Werk Carriereswitch naar procesoperator chemie

Senorepson

New member
Goeiedag beste mensen,

Iemand een carriereswitch gemaakt naar procesoperator chemie op een latere leeftijd? 26 bijna 27. Jammer genoeg in m’n jongere jaren geen diploma behaald door bepaalde omstandigheden en sindsdien altijd zelfstandig gewerkt. Denk dat het nu tijd is om iets anders te zoeken waar de toekomstperspectieven er beter uitziet, doorgroeimogelijkheden en goede loon natuurlijk. Ik weet dat het niet makkelijk is dus wil er wel wa moeite voor doen. Dus.. waar zijn alle experts en adviesgevers die mij kunnen helpen. 💪💪
 
Laatst bewerkt:
Op uw leeftijd is er nog niks verloren.
Je zal wel niet meer in een opleiding kunnen starten zoals sira, maar dat maakt in principe niet zoveel uit.
De vraag zal eerder zijn wat uw kennis nu is, en vooral wat is uw motivatie om op korte termijn bij te leren en op langere termijn te blijven bijleren.

Wat is uw opleiding die je gevolgd hebt, wat deed je van job en wat is uw kennis nu dat lijken mij de eerste vragen die jij jezelf moet stellen. En dat zijn ook de vragen die de bedrijven zich gaan stellen.
 
Op uw leeftijd is er nog niks verloren.
Je zal wel niet meer in een opleiding kunnen starten zoals sira, maar dat maakt in principe niet zoveel uit.
De vraag zal eerder zijn wat uw kennis nu is, en vooral wat is uw motivatie om op korte termijn bij te leren en op langere termijn te blijven bijleren.

Wat is uw opleiding die je gevolgd hebt, wat deed je van job en wat is uw kennis nu dat lijken mij de eerste vragen die jij jezelf moet stellen. En dat zijn ook de vragen die de bedrijven zich gaan stellen.
Mijn studierichting was TSO/Handel, daar ben ik dan ook in verder gegaan. Verder niks te maken met techniek of chemie maar de motivatie om bij te leren was er altijd, alleen had ik geen reden toe om buiten mijn vakgebied te leren. Ken wel iemand met soortvan dezelfde situatie die onlangs van werk is veranderd en een jaartje heeft gestudeerd, maar is wel paar jaartjes jonger en had verder ook niks te maken met chemie of procestechnieken
 
Dan heb je nog een hele weg te gaan, maar dat zal je zelf ook wel beseffen.

Je kan starten met het volgen van een opleiding in volwasseneneducatie om uw niveau qua techniek op te krikken.

Van daaruit kan je dan kijken om ergens binnen te raken en in the job bij te leren.

Ja zeker, maar als ik na de opleiding al aan de slag kan als procesoperator en van daaruit on the job leren dan ben ik al zeer tevreden. Weet alleen niet hoe de lonen zijn zonder diploma/bachelor.
 
Denk dat het best is dat je de eerste beste vacature pakt voor operator en gaat solliciteren. Dan weet je direct waar je staat.
Er is een groot tekort aan alles dat met techniek te maken heeft maar dat betekent niet dat men eender wie aanneemt.
Zonder diploma of opleiding in een relevante richting gaat het bijna onmogelijk zijn.
Loon is via barema's.
 
Je kunt altijd proberen om ergens te solliciteren voor proces operator. Maar dat zal vooral voor proces operators functies zijn dat nu niet bepaald uitdagend zijn en een beperkt takenpakket, waar je kans zou maken. Uiteraard ga je dat ook terug zien in uw loonpakket. Om dan zo door te groeien naar andere bedrijven zal lang en moeilijk zijn.
Proces operator is een vrij breed begrip.

Het is nu niet dat je zo oud bent en lijkt het me wel beter dat je u omschoolt en via die weg ergens kunt binnen geraken om zo on the job verder te leren.

Wij weten natuurlijk ook niet welke verplichtingen je nu hebt (huishouden/lening/…). Zal ook wel invloed hebben op de keuze.

De laatste acta vergadering hebben ze gezegd dat ze gaan veranderen naar volwassenonderwijs en dus leeftijdgrens vervalt. Acta is wel een gekende opleiding bij de bedrijven (werken zeer nauw samen). Bedrijven hechte hier dus wel een mooie waarde aan.

Bij ACTA wordt je betaald door uw stage bedrijf, gedurende uw opleiding. Voor de tijd op school weet ik niet of je hier een “dop” voor kunt aanvragen.

Bij (petro)chemie wordt je betaald voor uw functie. Niet uw diploma. (Zoals de meeste privé bedrijven denk ik)
 
Laatst bewerkt:
Je kunt altijd proberen om ergens te solliciteren voor proces operator. Maar dat zal vooral voor proces operators functies zijn dat nu niet bepaald uitdagend zijn en een beperkt takenpakket, waar je kans zou maken. Uiteraard ga je dat ook terug zien in uw loonpakket. Om dan zo door te groeien naar andere bedrijven zal lang en moeilijk zijn.
Proces operator is een vrij breed begrip.

Het is nu niet dat je zo oud bent en lijkt het me wel beter dat je u omschoolt en via die weg ergens kunt binnen geraken om zo on the job verder te leren.

Wij weten natuurlijk ook niet welke verplichtingen je nu hebt (huishouden/lening/…). Zal ook wel invloed hebben op de keuze.

De laatste acta vergadering hebben ze gezegd dat ze gaan veranderen naar volwassenonderwijs en dus leeftijdgrens vervalt. Acta is wel een gekende opleiding bij de bedrijven (werken zeer nauw samen). Bedrijven hechte hier dus wel een mooie waarde aan.

Bij ACTA wordt je betaald door uw stage bedrijf, gedurende uw opleiding. Voor de tijd op school weet ik niet of je hier een “dop” voor kunt aanvragen.

Bij (petro)chemie wordt je betaald voor uw functie. Niet uw diploma. (Zoals de meeste privé bedrijven denk ik)


Ja had inderdaad al aantal opleidingen bekeken, sira en acta kwam ik niet voor in aanmerking omdat ik net boven de leeftijdsgrens zat, maar als die leeftijdgrens vervalt is het wel interessant. Ik weet zeker dat het niet makkelijk zal zijn en heb ook geen moeite om daar wat voor terug te doen.
 
Terug
Bovenaan