Buur gebruikt oprit zonder erfdienstbaarheid // Hinderende parkerende auto's oprit

Mdconcept

Member
Beste BG'ers;


We hebben een gemeenschappelijke oprit met onze directe buur (woningen staan in 2e lijn toz van de straat). Sedert intrek in onze woning (juli 2021) vallen er ons enkele zaken op die we graag oplossen:

2 Problemen:
  • Onze voorbuur gebruikt (1e lijn aan straat) systematisch onze oprit om in zijn garage te rijden (niet even erover, maar systematisch de oprit/inrit gebruiken). Op papier is de oprit 50/50 met mijn direct buur in 2e lijn met een erfdienstbaarheid. Voorbuur heeft hier dus geen recht op. Maar ontwerp van zijn in house garage is zeer slecht waardoor hij zeer moeilijk kan inrijden (draaien) op zijn eigen gebied.
    Wat zijn de opties?
    Mijn snel idee:
    ** Hekken/paaltjes plaatsen -> ws boze buur tot gevolg.
    ** Gesprek met buur. Indien hij deze inrit nodig heeft zal er een aanpassing moeten komen op erfdienstbaarheid en moet hij dus grond deels overkopen/instaan voor onderhoud.
  • Vanochtend al voor 3e x politie moeten bellen voor geparkeerde auto's die onze inrit blokkeren. Oprit komt uit op smalle straat. Dus ofwel te dicht bij zijkant ofwel geparkeerd aan overkant (resterende passage te smal).
    Politie was zeer vriendelijk, heeft alles gerapporteerd en zal buurtagent informeren over herhaaldelijke problematiek.
    Onze overbuur doet achter zijn uren fietsherstel, waardoor veel klanten snel onze oprit komen blokkeren. Ook andere buren hinderen ons liever dan 30m verder te staan.
    Kan ik gemeente/politie vragen om gearceerde zone te schilderen?
 
Laatst bewerkt:
Die geparkeerde auto's, dat snap ik. Maar het feit dat em die oprit gebruikt om garage in te rijden heeft toch niks effect op u?
Inderdaad. Dat is imo toch gewoon druk maken om druk te maken.
Trouwens, delen in kosten onderhoud? Waarom dat? Bij erfdienstbaarheid is het toch de eigenaar die daarin moet voorzien en niet alle gebruikers of ben ik nu zo mis?

Voor die geparkeerde auto's kan je zoiets idd vragen aan de gemeente, maar dat is geen garantie dat ze het zullen doen natuurlijk. En sowieso consequent de politie bellen als er een voor staat. Of gewoon eens tegen die fietsenmaker het probleem uitleggen en hij kan dan zijn klanten informeren dat ze daar niet mogen staan? Ik krijg de indruk dat je niet communiceert met de buren, maar wel klachten hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Bedankt alvast voor jullie eerste input!
We proberen veel te spreken met de buren (oa met fietsenmaker) maar er verandert weinig.
Voorburen ook al aangesproken maar wuiven het weg (ze leven op zich, weinig communicatief).

Ivm. gebruik oprit zonder erfdienstbaarheid. Mijn alleenstaande buurvrouw (waar we oprit mee delen) begon te klagen en vroeg mijn advies.
Ik vind het eigenlijk niet normaal dat zij onze grond gebruiken / geen plichten hebben op onderhoud: ze rijden liever over onze grond dan hun 2e wagen even te verplaatsen.... Grote kans op snellere slijtage, kans op aanrijden van onze gasmeter/voetpadkastje.
Ik kan daar perfect een paaltje plaatsen om hen te 'kloten' maar doe dat voorlopig niet.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt alvast voor jullie eerste input!
We proberen veel te spreken met de buren (oa met fietsenmaker) maar er verandert weinig.
Voorburen ook al aangesproken maar wuiven het weg (ze leven op zich, weinig communicatief).

Ivm. gebruik oprit zonder erfdienstbaarheid. Mijn alleenstaande buurvrouw (waar we oprit mee delen) begon te klagen en vroeg mijn advies.
Ik vind het eigenlijk niet normaal dat zij onze grond gebruiken / geen plichten hebben op onderhoud: ze rijden liever over onze grond dan hun 2e wagen even te verplaatsen.... Grote kans op snellere slijtage, kans op aanrijden van onze gasmeter/voetpadkastje.
Ik kan daar perfect een paaltje plaatsen om hen te 'kloten' maar doe dat voorlopig niet.
Wat zeggen die laatste buren (die de oprit gebruiken) als je hen er op aanspreekt?

Voor het parkeerprobleem is het natuurlijk jammer dat je buren van slechte wil zijn, dus ik zou gewoon telkens de politie er voor bellen.
 
Die oprit lijkt inderdaad beperkt te storen, doch ik zou me toch informeren om te vermijden dat daar een erfdienstbaarheid door verkrijgende verjaring ontstaat.
Als je buren dat altijd gebruiken, zou het kunnen dat het in de toekomst wél een verplichting voor jullie wordt.
 
Die oprit lijkt inderdaad beperkt te storen, doch ik zou me toch informeren om te vermijden dat daar een erfdienstbaarheid door verkrijgende verjaring ontstaat.
Als je buren dat altijd gebruiken, zou het kunnen dat het in de toekomst wél een verplichting voor jullie wordt.
Zal ik nagaan bij notaris, goede tip!
 
@Mdconcept
Waar ik werkte, werkten we op pand 1, direct aanpalende pand was ook door ons gekocht om te verbouwen. Ik parkeerde me soms voor de poort van pand 2.
Op een dag parkeer ik daar (geen officiële parkeerplaats dus maar echt knal voor de poort) en de overbuur kwam woest op me afstormen: "als ge godverdomme niet maakt dat ge daar weg zijt, rij ik hem aan frieten! Je MAG daar niet eens staan!"
Ik was compleet van mijn melk, ingestapt en een straat verder gaan parkeren.
De bedreiging (want dat is exact wat het is) ook doorgegeven aan mijn baas die daar ook soms parkeerde. Je kan gerust stellen dat een goede relatie daarna extreem moeilijk wordt.
Ik wil je hiermee vooral op het hart drukken om het NIET zo te doen!

Enkele weken later brief van gemeentebestuur in de bus dat "wegens herhaaldelijke overlast" er extra controle zal worden uitgevoerd op foutparkeren.
Nog een week later, springt de politie binnen. Toevallig een klant van ons, maar dat zal de buurman niet weten. 😈
Dat er klachten waren (Nou, moeilijk raden van wie natuurlijk) en of we het duidelijk wilden maken aan de patiënten dat ze zich wel reglementair moeten parkeren.

Wat ik dan heb gedaan: op het raam waar vaak patiënten zich "voor 10 Minuten" parkeren, en parkeerverbod gehangen op ooghoogte.
Aan onze voordeur een parkeerverbod met daaronder: parkeer reglementair, verhoogde politiecontrole.
En in de wachtzaal ook nog eens een vriendelijke merken en dat wegens overlast we de goed mobiele patiënten verzoeken zich te parkeren op plaats X, 200m verder.

Wat ik jou zou adviseren is ook zo iets te vragen aan de fietsenwinkel. Gewoon een briefje aan zijn voordeur: "parkeer u NIET aan de oprit van onze buren/overburen. Dit zorgt voor overlast. (Eventueel een plaats in de buurt waar het wel kan benoemen?)
Verhoogde politiecontrole op parkeerinbreuken.

Eventueel een ketting spannen over jullie 2 opritten met daaraan een bordje van parkeerverbod aan? Daarvoor moet enkel buur 2 akkoord zijn

En met buurman 1 zou ik ook geen problemen zoeken aangezien die toch op zich niet voor overlast zorgt?
 
Weet dat parkeren tot tegen de rand van de oprit en aan de overkant van de oprit niet verboden is door de wegcode. Dus als de straat breed genoeg is om legaal te mogen parkeren (3m vrije baan) kan je daar niets tegen beginnen. Wel kan je arceringen en/of plaatselijk parkeerverbod aanvragen bij de gemeente of stad.
 
Diene oprit is privébezit.Dus politie is daar niet bevoegd.Zelf situatie maar oplossen met gebuur.
Op straat kan men staan waar men wilt.Je kan bord plaatsen van wegslepen,maar heeft geen nut.Moet men niet respecteren.Grof,maar ik woon ook op zo een oprit en hang af van de goede wil van de chauffeurs.Mogen niet weggesleept worden,tenzij op uw kosten.
En men sleept u misschien voor het gerecht.
 
Diene oprit is privébezit.Dus politie is daar niet bevoegd.Zelf situatie maar oplossen met gebuur.
Op straat kan men staan waar men wilt.Je kan bord plaatsen van wegslepen,maar heeft geen nut.Moet men niet respecteren.Grof,maar ik woon ook op zo een oprit en hang af van de goede wil van de chauffeurs.Mogen niet weggesleept worden,tenzij op uw kosten.
En men sleept u misschien voor het gerecht.
Euh. Parkeren voor een garage of oprit gaat wel degelijk in tegen de wegcode. Je mag die niet op eigen houtje laten takelen, maar als de politie de eigenaar niet binnen een redelijke termijn kan contacteren (en de auto laten verplaatsen), dan zal de politie daartoe opdracht geven. De eigenaar van de wagen krijgt dan in principe een pv in de bus, en draagt ook de kosten van het takelen.
 
@Mdconcept
Waar ik werkte, werkten we op pand 1, direct aanpalende pand was ook door ons gekocht om te verbouwen. Ik parkeerde me soms voor de poort van pand 2.
Op een dag parkeer ik daar (geen officiële parkeerplaats dus maar echt knal voor de poort) en de overbuur kwam woest op me afstormen: "als ge godverdomme niet maakt dat ge daar weg zijt, rij ik hem aan frieten! Je MAG daar niet eens staan!"
Ik was compleet van mijn melk, ingestapt en een straat verder gaan parkeren.
De bedreiging (want dat is exact wat het is) ook doorgegeven aan mijn baas die daar ook soms parkeerde. Je kan gerust stellen dat een goede relatie daarna extreem moeilijk wordt.
Ik wil je hiermee vooral op het hart drukken om het NIET zo te doen!

Enkele weken later brief van gemeentebestuur in de bus dat "wegens herhaaldelijke overlast" er extra controle zal worden uitgevoerd op foutparkeren.
Nog een week later, springt de politie binnen. Toevallig een klant van ons, maar dat zal de buurman niet weten. 😈
Dat er klachten waren (Nou, moeilijk raden van wie natuurlijk) en of we het duidelijk wilden maken aan de patiënten dat ze zich wel reglementair moeten parkeren.

Wat ik dan heb gedaan: op het raam waar vaak patiënten zich "voor 10 Minuten" parkeren, en parkeerverbod gehangen op ooghoogte.
Aan onze voordeur een parkeerverbod met daaronder: parkeer reglementair, verhoogde politiecontrole.
En in de wachtzaal ook nog eens een vriendelijke merken en dat wegens overlast we de goed mobiele patiënten verzoeken zich te parkeren op plaats X, 200m verder.

Wat ik jou zou adviseren is ook zo iets te vragen aan de fietsenwinkel. Gewoon een briefje aan zijn voordeur: "parkeer u NIET aan de oprit van onze buren/overburen. Dit zorgt voor overlast. (Eventueel een plaats in de buurt waar het wel kan benoemen?)
Verhoogde politiecontrole op parkeerinbreuken.

Eventueel een ketting spannen over jullie 2 opritten met daaraan een bordje van parkeerverbod aan? Daarvoor moet enkel buur 2 akkoord zijn

En met buurman 1 zou ik ook geen problemen zoeken aangezien die toch op zich niet voor overlast zorgt?
Dit was jullie eigen garage? Wat komt die buur dan zagen?
Hang op uw poort een a4 met, parking mag moort wordt niet gebruikt....
 
Dit was jullie eigen garage? Wat komt die buur dan zagen?
Hang op uw poort een a4 met, parking mag moort wordt niet gebruikt....
Strikt genomen moet je, als ik me niet vergis, de nummerplaten van wie mag parkeren aan je poort hangen. Anders kan de politie je in theorie beboeten als je voor je eigen poort staat. Al zal dat in de praktijk zelden gebeuren.
 
Dit was jullie eigen garage? Wat komt die buur dan zagen?
Hang op uw poort een a4 met, parking mag moort wordt niet gebruikt....
De garage ligt tegenover de buur zijn garage. Er zijn in de straat voorgeschilderde parkeervakken, beurtelings links en rechts. Voor zijn deur zijn de vakken (die dus niet gebruikt mogen worden want... Jawel, een garage! 😭) En voor "onze" garage geen vakken. Het is ook gewoon een poort, geen oprit dus technisch stond ik half op de stoep, half op straat, buiten de aangegeven parkeerzone.
 
Beste BG'ers;


We hebben een gemeenschappelijke oprit met onze directe buur (woningen staan in 2e lijn toz van de straat). Sedert intrek in onze woning (juli 2021) vallen er ons enkele zaken op die we graag oplossen:

2 Problemen:
  • Onze voorbuur gebruikt (1e lijn aan straat) systematisch onze oprit om in zijn garage te rijden (niet even erover, maar systematisch de oprit/inrit gebruiken). Op papier is de oprit 50/50 met mijn direct buur in 2e lijn met een erfdienstbaarheid. Voorbuur heeft hier dus geen recht op. Maar ontwerp van zijn in house garage is zeer slecht waardoor hij zeer moeilijk kan inrijden (draaien) op zijn eigen gebied.
    Wat zijn de opties?
    Mijn snel idee:
    ** Hekken/paaltjes plaatsen -> ws boze buur tot gevolg.
    ** Gesprek met buur. Indien hij deze inrit nodig heeft zal er een aanpassing moeten komen op erfdienstbaarheid en moet hij dus grond deels overkopen/instaan voor onderhoud.
  • Vanochtend al voor 3e x politie moeten bellen voor geparkeerde auto's die onze inrit blokkeren. Oprit komt uit op smalle straat. Dus ofwel te dicht bij zijkant ofwel geparkeerd aan overkant (resterende passage te smal).
    Politie was zeer vriendelijk, heeft alles gerapporteerd en zal buurtagent informeren over herhaaldelijke problematiek.
    Onze overbuur doet achter zijn uren fietsherstel, waardoor veel klanten snel onze oprit komen blokkeren. Ook andere buren hinderen ons liever dan 30m verder te staan.
    Kan ik gemeente/politie vragen om gearceerde zone te schilderen?
Hoe lang gebruikt die buur al die oprit? Want erfdienstbaarheid door verjaring is verkort van 25 jaar naar 10 jaar sinds vorig jaar. Dus als die buur kan aantonen dat hij dat stuk al meer dan 10 jaar gebruikt, heb je daar weinig tegen in te brengen.
 
En welke erfdienstbaarheid zou dat dan moeten zijn, want dat van recht van uitweg is hier niet van toepassing omdat hij wel degelijk op zijn oprit geraakt zonder gebruik te maken van de oprit van Mdconcept.
Om een erfdienstbaarheid te kunnen claimen moet er toch een noodzaak zijn?
 
Wij hebben ook een stukje erfdienstbaarheid en bij de notaris is er opgeschreven wie dat er hem gebruikt, meedeelt in de onderhoudskosten.
Dus liggen er bijvoorbeeld steentjes op en moet er om de zoveel jaar steentjes bijgelegd worden, dan zou ik ook gewoon die eerstelijnsbuur vragen om mee te betalen met die steentjes.
Voor de rest zou ik er eerlijk gezegd niet moeilijk om doen (tenzij er nare gevolgen zijn aan die erfdienstbaarheid door verjaring).

En voor je 2e probleem zou ik contact opnemen met je overbuur, die kan daar ook niet gelukkig van worden dat zijn klanten 'lastig gevallen' worden door de politie. Dus ik zou verwachten dat die ook meedenkt voor een oplossing.
 
Terug
Bovenaan