en geen foefelare.

Maar ik heb nog geen frank in t zwart verdiend in mijn leven. Er zijn genoeg legale manieren om proberen taxen te optimaliseren.

@MrCipo

Ik kan je zeggen dat ik behalve de kakput niks in het zwart doe. "Cash is het 80 euro, anders 120".

Ik betaal soms de pittaboer en thai in cash omdat ik dan korting krijg. Ik heb hier geleerd dat dat en voorkeur voor cash is en geen foefelare.

Maar ik heb nog geen frank in t zwart verdiend in mijn leven. Er zijn genoeg legale manieren om proberen taxen te optimaliseren.
Ok maar stel dat je een kapper zou zijn.
Zou je alle inkomsten aangeven?

Ps: met zwarte kak zou ik wel eens naar de dokter gaan…

Laatst bewerkt:
I don't know. Hypothetische vragen zijn redelijk nutteloos.

Geen idee wat de pakkans is of de wisten etc zijn.

Denk dat witte wel handig zijn als je een hypotheek of zo wil nemen. Of als je je geld regulier wil uitgeven ipv verbrassen op cafe...

@MrCipo

“Als je cash betaalt, krijg je korting”

😂😂😂

Probeert niet iedereen in de mate van eigen kunnen zo weinig mogelijk belastingen te betalen? Achterpoortjes zoeken…
Of af en toe eens een stielman een deel in het zwart betalen omdat de totale rekening dan goedkoper is.

Indien ikzelf een kapper zou zijn, zou ik bijgevolg ook niet goed weten waarom ik ál mijn inkomsten zou aangeven.

Ik wil maar zeggen, iedereen doet binnen zijn eigen kunnen of op eigen schaal mee aan het hele verhaal. Hoe groter de onderneming/mogelijkheden hoe groter de schaal natuurlijk.
Ja, maar het probleem is dat diegenen die nu reeds het grootste inkomen hebben ook het vaakst toegang hebben tot zwarte inkomsten, voordelige belastingvoeten, aftrekposten ...alle voordelen, legaal en illegaal komen daar samen.

Als kers op de taart heeft de regering een motivatie om nog iets af te dragen ook om zeep geholpen: het minimum pensioen van 1500 euro is voor veel deels zwartwerkers een leuk cadeau.

Let op, ik ben heus niet heiliger dan de paus maar dat neemt niet weg dat ik absoluut voorstander ben van volledige transparantie - juist omdat ik weet waar er allemaal zwart geld zit en in welke hoeveelheden, de doorsnee Belg heeft daar geen idee van hoeveel cash geld er omgaat bij zelfstandigen en vrije beroepen,

Laatst bewerkt:
Zeker, cash is nutteloos in onze huidige toestand.

Maar... Wie zegt dat die stabiele democratische toestand permanent is?

'je hebt niets te verbergen'.

Dat dachten Joden ook in 1930. Niets te verbergen. Tot er iemand beslist dat Jood zijn, voldoende is om uw geld af te pakken.

Of oppositiepartijleden toen Franco aan de macht kwam in Spanje. Niets te verbergen, maar toch hun geld geconfisceerd.

Of een oppositiepartij oprichten tegen Putin. Helaas, rekening gesloten want we hebben hier wel 1 of andere wet gevonden die je overtreden hebt.

Of iets verkeerd zeggen over Xi. Jammer, vrijwillige bijdrage doen van 100% van uw vermogen aan de staat.

Wie zegt dat binnen 30 jaar niet pvda of vlaams belang aan de macht is, en leuke dingen wil doen met uw geld op de rekening?
Of de EU is uit elkaar gevallen of ik weet niet wat?

En 'je hebt niets te verbergen'. Zelfs nu al kijken banken naar uw rekeninghistoriek of er niets tussen zit van gokkantoren om u een lening te weigeren of uw tarief hoger te zetten.

Dan moeten ze dit binnen de hele EU doen, bijna onmogelijk om dit klaar te krijgen.

Deze thread loopt toch ook maar in cirkels als je de laatste pagina's leest... De EU is dit al jaren de facto aan het doen door de geldhoeveelheid stevig te laten toenemen. Zo'n geldbiljetten verplichten in te wisselen tegen een lagere koers, zou op véél protest sluiten, logistiek een hoop kosten meebrengen, ... terwijl een inflatie van 5% per jaar over enkele jaren eenzelfde, zoniet een groter effect heeft.

Ik sta sowieso aan de kant van degenen die de realiteit onder ogen zien: zaken waar je enkel cash kunt betalen, zijn doorgaans zaken waar je op fiscale fraude moet rekenen: veel horeca-zaken, de kebab-zaken, kappers etc.

Dat kan perfect anders: mijn favoriete frituur werd een paar jaar terug overgenomen: en plots kon je er wel elektronisch betalen, de prijzen zijn nauwelijks verhoogd, de dienstverlening is er niet op verslechterd (integendeel, met nog eens een goed reserveringssysteem dankzij corona erbovenop) en er is zelfs extra hulp bij de bediening... de vorige eigenaars, tja, daarvan was wel 'geweten' dat die mooi verdienden, waarschijnlijk een significant stuk in het zwart.

Net zoals degenen die exclusief cash willen ontvangen, zijn de grootste verdedigers van cash betalen vaak ook degenen die cash leuke hoeveelheden zwart geld binnenkrijgen om uit te geven. Als je in dit land alles in het 'wit' doet, ben je de facto doorgaans de pineut, zeker als je werkt.

Zeker, cash is nutteloos in onze huidige toestand.

Maar... Wie zegt dat die stabiele democratische toestand permanent is?

'je hebt niets te verbergen'.

Dat dachten Joden ook in 1930. Niets te verbergen. Tot er iemand beslist dat Jood zijn, voldoende is om uw geld af te pakken.

Of oppositiepartijleden toen Franco aan de macht kwam in Spanje. Niets te verbergen, maar toch hun geld geconfisceerd.

Of een oppositiepartij oprichten tegen Putin. Helaas, rekening gesloten want we hebben hier wel 1 of andere wet gevonden die je overtreden hebt.

Of iets verkeerd zeggen over Xi. Jammer, vrijwillige bijdrage doen van 100% van uw vermogen aan de staat.

Wie zegt dat binnen 30 jaar niet pvda of vlaams belang aan de macht is, en leuke dingen wil doen met uw geld op de rekening?
Of de EU is uit elkaar gevallen of ik weet niet wat?

En 'je hebt niets te verbergen'. Zelfs nu al kijken banken naar uw rekeninghistoriek of er niets tussen zit van gokkantoren om u een lening te weigeren of uw tarief hoger te zetten.

By all means, hoe had je als jood gered geweest ten tijde van de holocaust doordat de overheid cash betalingen vervangen had door digitale betalingen? Als ik me niet vergis waren alle betalingen toen reeds cash...

Of om niet altijd af te glijden naar Godwin's law: hoe denk je dat enkel cash betalen je zal beschermen als Putin je tot zijn vijand maakt?

Wat denk je dat met de waarde van je cash euro's gebeurd als de EU uit elkaar valt? Dan kan je beter nu goud gaan kopen.

De overheid kan genoeg trucs uitvoeren om je vermogen aan te slaan: gaande van nieuwe geldbiljetten invoeren tot voedselbonnen om tastbare zaken zoals voedsel te rationeren in tijden van schaarste.
Cash biedt inderdaad iets meer uitweg om anoniem aan de regels te ontduiken... maar in een wereld waarin technologie énorm is geëvolueerd, zal louter cash betalen niet meer helpen om bijvoorbeeld te ontsnappen aan technologieën zoals infraroodcamera's, digitale spionage op je internetverkeer, etc.

Grote hoeveelheden cash z'n voornaamste voordeel blijft in het hier en nu aan een eerlijke belasting op inkomsten te ontsnappen via zwartwerk of zwarte vermogens te verbergen door een selecte groep mensen, vnl. zelfstandigen en bepaalde beroepen.
Gewone werknemers en andere mensen wiens inkomen volledig gekend is bij de overheid zijn daar de pineut van.

@MrCipo

Als een handelaar je vraagt om bij voorkeur cash te betalen dan wilt die waarschijnlijk dat geld niet aangeven. Die gaat dat niet doen omdat hij briefjes zo leuk vindt.

De eerste pittaboer die alle inkomsten netjes aangeeft moet ik nog tegenkomen. Sterker, veel van die pittazaken zijn witwasmachines voor criminele activiteiten.

Grote hoeveelheden cash z'n voornaamste voordeel blijft in het hier en nu aan een eerlijke belasting op inkomsten te ontsnappen via zwartwerk of zwarte vermogens te verbergen door een selecte groep mensen, vnl. zelfstandigen en bepaalde beroepen.
Gewone werknemers en andere mensen wiens inkomen volledig gekend is bij de overheid zijn daar de pineut van.
Of de belastingen op inkomsten 'eerlijk' zijn laat ik even in het midden...

Iedereen die cash betaalt en daardoor een voordeel krijgt dat er niet zou zijn een elektronische betaling draagt bij aan het zwarte circuit. Dat kunnen ook gewone werknemers zijn.

- De vakman die iets aan je huis doet en de BTW niet aanrekent indien je hem zonder factuur betaalt. Jouw voordeel een lagere prijs maar die vakman gaat dat geld niet aangeven = zwart.
- Je vaste kapper die jou een korting geeft omdat je altijd cash betaalt...

Dan ben je dus niet de pineut... Integendeel, je betaalt minder omdat de aanbieder bereid is om belastingen te ontduiken. Je bent de pineut als je exact evenveel betaalt als bij een officiële transactie. Ik heb 's een paar 1000 euro cash gegeven aan iemand die bij mijn thuis gordijnen had geïnstalleerd zonder dat ik daarvoor een factuur had gekregen. Wel vermits die mij, volgens de offerte, het bedrag inclusief BTW had aangerekend heb ik die man na een tijdje (hij beloofde telkens weer om de factuur te sturen maar die kwam maar niet) voor de pertinente keuze gesteld: een factuur, een deel van mijn geld terug of ik informeer de fiscus dat je weigert een factuur te geven... Factuur kwam er zeer snel aan.

Zwart geld is een wezenlijk onderdeel van onze economie. En cash geld is grotendeels anoniem, wie het in handen heeft is de eigenaar.

Van mij mogen ze hier gerust verder in gaan voor data analyse.
Ik zie tegenwoordig sterk stijgende bol.com uitgaven de laatste 2 jaar (kijkt argwanend richting zijn vrouw) maar het is een miserie om dit via de bol.com website te analyseren. Dat ze dit maar eens linken voor mij :p

Laatst bewerkt:
Als een handelaar je vraagt om bij voorkeur cash te betalen dan wilt die waarschijnlijk dat geld niet aangeven. Die gaat dat niet doen omdat hij briefjes zo leuk vindt.

De eerste pittaboer die alle inkomsten netjes aangeeft moet ik nog tegenkomen. Sterker, veel van die pittazaken zijn witwasmachines voor criminele activiteiten.

je begrijpt duidelijk niet hoe witwassen werkt.

je begrijpt duidelijk niet hoe witwassen werkt.
oh jawel hoor...

Eén manier om crimineel verdiend geld in het reguliere circuit te krijgen is een omzet faken. Dit kan door uitbating van een bedrijfsactiviteit met veel cash transacties. In Breaking Bad doen ze het via een fastfood-keten en een carwash. Al Capone gebruikte wasserijen (vandaar het woord 'witwassen').

Lees zelf maar na:

https://www.fiu-nederland.nl/sites/www.fiu-nederland.nl/files/u3/Witwasrisico's in verband met mensenhandel en mensensmokkel.pdf

Laatst bewerkt:
zelfs de pita zaak is al te moeilijk voor je,zoals je in eenzelfde paragraaf hierboven duidelijk bewees.

die zou dus tegelijkertijd te weinig (zwart geld!) aangeven als te veel (witwassen!)...

misschien wat meer leren zelf nadenken in plaats van series kijken.

Of de belastingen op inkomsten 'eerlijk' zijn laat ik even in het midden...
:sarcastic:
zelfs de pita zaak is al te moeilijk voor je,zoals je in eenzelfde paragraaf hierboven duidelijk bewees.

die zou dus tegelijkertijd te weinig (zwart geld!) aangeven als te veel (witwassen!)...

misschien wat meer leren zelf nadenken in plaats van series kijken.
Hoe zou je juist drugsgeld witwassen via betaalkaarttransacties in de pita?

Ik zat even te denken over het volgende:

Je hebt een verschil tussen belastingsontwijking en belastingsontduiking. Belastingen mag je ontwijken zolang je daar geen wetten mee breekt (bijv. een zelfstandige kan een duurdere auto kopen om zo zijn belastbare basis te verkleinen), maar hij mag geen inkomsten verduisteren of facturen vervalsen om zo geen belastingen te moeten betalen. Dat laatste is belastingsontduiking en dat is precies de reden waarom een aantal kleine zelfstandigen aan cash blijft vasthangen. Met kaartbetalingen is dat veel moeilijker.

Terug
Bovenaan