Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Misschien conditionering aan mijn kant, maar ik heb het echt niet op van die Twitter threads. Teveel wappies.kijk maar eens naar dit draadje.
Wisselstroom naar gelijkstroom is 93% rendement.
En een Tesla gebruikt al 300-600W om de batterij warm te houden tijdens het laden.
Gewoon laden op 7Kw en je nergens druk in maken lijkt me het beste. Zelf kan ik laden aan 11kW maar heb de paal 'dom' beperkt tot 6.9kW.
Misschien conditionering aan mijn kant, maar ik heb het echt niet op van die Twitter threads. Teveel wappies.
Als dat de enige bron is, ga ik er niet teveel belang aan hechten.
Conclusie? Er is niet echt goed over nagedacht? Best naar Brussel of Wallonië verhuizen?
We zijn echt een 3de wereldland aan het worden naar infrastructuur toe
Volgens mij hebben ze ook geen zin om het netwerk te versterken waardoor iedereen kan snelladen. De netbeheerders willen het capaciteitstarief en de digitale meter zo snel mogelijk invoeren om die elektrische auto boom voor te zijn.Ik denk dat er wel degelijk over nagedacht is.
Politiek zegt "herbalanceer". Netbeheerder denkt "we moeten inkomsten op peil houden als iedereen PV gebruikt en minder afneemt". Verander formula.
Meer zit er volgens mij niet achter.
Als we tegen 2030 een elektrisch wagenpsrk moeten hebben, gaan ze het toch moeten doen. Er valt niet veel te spreiden als heel de straat elektrisch rijdt...Volgens mij hebben ze ook geen zin om het netwerk te versterken waardoor iedereen kan snelladen. De netbeheerders willen het capaciteitstarief en de digitale meter zo snel mogelijk invoeren om die elektrische auto boom voor te zijn.
Volgens mij hebben ze ook geen zin om het netwerk te versterken waardoor iedereen kan snelladen. De netbeheerders willen het capaciteitstarief en de digitale meter zo snel mogelijk invoeren om die elektrische auto boom voor te zijn.
Als we tegen 2030 een elektrisch wagenpsrk moeten hebben, gaan ze het toch moeten doen. Er valt niet veel te spreiden als heel de straat elektrisch rijdt...
Terwijl overheden en instanties maar blijven bikkelen over een nieuw stroomtarief maakt de waterstof motor zich stilaan in de coulissen klaar voor zijn grote entree.
Tegen dat ze eruit zijn met hun tarieven en rechtzaken is het hele boeltje al irrelevant.
Deze regelgeving had al jaren geleden rond moeten zijn. Ze zijn op Europees niveau al jaren bezig met de uitfasering van de verbrandingsmotor. Met wat gingen de mensen daarna rijden, paard en kar ? De gemiddelde politieker heeft het inschattingsvermogen van een goudvis en kijkt hoogstens tot aan de volgende verkiezingen.
Hyundai komt volgend jaar met zijn eerste waterstof modellen. Ik weet van één groot tankstationmerk dat ze al enkele jaren alle nieuwe en gerenoveerde stations voorzien van een tank voorwaterstof.
Die EV's zijn niks meer dan een overgang en dat wisten de grote automerken goed genoeg. De enige reden waarom ze nu toch wat EVs de markt opgooien is omdat ze hoopten met hun verbrandingsmotoren door te doen tot het waterstof platform volwassen en goedkoop genoeg was voor massaproductie. De nieuwe regelgeving van de EU dwingt ze richting EV dik tegen hun goesting.
Wat warmtepompen betreft, door u te gaan taxeren op hoge pieken duwen ze de mensen richting lokale opslag van energie. Hoe je dat doet (batterij, waterstof, ...) zal hun worst wezen. Ze willen niet meer in de dat netwerk investeren want binnen dit en 30j zal het waarschijnlijk niet meer nodig zijn.
Que? Ik bedoel net dat een politieker geen 30j vooruit kijkt en dus nooit op lange termijn beslissing zal nemen. Ik denk dat het netwerk binnen 30j veel minder of niet meer zal nodig zijn. Dat staat compleet los van de politiek.Is de volgende verkiezing binnen 30y ?
Correctie, momenteel is de productie van waterstof zeer energievretend waardoor je netto geen energiebesparing (uitstoot) zou krijgen. Maar IMEC en de KUL zijn met enkele zeer toffe projecten bezig hierrond die dit probleem gedeeltelijk kunnen oplossen.Waterstof is theoretisch onmogelijk.
Er is niet genoeg waterstof om een wagenpark op waterstof te laten rijden. Er is niet genoeg wereldwijde energieproductie om de waterstof te produceren.
We moeten de waterstof sparen voor cases waar batterijen niet mogelijk zijn (camions, boten, vliegtuigen).
Als we dat tien jaar geleden over EV's versus diesel zeiden stonden we nu ook nergens eh...EV's zullen ongetwijfeld ook nog verder evolueren.
Het feit is dat je meer en meer EV's ziet en nog geen waterstof wagens.
Ik zit maar door te klikken op de site van Fluvius en de VREG om te weten te komen hoe dat capaciteitstarief berekend wordt, (niet het principe- de effectieve formule) en ik vind het frustrerend genoeg niet.
Wij willen onze cohousing van 4 wooneenheden achter een enkele aansluiting steken en ik wil weten of de kosten in functie van piekverbruik lineair naar boven gaan of kwadratisch of wat dan ook. Ik wil geen simulatie, gewoon een formule. Hoe moeilijk kan dat nu in godsnaam zijn?
Het is heel frustrerend om altijd de dumbed down info voorgeschoteld te krijgen.
Belangrijk om te weten of wel onszelf in de voet schieten met die enkele aansluiting of niet.
Merci JPV! Had ook al een contactformulier van de VREG ingevuld hiervoor, typisch dat ik veel sneller een antwoord krijg hier.Hier staat het:
Hoe wordt het capaciteitstarief berekend? | ENGIE
Het capaciteitstarief wordt berekend volgens het type meter: analoge meter of digitale meter. Kom alles te weten over verbruikspieken, netkosten en de berekening.www.engie.be
Met brongegevens:
Bedankt voor die link JPV! Aan de hand van die simulator zouden onze jaarlijkse nettarieven stijgen van 455 naar 505 euro per jaar(met piek van 7kW zoals in vorige post gezegd). Lijkt me echt maar een kleine stijging dus veel paniek overal zonder reden of klopt de tool niet?Hier staat het:
Hoe wordt het capaciteitstarief berekend? | ENGIE
Het capaciteitstarief wordt berekend volgens het type meter: analoge meter of digitale meter. Kom alles te weten over verbruikspieken, netkosten en de berekening.www.engie.be
Met brongegevens:

Hier ook eens die simulator gedaan.
Simulatie voor 2023 in huidige situatie (analoge terugdraaiende meter, 0 verbruik) : 372 euro
Simulatie voor 2023 met digitale teller : 1383 euro
Maar het deel capaciteitstarief is inderdaad minder met een digitale teller!![]()
Tenzij je natuurlijk gezinnen hebt met sterk verschillend verbruik, dan zal het voor de lage verbruikers ambetant zijn omdat ze verhoudingsgewijs veel meer gaan betalen.. Dan gaan we er zelfs goed aan doen om alles achter één aansluiting te zetten, want de piek zal bij 4 gezinnen nooit 4x zo hoog zijn als bij 1 gezin. (tenzij alle gezinnen elke maand net op hetzelfde moment hun grootste piekverbruik hebben.)