Buurman klaagt over planten naast oprit - dreigt al met rechtbank

Hier mag enkel draad/hek of een levende omheining. betonplaten, gesloten hout,.... mag niet. Tenzij je een vergunning aanvraagt en deze krijgt.

Over ons is een woning op de hoek en daar is de zijtuin ook 1m hoog. Ik denk omdat het moet.

Heb de vraag gesteld aan het omgevingsloket. Als je de vlaamse regels volgt mag ik in de zijtuin 2m hoog. Maar ik weet niet of dat als zijtuin telt. Mijn voordeur staat niet in de gevel van de straat waar ik een huisnummer in gekregen heb, maar in de gevel van de zijstraat.

1 meter zou wat laag zijn, want dan kijken mensen er nog los over. Heel ons leefgedeelte ligt eigenlijk aan de zijstraat (die is krap 1 auto breed overigens) en aangezien we aan die kant en achteraan veel glas hebben kan je zo binnenkijken.
De achterkant stoort minder aangezien er ook nog het terras is met de getinte glazen ruiten die het zicht belemmeren, maar aan de zijkant kan je me gewoon zien liggen in de zetel als ik de gordijnen niet zou dichtdoen. Het overgrote 'verkeer' hier zijn voetgangers/fietsers overigens.

1 meter zou wat laag zijn, want dan kijken mensen er nog los over. Heel ons leefgedeelte ligt eigenlijk aan de zijstraat (die is krap 1 auto breed overigens) en aangezien we aan die kant en achteraan veel glas hebben kan je zo binnenkijken.
De achterkant stoort minder aangezien er ook nog het terras is met de getinte glazen ruiten die het zicht belemmeren, maar aan de zijkant kan je me gewoon zien liggen in de zetel als ik de gordijnen niet zou dichtdoen. Het overgrote 'verkeer' hier zijn voetgangers/fietsers overigens.
Dat is ook het probleem bij de overburen. Daarom dat ik denk dat het moest, want ik zou niet inzien waarom je er zelf voor zou kiezen. Heeft toch een serieus impact op hun privacy. Er loopt een voetpad naast. Aan de andere kant (grenst een ander perceel), daar is hun draad wel 2m.

Hun zijtuin is 5m breed, langs de kant van de straat. Andere kant is 3m. Ik had toen ook de bouwvoorschriften gelezen van hun kavel, daarom dat ik weet dat ze niet minder dan 5m mochten gaan.

Laatst bewerkt:
Dat is ook het probleem bij de overburen. Daarom dat ik denk dat het moest, want ik zou niet inzien waarom je er zelf voor zou kiezen. Heeft toch een serieus impact op hun privacy. Er loopt een voetpad naast. Aan de andere kant (grenst een ander perceel), daar is hun draad wel 2m.

Hun zijtuin is 5m breed, langs de kant van de straat. Andere kant is 3m. Ik had toen ook de bouwvoorschriften gelezen van hun kavel, daarom dat ik weet dat ze niet minder dan 5m mochten gaan.

Ja, ik kan de tuinafsluiting wel 1m hoog maken, maar over een 7 meter hoog huis ga je alsnog niet kunnen zien. Als je het huis voorbij bent staat er achterwaarts (want ik moet kunnen laden) een SUV met zwart getint glas, ook veel success om daarover te kijken. Het is pas de laatste 4-5 meter voor het kruispunt dat je vrij zicht hebt.

Enfin, een afsluiting om mijn perceel af te sluiten zegt me niets, ik wil juist open en bloot liggen zodat inbreken niet onzichtbaar kan.
Maar ik wil aan de zijkant wel iets om het zicht naar binnen te blokken. Desnoods zet ik op 1,5 meter van mijn ramen draadkorven gevuld met keien of boomschors tot 1,5 meter hoog (vanop straat is het dan reeds 1,8m).

Dit is de situatie, de grassen zijn nu wel iets hoger dan 1 meter.

De buurman is ook van het type dat zijn vuilzakken op onze grond zet, in de hoek tegen zijn oprit en het fietspad, omdat dat gemeentegrond betreft.
Ik denk dan, normale mensen zetten dat niet op andere mensen hun perceel, maar gewoon op dat van zichzelf.

Ik heb daar nooit geen probleem van gemaakt omdat ik geen zin had in burenruzie omv zo’n pietluttigheid, tot nu dan.

Toffe oudere man, geen wonder dat er nooit bezoek komt.

Edit: kunnen jullie de foto zien? Of kan ik die op een andere manier uploaden aan BG?

Laatst bewerkt:

De buurman is ook van het type dat zijn vuilzakken op onze grond zet, in de hoek tegen zijn oprit en het fietspad, omdat dat gemeentegrond betreft.
Ik denk dan, normale mensen zetten dat niet op andere mensen hun perceel, maar gewoon op dat van zichzelf.

Ik heb daar nooit geen probleem van gemaakt omdat ik geen zin had in burenruzie omv zo’n pietluttigheid, tot nu dan.

Edit: kunnen jullie de foto zien? Of kan ik die op een andere manier uploaden aan BG?
Ligt eerder aan hem da hij niks ziet bij het achteruit rijden dan. Als iedereen zijn muren en planten moet verlagen voor een situatie als deze..

Als iemand tegen mij zegt dat hij naar de rechtbank gaat stappen voor een haagske op mijn grond, dan zou het eerste zijn dat ik reageer wel doe dat gerust dan kunnen we het gerecht zijn werk laten doen. Ik ben niet verantwoordelijk voor accidenten die jij maakt als gevolg van uw eigen onveilige gedrag. Nog vragen buurman? En gelieve hier ook niet meer voor langs te komen we hebben het besproken nu.

Wat een azijnpisser is dat zeg.
Ik zou die grassen verder laten groeien tot het maximum toelaatbare en zijn vuilzakken consequent verzetten. Maar tegen mij gaan ze ook niet rap komen zagen (tenminste toch niet face-to-face😆 )

Ik zou die grassen verder laten groeien tot het maximum toelaatbare
Laten groeien? (Laten) snoeien, bedoel je?

"Zo heb je enerzijds open afsluitingen en anderzijds gesloten afsluitingen. Onder open afsluitingen vallen de afsluitingen in draad of draadgaas. Al de rest wordt gezien als een gesloten afsluiting"

"De voortuin is het gedeelte dat voor de voorgevellijn van het hoofdgebouw ligt. "

"Gesloten afsluitingen tot een hoogte van één meter in de voortuin zijn eveneens toegelaten."

Maar ik denk niet dat de buur van Neef Jo wil dat alle grassen worden gesnoeid tot 1 meter hoogte. Enkel nog dat 2e (en 3e?) . Zo heeft hij vanaf de bestuurdersplaats zicht op het fietspad.

Gohja, je hebt waarschijnlijk iemand die wat verzuurder is dan gemiddeld. Mijn eerste indruk is nu ook wel dat die persoon zo toch het fietspad moet kunnen zien in het achteruitrijden, maar goed. Uiteindelijk gaat zo'n "haag" wel enig zicht ontnemen en hij zal eens verschoten zijn door een bijna-aanrijding zeker.

Ik zou eens nadenken of het mits wat inschikkelijkheid opgelost is of hij gewoon iets anders gaan zoeken om over te klagen. Persoonlijk vind ik sommige van de reacties hier meer neigen naar internet-stoerheid.

Hoe dan ook niets doen wat wettelijk niet hoeft. Dit lijkt me het type buur dat je hele bovenlichaam meesleurt als je hem een pink geeft. Volgende stap is dan klagen over een hond die blaft, jij die te luid niest na 22u of een bezoeker met een te luide auto.

De motor warmt niet sneller op, maar je verbruikt gewoon minder. Bij achteruit inparkeren doe je de draaimanoeuvre met warme motor.
Anders zou je de draaimanoeuvre doen met koude motor en dus meer verbruik hebben.
Wat betreft het verbruik heb je gelijk, maar ik blijf toch bij mijn stelling dat je motor doorgaans sneller opwarmt als je vooruit uit je parkeerplaats/oprit de straat op rijdt. Dit is gebaseerd op een andere tip van de slipcursus: start nooit een motor om dan nog een tijdje (zelfs enkele seconden!) stationair te laten draaien. Starten = meteen vertrekken om de motor op de meest optimale manier op te warmen.

En dat is waar het schoentje knelt bij achterwaarts van de oprit rijden of uit een parkeerplaats. Je draait dan achterwaarts de straat op, maar in veel gevallen moet je wachten tot beide rijrichtingen verkeersvrij zijn, zodat je plaats hebt om je manoeuvre te doen. Doordat het manoeuvre ook meer tijd in beslag neemt, dien je te wachten tot de straat lang genoeg verkeersvrij is (langer dan wanneer je met de neus richting de straat vertrekkensklaar staat). Dus, door de band genomen sta je langer te wachten met een stationair draaiende koude motor wanneer je achterwaarts de straat op moet. Het beste scenario is voorwaarts naar rechts afslaan, hiervoor heb je maar een klein gat nodig tussen het verkeer.

Mijn bijdragen hier zijn hier eerder ter bewustmaking van dit probleem, omdat mensen gewoontedieren zijn die geen vragen stellen bij zulke (slechte) routines die ze dagdagelijks doen. Maar als je rekent dat je die manoeuvres verschillende keren doet per dag, kan het je leven alvast een stuk makkelijker maken, en het kan ook beter zijn voor je sneller opwarmende motor.

Uiteraard moet je het niet altijd doen en is het situatieafhankelijk. Ik heb me ook eens vergist toen ik in Ikea achterwaarts ingeparkeerd stond, en daar dan met het schaamrood op de wangen stond met mijn platte winkelkar vol lange planken.

Ik zou met uw voortuin alleszins wat moeite doen om miserie met uw buurman te voorkomen aangezien uw voortuin allesbehalve reglementair is.
Ge kunt toch makkelijk de eerste 2 grassen wegdoen zodat uw buurman wat meer ziet?

Laatst bewerkt:

Wat is hier het probleem? Ik ZIE het niet. :oi22:

Even serieus: Kan je die eerste haag / grasstruik niet gewoon uit doen? Dan ziet hij normaal voldoende van het fietspad.
Als je daarmee verlost bent van zijn gezaag is dat dan toch goed? Want je moet nog tientallen jaren (worst case) omgaan met die mens hé.

Ik zou met uw voortuin alleszins wat moeite doen om miserie met uw buurman te voorkomen aangezien uw voortuin allesbehalve reglementair is.
Ge kunt toch makkelijk de eerste 2 grassen wegdoen zodat uw buurman wat meer ziet?

Amai ja... dit lijkt bijna een woestijn in plaats van een Vlaamse voortuin. Waren de kiezels met hoeveelheidskorting in promotie?

Om advocaat van de duivel te zijn: wat is het voordeel voor OP van die twee laatste siergrassen? Uiteindelijk is die buur een oude mens en qua alertheid zal het voor hem al iets moeilijker zijn. Stel dat ik daar met een SP aan 45 km/u rij, dan snap ik goed dat hij zich rot verschiet. In het belang van verkeersveiligheid zou ik gewoon de schup of heggeschaar erin zetten.

Ik begrijp de vraag van de buurman volledig. Moest ik jou zijn, ik zou stante pede die 2 of zelfs 3 struiken tegen het fietspad verwijderen. Die moeten daar toch voor niets staan? Voordelen:
- geen potentiële ambras meer met uw buurman (een goeie buur is beter dan een verre vriend)
- niet mee op uw geweten hebben dat uw al iets oudere buurman een fietser aanrijdt

Ik ben zelf een fervent fietser en heb mij al zo vaak onveilig gevoeld op zo'n vrijliggende fietspaden, waarvoor ze dan soms ook een paar meter van de voortuinen hebben onteigend, maar met als resultaat dat de hagen/gevels/opritten met auto's op, tot vlak tegen het fietspad komen. Hoe vaak ik in zo'n situaties al tegen 30 per uur (of sneller) met mijn koersfiets alles hebben moeten dichtsmijten om aanrijdingen te vermijden. Ik voel me vaak veiliger op de rijbaan...

Ik begrijp de vraag van de buurman volledig. Moest ik jou zijn, ik zou stante pede die 2 of zelfs 3 struiken tegen het fietspad verwijderen. Die moeten daar toch voor niets staan? Voordelen:
- geen potentiële ambras meer met uw buurman (een goeie buur is beter dan een verre vriend)
- niet mee op uw geweten hebben dat uw al iets oudere buurman een fietser aanrijdt

Ik ben zelf een fervent fietser en heb mij al zo vaak onveilig gevoeld op zo'n vrijliggende fietspaden, waarvoor ze dan soms ook een paar meter van de voortuinen hebben onteigend, maar met als resultaat dat de hagen/gevels/opritten met auto's op, tot vlak tegen het fietspad komen. Hoe vaak ik in zo'n situaties al tegen 30 per uur (of sneller) met mijn koersfiets alles hebben moeten dichtsmijten om aanrijdingen te vermijden. Ik voel me vaak veiliger op de rijbaan...

Snap je, maar is dat niet een probleem van ruimtelijke ordening...

Ik ben van plan hier vooraan alles open te laten (ik blijf met mijn omheining 4 meter achter de voorgevel). Dan staan er wat lage (nog te kiezen) beplanting, een boom met stamhoogte van 220cm (diameter stam max 10-12cm) en een verplichte 105cm grote pakketbrievenbus in de weg.

Echter staat voor het huis wel mijn auto op de oprit en blijft dat een obstakel, ik moet die namelijk ergens kwijt en liefst in bereik van mijn laadpaal.

Snap je, maar is dat niet een probleem van ruimtelijke ordening...

Ik ben van plan hier vooraan alles open te laten (ik blijf met mijn omheining 4 meter achter de voorgevel). Dan staan er wat lage (nog te kiezen) beplanting, een boom met stamhoogte van 220cm (diameter stam max 10-12cm) en een verplichte 105cm grote pakketbrievenbus in de weg.

Echter staat voor het huis wel mijn auto op de oprit en blijft dat een obstakel, ik moet die namelijk ergens kwijt en liefst in bereik van mijn laadpaal.
Is het probleem hier ook niet dat een bestuurder redelijk dicht naast hem een hindernis heeft (die struiken), en zo zijn zicht al dan niet belemmerd wordt? Lijkt me dat als je wagen niet vlak op de perceelsgrens staat dat dan toch minder hinderlijk is?

Oversized zaken zoals een Dodge Ram daargelaten kan ook wel vrij eenvoudig over een motorkap kijken (als je met je snuit naar de straat staat), of door een raam. En ja, finaal kan je aan een wagen op een oprit weinig doen (beter dan op straat).

Laatst bewerkt:
Ik snap de buurman wel.
Nergens groen te bespeuren in die voortuin maar er staan dan wel ambetante bosjes naast zijn oprit die zijn zicht belemmeren.

Doe die eerste 1 of 2 uit en gedaan met de discussie. Een buur hou je best te vriend.

Is het probleem hier ook niet dat een bestuurder redelijk dicht naast hem een hindernis heeft (die struiken), en zo zijn zicht al dan niet belemmert wordt? Lijkt me dat als je wagen niet vlak op de perceelsgrens staat dat dan toch minder hinderlijk is?

Oversized zaken zoals een Dodge Ram daargelaten kan ook wel vrij eenvoudig over een motorkap kijken (als je met je snuit naar de straat staat), of door een raam.

Hierboven zou ik de eerste 2 struiken wegdoen, je doet de community daar een grote dienst mee en je verliest eigenlijk niets.

Ik heb geen dodge ram, maar een iX3. Aangezien mijn perceel 30cm hoger ligt dan de straat komt de snuit ook wel wat hoog uit. Omdraaien heeft geen zin, want door 2x getint glas ga je ook niets zien en kan ik niet laden. Maar de laatste 4 meter heb je vrij zicht, aangezien het voorrang van rechts is hoef je zelf niet perse rechts te kijken als je naar rechts wilt (waar ik woon), maar zou het toch aanraden :D.

Terug
Bovenaan