Canada

Ik heb met mijn vriendin besloten om een reis naar Canada te boeken in september. 3 weken.

Nu zouden we toch graag mobiele data daar gebruiken. Je weet maar nooit dat we tijdens onze trips tussen hotels plots internet nodig hebben en we geen wi-fi hebben. Liefst voor beide gsm's.

Reeds van de Canadezen zelf gehoord dat je best een internationaal abonnement neemt van je eigen land, aangezien dit aanzienlijk goedkoper is dan een Canadees abonnement voor een maandje.

We zitten zelf bij Telenet, maar zoiets bieden ze niet aan.
Mijn gsm kan ook geen E-sim accepteren.


Heeft iemand toevallig hier ervaring mee? Of wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Reeds gezien dat Orange wel zoiets aanbied voor 90 euro / maand / gsm voor 3gb. Zijn er betere opties in circulatie?

Appreciated éh
 
Ik heb met mijn vriendin besloten om een reis naar Canada te boeken in september. 3 weken.

Nu zouden we toch graag mobiele data daar gebruiken. Je weet maar nooit dat we tijdens onze trips tussen hotels plots internet nodig hebben en we geen wi-fi hebben. Liefst voor beide gsm's.

Reeds van de Canadezen zelf gehoord dat je best een internationaal abonnement neemt van je eigen land, aangezien dit aanzienlijk goedkoper is dan een Canadees abonnement voor een maandje.

We zitten zelf bij Telenet, maar zoiets bieden ze niet aan.
Mijn gsm kan ook geen E-sim accepteren.


Heeft iemand toevallig hier ervaring mee? Of wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Reeds gezien dat Orange wel zoiets aanbied voor 90 euro / maand / gsm voor 3gb. Zijn er betere opties in circulatie?

Appreciated éh
Wij hebben bij prepaidzero een simkaart gekocht met een Amerikaans nummer. In het pakket zat roaming voor Canada met genoeg data en belminuten. Dit bleek goedkoper dan een Canadees nummer. Het was iets van een 60 euro voor een maand. Prijzen zijn wel een stuk duurder dan in België.
Als het enkel voor data is, vind je wel goedkopere opties.
 
Ik heb met mijn vriendin besloten om een reis naar Canada te boeken in september. 3 weken.

Nu zouden we toch graag mobiele data daar gebruiken. Je weet maar nooit dat we tijdens onze trips tussen hotels plots internet nodig hebben en we geen wi-fi hebben. Liefst voor beide gsm's.

Reeds van de Canadezen zelf gehoord dat je best een internationaal abonnement neemt van je eigen land, aangezien dit aanzienlijk goedkoper is dan een Canadees abonnement voor een maandje.

We zitten zelf bij Telenet, maar zoiets bieden ze niet aan.
Mijn gsm kan ook geen E-sim accepteren.


Heeft iemand toevallig hier ervaring mee? Of wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Reeds gezien dat Orange wel zoiets aanbied voor 90 euro / maand / gsm voor 3gb. Zijn er betere opties in circulatie?

Appreciated éh

3 jaar geleden zijn mijn vriendin en ik daar ook 3 weken gaan roadtrippen met een camper. Wij hadden gewoon in Vancouver ergens bij een provider een prepaid card gekocht. Erg duur was dat niet met enkele gb op. En al was dat wat duurder, het weegt niet op tegenover de wat meer zekerheid dat je hiermee hebt onderweg want wij hebben soms echt in middle of nowhere gezeten. Als je dan een camping moet zoeken 😆 voor de rest hadden we internet niet veel nodig. Bezigheid genoeg daar.
 
Wij hebben vorig weekend tickets gekocht voor een reisje Montreal-Quebec-New York. Na >10 jaar maandelijks wat sparen en een eerste mislukte poging in 2020 (Corona), gaan we nu voor het eerst ver op reis met de kinderen.

Zouden aankomen in Montreal en daar 12 dagen later ook terug vertrekken (naar New York), maar ondertussen Quebec willen aandoen. Heeft iemand nog tips voor plaatsen tussen Montreal & Quebec (en de ruime omgeving van die 2). Tadoussac zouden we sowieso doen. Vriendin wil Ottowa ook doen, maar ik vrees dat dit mss eerder een administratieve hoofdstad is en minder interessant?

Er mogen wel wat wandelingen in zitten, maar zouden beperkt zijn tot dagtochten omwille van fysieke redenen.

Ter info (mss handig voor sommigen als prijsindicatie):
- 02/07: Brussel-Montreal, 14/07: Montreal-New York, 19/07: New York-Brussel: 3158 euro voor vier personen
- verblijf in new york (hotel enkele blokken verder dan Times Square, dus goed gelegen): 1500 euro voor 5 nachten
 
Heb aantal jaar geleden die kant gedaan.
Was 2015. Ottawa is wel de moeite om naar toe te gaan, maar onze reis was 20 dagen dacht ik.
Je gaat keuzes moeten maken.

- Niagara Falls
- Toronto, kun je links laten liggen.
- Kingston
- 1000 eilanden
- Ottawa
- montreal
- baie st paul
- st flavie
- belvedère
- gaspe
- bonaventure
- Québec

Dat was onze tour. Voor wat ideeën te hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Wij deden vijf jaar geleden een rondreis in het oosten, 19 dagen. Hieronder onze planning... Beetje gelijkaardig, maar wij keerden terug naar Toronto. Keuzes maken zal je inderdaad moeten doen zoals Chelark007 zegt.

Tadoussac zou ik niet over twijfelen, zéker doen. Het dorpje is klein maar fijn, maar je gaat er natuurlijk om walvissen te spotten. Opteer dan ook voor de zodiacs en niet de grote boten. De zodiacs kunnen dicht bij de walvissen geraken en je bent zo goed als zeker dat je er te zien krijgt. Het voordeel is dat al die boten onderling met mekaar in contact staan en zo'n zodiac kan snel naar een andere plek varen in tegenstelling tot zo'n logge boot. Vanuit Tadoussac kan je eventueel nog eens de fjord intrekken en mooie plaatsjes ontdekken. De route van Quebec naar Tadoussac is ook mooi met onder meer zoals hierboven aangeven Baie-Saint-Paul. Wij verbleven toen in (https://www.booking.com/hotel/ca/auberge-la-merveilleuse.fr.html), met zicht op de baai. Kan je tijdens het ontbijt mits wat geluk nog wat walvissen zien opduiken. En heel lekker gaan eten bij Chez Mathilde, op wandelafstand.
Quebec is leuke stad, maar zoals ik het me herinner hadden we het er ook wel snel gezien. Maar in de buurt is ook wel van alles te doen. Nationaal park de la Jacques Cartier bijvoorbeeld is er niet zo heel ver vandaan. Montréal vonden we een veel fijnere stad, ook een pak meer te doen. Ottawa vonden we vooral heel aangenaam, superfijn fietsen langs het kanaal daar en er zijn ook wel wat musea.
1000 Islands is ook fijne regio, maar dat is natuurlijk ook alweer 3 uur rijden vanuit Montréal. Wel nog een leuk verblijf daar in de buurt, in Delta: http://denaut-mansion-country-inn.ontariocahotel.com/en/ Bij Nederlanders, vriendelijke mensen en had er zelf ook wel willen wonen :-D

Toronto - vonden we weinig aan - en Niagara zijn waarschijnlijk wat te ver en je wil op reis ook niet enkel van punt A naar punt B rijden... Onze route was achteraf gezien ook al vrij pittig. Als we het opnieuw zouden doen, zou er wellicht een stop of twee sneuvelen. Want je legt wel wat afstanden af en je wil toch het vakantiegevoel behouden.

Dag 1 Toronto - heenvlucht
Dag 2 Toronto
Dag 3 Niagara Falls
Dag 4 Ottawa
Dag 5 Ottawa
Dag 6 Mont Orford (nationaal park)
Dag 7 Mont Orford (nationaal park)
Dag 8 Quebec
Dag 9 Quebec
Dag 10 Tadoussac
Dag 11 Tadoussac
Dag 12 Sainte Brigitte de Laval
Dag 13 Sainte Brigitte de Laval
Dag 14 Montréal
Dag 15 Montréal
Dag 16 Montréal
Dag 17 1000 Islands - Delta
Dag 18 1000 Islands - Delta
Dag 19 Toronto - terugvlucht
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Wat doe je/doet je gezin graag? Toronto basically skippen maar wel de falls aanraden is voor mij een omgekeerde wereld :crazy:
 
Wij hebben vorig weekend tickets gekocht voor een reisje Montreal-Quebec-New York. Na >10 jaar maandelijks wat sparen en een eerste mislukte poging in 2020 (Corona), gaan we nu voor het eerst ver op reis met de kinderen.

Zouden aankomen in Montreal en daar 12 dagen later ook terug vertrekken (naar New York), maar ondertussen Quebec willen aandoen. Heeft iemand nog tips voor plaatsen tussen Montreal & Quebec (en de ruime omgeving van die 2). Tadoussac zouden we sowieso doen. Vriendin wil Ottowa ook doen, maar ik vrees dat dit mss eerder een administratieve hoofdstad is en minder interessant?

Er mogen wel wat wandelingen in zitten, maar zouden beperkt zijn tot dagtochten omwille van fysieke redenen.

Ter info (mss handig voor sommigen als prijsindicatie):
- 02/07: Brussel-Montreal, 14/07: Montreal-New York, 19/07: New York-Brussel: 3158 euro voor vier personen
- verblijf in new york (hotel enkele blokken verder dan Times Square, dus goed gelegen): 1500 euro voor 5 nachten

Wij zijn sinds 30 september terug van een 3-weekse trip van Canada (Koppel zonder kinderen).

Korte schets van onze trip:

Aankomst Montréal - Kingston - Toronto - Huntsville (+ Algonquin Park) - Ottawa - Quebec City - Moncton - Port Hood (Nova scotia) - Halifax - en terug naar Montréal voor het vertrek terug naar huis.

Mijn vriendin had een volledig Word-document met meer details over wat te zien op elke locatie (zelf wat opgezocht) gemaakt. Als je wil stuur ik je die even op via PB.
(Let op: We wilden zoveel mogelijk zien. Onze dagen waren 's morgens vroeg opstaan tot vaak 22u - 23u 's avonds. Niet al te gemakkelijk te doen met kinderen)

Als antwoord op je vragen:

  • In de buurt van Quebec City (Naast Quebec City zelf - Old Quebec was wel erg mooi om te zien, maar op 1 dag heb je die wel ruimschoots volledig gezien):
    • 's avonds zijn we wat naar het noorden gegaan - Wendake (vlakbij - 18km) Waar er momenteel een avondshow "Onhwa Lumina" afspeelt ter ere van de first nations tribe Huron-Wendat. Was maar een uurtje, maar echt prachtig om te zien. Zeker met kindjes. Bij het uitschrijven merk ik wel net op dat de trip pas volgend jaar in juli lijkt door te gaan, ik weet niet of dit evenement dan nog beschikbaar is, maar bon. Ik laat het staan.
  • Ottawa: We zijn hier 1,5 dagen geweest.
    • De stad zelf is niet bijzonder knap. Ik zou hem persoonlijk toch zeker bezoeken om enkele redenen:
      • Parc Omega ligt tussen Montréal en Ottawa, wat een erg mooi en tof park is om met de kindjes te doen.
        • Dit is een park waar je met de auto doorrijdt. Je kan daar (of op voorhand in de supermarkt) zakken wortels kopen die je tijdens de rit aan Herten / (ever)zwijnen / geiten kan voederen. Erg grappig, want ze zijn zo tam dat ze met heel hun hoofd in de auto gaan beginnen neuzen. Mijn vriendin heeft zo wel wat kwijl op haar broek gekregen, maar was echter supertof. Veel gelachen.
          Voor de rest kan je ook de typische Canadese wildlife zien zoals elanden of zwarte beren (achter een schutting).
          Omdat we dit pas hadden gedaan op de dag van ons vertrek terug naar België, waren we wel gehaast. Alles in 2,5 uur met de auto gedaan - Maar wil je meer zien wat het park heeft te bieden zit je eerder aan 5 uur.
      • Misschien ook de Mont-Tremblant (die ligt wel wat meer uit te buurt - zie: Noorden Montréal). Dit voor wat meer de prachtige natuur die Canada te bieden heeft te ontdekken. Er zijn erg korte wandeltrips die je kan doen, dat prachtige uitzichten geeft zoals de Chute Du-Diable dat maar 700m is (enkel). Ik had die gecombineerd met de La Corniche Trail (maar 3,2km) dat er vlakbij was. We hadden zelf tijdnood, dus zochten zelf naar korte trails dat we konden doen.
      • De prachtige musea die de stad heeft.
        • Zelf hebben we the Canadian Museum of History en Canadian War Museum gedaan.
          • Spijtig genoeg hadden we te weinig tijd voor de Canadian War Museum. Die sloot om 17u en we waren pas om 15u aangekomen. Persoonlijk vond ik die erg knap ineengestoken, beter dan het historische museum hoewel die ook mooi was.
        • Er zijn er nog heel wat zoals die van Aviation of die van Nature, maar daar hadden we geen tijd meer voor.
  • In de buurt van Montréal - Op weg naar Kingston zijn we langs Upper Canada Village geweest. Super, supertof.
    • Dit was een stadje dat was nagebouwd alsof het 1866 was. (Ook met originele gebouwen van toen en gerestaureerd geloof ik)
      • Je hebt er dan zaken als bakkerij / smidse / zagerij / weverij / drukkerij etc. In 80% van de gebouwen was er iemand aanwezig die ook aan het werk was alsof ze in 1866 was. Die gaf dan uitleg, terwijl hij/zij in haar rol bleef. Aangename verrassing.
        Je kan er ook een tripje rond het stadje doen met een bootje of koets.
        In de zomer zijn er ook we dingen georganiseerd voor kinderen geloof ik. Wij waren onderweg naar Kingston, dus moesten we het weer relatief kort houden.
Enfin, dit waren enkele dingen die we hadden gedaan in de buurt waar je zou verblijven (Montréal - Quebec City - Ottawa), buiten de stad zelf.

In Montréal zelf heb je natuurlijk ook nog enorm veel om te zien, met zeker aan te raden:
  • Botanical Garden (+ Garden of light 's avonds)
  • Parc Du Mont-Royal: Een berg/park in het midden van de stad met een prachtig uitzicht eenmaal je boven bent.
  • Fiets huren en naar de eilandjes île Saint-Hélène of île Notre Dame
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Hier ook 2 jaar geleden , 4 weken door west-Canada
Allemaal zelf geregeld valt heel goed te doen.

Vaak willen reisbureaus teveel in 1 reis steken vind ik. Alles hangt natuurlijk af van budget en tijd.

Vancouver heb je met 1-2 dagen meer dan genoeg.
Vooral ideaal om de jetlag wat te verwerken.

Vancouver island zijn me vooral Tofino en omliggende stranden bijgebleven en de whale watching tour.

Zoals straddle zegt zijn vooral de parken de moeite Jasper en banff (zou graag nog eens teruggaan enkel en alleen voor die parken).
Zorg dat je vooral goed op tijd bent om een betaalbaar verblijf te boeken in deze parken.

Voor een Adrenalinekick heeft Whistler wel enkele leuke activiteiten.
Heb je nog wat meer info over de reis die je maakte? Ik plan ook volgend jaar 4 weken te gaan en vooral te focussen op de parken en enkele meerdaagse hikes. Vrij stevige ervaring in de Dolomieten en Alpen ondertussen, we kunnen tegen een stootje. :unsure:
 
Wij zijn in gesprek om een huizenruil te doen met een koppel uit Canada. Ze hebben een huis in Parry Sound met een auto en 2 kajaks die we mogen gebruiken. Toronto ligt op 250 km, aantal provinciale parken in de buurt. Mensen die de regio iets beter kennen en eventuele suggesties hebben?
 
Wij zijn aan het kijken om naar West-Canada te gaan via mobilhome.
Periode zou eind mei - begin juni zijn, maar ik lees overal dat dit best vroeg is en dat er hier en daar wegen afgesloten zijn door sneeuw...
Beter later in juni gaan? De prijzen zijn dan wel een pak hoger.

Hebben momenteel een offerte van Joker gekregen. Hun camper prijzen zijn veel goedkoper dan dat we het zelf zouden doen.
Alleen twijfelen we wat door de grootte van hun campers en dan vooral het verbruik. Dat zijn allemaal V6 en V8 benzine motoren, gemiddeld verbruik is 30l/100km :unsure: .

Heeft iemand al eens zo'n camper gehad en wat zijn de ervaringen?
 
Wij zijn dit jaar rond dezelfde periode gegaan en toen waren sommige wegen en paden nog ontoegankelijk, maar niks noemenswaardigs. En volgens locals was de lente toen heel laat begonnen, dus normaal zit je wel safe.
Voordeel aan deze periode is dat het minder druk is en minder last van muggen.

Ons verbruik zal ergens rond de 20 liter gelegen hebben voor een klein-medium model van camper. Was wel niet via joker.
 
Met een reisvriend zijn we een aan het plannen om naar West-Canada te gaan (Vancouver - Island - Jasper - Banff), vertrekken ca. 1 juni 2024 - 25 dagen. Na heel wat opzoeken, hebben we zelf een schema in elkaar gezet. (ook BG-tips ;-) )
Ondertussen ook naar een reisbureau (connections) geweest om te zien of ze iets voor ons kunnen betekenen, zal ca. 1 week duren voor we er iets van horen.

Zo'n reis gaan we waarschijnlijk maar 1x meemaken, dus hoop ik via reacties om te zien waar we evt. aanpassingen kunnen doen of welke activiteiten de moeite zijn (zoals welke hikes).

Doel: roadtrippen (overnachten in lodges/hotels), wildlife activiteiten doen (walvis, beren, kajakken), wandelen (geen heel zware wandelingen, maar paar uren wandelen kunnen we wel aan)

Google maps: Link voorbeeld Vancouver - Calgary
Voorlopige planning+ activiteiten (gaan ze niet allemaal kunnen doen, met een * ervoor lijkt ons zeker de moeite)
  • Dag 1: Brussel - Vancouver
  • Dag 2: Vancouver aankomst
    • Activiteiten die we in Vancouver kunnen doen:
      • *Baja Bikes fietstour (5u)
      • *Stanley Park
      • *Vancouver Foodie Tours
      • *Free Walking Tour (bv. toonie tours of strawberry tour)
      • *Hike: Grouse grind op grouse mountain (2,9 km)
      • Lynn Canyon (Baen Powell Trail / Hangbrug)
      • Granville Island (overdekte markt)
      • Chinatown
      • *Vancouver Lookout Tower / Steamworks Brewpub (bier/poutine)
      • *Capilano Suspension Bridge + Capilano Hiver Regional Park
      • Verschillende wandeling: Capilano Canyoun Loop via Robber / Lane Trail (5,3km), Cleveland Dam and Second canyon / Viewpoint Loop (3,5 km) / Pipeline and chirook Trail Loop (4km)
      • *Fly over Canada (Canada in 4D)
      • Vancouver per watervliegtuig
  • Dag 3: Vancouver
  • Dag 4: Vancouver
  • Dag 5: Vancouver - Victoria (Ferry)
    • Victoria beschouwen we als een doorrijdstadje al kan je er veel activiteiten doen
      • Walvistour (voorkeur om te doen in Tofino)
      • Royal Britisch Columbia Museum (interactief museum over 1ste inwoners van Canada)
      • Fisherman's warf
  • Dag 6: Victoria - Tofino
    • Onderweg: *Duncan (tanken in port alberni indien niet genoeg benzine)
  • Dag 7: Tofino
    • Hikes
      • West Coast Trail / Juan De Fuca Trail / Wild Pacafic Trail (14km)
      • Pacific Rim National Park - Schooner Voce Trail / Lighthouse Loop (2,6 km)
  • Dag 8: Tofino
    • *Walvis en berensafari (6u)
  • Dag 9 Tofino - Campbell River
    • *Onderweg: Macmillan Provincial Park + Little Qualicum Falls
  • Dag 10 Campbell River
    • *Grizzly Bear Tour
    • Kajak / kano
  • Dag 11: Campbell River - Parksville/Nanaimo
    • Hike
  • Dag 12: Parksville/Nanaimo - Whistler (ferry BC Ferries)
    • Olympisch dorp
  • Dag 13: Whistler
    • *Gondel Peak 2 peak + Hike
    • Wildplay (adventure, zippline...)
  • Dag 14: Whistler - Clearwater
  • Dag 15: Clearwater - Jasper National Park
  • Dag 16: Jasper National Park
    • *Maligne Lake + spirit Island (boot/wandeling)
  • Dag 17:Jasper National Park
    • *Hike: valley of five lakes (5/9 km) + Sky tram
    • Kajak / Kano
  • Dag 18: Jasper National Park - Field
    • *Icefield Highway (highway 93) doen (mooie route) met onderweg stopplaatsen (link google maps);
      • *Excursie Athalasca Gletsjer (incl skywalk)
      • Columbia Icefield
      • Weeping Wall viewpoint
      • Peyto Lake
      • Crowfood Glacier
      • Columbia Icefield
  • Dag 19: Field
    • *Yoho National Park
  • Dag 20: Field - Banff
    • *Lake Louise
  • Dag 21: Banff
  • Dag 22: Banff - Calgary
    • *Moraine Lake
    • Hoodoos viewpoint
  • Dag 23: Calgary
    • Dinosaurusmusuem
  • Dag 24 Terugvlucht
  • Dag 25: terug in België

Bedankt alvast voor de reacties!
 
@Ikke1987 Sowieso een top reis !
Zelf ook alles bezocht wat je hebt gedaan.

Alles is afhankelijk natuurlijk wat je graag doet op reis ;) persoonlijke meningen hieronder.
Maar ik denk dat er wel enkele goede tips kunnen zitten
Vancouver

Persoonlijk vind Vancouver vind ik 2,5 dagen genoeg.

De tours hebben natuurlijk een meerwaarde door de gidsen maar eigenlijk kan je dit zelf doen als je vooral wil genieten van de omgeving.

Bvb. Als je De fietstocht zelf doen kan je bijna alle highlights van Vancouver doen op 1 dag (Stanley en Vancouver) Vancouver heeft een vrij goede fietsinfrastructuur.

Dag 2. Kan je dan nog wat dingen doen te voet die je bent gepasseerd in de fietstocht.

Laatste halve dag Vancouver grouse mountain (leuke beklimming) kan je combineren met capilano bridge en dan naar de avond toe de ferry nemen (best wel reserveren dan).

Als Victoria een doorrijstadje is zou ik deze volledig weglaten ? Ferry nemen naar nanaimo , win je toch meer tijd voor Tofino (wat op zich een enorm leuk dorp is met fantastische stranden).

In Campbell river zelf heb ik de full day whale watching tour gedaan, enorm positieve ervaring !
(Zorg wel voor een goede verrekijker voor de orca's, ze blijven voor het welzijn van de orca's er vrij ver van).

De rest ziet er vrij goed uit , evt. uitgespaarde dagjes Vancouver kan je gebruiken voor leuke avontuurlijke activiteiten of de terugrit van banff naar Vancouver waardoor je geld uitspaart op de auto en die kan spenderen aan toffe activiteiten.

Tips: vroeg opstaan zorgt ervoor dat je het toerisme vaak voor bent + meer kans op wildlife te zien ook naar zonsondergang toe

Je hoeft geen stress te hebben voor cash geld , ik heb ter plaatse op dag 1, 200 dollars gaan afhalen en heb ze gehad tot de laatste dag want ik heb ze nergens nodig gehad.

Luchthaven Vancouver heeft een goede verbinding met het centrum met de treinlijn , je kan zo enkele dagen autohuur en parkeerkosten besparen , om die dan uit te geven voor activiteiten 😉

Je mag altijd pm-en voor vragen.
Een van de leukste reizen die ik heb gedaan.
 
Met een reisvriend zijn we een aan het plannen om naar West-Canada te gaan (Vancouver - Island - Jasper - Banff), vertrekken ca. 1 juni 2024 - 25 dagen. Na heel wat opzoeken, hebben we zelf een schema in elkaar gezet. (ook BG-tips ;-) )
Ondertussen ook naar een reisbureau (connections) geweest om te zien of ze iets voor ons kunnen betekenen, zal ca. 1 week duren voor we er iets van horen.

Zo'n reis gaan we waarschijnlijk maar 1x meemaken, dus hoop ik via reacties om te zien waar we evt. aanpassingen kunnen doen of welke activiteiten de moeite zijn (zoals welke hikes).

Doel: roadtrippen (overnachten in lodges/hotels), wildlife activiteiten doen (walvis, beren, kajakken), wandelen (geen heel zware wandelingen, maar paar uren wandelen kunnen we wel aan)

Google maps: Link voorbeeld Vancouver - Calgary
Voorlopige planning+ activiteiten (gaan ze niet allemaal kunnen doen, met een * ervoor lijkt ons zeker de moeite)
  • Dag 1: Brussel - Vancouver
  • Dag 2: Vancouver aankomst
    • Activiteiten die we in Vancouver kunnen doen:
      • *Baja Bikes fietstour (5u)
      • *Stanley Park
      • *Vancouver Foodie Tours
      • *Free Walking Tour (bv. toonie tours of strawberry tour)
      • *Hike: Grouse grind op grouse mountain (2,9 km)
      • Lynn Canyon (Baen Powell Trail / Hangbrug)
      • Granville Island (overdekte markt)
      • Chinatown
      • *Vancouver Lookout Tower / Steamworks Brewpub (bier/poutine)
      • *Capilano Suspension Bridge + Capilano Hiver Regional Park
      • Verschillende wandeling: Capilano Canyoun Loop via Robber / Lane Trail (5,3km), Cleveland Dam and Second canyon / Viewpoint Loop (3,5 km) / Pipeline and chirook Trail Loop (4km)
      • *Fly over Canada (Canada in 4D)
      • Vancouver per watervliegtuig
  • Dag 3: Vancouver
  • Dag 4: Vancouver
  • Dag 5: Vancouver - Victoria (Ferry)
    • Victoria beschouwen we als een doorrijdstadje al kan je er veel activiteiten doen
      • Walvistour (voorkeur om te doen in Tofino)
      • Royal Britisch Columbia Museum (interactief museum over 1ste inwoners van Canada)
      • Fisherman's warf
  • Dag 6: Victoria - Tofino
    • Onderweg: *Duncan (tanken in port alberni indien niet genoeg benzine)
  • Dag 7: Tofino
    • Hikes
      • West Coast Trail / Juan De Fuca Trail / Wild Pacafic Trail (14km)
      • Pacific Rim National Park - Schooner Voce Trail / Lighthouse Loop (2,6 km)
  • Dag 8: Tofino
    • *Walvis en berensafari (6u)
  • Dag 9 Tofino - Campbell River
    • *Onderweg: Macmillan Provincial Park + Little Qualicum Falls
  • Dag 10 Campbell River
    • *Grizzly Bear Tour
    • Kajak / kano
  • Dag 11: Campbell River - Parksville/Nanaimo
    • Hike
  • Dag 12: Parksville/Nanaimo - Whistler (ferry BC Ferries)
    • Olympisch dorp
  • Dag 13: Whistler
    • *Gondel Peak 2 peak + Hike
    • Wildplay (adventure, zippline...)
  • Dag 14: Whistler - Clearwater
  • Dag 15: Clearwater - Jasper National Park
  • Dag 16: Jasper National Park
    • *Maligne Lake + spirit Island (boot/wandeling)
  • Dag 17:Jasper National Park
    • *Hike: valley of five lakes (5/9 km) + Sky tram
    • Kajak / Kano
  • Dag 18: Jasper National Park - Field
    • *Icefield Highway (highway 93) doen (mooie route) met onderweg stopplaatsen (link google maps);
      • *Excursie Athalasca Gletsjer (incl skywalk)
      • Columbia Icefield
      • Weeping Wall viewpoint
      • Peyto Lake
      • Crowfood Glacier
      • Columbia Icefield
  • Dag 19: Field
    • *Yoho National Park
  • Dag 20: Field - Banff
    • *Lake Louise
  • Dag 21: Banff
  • Dag 22: Banff - Calgary
    • *Moraine Lake
    • Hoodoos viewpoint
  • Dag 23: Calgary
    • Dinosaurusmusuem
  • Dag 24 Terugvlucht
  • Dag 25: terug in België

Bedankt alvast voor de reacties!
Ben vorig jaar ook 4 weken naar ZW-Canada geweest. Route ziet er goed uit, persoonlijk zou ik de tijd in de rockies zoveel mogelijk proberen maximaliseren, Vancouver Island zeer mooi, maar Rockies toch veel spectaculairder vond ik.

enkele opmerkingen:

-Ik zou Victoria overslaan, wel leuk stadje, maar ook niet zeer speciaal.
-Ik zou ook geen walvissentour doen in Tofino, maar eerder in Campbell River of Telegraph cove.
-Grizzly tour deden wij vanuit Telegraph Cove in september. Dit was zeer duur en uiteindelijk zagen we maar 2 Grizzlies en dan nog niet lang, we hadden op dat moment in de Rockies al een 15-tal beren gezien, waarvan zeker 10 grizzlies. Ze deden op weg terug dan wel extra hun best om ons nog walvissen/otters te tonen, dus was wel nog mooie trip, maar hadden de dag ervoor ook al walvistour gedaan vanuit Port McNeill (veel walvissen, dolfijnen, zeeotters, geen orcas's die dag). Denk dat juni ook nog wat vroeg op seizoen is voor Grizzlies op Vancouver Island.
-de sea to sky-gondola ligt in Squamish, die in Banff noemt anders. Squamish trouwens wel leuk stadje om onderweg eens rond te lopen.
-spirit lake en boottocht is mooi, is wel zeker geen echte wandeling, je wordt aan spirit island gewoon 15 minuten uit boot gelaten en kan daar paar 100 meter rondstappen.
-Overnachtingsmogelijkheden in Field zijn beperkt tot (volgens mij) 1 hotel en voor de rest particulieren die een deel van hun huis verhuren, vaak moet je voor minstens 3-4 nachten boeken. Ook rekening houden dat er in Field zelf slechts 1 restaurant is (Truffle Pigs) dat 's avonds open is. Ik zou enkel in Field verblijven moest ik lange hikes willen doen rond Lake O'hara (als je bustickets hebt, zeer de mopeite) of bvb Iceline in Yoho.
-Ipv in Banff (extreem duur) verbleven wij in Canmore, vond dit eigenlijk ook een leuker stadje, wat rustiger met toch zeer veel restaurants, wat goedkoper en veel rustiger. Centrum Banff extreem druk 's avonds en vele restaurants vol.
-Op de Smith-Dorrientrail (onverhard) ten zuiden van Canmore zagen wij telkens op weg naar hikes in Kananaskis-gebied verschillende beren. Op de Bow Valley parkway in Banff die bekendstaat voor wildlife helemaal niets. Kananaskis zeer mooi gebied met veel hike mogelijkheden en veel rustiger dan de parken zelf. Wij deden daar oa Tent Ridge hike, prachtig.
-Lake Louise en Moraine Lake zou ik combineren met een hike die aan het meer begint. Rond de meren zelf superdruk, als je begint te hiken dunt het snel uit. Wij deden rond Moraine Lake de hike naar Sentinel Pass en daarna nog Eiffel Lake en aan Lake Louise: Lake Agnes-Little Beehive-Big Beehive-Plain of the 6 Glaciers. Beide pittige hikes, maar er zijn kortere opties.

Zou trouwens zelf boeken ipv via reisbureau, volgens mij gaan reisbureaus je vaak verder van de parken steken, bvb in Hinton voor Jasper NP, Golden ipv Field voor Yoho,...
 
-Grizzly tour deden wij vanuit Telegraph Cove in september. Dit was zeer duur en uiteindelijk zagen we maar 2 Grizzlies en dan nog niet lang, we hadden op dat moment in de Rockies al een 15-tal beren gezien, waarvan zeker 10 grizzlies. Ze deden op weg terug dan wel extra hun best om ons nog walvissen/otters te tonen, dus was wel nog mooie trip, maar hadden de dag ervoor ook al walvistour gedaan vanuit Port McNeill (veel walvissen, dolfijnen, zeeotters, geen orcas's die dag). Denk dat juni ook nog wat vroeg op seizoen is voor Grizzlies op Vancouver Island.

10 grizzlies zien in de Rockies is dan ook wel heel erg uitzonderlijk.

There are roughly 65 Grizzly bears in Banff National Park (6,641 km2 or 2,500 sq. miles). Jasper has around the same amount, relative to size of the park: about 109 Grizzlies, across 10,878 km2 or 4,200 sq. miles.

Het verschil is soms moeilijk te zien. Wij hebben ook verschillende keren nadien onze foto's bestudeerd om toch tot de conclusie te komen dat onze grizzly waarschijnlijk een grote bruine beer was.
Als wij in Jasper waren had elke toerist waar we mee babbelden daar blijkbaar al een grizzly gezien. Volgens de locals hadden ze in maanden geen gezien in de buurt van bewoond gebied en moest je dus al veel pech hebben om tijdens een eendaagse wandeling op een grizzly te stuiten op dat moment.
 
Wij zagen bijna alle grizzlies vanuit de auto langs de weg (bessenseizoen eind augustus). Ben zeker dat het grizzlies waren, ben bioloog, dus wel wat getraind in onderscheiden van dieren. Was wel in Kananaskis, dus buiten Banff en veel rustiger daar, weg langs spray lake reservoir.
 
Ff in twijfel hier, kan geen e-sim nemen dus moet kiezen tussen de optie van Mobile Vikings (25€ per 3gb data) met een Global Data Pass of daar een sim kopen maar die prijzen daar zijn van de pot gerukt. :unsure:
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan