Budget berekenen voor pandwissel

Howitzer

Active member
Hi,

In 2018 hebben wij een huis aangekocht, aan een lage pre-corona rentevoet bij Keytrade. Momenteel zijn we aan het kijken wat we gaan doen - blijven en verbouwen, of verkopen en iets sjieker groter/comfortabeler gaan wonen.

Mijn vraag is nu: hoe bereken ik ons budget voor een nieuwe woning?

Huizen en hypotheken zijn duurder dus ik hoop dit onder een pandwissel te kunnen doen, om onze hypotheek te behouden.

Ons huis is sinds 2018 waardevoller geworden, door renovaties en de algemene inflatie van huizenprijzen. (Ruwe schatting van immokantoor was 1.4-1.5x hypotheek.) Onze lonen zijn er ook wel goed op vooruit gegaan.

Ik had in mijn hoofd dat ons budget onder pandwissel vandaag bestaat uit:
  • Bestaande hypotheek X
  • Plus meerwaarde huidige woning
  • Plus bedrag dat we reeds hebben afbetaald
  • Plus hetgene we nu in cash kunnen opleggen
  • Min kosten dossier bank, dossier verandering hypotheek, nieuwe schatting
  • Min kosten voor verbouwingen, en huishoudelijke spaarbuffer
Ben ik hier correct in?
Wat mis ik?
Is dit zo simpel als ik hoop/denk?

Laatst bewerkt:
Kan je toch wel vereenvoudigen lijkt me?

• Geschatte VKP oude woning
  • Min openstaand bedrag huidige hypotheek
Plus wat je over x aantal jaar wil besteden aan een maandelijkse leningsbedrag?

Hi,

In 2018 hebben wij een huis aangekocht, aan een lage pre-corona rentevoet bij Keytrade. Momenteel zijn we aan het kijken wat we gaan doen - blijven en verbouwen, of verkopen en iets sjieker groter/comfortabeler gaan wonen.

Mijn vraag is nu: hoe bereken ik ons budget voor een nieuwe woning?

Huizen en hypotheken zijn duurder dus ik hoop dit onder een pandwissel te kunnen doen, om onze hypotheek te behouden.

Ons huis is sinds 2018 waardevoller geworden, door renovaties en de algemene inflatie van huizenprijzen. (Ruwe schatting van immokantoor was 1.4-1.5x hypotheek.) Onze lonen zijn er ook wel goed op vooruit gegaan.

Ik had in mijn hoofd dat ons budget onder pandwissel vandaag bestaat uit:
  • Bestaande hypotheek X
  • Plus meerwaarde huidige woning
  • Plus bedrag dat we reeds hebben afbetaald
Ben ik hier correct in?
Wat mis ik?
Is dit zo simpel als ik hoop/denk?
Heb je een hypothecair krediet met kapitaalsaflossing. (zoals zovelen) betaal je in het begin nog niet zoveel kapitaal af maar vooral de interesten. Banken zijn zo slim wel.
De meest gebruikte formule is die waarbij je iedere maand hetzelfde bedrag terugbetaalt (vaste maandbedragen): in dat bedrag zit een deel terugbetaling van het geleend kapitaal plus de intresten op het resterende bedrag. In het begin betaal je veel intresten en weinig kapitaal terug. Na elke terugbetaling vermindert het nog uitstaande saldo en moet je dus minder intresten betalen. Daardoor is er meer ruimte om kapitaal af te lossen.

Waar je wel rekening mee moet houden ivm pandwissel (zo heb ik het toch begrepen):
- openstaand kapitaal kun je overzetten/behouden aan huidige rentevoet
- wederopname (tot bedrag waarborg) zal gebeuren aan nieuwe/huidige rentevoet

Dus ik zou eerlijk gezegd gewoon je huidige woning laten schatten (of via paar online tools). En vanaf daar rekenen met je vermogen en inkomsten om een nieuwe hypotheek te bekomen. Dat in een online simulator gooien en je hebt uw budget. Heb je een overbruggingskrediet nodig, dan rekenen ze standaard met 80% van de waarde.

Op die manier heb je ihg een pandwissel effectief mogelijk is, nog een (onverwacht) voordeel. Daarbij als je budget berekend tov huidige rentesituatie, heb je ook concurrentie tov je huidige bank en dus mogelijks een betere rentevoet.

Wij hebben ook voor deze situatie gestaan (zelfs nog een hypotheek met woonbonus) en uiteindelijk was een nieuwe lening voordeliger op dat moment. Net omdat we 2 banken hebben kunnen uitspelen.

Laatst bewerkt:
Let er ook op dat er bij de verkoop van een woning wel wat kosten komen kijken.
- makelaar: 3% excl. btw, alhoewel mijn ervaring is, dat dit wel bespreekbaar is (laagste ging tot 2.25% + btw, we hadden zelf al wel alle attesten geregeld)

Ik heb mijn verkoop (appartement) zelf gedaan en ik heb 1.5% kosten gehad: attest EPC, asbestattest, keuring CV, doorhaling hypotheek, notaris, vervroegd terugbetalen, syndicus, keuring elektriciteit, advertenties, calendly & apart gsm nummer + wat kosten om het verkoop klaar te krijgen (plantjes, kleine decoratie items, paar herstellingen)

Terug
Bovenaan