Buurtbewoners klagen over overlast van vroege marktkramers

Zou nooit pakken hé. Wij trekken hier allemaal aan hetzelfde zeil hoor.

Die lawaaimaker kreeg opeens een brief in zijn bus, getekend door de hele straat, dat we het beu waren van zijn extravagante feestjes. En dat we verdere stappen gingen ondernemen, indien hij zijn levens stijl niet aanpaste.
Hij is het dan maar afgetrapt.
En dat is dus éxact wat die bewoner in Antwerpen heeft gedaan: klacht ingediend dat die marktkramers te veel lawaai maken.
 
Ik vind dat een vreemde aanname. Als die markt daar 1x per week staat, hoeveel mensen gaan elke weekdag naar een woning kijken voor ze die kopen? In de meeste regio's is het binnenkomen en bod doen, anders ben je te laat...
Ik kan mij best inbeelden dat je daar een huis koopt en geen idee hebt dat daar een wekelijkse markt is.
Ik heb hier net even opgezocht hoeveel markten er zijn op het Theaterplein, en daar blijken 2 wekelijkse markten te zijn: zaterdag en zondag. En dat heeft me ongeveer 1 minuut gekost om dat op te zoeken. Wij hadden ooit een bouwgrond op het oog in Wolfsdonk, en die lag vlak tegen een voetbalveld. Ter plaatse had ik zoiets van: in zo'n boerengat gaat het waarschijnlijk 1 keer per week training zijn, en 1 keer om de 2 weken match op zaterdag of zondag. Maar dat ben ik dus ook gaan opzoeken, en die bleken meer dan 10 jeugdploegen te hebben. Waarschijnlijk elke dag lawaai daar dus.

Dat zijn toch gewoon dingen die je opzoekt? Als je op of vlakbij een marktplein woont is het toch maar enkele minuten werk om op te zoeken of daar wekelijkse markten of jaarlijkse evenementen zijn.

Al snap ik wel dat je niet verwacht dat ze in het midden van de nacht al beginnen met hun kraam op te zetten.

Maar dat is het punt net. Als je aan een plein gaat wonen waar het wekelijks markt is, moet je daarmee rekening houden. Maar wat als daar nog 48 evenementen bijkomen? Telkens maar rekening mee houden, want je had kunnen weten dat het plein nog voor veel anders zou worden gebruikt?
Moet je dan niet klagen dat die 48 evenementen daar bij komen in plaats van te klagen dat die markt die daar altijd al geweest is wat te luidruchtig is? Of heeft de politiek hier gewoon zelf een zondebok gevonden? Want ik kan het artikel niet lezen.
 
En dat is dus éxact wat die bewoner in Antwerpen heeft gedaan: klacht ingediend dat die marktkramers te veel lawaai maken.
Ja ok, maar daar heb je 1 persoon die klacht indient tegen XX aantal marktkramers.

Hier had je de omgekeerde situatie natuurlijk hé

XX aantal buurtbewoners die klaagden tegen 1 persoon.

Hoeft niet te verbazen dat het laatste voorbeeld veel meer kans tot slagen heeft.
Al zou ik die mens in Antwerpen wel niet kansloos durven noemen. Als die marktkramers echt exessief vroeg beginnen, en zo de nachtrust hinderen....
 
Ik heb hier net even opgezocht hoeveel markten er zijn op het Theaterplein, en daar blijken 2 wekelijkse markten te zijn: zaterdag en zondag. En dat heeft me ongeveer 1 minuut gekost om dat op te zoeken. Wij hadden ooit een bouwgrond op het oog in Wolfsdonk, en die lag vlak tegen een voetbalveld. Ter plaatse had ik zoiets van: in zo'n boerengat gaat het waarschijnlijk 1 keer per week training zijn, en 1 keer om de 2 weken match op zaterdag of zondag. Maar dat ben ik dus ook gaan opzoeken, en die bleken meer dan 10 jeugdploegen te hebben. Waarschijnlijk elke dag lawaai daar dus.

Dat zijn toch gewoon dingen die je opzoekt? Als je op of vlakbij een marktplein woont is het toch maar enkele minuten werk om op te zoeken of daar wekelijkse markten of jaarlijkse evenementen zijn.

Al snap ik wel dat je niet verwacht dat ze in het midden van de nacht al beginnen met hun kraam op te zetten.


Moet je dan niet klagen dat die 48 evenementen daar bij komen in plaats van te klagen dat die markt die daar altijd al geweest is wat te luidruchtig is? Of heeft de politiek hier gewoon zelf een zondebok gevonden? Want ik kan het artikel niet lezen.
Het heeft u 1 minuut geduurd om te zoeken hoeveel wekelijkse markten er zijn, en hoeveel festivals, shopping-dagen, voorstellingen, sportwedstrijden, ... zijn er? En tot hoe laat is elk café open, en organiseren die ook andere feesten waarbij ze langer open zijn, en ...
Jij hebt opgezocht hoeveel voetbaltrainingen er waren. Heb je ook opgezocht of die woning niet toevallig naast een route van een WRC Rally lag?
 
Moet je dan niet klagen dat die 48 evenementen daar bij komen in plaats van te klagen dat die markt die daar altijd al geweest is wat te luidruchtig is? Of heeft de politiek hier gewoon zelf een zondebok gevonden? Want ik kan het artikel niet lezen.
Tuurlijk, en dat doet de hele buurt al, getuige de verschillende artikels verspreid over de afgelopen jaren.
Maar als daar dan niks aan gebeurt, zijn er ook wel grenzen aan verdraagzaamheid, dat is toch niet abnormaal? Ja, dan zijn de marktkramers in dit geval een beetje de zondebok of het slachtoffer, omdat ze niet zouden worden aangepakt als de rest het niet te bont had gemaakt. Maar dat is nu eenmaal hoe het kan zijn voor hen, hè. Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg alleen dat het misschien niet zo zwart-wit is als "je moet maar verdraagzaam zijn".
 
Het heeft u 1 minuut geduurd om te zoeken hoeveel wekelijkse markten er zijn, en hoeveel festivals, shopping-dagen, voorstellingen, sportwedstrijden, ... zijn er? En tot hoe laat is elk café open, en organiseren die ook andere feesten waarbij ze langer open zijn, en ...
Jij hebt opgezocht hoeveel voetbaltrainingen er waren. Heb je ook opgezocht of die woning niet toevallig naast een route van een WRC Rally lag?
Je kan uiteraard niet alles opzoeken of op voorhand zien dat iets overlast veroorzaakt. Zoals Avondland al aanhaalde zijn sluipwegen is een goed voorbeeld van iets wat je moeilijk op voorhand kan weten. Maar bij een marktplein in de stad weet je toch gewoon dat daar vanalles te doen is? En als je dat stoort zijn veel van je genoemde zaken gewoon op te zoeken ja. Bel eventueel eens aan bij een buur en vraag het daar. Voor hetzelfde geld begint die te klagen over die marktkramer die om 1u30 zijn kraam begint op te zetten gehoord. Al is da kans daarop nogal klein uiteraard.

Ik heb overigens ook op het geo-loket gekeken of onze bouwgrond in overstromingsgevoelig gebied lag, en gekeken of er spoorwegen in de ruime buurt zijn (en indien ja: rijdt daar veel treinverkeer over). Een WRC rally wist ik nu toevallig dat die niet in de buurt is, ik heb wel nog even een verhuis naar Ieper overwogen :tongue:. Maar een rally is inderdaad ook zo'n voorbeeld van iets wat de doorsnee mens niet gaat weten. Maar op zich vind ik het maar normaal om opzoekwerk te doen alvorens een grote aankoop te doen. Dat wil ook niet zeggen dat je achteraf niet mag klagen over lawaai (of andere storende zaken), maar het is wel gemakkelijker om op voorhand te weten als je je ergens aan zou kunnen storen dan achteraf het klaagtraject in te moeten. Dat laatste is geen garantie op succes, en bovendien wordt je door half België aanzien als zuurpruim (toch als het de gazet haalt), terwijl datzelfde half België eigenlijk de situatie niet kent.
 
Je kan uiteraard niet alles opzoeken of op voorhand zien dat iets overlast veroorzaakt. Zoals Avondland al aanhaalde zijn sluipwegen is een goed voorbeeld van iets wat je moeilijk op voorhand kan weten. Maar bij een marktplein in de stad weet je toch gewoon dat daar vanalles te doen is? En als je dat stoort zijn veel van je genoemde zaken gewoon op te zoeken ja. Bel eventueel eens aan bij een buur en vraag het daar. Voor hetzelfde geld begint die te klagen over die marktkramer die om 1u30 zijn kraam begint op te zetten gehoord. Al is da kans daarop nogal klein uiteraard.

Ik heb overigens ook op het geo-loket gekeken of onze bouwgrond in overstromingsgevoelig gebied lag, en gekeken of er spoorwegen in de ruime buurt zijn (en indien ja: rijdt daar veel treinverkeer over). Een WRC rally wist ik nu toevallig dat die niet in de buurt is, ik heb wel nog even een verhuis naar Ieper overwogen :tongue:. Maar een rally is inderdaad ook zo'n voorbeeld van iets wat de doorsnee mens niet gaat weten. Maar op zich vind ik het maar normaal om opzoekwerk te doen alvorens een grote aankoop te doen. Dat wil ook niet zeggen dat je achteraf niet mag klagen over lawaai (of andere storende zaken), maar het is wel gemakkelijker om op voorhand te weten als je je ergens aan zou kunnen storen dan achteraf het klaagtraject in te moeten. Dat laatste is geen garantie op succes, en bovendien wordt je door half België aanzien als zuurpruim (toch als het de gazet haalt), terwijl datzelfde half België eigenlijk de situatie niet kent.
Ja, die markt is relatief logisch om op te zoeken. Maar zoals al aangehaald, bij een markt verwacht ik geluid vanaf een uur of 6, niet vanaf 1u ... Dat kan je gewoon niet weten behalve als je het aan een buur gaat vragen. Ik snap echt wel dat die mens daar klaagt.
 
Ik vind dat een vreemde aanname. Als die markt daar 1x per week staat, hoeveel mensen gaan elke weekdag naar een woning kijken voor ze die kopen? In de meeste regio's is het binnenkomen en bod doen, anders ben je te laat...
Ik kan mij best inbeelden dat je daar een huis koopt en geen idee hebt dat daar een wekelijkse markt is.
Toen ik voor een woning keek was het vooral snel nagaan of daar in de buurt geen drukke spoorlijn of steenweg liep en of er geen hoogspanningslijnen waren. Ook een school, fabriek of ander groot bedrijf vlakbij de deur zou ik snel nagekeken hebben. Voor al de rest heb je inderdaad de tijd niet door het FOMO effect.

Het valt me trouwens ook op dat mensen (buurten en wijken) zich sneller lijken te manifesteren als er iets nieuws in de buurt zou komen wat mogelijk voor overlast kan zorgen. Hier in de regio zijn er zo al enkele protesten geweest tegen de aanleg van nieuwe padel pleinen, en die buren hebben hun slag thuisgehaald. Ook de jaarlijkse uitbating van een pop-up bar in de zomer zit nu bij de Raad van State na klachten van de buren.

Toen er vorige eeuw overal lukraak voetbalvelden, tennispleinen en discotheken uit de grond schoten leek me dat toch op veel minder weerstand te botsen.
 
Laatst bewerkt:
Mensen die in een grootstad gaan wonen en dan over het minste geluidje/volk dat rondloopt beginnen klagen dat ze gestoord worden in hun rust; gtfo en ga wonen ergens in de Limburg ofzo (wel niet te dicht bij Sint-Truiden).

In dit geval kan die buurtbewoner best wel eens objectief gelijk hebben. Mijn vriendin heeft een kot in een zijstraat van de Frankrijklei, en als ik daar in het weekend blijf slapen, dan verschiet ik er soms van hoe hard je dat ochtelijk geroep van die marktkramers en standwerkers hoort. Vooral zondags met de Vogeltjesmarkt klinkt er vanaf 7/8 uur 's morgens echt al een luie echo in de straten rond het Theaterplein. Nu, wij zijn allebei diepe slapers, dus last hebben we er niet van. Maar als je een onrustige slaper bent en er staat er al ene met ijzeren staven en gewichten enzo te gooien vanaf 2 uur 's nachts, dat is niet normaal.
En daarbij, welke normale doet er 5 uur over om z'n kraam op te stellen? Die werkt ofwel extreem traag ofwel heeft die nog een groentekraam uit 1837.
 
het is daar wel elke nacht feest hé. Niet alleen Zaterdag en Zondag.
S avonds zit het daar vol vreemdelingen (hollanders) die goed gedronken hebben en zingen tot 5 uur in de ochtend.
Op de markt zie je ook alleen maar hollanders trouwens.
Dat is natuurlijk het nadeel van in centrum Antwerpen te wonen.
 
Terug
Bovenaan