Canada

Bernie.be

Well-known member
240px-Flag_of_Canada.svg.png


taal: Engels en Frans
munt: Canadese Dollar
tijdsverschil: -6u tot -12u
hoofdstad: Ottawa
reisdocumenten: Een internationaal paspoort, geldig tot terugreisdatum + elektronische reistoestemming (ESTA). (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Canada is in elke seizoen een 'kalender'prachtige prent, gevarieerd en adembenemend mooi. Spiegelende meren, een kleurrijke herfsttooi, besneeuwde toppen, heerlijke kusten, beren, zalm, esdoornsiroop en de beroemde Niagara Falls zijn er thuis. William Shatner, Celine Dion, Justin Bieber en Bryan Adams zijn er geboren. Maar wist je ook dat de Canadese dollar een ‘Loonie’ wordt genoemd (nee niet omdat je uit de bol gaat met shoppen), dat de Canadese kustlijn een verbijsterende 242.560 km lang is? Dat J. Naismith, een Canadese leraar lichamelijke opvoeding in de YMCA, basketbal uitvond? En dat zijn maar leuke wist-je-datjes...Voor het grotere plaatje moet je er gewoon naartoe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zouden graag als huwelijksreis volgend jaar (indien we weer niet moeten uitstellen) naar Vancouver/island willen gaan.
Zijn er eigenlijk nog reisbureau’s die nog gespecialiseerd zijn in die landen?
Ik wil voor zo een reis toch even horen van mensen die echt al eens ter plaatsen geweest zijn hoe het daar is
 
Veel junkies in Vancouver, dat heb ik er vooral van onthouden.
Ik ben een paar jaar terug gestart in Calgary, dan 3 weken parken gedaan (Banff, Jasper, ...) en dan nog 2 dagen Vancouver en het zijn toch de parken die me zijn bijgebleven. Ik zou me daar vooral op richten en minder op Vancouver zelf.
 
Hier ook 2 jaar geleden , 4 weken door west-Canada
Allemaal zelf geregeld valt heel goed te doen.

Vaak willen reisbureaus teveel in 1 reis steken vind ik. Alles hangt natuurlijk af van budget en tijd.

Vancouver heb je met 1-2 dagen meer dan genoeg.
Vooral ideaal om de jetlag wat te verwerken.

Vancouver island zijn me vooral Tofino en omliggende stranden bijgebleven en de whale watching tour.

Zoals straddle zegt zijn vooral de parken de moeite Jasper en banff (zou graag nog eens teruggaan enkel en alleen voor die parken).
Zorg dat je vooral goed op tijd bent om een betaalbaar verblijf te boeken in deze parken.

Voor een Adrenalinekick heeft Whistler wel enkele leuke activiteiten.
 
We zouden graag als huwelijksreis volgend jaar (indien we weer niet moeten uitstellen) naar Vancouver/island willen gaan.
Zijn er eigenlijk nog reisbureau’s die nog gespecialiseerd zijn in die landen?
Ik wil voor zo een reis toch even horen van mensen die echt al eens ter plaatsen geweest zijn hoe het daar is

Nordic heeft nu ook een Canada-variant: https://www.canada.be/
Heb via hen al een roadtrip Ijsland gedaan en dat was toen best in orde. Wij hebben toen via hen geboekt omdat we, als we hetzelfde wilden doen en zelf boekten duurder uitgekomen zouden hebben. Qua prijs zaten die toen heel scherp en programma was ook heel tof, afwisselend, niet te volgeboekt en aangepast aan enkele wensen die wij hadden (een deel erbij dat niet in de standaard toer die ze aanboden zat).

Canada hebben wij met een camper gedaan. Die was geboekt via Joker omdat zij een goedkopere prijs boden dan moesten we hem zelf geboekt hebben. En omdat hun prijs gelijk was dan ineens ook maar de vlucht en het hotel in Vancouver via hen geboekt. Hebben dan een toer gedaan vanuit Vancouver. Vancouver - Sasquatch - Kelowna - Revelstoke - Glacier - Kootenay - Banff - Jasper - Kamloops - Whistler - Vancouver
Onderweg hadden we eigenlijk weinig vooraf gepland, buiten een zelf samengesteld roadbook met dingen die we konden doen en mogelijke campings. In ons oorspronkelijke plan zat ook Vancouver Island, maar uiteindelijk beslist dat op 3 weken ons programma dan te vol zou zitten.
 
Nordic heeft nu ook een Canada-variant: https://www.canada.be/
Heb via hen al een roadtrip Ijsland gedaan en dat was toen best in orde. Wij hebben toen via hen geboekt omdat we, als we hetzelfde wilden doen en zelf boekten duurder uitgekomen zouden hebben. Qua prijs zaten die toen heel scherp en programma was ook heel tof, afwisselend, niet te volgeboekt en aangepast aan enkele wensen die wij hadden (een deel erbij dat niet in de standaard toer die ze aanboden zat).

Canada hebben wij met een camper gedaan. Die was geboekt via Joker omdat zij een goedkopere prijs boden dan moesten we hem zelf geboekt hebben. En omdat hun prijs gelijk was dan ineens ook maar de vlucht en het hotel in Vancouver via hen geboekt. Hebben dan een toer gedaan vanuit Vancouver. Vancouver - Sasquatch - Kelowna - Revelstoke - Glacier - Kootenay - Banff - Jasper - Kamloops - Whistler - Vancouver
Onderweg hadden we eigenlijk weinig vooraf gepland, buiten een zelf samengesteld roadbook met dingen die we konden doen en mogelijke campings. In ons oorspronkelijke plan zat ook Vancouver Island, maar uiteindelijk beslist dat op 3 weken ons programma dan te vol zou zitten.

Hoe beviel u Vancouver?
 
Hoe beviel u Vancouver?

Kort door de bocht is het een grote stad, zoals er tientallen zijn.

Maar het heeft zeker zijn sterke punten. Aanraders volgens mij zijn:
- fietsen huren en rond/door Stanley Park fietsen
- Vancouver Lookout bij mooi weer (zeker daarna de Steamworks brewpub bezoeken aan de overkant van de straat, lekker bier en hele goeie poutine)
- Zeker als je een autoliefhebber bent, ga je waarschijnlijk wel een paar keer uw kwijl moeten binnen proberen te houden als je daar rond loopt.
- Granville Island en de overdekte markt daar
- Gastown
- de buurt rond de cruise terminal is ook best gezellig

Je kan van daaruit ook orka safari's doen. Bij ons jammer genoeg omwille van storm op zee niet kunnen doorgaan. Maar lijkt me zeker de moeite waard.

Anderzijds zijn wij daar ook door een buurt gewandeld tussen Gastown en Chinatown waar ze openlijk aan het dealen waren en er in verschillende portieken bewusteloze druggebruikers lagen. Niet ver daar vandaag ook maar net kunnen voorkomen dat we slachtoffer werden van een pickpocket.

Zeker de moeite om wat tijd voor uit te trekken tijdens je reis, maar meer dan 2-3 dagen zou ik er zeker niet inplannen. Dan heb je het ook wel gezien.
 
Er staat een kleine fout in je openingspost, je hebt een ETA nodig voor Canada. ESTA is voor de US.

Waarom het westen en niet het oosten van Canada? Vorige maand 2 weken rondgetrokken in New Brunswick en Nova Scotia en voordien ook sterk getwijfeld tussen west en oost. Moet zeggen dat ik niet teleurgesteld ben. Hoogtepunt voor mij in het oosten was de Cabot Trail, een drive met veel stops en prachtige scenic views. Ook enkele hikes die serieus de moeite zijn, zoals oa de skyline trail.
 
Waarom het westen en niet het oosten van Canada?
Ik vond het afreizen langs de Saint-Laurent (Montréal, Ville de Québec, Ottawa, Toronto) ook een hele toffe om te doen! Ten noorden van de rivier een aantal nationale parken waar je kan verblijven in van die huisjes zonder elektriciteit, aan een groot meer. Unieke ervaring. Alleen al mijn gebrekkig Frans...
 
Hier 4-tal jaar geleden ook Oost-Canada gedaan en we zouden zo terug kunnen. We hebben Toronto en Montreal afgewisseld met de afgelegen plekjes, aan de grote meren etc zoals chillidog hierboven ook zegt.

Via een of andere thread op tripadvisor een B&B aangeraden gekregen in Temagami. Stond niet op Booking en er was maar weinig van te vinden, maar na wat mailen met de host toch besloten van naar daar te gaan tijdens onze reis, en het is tot op heden nog steeds het meest memorabele onderdeel geweest van een reis voor ons. De manier waarop we het ontdekt hebben, hoe we er naartoe zijn gegaan, de host zelf, de omgeving en de activiteiten die we hebben gedaan zorgden echt voor een onvergetelijke stop!

Onze route was toen: Toronto => Gananoque => Montreal => North Bay => Temagami => Toronto. Alles met OV gedaan wegens geen rijbewijs, maar volgende keer zouden we bepaalde stukken zeker zelf rijden.

Nova Scotia en New Brunswick staan hier ook hoog op de lijst.
 
Ik ben een trip aan het plannen naar West Canada (Vancouver, Vancouver Island, Rockies, ...) net voor de zomervakantie. Momenteel zouden we gaan van 25 mei tot en met 14 juni, maar ik begin stilaan toch te twijfelen om onze data niet te verzetten naar 7 juni tot 28 juni (kan kosteloos via Air France) vanwege de vele besneeuwde gebieden. Ik zou graag toch wel een aantal multi day hikes doen op Vancouver Island, in de Rockies en/of in een ander mooi park. Heeft er iemand tips en tricks voor dit soort reis? Alles is welkom! We zouden ook sowieso een auto huren en hopen toch wel de helft van de tijd in onze tent te slapen :tongue:
 
Ik ben zelf nog nooit in Canada geweest, maar als je een (zwaardere) trekking ziet zitten, is de West Coast Trail naar verluidt een grote aanrader. Het wordt één van de mooiste trails ter wereld genoemd, maar vergt toch wat inspanning. Het werkt wel op basis van reservering.
 
We zouden graag als huwelijksreis volgend jaar (indien we weer niet moeten uitstellen) naar Vancouver/island willen gaan.
Zijn er eigenlijk nog reisbureau’s die nog gespecialiseerd zijn in die landen?
Ik wil voor zo een reis toch even horen van mensen die echt al eens ter plaatsen geweest zijn hoe het daar is
Enkel Vancouver en Vancouver Island?
'k zou er meteen een mooie road trip van maken of gewoon niet naar daar gaan.
 
Ik ben een trip aan het plannen naar West Canada (Vancouver, Vancouver Island, Rockies, ...) net voor de zomervakantie. Momenteel zouden we gaan van 25 mei tot en met 14 juni, maar ik begin stilaan toch te twijfelen om onze data niet te verzetten naar 7 juni tot 28 juni (kan kosteloos via Air France) vanwege de vele besneeuwde gebieden. Ik zou graag toch wel een aantal multi day hikes doen op Vancouver Island, in de Rockies en/of in een ander mooi park. Heeft er iemand tips en tricks voor dit soort reis? Alles is welkom! We zouden ook sowieso een auto huren en hopen toch wel de helft van de tijd in onze tent te slapen :tongue:

Ik zou misschien toch aanraden je dagen iets te verzetten.

Wij zijn in 2019 geweest laatste week mei, tot half juni. Groot voordeel is dat je het echte hoogseizoen nog voor bent, waardoor je veel meer vrijheid hebt wat betreft het vinden van campings en de drukte ook op toeristische plaatsen nog doenbaar is. Maar ik vermoed dat dat probleem zich met een tent minder stelt dan met een mobilhome.

In Vancouver was het dan al heet. Daar en op onze weg naar de Rockies, toch een aantal dagen de 30 graden aangetikt. Maar in Glacier lag er nog sneeuw en waren de campings gewoon nog gesloten en ook eens Banff gepasseerd, tot in Jasper lag er nog een mooi pak sneeuw en hebben we alle laagjes kledij die we bij hadden bij momenten samen gedragen. Met een mobilhome was kamperen te doen, maar ik zou toch niet graag in een tentje gezeten hebben bij die temperaturen.

Wij zijn vertrokken in Vancouver en hebben dat eerst bezocht. Dus zijn pas in juni in de Rockies toegekomen.

Hou er ook rekening mee dat je in een periode zit dat beren nog maar net uit winterslaap komen en volop op zoek zijn naar eten. Bv. in Kootenay was er wanneer wij daar waren een groot stuk no-stop-zone waar je enkel mocht doorrijden, niet stoppen, niet gaan hiken, om de beren niet te storen in hun zoektocht naar eten en om zelf niet in een berenmaaltijd te veranderen. Maar als je dus in een tentje slaapt, ga je wel de nodige maatregelen moeten nemen.
 
Beste tip voor West-Canada die ik kan geven (als je dierenliefhebber bent): sta telkens net voor zonsopgang op zodat je met zonsopgang op de weg bent.
Uw jetlag gap wordt kleiner en je gaat 10x zoveel wildlife zien.

Wij zijn eens vanaf 31 juni in West-Canada geweest (vetrokken in Calgary, 1 nacht Drumheller bezocht en dan meteen de rockies in), vond dat een prima periode. We hebben een paar verboden zones gezien omwille van beren (stukje aan Lake Louise maar dat was toch niet het stukje met de trails die de moeite zijn) en hebben daar niets om moeten laten.
Sowieso neem je het hele jaar door best geen eten mee in je tent. Sommige campings hebben een beschermd gedeelte (schrikdraad) voor tenten.
Rond die periode hebben we hier en daar nog wat sneeuw gezien, maar dat was enkel in hoger gelegen gebieden tijdens een hike (en dan is dat net wel tof IMO).

In een tent slapen in Mei/Juni is natuurlijk wel niet zoals hier in België in een tent te slapen in die periode. Het kan wel wat kouder worden (tenzij regio Drumheller, daar was het een stuk warmer). Maar met het juiste materiaal hoeft dat natuurlijk geen hindernis te zijn.

Andere tips:
  • Mijn favoriete hike was de Opal Hills Trail aan Maligne Lake. We waren daar ook heel vroeg en hebben er geen kat gezien. Het is een hike die best vermoeiend is in het begin (heel lang onophoudend bergop), maar daarna word je beloond met een wandeling op een prachtig plateau, met in de juiste periode hier en daar nog wat sneeuw.
  • Wij zijn gaan whale watchen (met uiteraard orca's als hoofdattractie, je gaat die zowat gegarandeerd zien tijdens een watching) met "The Prince of Whales" (vanuit Vancouver, maar ze vertrekken ook vanaf Vancouvier Island IIRC). Dat was een heel goede trip, boot was een goed formaat en de gidsen deden het met een passie voor de dieren (onze gids was marinebiologe met voorliefde voor orca's). Elk dek had ook zijn eigen gids, dus niet dat irritant gedoe dat er iemand gewoon zit om te roepen vanuit een kotje. Ze hadden ook veel respect voor de dieren (maar de regels zijn natuurlijk ook gewoon streng in Canada).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou misschien toch aanraden je dagen iets te verzetten.

Wij zijn in 2019 geweest laatste week mei, tot half juni. Groot voordeel is dat je het echte hoogseizoen nog voor bent, waardoor je veel meer vrijheid hebt wat betreft het vinden van campings en de drukte ook op toeristische plaatsen nog doenbaar is. Maar ik vermoed dat dat probleem zich met een tent minder stelt dan met een mobilhome.

In Vancouver was het dan al heet. Daar en op onze weg naar de Rockies, toch een aantal dagen de 30 graden aangetikt. Maar in Glacier lag er nog sneeuw en waren de campings gewoon nog gesloten en ook eens Banff gepasseerd, tot in Jasper lag er nog een mooi pak sneeuw en hebben we alle laagjes kledij die we bij hadden bij momenten samen gedragen. Met een mobilhome was kamperen te doen, maar ik zou toch niet graag in een tentje gezeten hebben bij die temperaturen.

Wij zijn vertrokken in Vancouver en hebben dat eerst bezocht. Dus zijn pas in juni in de Rockies toegekomen.

Hou er ook rekening mee dat je in een periode zit dat beren nog maar net uit winterslaap komen en volop op zoek zijn naar eten. Bv. in Kootenay was er wanneer wij daar waren een groot stuk no-stop-zone waar je enkel mocht doorrijden, niet stoppen, niet gaan hiken, om de beren niet te storen in hun zoektocht naar eten en om zelf niet in een berenmaaltijd te veranderen. Maar als je dus in een tentje slaapt, ga je wel de nodige maatregelen moeten nemen.
We hebben net onze trip verzet naar 8/6 tot en met 28/6 om toch wat meer gesloten trails en backcountry campgrounds te vermijden. Denk dat we dan al meer aanleunen tegen het hoogseizoen, maar liever wat meer volk in de parken dan een dik pak sneeuw op mijn tent.

We landen in Vancouver en we zouden dan eerst een kleine citytrip doen daar. Dan zou ik graag een stuk van de West Coast Trail doen, 3 à 4 dagen(de volledige is 7 à 8 dagen en da's iets te veel voor mij). Na de trail nog Vancouver Island ontdekken en daarna richtin de Rockies rijden via de sea to sky highway met daarna stops zoals Whistler, Wells Gray park en Mount Robson.

In de rockies hoop ik wel 2 multi day hikes te doen, en wat kortere hikes ook (en wat randactiviteiten ofc). Voor de multiday backcountry hikes kijk ik momenteel naar: Tonquin Valley, Berg Lake Trail, Yoho Valley loop, en Sunshine naar Mt Assiniboine. Maar hier heb ik vooral nog wat schrik voor modderige paden en muggen. Maar ik heb het idee dat ze hier online soms nogal over kunnen overdrijven :crazy:

Qua temperatuur moet het dan wel oké zijn hoop ik, we zouden 2de helft van juni in de rockies zijn dan. Onze uitrusting is 3 seizoens dus tot 2°C zitten we safe. Alleen mss nog wel wat regen, maar ook daar wel het juiste grief voor normaal.

Ik heb in de VS en Canada al eens in gebieden met beren geslapen dus eten in lockers steken of hoog in bomen hangen kan ik :thumb:
 
Beste tip voor West-Canada die ik kan geven (als je dierenliefhebber bent): sta telkens net voor zonsopgang op zodat je met zonsopgang op de weg bent.
Uw jetlag gap wordt kleiner en je gaat 10x zoveel wildlife zien.

Wij zijn eens vanaf 31 juni in West-Canada geweest (vetrokken in Calgary, 1 nacht Drumheller bezocht en dan meteen de rockies in), vond dat een prima periode. We hebben een paar verboden zones gezien omwille van beren (stukje aan Lake Louise maar dat was toch niet het stukje met de trails die de moeite zijn) en hebben daar niets om moeten laten.
Sowieso neem je het hele jaar door best geen eten mee in je tent. Sommige campings hebben een beschermd gedeelte (schrikdraad) voor tenten.
Rond die periode hebben we hier en daar nog wat sneeuw gezien, maar dat was enkel in hoger gelegen gebieden tijdens een hike (en dan is dat net wel tof IMO).

In een tent slapen in Mei/Juni is natuurlijk wel niet zoals hier in België in een tent te slapen in die periode. Het kan wel wat kouder worden (tenzij regio Drumheller, daar was het een stuk warmer). Maar met het juiste materiaal hoef dat natuurlijk geen hindernis te zijn.

Andere tips:
  • Mijn favoriete hike was de Opal Hills Trail aan Maligne Lake. We waren daar ook heel vroeg en hebben er geen kat gezien. Het is een hike die best vermoeiend is in het begin (heel lang onophoudend bergop), maar daarna wordt je beloond met een wandeling op een prachtig plateau, met in de juiste periode hier en daar nog wat sneeuw.
  • Wij zijn gaan whale watchen (met uiteraard orca's als hoofdattractie, je gaat die zowat gegarandeerd zien tijdens een watching) met "The Prince of Whales" (vanuit Vancouver, maar ze vertrekken ook vanaf Vancouvier Island IIRC). Dat was een heel goede trip, boot was een goed formaat en de gidsen deden het met een passie voor de dieren (onze gids was marinebiologe met voorliefde voor orca's). Elk dek had ook zijn eigen gids, dus niet dat irritant gedoe dat er iemand gewoon zit om te roepen vanuit een kotje. Ze hadden ook veel respect voor de dieren (maar de regels zijn natuurlijk ook gewoon streng in Canada).
Ik zie dat de zon opkomt rond half 6 als wij in de rockies zijn, dus dat zal al een ferme inspanning zijn. Maar zeker het proberen waard!

Wij zijn in de laatste 2 weken van juni in de rockies, dus hopelijk is dat een beter klimaat om te kamperen.

Ik noteer alvast de Opal Hills trail als een day hike, ziet er nice uit!

Op vlak van Whale Whatching weet ik nog niet goed of we dat gaan doen. Vrienden van ons zijn 2 jaar geleden geweest, en hebben 2 keer moeten gaan omdat ze de eerste keer geen hadden gezien (ook geen geld terug garantie). Maar ik ga die van u wel eens opzoeken. Moet sowieso belachelijk spectaculair zijn om te zien.
 
Ik zie dat de zon opkomt rond half 6 als wij in de rockies zijn, dus dat zal al een ferme inspanning zijn. Maar zeker het proberen waard!

Wij zijn in de laatste 2 weken van juni in de rockies, dus hopelijk is dat een beter klimaat om te kamperen.

Ik noteer alvast de Opal Hills trail als een day hike, ziet er nice uit!

Op vlak van Whale Whatching weet ik nog niet goed of we dat gaan doen. Vrienden van ons zijn 2 jaar geleden geweest, en hebben 2 keer moeten gaan omdat ze de eerste keer geen hadden gezien (ook geen geld terug garantie). Maar ik ga die van u wel eens opzoeken. Moet sowieso belachelijk spectaculair zijn om te zien.
Het blijven natuurlijk wilde dieren dus niets zal gegarandeerd zijn, maar ik had toch de indruk dat ze daar vaak prijs hebben (zeker wat de resident killer whales betreft).
Worst case heb je normaal wel op zijn minst zeehonden etc. gezien.

Wat het uur betreft: dat is maar hoe je het bekijkt hé. Om half 6 op staan is dichter bij wat je in België zou doen, als je dat vanaf dag 1 doet gaat dat normaal niet zwaarder zijn dan volgens de Canadese klok te leven. Maar je kan het natuurlijk ook gewoon een paar keer doen als je in regio's bent waar je er sowieso iets aan gaat hebben.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan