Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Bankkaart overal is een lastigere, gezien je daarvoor dan een terminal nodig hebt (als je NFC chip niet wil gebruiken). En zo'n terminal kost relatief veel voor verenigingen met beperkt gebruik.
Met een Sumup Solo Slim of Zettle Reader (van Paypal) kan je perfect pinbetalingen via Visa Debit en Mastercard Debit (Maestro) ontvangen. Het nadeel van dat soort goedkope pinapparaten is wel dat de transactiekosten al snel hoger uitvallen dan bij Payconiq

Payconiq werkt met een vast tarief van €0.06 per QR-transactie (+€18 abonnementskosten per jaar) voor professionele gebruikers (ook verenigingen). Bij Sumup (1,69%) en Zettle (1,99%) zit je daar met een transactie van nog geen €4 al boven.

Die instant betalingen zijn overigens nog niet overal gratis, bij Belfius pas vanaf 1 januari 2025
Alle Belgische banken ondersteunen het evenmin (via Febelfin).

De volgende banken nemen deel aan Instant Payments: AION, Argenta, Bank de Kremer, Bank J. Van Breda & C°, Bank Nagelmackers, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, CBC, CPH Banque, Crelan, Europabank, Fintro, Hello bank!, ING België, KBC, KBC Brussels, Triodos Bank en vdk bank.

ik snap die hetze eigenlijk niet over die cash automaten.

Als ik cash nodig heb, vraag ik gewoon aan de kassa in de supermarkt of ze 100 of 200 euro extra willen aanrekenen, en ze geven mij dan dat geld cash.

Problem solved.

Van mij mogen ze cash afschaffen. Er zijn te veel nadelen aan verbonden en weinig tot geen voordelen imo.

Kort voor de bocht toch? Waar trek je dan de lijn? De grens van België? Dus in België geen cash meer?

en als je dan op reis gaat, ben je daar dan de dupe van. Want buiten europa betaal je meestal kosten voor geld uit de muur te halen.
(Ik wissel bijvoorbeeld mijn cash euro's in azië, de beste koers en zonder kosten).
Geld daar uit de muur halen is 6 euro bankkosten per schijf van 250 euro .

Laatst bewerkt:
ik snap die hetze eigenlijk niet over die cash automaten.

Als ik cash nodig heb, vraag ik gewoon aan de kassa in de supermarkt of ze 100 of 200 euro extra willen aanrekenen, en ze geven mij dan dat geld cash.

Problem solved.
Als er geen cashautomaten meer zijn, gaan kassa's ook amper tot geen cash meer hebben he. Het cash geld moet ergens vandaan komen...

Kort voor de bocht toch? Waar trek je dan de lijn? De grens van België? Dus in België geen cash meer?

en als je dan op reis gaat, ben je daar dan de dupe van. Want buiten europa betaal je meestal kosten voor geld uit de muur te halen.
(Ik wissel bijvoorbeeld mijn cash euro's in azië, de beste koers en zonder kosten).
Geld daar uit de muur halen is 6 euro bankkosten per schijf van 250 euro .
Daar ben ik het mee eens, heel kort door de bocht zelfs.

Ik vind dat cash wel nog zijn nut heeft. Stel dat Rusland een massale aanval doet en heel het internet/bankwezen platlegt, ga je blij zijn dat je nog cash bij hebt.
Ik heb het enkele weken terug tegengekomen, dat ik in de winkel stond en dat het omwille van een technisch probleem voor sommige mensen niet mogelijk was om met de kaart te betalen. In dat geval ben je blij als je cash bij hebt (al heb ik ook niet altijd nog cash geld bij tegenwoordig). Ik kon dan toch betalen ipv te moeten wachten tot het probleem was opgelost.

Ik vind dat cash wel nog zijn nut heeft. Stel dat Rusland een massale aanval doet en heel het internet/bankwezen platlegt, ga je blij zijn dat je nog cash bij hebt.
Ik heb het enkele weken terug tegengekomen, dat ik in de winkel stond en dat het omwille van een technisch probleem voor sommige mensen niet mogelijk was om met de kaart te betalen. In dat geval ben je blij als je cash bij hebt (al heb ik ook niet altijd nog cash geld bij tegenwoordig). Ik kon dan toch betalen ipv te moeten wachten tot het probleem was opgelost.

In Zuid-Afrika waren er periodiek blackouts van elektriciteit en het enigste dat wel nog werkte was digitaal betalingsverkeer via met betaalmachintjes op batterijen via GSM-netwerken.

Ik kon perfect betalen met google pay ergens midden in Zuid-Afrika in een benzinestation waar er geen elektriciteit was :p.

In Zuid-Afrika waren er periodiek blackouts van elektriciteit en het enigste dat wel nog werkte was digitaal betalingsverkeer via met betaalmachintjes op batterijen via GSM-netwerken.

Ik kon perfect betalen met google pay ergens midden in Zuid-Afrika in een benzinestation waar er geen elektriciteit was :p.
Ik zie dat bij ons toch niet werken tijdens een stroompanne.

In Israël zijn blackouts ook heel gewoon en ik kon daar niet betalen met kaart tijdens een blackout. Het was ofwel cash betalen, ofwel wachten tot er terug elektriciteit was.

Hoe werkten die pompen dan?

Actueel in Spanje vandaag!

Deze nog eens bumpen want net hier ook last van ondervonden:

Ik stond ook in de supermarkt, aan de kassa, toen de problemen begonnen. Alles van digitaal betalen dat via bancontact terminal (dus betalen met de kaart, contactloos betalen, payconiq QR code & maaltijdcheques) ging niet. De verwoording van HLN klopt voor één keer en is geen sensatie, was hier ook chaos 😅 Zowel bij personeel als de klanten ("Maar ik heb diepvries dingen mee...", "maar wat als ik ook geen geld kan afhalen...").

Nadat ze 10min bleven proberen aan alle kassa's en dat de filiaalverantwoordelijke rondgebeld had en bestigde dat het een algemeen probleem leek te zijn, stelde ik voor dat ze mensen die cash konden betalen voorlieten. We waren met 2 van de ~20man aan de kassa's en was puur chance bij mij dat ik niet veel mee had want ik heb ook altijd maar beperkt cash mee.

Ik stond in de supermarkt deze middag en mijn kaart werkte ook niet. Ik was blij dat ik nog 50 euro bij me had.
Stel dat dit op een zaterdag gebeurt wanneer iedereen naar de winkel gaat dan is het zeker paniek.

Ik stond in de supermarkt deze middag en mijn kaart werkte ook niet. Ik was blij dat ik nog 50 euro bij me had.
Stel dat dit op een zaterdag gebeurt wanneer iedereen naar de winkel gaat dan is het zeker paniek.
Maandag is inkoopdag voor de studenten. Dus dat gaat sucken in de Gentse en Leuvense winkels.

Chaos, paniek.. de wereld vergaat nog net niet

Leuk? Nee.
Drama? Nee

Ge laat uw kar staan en verlaat de winkel, de winkel sluit een uurke en het personeel heeft tamelijk werk om alles terug in de rekken te zetten (mja er zijn toch geen klanten)

Toch te hopen dat sommige mensen nooit in een echte stress situatie terecht komen als "ik heb diepvriesartikelen in mijn winkelkar" al voor paniek zorgt

Stelling in de media dat we compleet afhankelijk zijn van Worldline klopt wel niet. Er zijn voldoende andere acquirers (denk CCV, Europabank, Adyen, etc.).

Het zijn de handelaars die zich vaak compleet afhankelijk stellen van 1 leverancier, terwijl dat ook niet hoeft. Je kan als handelaar gerust zeggen: Bancontact bij die acquirer, Mastercard/Visa bij een andere acquirer, je hebt wettelijk die vrijheid. En gezien iedereen zowel Bancontact als Visa/MC op de kaart heeft staan, kan je als klant zelf kiezen welk schema je neemt (jawel: wacht tot het bedrag op de terminal komt, duw dan op de gele knop VOOR je je kaart aanbiedt). Bancontact is niets meer dan de "default" optie als je niets selecteert.

Maar ja, het bewustzijn inzake die mogelijkheden is helaas erg beperkt.

Geintegreerde diensten als AMEX of Discovery gaan ook altijd rechtstreeks via die bedrijven zelf en passeren sowieso niet via Worldline.

Terug
Bovenaan