Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Ook in het geval van die ijsverkoper: de ease van business met digitale betalingen. Je kan normaal gezien veel sneller betalingen afronden. Dus kan je ook meer klanten bedienen en meer business doen.
 
Is er eigenlijk iemand die zicht heeft op onderstaande vraag:
  • Als je 100 keer 100 € digitaal betaald: hoeveel rest er nog van de originele 100 €
  • Als je 100 keer 100 € cash betaald, hoeveel rest er nog van de originele 100 €
m.a.w. wat is de kost van cash VS digitaal, probleem is dat de kost van cash sterk afhankelijk is van het type zaakvoerder/bedrijf. De maatschappij is ook dusdanig georganiseerd dat men enkel expliciet kosten vraagt voor digitale transacties terwijl dit voor cash geld minder het geval is.

Edit: vrouw collega is kapster - dagelijks leven is 100% cash geld om de gekende reden - slechts een fractie wordt aangegeven, al de rest (verzekeringen/lening) is digitaal uiteraard. Enige digitale optie is om payconiq te gebruiken - aantal betalingen op 1 hand te tellen op jaarbasis. Om maar 1 voorbeeld te geven wat de impact is op de belastingen. Enige kost voor het cash geld is subjectief: de tijd om dat in de bank of bankautomaat te droppen en de kost van een kluis (op advies van boekhouder - meer geld op rekening storten dan je inkomen) en dus ook de mislopen interesten op dat geld. Echter oplossing in zicht: verbouwingen gepland - kluis zal leeg zijn dan :cool:

Cash brengt meer risico met zich mee (kwijtraken, stelen, risico tot betrappen van fraude).

Het voorbeeld in uw edit is trouwens degoutant en geen idee waarom je dat aanhaalt? Fraude mag echt eens een pak harder aangepakt worden imo.
 
Cash brengt meer risico met zich mee (kwijtraken, stelen, risico tot betrappen van fraude).

Het voorbeeld in uw edit is trouwens degoutant en geen idee waarom je dat aanhaalt? Fraude mag echt eens een pak harder aangepakt worden imo.

Er is idd een extra risico - zowel voor de betaler als de ontvanger -de vraag is hoe sterk dat doorweegt - onvoldoende voor velen blijkbaar. Maar ook de vraag blijft: wat is de overkoepelende kost en maken we de reuzen van het digitaal verkeer niet rijk ten koste van koopkracht?

Ik breng het bewust aan omdat ik een felle voorstander ben van het afschaffen van cash geld, veel mensen zien maar één zijde van de medaille door zwartwerk te ondersteunen: je betaald namelijk vaak iets minder, men gaat echter voorbij aan het feit dat meer officieel inkomen mogelijkheden zou moeten genereren om belastingen te verlagen - en daar zal een veel grotere groep mensen van profiteren. Nu goed - er is de laatste jaren wel nog een daling maar de zwarte economie is nog steeds significant in ons land. Langzaam maar zeker zal cash minder en minder gebruikt worden.
 
Ik breng het bewust aan omdat ik een felle voorstander ben van het afschaffen van cash geld, veel mensen zien maar één zijde van de medaille door zwartwerk te ondersteunen: je betaald namelijk vaak iets minder, men gaat echter voorbij aan het feit dat meer officieel inkomen mogelijkheden zou moeten genereren om belastingen te verlagen - en daar zal een veel grotere groep mensen van profiteren.
Ik ben daar eerlijk gezegd heel cynisch over en zie dat niet direct gebeuren.
Ze komen nu al niet rond met de huidige belastingsdruk omdat onze talloze overheden een gat in hun hand hebben.

Met dat extra geld gaan ze in het beste geval Sinterklaas spelen en weer wat subsidiëren.
Ik ben een relatief grote netto bijdrager aan het systeem wat er ook vaak voor zorgt dat ik geen recht op premies heb.

Daarom : gewoon zelf overal het maximum uitpersen als je maar de kans ziet.

Ook in huidige tijden met oorlog naast de deur heb ik graag veel contant geld.
De overheid kan alles anders bevriezen/inbeslagnemen in één muisklik als ze dat nodig achten.
Ze zijn voor geen haar te vertrouwen.
 
De overheid kan alles anders bevriezen/inbeslagnemen in één muisklik als ze dat nodig achten.
Ze zijn voor geen haar te vertrouwen.
misschien moet iemand in zo'n situatie geen redenen creëeren waarbij de overheid de rekeningen zou moeten blokkeren?
Hou uw financiele situatie deftig/in orde, doe niets illegaals en betaal uw belastingen en uw rekeningen zullen niet geblokkeerd worden door de overheid.

Tenzij iemand dichtbij ineens op een sanctielijst komt te staan ofzo.
 
misschien moet iemand in zo'n situatie geen redenen creëeren waarbij de overheid de rekeningen zou moeten blokkeren?
Hou uw financiele situatie deftig/in orde, doe niets illegaals en betaal uw belastingen en uw rekeningen zullen niet geblokkeerd worden door de overheid.

Tenzij iemand dichtbij ineens op een sanctielijst komt te staan ofzo.
De overheid zie ik niet snel uw geld blokkeren. Maar uw geld staat bij een bank hé.

Ik zag hier al meermaals een topic passeren waarbij men bij oa ING iemand zijn rekening amateuristisch had afgesloten zonder boe of bah door het foutief toepassen van de antiwitwaswetgeving. (daarvoor hoef je nog niets illegaal te doen)

Maar ja heb het maar eens voor.
 
Ik breng het bewust aan omdat ik een felle voorstander ben van het afschaffen van cash geld, veel mensen zien maar één zijde van de medaille door zwartwerk te ondersteunen: je betaald namelijk vaak iets minder, men gaat echter voorbij aan het feit dat meer officieel inkomen mogelijkheden zou moeten genereren om belastingen te verlagen - en daar zal een veel grotere groep mensen van profiteren. Nu goed - er is de laatste jaren wel nog een daling maar de zwarte economie is nog steeds significant in ons land. Langzaam maar zeker zal cash minder en minder gebruikt worden.
De zwarte economie is in België goed voor zo’n 15,4 procent van het bruto binnenlands product (bbp) of 77 miljard euro.

Maar het daalt inderdaad
 
misschien moet iemand in zo'n situatie geen redenen creëeren waarbij de overheid de rekeningen zou moeten blokkeren?
Hou uw financiele situatie deftig/in orde, doe niets illegaals en betaal uw belastingen en uw rekeningen zullen niet geblokkeerd worden door de overheid.

Tenzij iemand dichtbij ineens op een sanctielijst komt te staan ofzo.
Misschien doen ze een haircut omdat ze geld nodig hebben voor de oorlogsmachine tegen Rusland?
Misschien gaat het even extreem slecht met de overheidsfinanciën en lossen ze het zo op?
Misschien heb je gewoon een rekening bij ING?
 
In Ikea in Nederland heb je zelfkassa's waar je gewoon cash geld kan insteken. Gaat dus zeer snel. Bij ons lopen ze spijtig genoeg nog wat achter...

De eerste zelfkassa's in België waren met cash geld. Ik herinner mij een Delhaize die indertijd 1 cent stukken accepteerde.
Was ik eindelijk verlost van die rosse brol.

Daarna werd het cashless. Waarschijnlijk omdat dat ding anders geld moet kunnen wisselen dus dat vroeg teveel onderhoud en mensen zaten te betalen met al hun centstukjes zodat de snelheid en het nut van een zelfkassa ook teniet werd gedaan door cash te accepteren .
Dan kan je beter de cashmensen evengoed in de gewone kassa laten staan als ze de zelfscans blokkeren.
 
Ik ben daar eerlijk gezegd heel cynisch over en zie dat niet direct gebeuren.
Ze komen nu al niet rond met de huidige belastingsdruk omdat onze talloze overheden een gat in hun hand hebben.

Met dat extra geld gaan ze in het beste geval Sinterklaas spelen en weer wat subsidiëren.
Ik ben een relatief grote netto bijdrager aan het systeem wat er ook vaak voor zorgt dat ik geen recht op premies heb.

Daarom : gewoon zelf overal het maximum uitpersen als je maar de kans ziet.

Ook in huidige tijden met oorlog naast de deur heb ik graag veel contant geld.
De overheid kan alles anders bevriezen/inbeslagnemen in één muisklik als ze dat nodig achten.
Ze zijn voor geen haar te vertrouwen.
Volkomen logisch gezien het ultra tolerante beleid - men doet haast meer om het in stand te houden dan te ontmoedigen.
 
In m'n dorp waar ik woon werd echt volle bak gestreden voor een bankautomaat om geld af te halen, gezien er ook veel oude mensen wonen.
Nu moeten we 5km verder rijden voor zo'n automaat.
Uiteindelijk komt er zo'n cashpoint aanvang september, wat ik persoonlijk ook meer toejuich.

Met echt papieren briefgeld ben ik ook wel wat bewuster van m'n uitgaves.
 
Met echt papieren briefgeld ben ik ook wel wat bewuster van m'n uitgaves.
Dat is bij mij dus echt omgekeerd. Toen ik nog veel met cash betaalde verschoot ik soms hoe snel mijn geld er door ging. Bovendien wist ik niet altijd meer aan wat het uitgegeven was.

Digitaal betalen geeft mij een heel duidelijk overzicht in de app van al mijn betalingen.
 
In m'n dorp waar ik woon werd echt volle bak gestreden voor een bankautomaat om geld af te halen, gezien er ook veel oude mensen wonen.
Nu moeten we 5km verder rijden voor zo'n automaat.
Uiteindelijk komt er zo'n cashpoint aanvang september, wat ik persoonlijk ook meer toejuich.

Met echt papieren briefgeld ben ik ook wel wat bewuster van m'n uitgaves.
Tot voor kort kon je bij ING tot 500€ per dag via de ATM geld storten op uw rekening.
Mijn moeder had mij cash geld gegeven voor mijn verjaardag. Ik haat cash geld dus ik ga naar de ATM.

Nu blijkt deze permanent gesloten te zijn en vervangen door een cashpoint.
MAAR aan zo'n cashpoint kan je dus geen cashgeld storten. (logisch)
(Ja OK je kan naar de bank zelf gaan maar dat duurt altijd veel langer)

Dat is zo'n beetje het enige nadeel. Voor de rest zie ik alleen voordelen.
 
Tot voor kort kon je bij ING tot 500€ per dag via de ATM geld storten op uw rekening.
Mijn moeder had mij cash geld gegeven voor mijn verjaardag. Ik haat cash geld dus ik ga naar de ATM.

Nu blijkt deze permanent gesloten te zijn en vervangen door een cashpoint.
MAAR aan zo'n cashpoint kan je dus geen cashgeld storten. (logisch)
(Ja OK je kan naar de bank zelf gaan maar dat duurt altijd veel langer)

Dat is zo'n beetje het enige nadeel. Voor de rest zie ik alleen voordelen.
Euh, geld storten gaat ook via zo'n cashpoint maar het is niet zo superduidelijk hoe dat ge moet storten.
 
Wachten tot er iemand passeert die geld komt afhalen
> die persoon het bedrag laten overschrijven op jouw rekening
> cash geld aan die persoon geven ter waarde van het overgeschreven bedrag
> Iedereen content

Nee? :unsure:
 
Euh, geld storten gaat ook via zo'n cashpoint maar het is niet zo superduidelijk hoe dat ge moet storten.
Ah merci. Blijkbaar is het niet aan elk cashpoint mogelijk maar diegene ik bezocht heb wel. (volgens google)
Ik heb er niet te veel bij stilgestaan toen ik het niet meteen zag staan en er stond veel volk. Dus ik ben meteen terug vertrokken.

De volgende keer vind ik dan wel waar die optie staat.
 
Terug
Bovenaan